Aangevreten betta


newbettamom

Member
Lid geworden
12 mei 2023
Berichten
16
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Ik heb zwaar hulp nodig als nieuwe betta mama ! Ik heb eergisteren 1 man en 3 vrouwen gehaald echt perfect mooie vissen... vandaag met spoed een 2e aquarium gehaald... kijk hoe mijn vis er uit ziet 😭 HELP!

Ik heb nu 2 aangevreten dames, 1 heel erg. Zij staat op de foto. De kleuren zijn super fel nog maar door ze in een maatbeker zit is dat niet goed te zien.

oh zo k** ! Heb nu 2 aquariums maar 1 is dus niet "ingedraaid" maar heb ze wel appart gedaan.... half half water van het ingedraaide aquarium , de dames kunnen ook niet meer samen en weet mijn god niet wat nu te doen 1 zit bij de man 1 in een ander aquarium en 1 in het andere aquarium in een afgezondere maatbeker die aan de rand hangt 😒
 

Bijlagen

  • 20230512_193153.jpg
    20230512_193153.jpg
    23.9 KB · Weergaven: 69
Die hebben elkaar wel bijna tot de dood kunnen slopen, kempvissen/vechtvissen.
Was je er niet bij toen dit gebeurde?
Bettamama😁
 
je zal alle betta's apart moeten zetten, liefst ook zodat ze elkaar niet kunnen zien,

op zich heeft een betta maar een liter of 30 water nodig per vis

betta's zijn echter vechtersbazen, door ze samen in een nieuwe omgeving ( je aquarium) te zetten heb je hun vechtersmentaliteit aangewakkerd ter verdediging van hun nieuwe territorium..
daarom zitten betta's in winkels dikwijls apart in "kleine " potjes
 
Waarom moeten bettas elkaar het liefste niet kunnen zien???
 
Waarom moeten bettas elkaar het liefste niet kunnen zien???
omdat als ze elkaar kunnen zien ze nog altijd gestresseerd raken en hele tijd elkaar proberen intimideren/aanvallen
die vallen zelfs hun spiegelbeeld aan :)

zo hebben ze allezins niet de rust die ze nu zeker nodig hebben
 
@Edwin68 Ugh voel me al rot over heb me niet goed laten informeren dan,,, internet staat vol met onzin Dan is het toch best lastig wat juist is en wat niet. De dames zitten appart van de man nu. 2 samen en 1 nog weer appart. Ze zien elkaar wel en vechter rustig met een wand er tussen.

Het word een uitdaging, daar ben ik me van bewust. Aldoende leert men en alles leeft nog gelukkig! Arme visies
 
@woutDR De dames zater allemaal samen in de winkel. En de man (dragon scale halfmoon marble copper als ik het goed heb) zat in een iniminie bakje .
 
@woutDR De dames zater allemaal samen in de winkel. En de man (dragon scale halfmoon marble copper als ik het goed heb) zat in een iniminie bakje .
inderdaad MAAR
in de bak in de winkel zitten ze met 20 ofzo in een aquarium, dus de agressie wordt gespreid
als je ze dan met 3 in een nieuw aquarium zet vindt elke dame dat dat haar aquarium is , en knokken ze ervoor.... en die man nog erger
 
Soms gaat meerdere goed maar vaak gaat het ook mis zoals nu. Hoe groot is de eerste bak?
 
@jessicap 40 liter en heb er nu een van 60 bij. Alle 4 zitten nu appart van elkaar 😑
 
Inmiddels heb ik alles appart en ziet het zo uit. Was zo trots op mijn mooie aquariumpje nu is het een grote chaos.
 

Bijlagen

  • IMG-20230512-WA0046.jpeg
    IMG-20230512-WA0046.jpeg
    52 KB · Weergaven: 72
Ja, dat is jammer. Je zou er drie kunnen proberen te herplaatsen en dan kun je er eentje in je aquarium houden?
 
In een 40 liter zou ik max doen en dan moet die ook wel lekker beplant zijn want dat waarderen ze wel en drijvers zodat het licht niet te fel is.
 
