Aanleg nieuwe vijver.


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Allicht het zoveelste hoe start ik een vijver op topic maarja, waarvoor dient dit forum anders ? :)

De kogel is dus door de kerk, de aanleg van een vijver is ook in mijn tuin gestart.
Het wordt een strak rechthoek geval zoals op de foto's hieronder

20150627_140533.jpg


20150627_140544.jpg


De afmetingen zouden 300*150*120 bedragen, goed voor een brutto inhoud van 5400 liter.
Er zou een natuurlijke filter komen in de bak bovenaan en ook een voorfilter/pomp/uvc.

Ik heb zo eens het internet afgezocht en de

Oase 50451 BioSmart set 14000 met ingebouwde UVC 11 watt leek me wel geschikt voor ons vijvertje.

Zijn er mensen die ervaring hebben met toestellen van dit merk ? Zijn er andere aanbevelingen zoals andere merken of toestellen zoals skimmers die er eventueel beter bijgeplaatst worden ?

Ik vraag nu eerst liever raad voor ik begin aan de daad, bij mijn aquaria was dat anders met alle gevolgen van dien :)

In de vijver zouden 3 Chinese moor sluiers komen. (voorlopig)
 
Niemand ervaring of aanbevelingen i.v.m. pompen, filters, skimmers of andere toestellen ? Wat zijn minder goeie merken en welke de betere qua prijs/kwaliteit/gebruiksgemak ?
 
Ben fanatiek vijveraar, maar ik heb niet echte kennis van de pompen etc.
Zou zowiezo een goed plantenfilter aanleggen.

Wat ik zou doen is veel googlen, recensies bekijken van vijversites.
www.schonevijver.nl vind ik altijd wel een nuttige site met veel bruikbare info.
producten op die site bestel ik ook wel eens, is aan te bevelen!
 
Ik heb een vijvertje van 250 liter zonder pomp, kan je er niet bij helpen helaas. Er zijn wel een aantal leden met een grote vijver met pomp. Misschien zijn die vanavond online en hebben die iets nuttigs te zeggen??? Mooi project in elk geval, strak maar toch sierlijk. Succes met de aanleg!
 
Ik zou voor een pomp van 3000-5000 liter per uur gaan. kijk goed naar het wattage van de pomp, sommige zijn erg goedkoop maar verbruiken dan weer heel veel stroom. Ik heb zelf een superfish pond eco plus 5000. Hierbij kan je ook nog een uitbreidingsset kopen zodat deze regelbaar wordt.
Ga voor een sterke gewapende slang met een zo groot mogelijke diameter en zaag de smallere delen van de koppelingskegel af( scheelt een hoop liter per uur)
Qua filtering is er (te)veel keus.

Ik heb zelf een oase biotec 10.1 maar ik heb dan ook een flinke bezetting.

Een oase biotec 5.1 bijvoorbeeld zou een mooi filter voor je vijver zijn.
Deze is ook erg onderhoudsvriendeljjk. Bij de uitstroom kan je een PVC buis aankoppelen die ervoor zorgt dat er goede doorstroming is en veel beluchting van het water.
Ik weet niet of de vijver in de volle zon komt te liggen?
Zo ja dan zou ik minimaal voor een 18 W UV gaan, deze heeft Oase ook en passen perfect op het filter ;)
 
Houdt er bij Oase wel rekening mee dat ze doorgaans qua garantie niet de makkelijkste zijn. Tenminste dat was altijd wel zo. Verder is het qua merk op zich wel een goed merk.
 
ik heb ook een vijver aangelegd en heb gekozen voor een hozelock bioforce revolution ben daar zeer tevreden over is compleet met uv en kan er echt voor een hele leuke prijs aankomen, stuur maar een pb voor het adres van de winkel
 
Er is hier al wat volk over de vloer gekomen om een offerte op te stellen voor de aanleg van onze oprit/terras/vijver. Zoals ik het zou willen (zie foto's) raden ze me aan om enkel een pomp te nemen van 12.000 liter per uur of meer in combinatie met een UV-C filter van 18 Watt (zoals hierboven ook al door een forumganger werd aangeraden).
Dat in combinatie met een biotoop, lavastenen met planten dus. Dat zou moeten volstaan.

Het komt er dus op neer dat die pomp het water uit de vijver in de een bak met lavastenen en planten pompt waarna het gezuiverde water via een watervalletjes weer de vijver in stroomt.
 
Ik zou je persoonlijk altijd aanraden groter te gaan tot het punt waarop de mogelijkheden op houden, of je ge�rriteerd van me raakt. Ik neem aan dat koi in de vijver wilt gaan zetten uiteindelijk.. en daar geld groter is beter!

Over de pomp : zelf zie ik het liefst dat mijn hele waterpartij door het filter kan gaan in 1 tot 1.5 uur.
Bij je huidige aantal liters voldoet een pomp van 8000L - 10.000L prima vanaf die diepte.

Maar wat voor soort systeem wil je gaan maken? ook daar zijn grote verschillen met betrekking welke pomp je nodig hebt.

Mvg Bas
 
Mattenbak/filter ga ik als optie laten maar wel de leidingen laten voorzien om het achteraf makkelijk bij te plaatsen.
Als filter ga ik een verhoogde bak als biotoop gebruiken met daarin lavastenen en irissen. Via een watervalletje stroomt het water terug de vijver in.
De pomp zal een oase worden die 10.000 liter per uur aankan.
De diepte zal in de lengte de eerste meter, 80cm bedragen en de overige 2m zal dat 120cm zijn. Diep genoeg om te kunnen overwinteren.

Om ondiepere gedeeltes in de vijver te cre�ren ga ik holle betonblokken gebruiken, ik heb dit gezien bij een kennis en vond dat wel interessant aangezien je die steeds kan verplaatsen als je daar zin in hebt.

In november dit jaar zouden de werken starten samen met de aanleg van een nieuw terras en oprit. De boel zal dus lang genoeg kunnen indraaien eer er vissen inkomen.

Wat er volgende jaar zou in komen qua vis zijn alvast mijn 3 chinese moren, een aantal shubunkins en een zonnebaars.
 
Dan zou ik nu die betonblokken al gaan inwateren . Dan zijn ze uitgeloogd tegen dat het water in de vijver gaat .
 
Lijkt me niet zo'n goed idee om zo'n grote pomp te gebruiken voor alleen een waterval met een plantenfilter zonder enige verdere filtratie..

Een goed filter zal je echt wel nodig hebben hoor.
 
ja 10000 liter per uur zal teveel zijn.

Volgens ik berekend heb op http://www.schonevijver.nl/contents/nl/ ... iteit.html

zou ik met een pomp van 1306 l/u voldoende hebben om het water om de 3,5 uur er ��n keer te laten doorgaan maar ik zal ook nog met een waterval zitten van 50 cm breedte, zacht stromend, dat komt dus neer op een pomp van minimum 2500 l/u en rekening houdend dat ik er in de toekomst nog een mattenfilter tussen plaats (voorzieningen worden gedaan, tis enkel aankopelen en een paar kranen openen/sluiten) en dit ook nog eens extra weerstand geeft is het misschien het beter om voor de Oase AquaMax Eco Classic 3500 te gaan.

Al bedankt voor de opmerking hierover.


PS : De vijver op de foto aan het begin van dit topic heeft ook enkel een biotoop als filter en dit al enkele jaren en tot op heden zonder problemen. Het visbestand bestaat uit een stuk of 30 goudvissen (komeetstaarten, shubunkins etc... )
 

Terug
Bovenaan