A. panduro wond/myco


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Nou, de panduro man heeft al een aantal dagen een wond. Op een Apistogramma forum werd gezegd dat het misschien mycobacterium zou kunnen zijn. Ik zie echter alleen maar verbetering, hij eet nog prima, en krijgt geen nieuwe wonden. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Hij ademt moeilijk, maar beter dan de eerste dag. Zijn dit gewoon wonden, of zou het een ziekte kunnen zijn?
IMG_20180406_230655.jpg
IMG_20180406_230546.jpg
 
Ik zou het even aanzien. het kan een wondje zijn, bacterieel of flagelaten gezien het de kop betreft.

Kijken als de oogjes meer naar buiten komen, Vinnen strak tegen lichaam houden, vinnen gaan rafelen/stukken verdwijnen, witte aanslag op bek krijgen, stoppen met eten. Dan moet je denken aan iets bacterieels. Veel stammen bacterieen en sommige moeilijk te behandelen. bactopur Direct tabletten zou kunnen helpen dit dood bepaalde bacterieen. Zekerheid kan alleen met kweek in laboratorium. Moet je weten welke bacterie en het juiste middel hebben. Dus bijna niet te doen. Medicatie voor bacterieel dood vaak ook je goed bacterieen in aquarium dus let na behandeling op waterwaardes. Of quarantaine behandelen. Als je andere vissen zie met bovenstaande zaken zul je alles mee moeten behandelen.

Meer verversen hevel je bacterieen af.

Flagelaten, hole in head, herkenbaar aan ontlasting, witte slijmerige draden niet eten meer gaten in de kop krijgen. Google even op manaus aquarium die hebben een goed middel hiervoor. Tevens beschrijving wat ziekte doet bij vis.

Wondje kan schimmel krijgen en als vis verzwakt zal hij meer problemen krijgen dan is hij prooi voor allerhande gespuis in je aquarium.
Staat sticky zoutbadjes. even checken of soort visje zout kan verdragen dit weet ik niet.


verversen, iets om weerstand te verhogen kan altijd. Bijv. easy life voogle, catappa blad en nog veel meer.
 
Geen idee wat het is. Maar ik zelf gooi niet zo snel een medicijn in de bak, zeker zolang ik zie dat het verbeterd en ik niks afwijkends zie in het gedrag.
Zelfs bij witte stip niet zo snel, hooguit de temperatuur omhoog. Vaak kan de weerstand van de vis dat prima zelf aan is mijn ervaring.

Als ik twijfel doe ik soms Easy Life Vloeibaar Filtermedium in de bak, hoe het precies werkt weet ik niet, maar ze worden er vaak o.a. rustiger van en het beschermd de (slijm)huid. Ik gebruik het ook bij bv. wondjes die ze tijdens gevechten hebben opgelopen.

Ik zou bij dwergcichliden wel oppassen met zoutbadjes. Mijn ervaring is dat ze er soms niet goed tegen kunnen.

Zou hem goed observeren. Kijken hoe zijn eetlust is en blijft. En of je niks anders ziet dat afwijkt
 

Terug
Bovenaan