Kunnen er sowieso geen andere vissen bij? Dan maar geen aquarium vol bettas maar 1 betta met anderen?
 
In 40 liter kan 1 betta. Misschien goed om eens op te zoeken wat betta voor vissen zijn. Ze zijn oorspronkelijk gebruikt als vechtvissen. Net zoiets als hondengevechten. De buitenkant is echt anders dan de binnenkant. Lees je in op aquainfo bijvoorbeeld.

De karakers wisselen. De ene is iets aardiger dan de ander. Maar dat kan ook weer veranderen gedurende de tijd. En iets aardiger is bij betta’s zeer relatief.

Overigens, als je er eentje hebt, kan hij wel zeer vriendelijk voor mensen zijn. Betta’s zijn geweldige vissen. Ze kunnen uit je hand eten als ze je voldoende vertrouwen.
 
Bettas kunnen in glazen potjes anyway in je aquarium kun liever eerst niet al te grote en wel vreedzame vissen doen.
 
Kom je met is het 40 liter best leuk weg met vissen die niet moeilijk te houden zijn.
 
Zelfs teveel ruimte kan stress geven voor sommige bettas.
Dat is op te lossen door voldoende beschutting en schaduw te bieden. In het wild zullen ze dit soort plekken opzoeken om daar te leven.

Ja tijdelijk voor de verkoop of opgroeien maar een vis wil je niet in een jampot lijkt me.
Ze zijn niet geschikt voor jampotjes nee. En of ze in een 40 liter aquarium aan hun natuurlijke behoefdes komen weet ik niet maar alle vissen ook bettas hebben hun voorkeuren in leefomgeving. Er is nog veel wat we moeten ontdekken van vissen.
Wat goed genoeg is is in ieders ogen anders en vissen houden blijft een egoïstische hobby maar een jampotje nee de lijn trek ik toch wel veel daar voor inderdaad 😄
 
@Edwin68 Ugh voel me al rot over heb me niet goed laten informeren dan,,, internet staat vol met onzin Dan is het toch best lastig wat juist is en wat niet. De dames zitten appart van de man nu. 2 samen en 1 nog weer appart. Ze zien elkaar wel en vechter rustig met een wand er tussen.

Het word een uitdaging, daar ben ik me van bewust. Aldoende leert men en alles leeft nog gelukkig! Arme visies
Arme jij 😀 het is niet jouw schuld als je het niet wist.
Ik had eens vernomen dat bettas in de hoefsporen van waterbuffels voorkomen als die daar met water gevuld zijn.
Dus weinig ruimte nodig, wel schoon water.
Er zijn in de handel ook setjes van plastic verkrijgbaar om meerdere bettas op iets minder chaotische manier toch gescheiden in een bak te houden16840610730102134547596.jpgdie zien er ongeveer zo uit, daar stroomt het water vanzelf rustig doorheen omdat er spleetjes in zitten.
Zou een vrouwtje paairijp worden dan kun je ze samen met de man laten in de bak zelf om af te zetten in een schuimnest wat heel leuk is om te zien en dan hoeft het niet om het opkweken te gaan maar gewoon dat je ze af en toe aan hun trekken laat komen.
 
Ja prakties wel, maar met meer vakken naast elkaar en geen tussen roosters
1684063313636501676106.jpg
als deze welbekende en dan niet los maar strak 4 5 6 in een lange drijfbak.
Krijgen we nu vast weer het feit dat bettas hoog springen😁
 

Bijlagen

  • 1684063169012963913214.jpg
    1684063169012963913214.jpg
    47.5 KB · Weergaven: 44
En een scheidingswand in het aquarium een idee??
 
Dan moet het wel een ondoorzichtige wand zijn, zoals als eerder vermeld, knokken ze zich door er tegen aan te zwemmen alsnog dood.
 
Ze zien elkaar nu ook en zijn best rustig! Met een scheidingswand vol planten misschien... Hoop echt dat ik snel een voor ons werkende oplossing vind. Het idee van @Edwin68 ziet er ook wel goed uit, waar vind ik zoiets?
 
