Aanbeveling voor heater


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
23
Met de winter heel langzaam in aankomst, vind ik het belangrijk dat mijn vissen deze winter doorkomen. In mijn kamer kan het soms aardig koud worden namelijk...

Ik heb een SuperFish Eco Heater 100W bij mijn 70 liter bak gekregen. Eerlijk gezegd nog niet in gebruik genomen, omdat ik deze nieuwe hobby aan het begin van de lente ben begonnen en nog geen temperatuurschommelingen heb meegemaakt.

Daarnaast heb ik nog een 25 liter staan, waar ik nog geen heater voor heb.

Nu is mijn vraag wat ieders advies zou zijn? Voor welke bak zou ik de SF 100W het best kunnen gebruiken en welke zou (afhankelijk van de eerste beslissing natuurlijk) ik daar nog naast nodig hebben?

Ik hoor het allemaal graag!
 
Goede vraag. In de meeste gevallen zal die 100 W voor de 70 L prima voldoen; voor de 25 is het al gauw overkill.

Maar wat je eigenlijk moet weten (en wat wij moeten weten) om een inschatting te kunnen maken van de benodigde wattages, is hoe groot het temperatuurverschil is dat je in deze bakken wilt kunnen overbruggen t.o.v. de omgeving.

Dus hoeveel graden moet er in hartje winter bijverwarmd worden? Hier zijn trouwens ook rekentools voor te vinden op het internet. :)
 
Lijkt me ook prima toe en als de temp met een wat hoger wattage is bereikt dan slaat de heater wel af. Vaak raad men 1W per liter aan onder gemiddelde omstandigheden.
50w is toch de minimum dat je kon kopen dacht ik?

Edit: 25w is ook te koop.
 
Laatst bewerkt:
In dit topic worden ook een paar heaters genoemd.
 
Goede vraag. In de meeste gevallen zal die 100 W voor de 70 L prima voldoen; voor de 25 is het al gauw overkill.

Maar wat je eigenlijk moet weten (en wat wij moeten weten) om een inschatting te kunnen maken van de benodigde wattages, is hoe groot het temperatuurverschil is dat je in deze bakken wilt kunnen overbruggen t.o.v. de omgeving.

Dus hoeveel graden moet er in hartje winter bijverwarmd worden? Hier zijn trouwens ook rekentools voor te vinden op het internet. :)
Das voor mij eigenlijk ook een beetje de vraag, ik heb afgelopen winter de thermometer er niet bij gepakt dus ik kan alleen spreken uit ervaring.
Ik zie in ieder geval al een hoop reacties die een 50W aanbevelen. Neem aan dat dat ook voldoende is als de temperatuur toch iets hoger of lager blijkt te zijn?
 
Lijkt me ook prima toe en als de temp met een wat hoger wattage is bereikt dan slaat de heater wel af. Vaak raad men 1W per liter aan onder gemiddelde omstandigheden.
Oké! En aangezien nu blijkt dat een 25W ook te koop is. Zou je zelf dan eerder voor een 25W of 50W gaan voor de 25L?
 
Das voor mij eigenlijk ook een beetje de vraag, ik heb afgelopen winter de thermometer er niet bij gepakt dus ik kan alleen spreken uit ervaring.
Ik zie in ieder geval al een hoop reacties die een 50W aanbevelen. Neem aan dat dat ook voldoende is als de temperatuur toch iets hoger of lager blijkt te zijn?
Het ligt er een beetje aan: wat voor vissen heb je (temperatuureisen), en vormen zich in de winter ijskristallen aan de binnenkant van je ramen, of valt dat allemaal wel mee. ;)
 
Het ligt er een beetje aan: wat voor vissen heb je (temperatuureisen), en vormen zich in de winter ijskristallen aan de binnenkant van je ramen, of valt dat allemaal wel mee. ;)
Ik had de vorige winter nog geen aquarium dus dat kan ik helaas niet zeggen... ik denk eerlijk gezegd dat ik het zelf ook wel koud krijg als dat gebeurt, dus dat ik dan des noods verwarming aanschaf voor de kamer zelf 😅
Wat betreft de vereisten voor m’n vissen, ik heb guppen dus hele hoge eisen zullen die niet stellen denk ik. Ik denk dat ik in ieder geval de 25W bestel, en hoop daarmee uit de voeten te kunnen.
En zo niet, dan schaf ik des noods de 50W aan
 
Dat zal wel goedkomen. :)
 
Je hebt nog geen temperatuur genoemd. Wat is de beoogde temperatuur van het water? Dat je niet zo goed weet hoe koud het precies gaat worden kan ik begrijpen maar ik neem aan dat je wel weet hoe warm je het water wilt hebben?

Het maakt nogal verschil om van (ik neem even een veilige 15c, veel kouder zal het niet worden vermoed ik) 15c tot 30c te verarmen of van 15c tot 22c.

Bij een Δ max 5c is het meestal 1W per liter.
Bij een Δ max 10c is het meestal 2W per liter.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nog geen temperatuur genoemd. Wat is de beoogde temperatuur van het water? Dat je niet zo goed weet hoe koud het precies gaat worden kan ik begrijpen maar ik neem aan dat je wel weet hoe warm je het water wilt hebben?

Het maakt nogal verschil om van (ik neem even een veilige 15c, veel kouder zal het niet worden vermoed ik) 15c tot 30c te verarmen of van 15c tot 22c.

Bij een Δ max 5c is het meestal 1W per liter.
Bij een Δ max 10c is het meestal 2W per liter.
Ik denk dat ik dan zou gaan voor een temperatuur in de bak van 25C. Ik denk dat we voor het gemak even van 15C in de kamer uit zouden kunnen gaan.
Ik ben overigens ook van plan om de kamertemperatuur te verhogen als de radiator het deze winter weer niet doet. Maar ga even van bovengenoemde gegevens uit. Zou dan de 25W of de 50W beter zijn?
 
Ik denk dat ik dan zou gaan voor een temperatuur in de bak van 25C. Ik denk dat we voor het gemak even van 15C in de kamer uit zouden kunnen gaan.
Ik ben overigens ook van plan om de kamertemperatuur te verhogen als de radiator het deze winter weer niet doet. Maar ga even van bovengenoemde gegevens uit. Zou dan de 25W of de 50W beter zijn?
Mijn antwoord staat daar eigenlijk al. Het verschil (Δ) zou maximaal dus 10 graden zijn, dan heb je 2W per liter nodig dus de 50W versie voor jouw 25L bak. Voor de 70 liter bak zou je 140W nodig hebben, dus zeg 150W staaf.
 
Wat Daniel zegt klopt helemaal.

Maar 15graden is wel extreem koud hoor voor binnenshuis :))
en 25 graden vind ik voor guppen (je had alleen guppen toch?) aan de hoge kant.
 
Wat Daniel zegt klopt helemaal.

Maar 15graden is wel extreem koud hoor voor binnenshuis :))
en 25 graden vind ik voor guppen (je had alleen guppen toch?) aan de hoge kant.
Jaa klopt inderdaad, alleen guppen!
Overal op internet geven ze vaak zelfs temperatuursgrenzen aan voor guppen van rond de 22-28C. Daarom leek mij 25 best geschikt. Maar zou je eerder 22 aanraden?
 

Terug
Bovenaan