a. Borelli vrouwtje niet gehaald.


S

storm337

Guest
Hallo,

Ik wou dus een topic plaatsen over waarom mijn borelli vrouwtje zo bizar snel adem haalde.

Maar helaas is het te laat en vind ik haar net dood in de bak...

Ze at wel gewoon rode en witten muggen larven, en ik heb haar sinds het Vivarium.

Mijn mannetje doet het wel gewoon prima.

Ik had wel een filmpje gemaakt toen ze er nog was, ze ademde ongeveer 2 dagen zo:



Het heeft denk ik iets met het zuurstof gehalte te maken?

Mischien dat ik mijn filter weer moet schoonmaken, de uitstroom is minder geworden maar zowel het mannetje als alle andere vissen hebben er geen last van als dat de oorzaak is..

Laat maar weten wat ik het beste nu kan doen, want ik wil niet meer vissen verliezen.
 
Ik heb er nu een bruissteentje in gedaan voor de zekerheid..
 
Misschie dat je best hier even al je techniek en waterwaarden kan opnoemen.

Dan nog een overzicht van je bak, je weet nooit wat men met al die informatie te weten kan komen.


Erg spijtig van je vis, maar dat onrustig ademen is op zich niet erg speciaal, aangexien ik dat ook wel vaker heb met vissen die ik net heb aangekocht.
 
Jammer dat ze het toch niet heeft gehaald.

Je hoort vaker (en heb het zelf ook meegemaakt) dat borelli's niet altijd even sterk zijn.

Misschien zijn ze erg stressgevoelig / gevoelig voor veranderingen in watersamenstelling / is er veel slechte nakweek.. zelf vermoed ik dat het 1 van deze 3 moet zijn maarja kom daar maar is achter.

Mijn 1e man was na 1week dood. de 2e deed het prima.

Mede lid @neon had onlangs hetzelfde verhaal. en ik heb het al vaker gelezen.

Ik denk daarom ook niet dat het aan je zuurstof gehalte ligt. dan zouden er meer vissen last van moeten hebben.

Je kan even je waterwaardes meten op nitriet (no2) maar verwacht niet dat daar wat uitkomt.

Niet teveel mee zitten dus, andere vrouw halen en het nog een keer proberen.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat ze het toch niet heeft gehaald.

Je hoort vaker (en heb het zelf ook meegemaakt) dat borelli's niet altijd even sterk zijn.

Misschien zijn ze erg stressgevoelig / gevoelig voor veranderingen in watersamenstelling / is er veel slechte nakweek.. zelf vermoed ik dat het 1 van deze 3 moet zijn maarja kom daar maar is achter.

Mijn 1e man was na 1week dood. de 2e deed het prima.

Mede lid @neon had onlangs hetzelfde verhaal. en ik heb het al vaker gelezen.

Ik denk daarom ook niet dat het aan je zuurstof gehalte ligt. dan zouden er meer vissen last van moeten hebben.

Je kan even je waterwaardes meten op nitriet (no2) maar verwacht niet dat daar wat uitkomt.

Niet teveel mee zitten dus, andere vrouw halen en het nog een keer proberen.


Oke duidelijk,
Ik heb op het moment geen tests voor mijn waterwaarden maar ik denk ook niet dat daar iets raars aan te zien is.
 
Misschie dat je best hier even al je techniek en waterwaarden kan opnoemen.

Dan nog een overzicht van je bak, je weet nooit wat men met al die informatie te weten kan komen.


Erg spijtig van je vis, maar dat onrustig ademen is op zich niet erg speciaal, aangexien ik dat ook wel vaker heb met vissen die ik net heb aangekocht.


60 cm Juwel bak
Standaard verlichting
Superfish aquaflow 100

Ik post morgen wel een overzichts foto.
 
Aquaflow 100 is misschien wat aan de kleine kant.

Verwacht niet dat dit probleem eraan te verwijten is.. maar houd het in je achterhoofd
 
Aquaflow 100 is misschien wat aan de kleine kant.

Verwacht niet dat dit probleem eraan te verwijten is.. maar houd het in je achterhoofd

Sorry ik heb even gekeken in het donkere aquarium net, het is de Aquaflow 200.

Aquaflow 100 zou inderdaad een beetje te kein zijn. :D
 
Dat is normaal een voldoende grote filter.
Echter bij een volbezet aquarium is het erg belangrijk de bacteriecultuur stabiel te houden. Dat is vaak moeilijker bij die filters.

Waterwaarden kunnen toch steeds iets meer informatie brengen, misschien kan je ze laten testen in de LFS en de waarden kan opschrijven?

Maar ook een gedetailleerde foto van de dode vis kan bruikbaar zijn.
 
Foto van het dode visje heb ik niet...

Het mannetje is niet meer blauw met gele vinnen, maar grijs met gele vinnen met een zwarte horizontale streep over zijn lichaam...

Hij heeft vandaag ook heel de dag in zijn leghol gezeten, en heb de indruk dat hij het niet fijn vind dat het vrouwtje weg is. :mad:
 
Dat is normaal een voldoende grote filter.
Echter bij een volbezet aquarium is het erg belangrijk de bacteriecultuur stabiel te houden. Dat is vaak moeilijker bij die filters.