Ze zien elkaar nu ook en zijn best rustig! Met een scheidingswand vol planten misschien... Hoop echt dat ik snel een voor ons werkende oplossing vind. Het idee van @Edwin68 ziet er ook wel goed uit, waar vind ik zoiets?

Dit idee is voor het welzijn van vissen niet het beste idee. Ok, ze blijven leven, maar ongeveer op dezelfde manier als ik jou in een badkamer ruimte zou opsluiten en af en toe een bord eten onder de deur doorschuif. Eerst ben je het eens dat jampotjes niet diervriendelijk zijn en nu vind je vierkante jampotjes wel ok? Ok… dat snap ik dan weer niet.
Maar het is wel uitvoerbaar, ze blijven leven.
Ik heb ooit een betta gekocht uit een jampotje. Die zwom nog een hele tijd dwangmatig kleine rondjes.
 
@NathaliePip ze zitten nu in maatbekers. Tzt komt er een betere oplossing. Ik ben net begonnen met aquarium en het is een bijzondere uitdaging, waar ik zwaar hard mijn best voor doe! Ze krijgen nu geen stromend water en er word niets gefilterd. Ik doe mijn best , en meer kan ik niet doen! Je hoeft er niets van te vinden. Het advies van @Edwin684is op dit moment het beste, het hoeven geen bakjes van jampot formaat te zijn hé? 4 bakken is nu geen optie en een leven in een maatbeker kan echt niet!
 
@NathaliePip ze zitten nu in maatbekers. Tzt komt er een betere oplossing. Ik ben net begonnen met aquarium en het is een bijzondere uitdaging, waar ik zwaar hard mijn best voor doe! Ze krijgen nu geen stromend water en er word niets gefilterd. Ik doe mijn best , en meer kan ik niet doen! Je hoeft er niets van te vinden. Het advies van @Edwin684is op dit moment het beste, het hoeven geen bakjes van jampot formaat te zijn hé? 4 bakken is nu geen optie en een leven in een maatbeker kan echt niet!
Marktplaats heeft regelmatig bakjes. Heb laatst voor 5 euro 2 aquariums op kunnen halen van 25 liter.

Die kan je doormiddel van aquabridges met elkaar verbinden. Dan hoef je aan 1 kant een pompje te doen, die kan je naar de eerste bak toe sturen en zo gaat het water door 3-4 bakken heen met 1 pompje en word alles verwarmd met 1 verwarming.

Ik zou gewoon een aantal vissen terug brengen. Je neemt te veel hooi en verantwoordelijkheden op je schouders wat de vissen en jou niet tegoeden gaat. Een aquarium van 40 liter is echt minimaal voor zn vis. Een vis moet zichzelf vermaken die m oet geprikkeld raken door zn omgeving. In een klein aquarium kan een vis zich vervelen.

Als een vis verveeld kan dit vervelende consequenties hebben voor de vis. Hij zal er niet gezonder op worden, gestressed en vervolgesn ziek kunnen raken.

Dat zelfde geld voor de mens ook.
Balans is het sleutelwoord. Ook in het aantal vissen 😀
 
Wat een gedoe, sorry dat ik dat zeg. Maar zorg dat ze weer beter worden door elke dag t water te verversen in je maatbeker en geef ze goed voer (diepvries bijv) om aan te sterken/herstellen. En kijk naar herplaatsen. Je hoeft echt niet vier bakken te gaan ownen omdat je een inschattingsfout hebt gemaakt hoor 😂. Bel je dierenwinkel of ze terug kunnen of zet ze op marktplaats. Iedereen maakt wel eens een foutje. Maar vanaf nu eerst zelf onderzoek doen voordat je thuiskomt met vier terrors in een zakje omdat de juffrouw met de blauwe ogen zei dat dat wel kon 😂. Good luck!
 
Ik zou ook zeker met de lfs in overleg gaan om te kijken of dei ze willen terugnemen. Een beetje zaak zal dat wel doen denk ik.
 

Terug
Bovenaan