Aanleg bodemverwarming


Ro Derrick

Member
Lid geworden
13 april 2014
Berichten
23
Hoi ,

Ik ga mijn 2 meter bak opnieuw inrichten en heb hier en daar mn spullen eens bij elkaar geraapt.
Nu heb ik nog een 9 meter 100w bodemverwarming met een dennerle Duomat Evolution DeLuxe.
Die maar eens gaan gebruiken...

Nu wat horrorverhalen gelezen dat er wel eens een ruit springt door de bodem verwarming met als oorzaak : hij kan zn warmte niet kwijt.

Met 500 liter water r op moet dat toch lukken zou je denken , maar ik denk ik vraag t hier even.
Heb er een berg zuignappen bij.
De bodembedekking is grof.
Eerst een miniem laagje bedekken en daar de kabel over , of toch gewoon direct op t glas van de bodem ?

Hoor het graag !
 
Hier is mijn ervaring van de afgelopen 35 jaar.....!
Bodemverwarming heeft bij mij nog NOOIT een ruit laten springen. Ik heb ook nog NOOIT een verrotte bodem gehad. Ergo, i kvul af en toe een beetje bodemmedium bij, wat verdwijnt met "stofzuigen", dus die bodem is eigenlijk al bijna 35 jaar oud....en de bodemverwarming ook.
Enkele tips als handleiding:
1) gebruik de zuignapjes, maar plak deze vast met watervaste lijm direct op de bodem van je bak!! Anders komt de kabel in de loop der tijd zeker uit de bodem.
2) gebruik uitsluitend een bodemmedium met een MINIMALE doorsnee van 3-4 mm, anders kan idd de warmte niet weg.
3) gebruik een verwarming met een (te) lage capaciteit, om je hele bak te verwarmen, dat houdt dus in dat je OOK een verwarming in je bak of filter hebt.
4) stel de bodemverwarming hoger in dan de temperatuur van je water, want daarin hangt immers je thermostaatvoeler.
5) gebruik NOOIT een voedingbodem, wel kleibolletjes bij de moerasplanten en water bemesting.
6) omdat de bodemverwarming de bak niet op temperatuur krijgt ( instellen op 1-2 graden hoger dan de watertemperatuur) blijft deze constant aan, hierdoor krijg je een convectie stroom UIT de bodem en zo sluipt er zuurstofrijk water IN de bodem .

Dit werkt bijzonder fijn en goed!!
 
Dank voor je rappe reactie !

Ik had al zo'n idee dat het een broodje aap verhaal was maar dacht ik dacht ik vraag het nog even...
Op http://www.aquariumtips.nl/bodemverwarming.html en de illustratie van dennerle staat hij zelfs aangelegd in de voedingsbodem en 1-2 mm korrelgrootte.
t'is uiteindelijk nog geen 12 watt de meter dus zo spannend kan t inderdaad niet zijn !

Bedankt !
 
Hier ook met zuignappen , granulaat 3-5 mm, en afgedekt met grind 1-2 mm.
30Watt voor een 200liter bak. Staat altijd aan. Hij warmt het water met 2-3 graden op. Rest met een normale 100Watt verwarming.
De kabel wordt niet echt heet hoor. Mijn borstelneus vindt het heerlijk om een hol te graven onder een stuk hout of een steen zover dat de kabel zichtbaar wordt, en gaat daar vervolgens lekker op liggen. Hij geniet er zichtbaar van ha ha.
 

Terug
Bovenaan