Waterwaarden kunnen toch steeds iets meer informatie brengen, misschien kan je ze laten testen in de LFS en de waarden kan opschrijven?

Maar ook een gedetailleerde foto van de dode vis kan bruikbaar zijn.

ik heb zojuist een filmpje gemaakt van de bak en van het mannetje, misschien dat je daar wat aan hebt.

Hij is nu aan het uploaden naar youtube.
 
Ik weet het, erg slechte kwaliteit en je ziet de weerspiegeling van mijn telefoon maar toch :

 
Is er iemand die kan reageren ALSTUBLIEFT..

Sorry ik word helemaal gek ik zie ineens een dode baby ancistrus en een dode rasbora ook nog liggen..

Ik kan mn water waardes niet testen maar wat moet ik doen?!

Die video heb ik vandaag gemaakt ^

Help!!!!!!!!!!
 
Voor de zekerheid wat verversen Storm en toch echt een testset aanschaffen want dan weet je de waarden iig.
 
Oke...

ik ga nu een waterwissel doen van 50%

En kijken welke vissen er ineens allemaal dood zijn...
 
epodjhhdj,fdere.jpg


opeensdood_nwhegdsn.jpg
 
Nou niet gelijk heel je bak overhoop halen hoor Storm.
Lees in het begin iets over je filter schoonmaken,hoe doe je dat precies?
 
binnen een kwartier mijn filter watten in aquarium water wassen en terug doen.
Nou niet gelijk heel je bak overhoop halen hoor Storm.
Lees in het begin iets over je filter schoonmaken,hoe doe je dat precies?
 
dat ga ik nu ook gelijk maar doen... want de uitstroom is verminderd..
 
oke er is duidelijk meer aan de hand als er meer vissen het begeven..

wat is je volledige visbestand?
temperatuur?
laatste keer waterwissel en hoeveel?
heeft jou aquaflow alleen watten? of zit er ook een spons in?
 
Bedoel je dat blauwe sponsje of heb je er ook watten in?
 
oke er is duidelijk meer aan de hand als er meer vissen het begeven..

wat is je volledige visbestand?
temperatuur?
laatste keer waterwissel en hoeveel?
heeft jou aquaflow alleen watten? of zit er ook een spons in?

Juwel 60x30x30

2x Stiphodon (komt speciaal bakje voor)
Nu nog maar 1x A.borelli
16 Rasbora maculata
4x aphyosemion campomaanense
Nu geen baby ancistrus meer...

Temp 23 graden

Laatste water wissel 1/4 van het aquarium water verwisseld 4 dagen geleden.

Ik maak altijd als mijn uitstroom minder word, eens in de 2 maanden mijn filter spons schoon (zit alleen een blauwe in)

Die maak ik schoon in aqua water...
 
Toch geen hele rare dingen...

Hoe doen de rest van de vissen het?

happen naar lucht?
schuren langs voorwerpen?
 
Blijft gissen maar naast het snelle ademen is er verder niks aan je vissen te zien dat op een ziekte lijkt dus neig zelf naar slechte waterwaarden.
Vind zelf zo'n filtertje niet geschikt voor een 60cm met vissen en zal me niet verbazen dat dit de oorzaak is.
 
Blijft gissen maar naast het snelle ademen is er verder niks aan je vissen te zien dat op een ziekte lijkt dus neig zelf naar slechte waterwaarden.
Vind zelf zo'n filtertje niet geschikt voor een 60cm met vissen en zal me niet verbazen dat dit de oorzaak is.
Toch geen hele rare dingen...

Hoe doen de rest van de vissen het?

happen naar lucht?
schuren langs voorwerpen?

Ik zweer toch echt dat ik net 2 dode rasbora´s zag zweven door het water en nuheb ik alle stenen hout en bladeren eruit gehaald en water ververst en zijn ze nergens te bekennen...

Wat voor filter moet ik dan nemen?!

Aqua flow 200 zou geschikt moeten zijn voor aquaria van 60 tot 100 liter...
 
De rest van de vissen hapt niet naar lucht of iets dergelijks en heb net het luchtsteentje eruit gehaald..
 
Denk dat ik een `leuke´ verrassing ga vinden in mn filter nu... :(
 
Aqua flow 200 zou geschikt moeten zijn voor aquaria van 60 tot 100 liter...

Ja in theorie wel maar in de praktijk is het afhankelijk van wat je allemaal in de bak stopt.
Voor een 60cm met wat planten en garnalen of een paar kleine visjes kan het prima maar ga je er meer in stoppen zoals in jouw bak is het toch beter om een filter te nemen met vooral meer capaciteit voor filtermateriaal
 
Ja in theorie wel maar in de praktijk is het afhankelijk van wat je allemaal in de bak stopt.
Voor een 60cm met wat planten en garnalen of een paar kleine visjes kan het prima maar ga je er meer in stoppen zoals in jouw bak is het toch beter om een filter te nemen met vooral meer capaciteit voor filtermateriaal

Oke, duidelijk...

Wat voor filter beveel je me aan?
 
Nee geen idee maar nu snap ik wel waarom er telkens Rasbora´s zomaar verdwijnen...

Ze gaan dus in mn filter en gaan daar dood...

Maar hoe ze er in gaan? geen idee.
 

Terug
Bovenaan