98x42x52 rimless aquarium van Leon L


Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Na drie jaar een Juwel Vision 180 aquarium gehad te hebben, ben ik een beetje uitgekeken op de ronde voorruit.
Daarom besloten om naar wat anders op zoek te gaan.
Voor de Juwel heb ik zelf een onderkast gemaakt welke ik graag wil behouden.
Dus op zoek gegaan naar een aquarium wat hier mooi op zou passen.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik de Oase Scaperline tegen welke erg mooi is, maar niet paste op mijn onderkast.
Ik heb daarom gekozen voor een maatwerk aquarium, bijna het zelfde als de Scaperline (op de verstek geslepen hoeken na).

Het word een rimless aquarium gemaakt van optic white glas met de afmetingen 98x42x52 (LxBxH).
In de bodem worden 2 gaten geboord voor het filter, zodat er geen leidingen naast of achter het aquarium langs hoeven.

De achterwand wil ik graag zwart hebben, dit word waarschijnlijk de folie van Azaqua.
Als filter wil ik mijn huidige Oase Biomaster 250 thermo gaan gebruiken, al zit Ik nog wel te denken om deze te vervangen voor een 350.
Voor de verlichting ga ik mijn Juwel Helialux gebruiken, hiervoor heb ik de universal fit besteld zodat hij op de rand kan liggen.
Verder blijft de techniek het zelfde als in Vision 180.

Ook de inrichting wil Ik mee verhuizen, tot ik weer wat anders heb bedacht.
Eerst maar zorgen dat alles op zijn plek komt te staan.

Maar voor nu nog ongeveer 5 weken geduld hebben.
 
Na drie jaar een Juwel Vision 180 aquarium gehad te hebben, ben ik een beetje uitgekeken op de ronde voorruit.
Daarom besloten om naar wat anders op zoek te gaan.
Voor de Juwel heb ik zelf een onderkast gemaakt welke ik graag wil behouden.
Dus op zoek gegaan naar een aquarium wat hier mooi op zou passen.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik de Oase Scaperline tegen welke erg mooi is, maar niet paste op mijn onderkast.
Ik heb daarom gekozen voor een maatwerk aquarium, bijna het zelfde als de Scaperline (op de verstek geslepen hoeken na).

Het word een rimless aquarium gemaakt van optic white glas met de afmetingen 98x42x52 (LxBxH).
In de bodem worden 2 gaten geboord voor het filter, zodat er geen leidingen naast of achter het aquarium langs hoeven.

De achterwand wil ik graag zwart hebben, dit word waarschijnlijk de folie van Azaqua.
Als filter wil ik mijn huidige Oase Biomaster 250 thermo gaan gebruiken, al zit Ik nog wel te denken om deze te vervangen voor een 350.
Voor de verlichting ga ik mijn Juwel Helialux gebruiken, hiervoor heb ik de universal fit besteld zodat hij op de rand kan liggen.
Verder blijft de techniek het zelfde als in Vision 180.

Ook de inrichting wil Ik mee verhuizen, tot ik weer wat anders heb bedacht.
Eerst maar zorgen dat alles op zijn plek komt te staan.

Maar voor nu nog ongeveer 5 weken geduld hebben.
Cool, waar heb je het laten maken en kosten?
 
Cool, waar heb je het laten maken en kosten?
Ja, ik heb er ook echt zin in. Kan niet wachten tot hij er is.
Ik heb het aquarium gekocht bij Strijker in Rotterdam.
Vind het alleen nooit zo netjes om prijzen op internet te plaatsen.
Maar ik kan zeggen dat ik voor dat geld, twee stuks van mijn huidige aquarium kan kopen.
 
Als het goed is komt over ongeveer drie weken het nieuwe aquarium.
Maar de voorbereidingen zijn hier al in volle gang.

Nu zitten er in mijn aquarium +- 15 japonica garnalen.
Deze wil ik eigenlijk niet meer terugplaatsen in de nieuwe bak.
Maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.
Daarom heb ik afgelopen week een simpel bakje van marktplaats opgehaald.
Deze kan nu een paar weken indraaien zodat dan de garnalen erin kunnen.

Dit was voor mij gelijk een mooie gelegenheid om te kijken hoe de zwarte folie van Azaqua is.
Afgelopen week besteld en vandaag erop geplakt.
Moet zeggen dat het er erg mooi uitziet, maar bij het plakken moet je goed opletten dat er geen vuiltjes tussen komen.
Ook Ben ik erg benieuwd hoe lang het duurt voordat het helemaal goed vast zit.

Ik moet zeggen dat het best een leuk bakje is geworden voor een tijdelijke garnalen opvang.

E9C54B42-ED7D-4912-9236-9D19D60B49F0.jpeg
 
Afgelopen dinsdag maar eens een mailtje gestuurd naar Strijker of er al iets bekend is over het nieuwe aquarium.
Krijg ik al heel snel een mailtje terug dat ze verwachten dat hij er vrijdag is….. :juggle:
Nu wachten op het berichtje dat ik hem op kan halen.
Maar het lange wachten is dus bijna voorbij.
 
En ja hoor, gistermiddag kreeg ik een telefoontje dat er een aquarium klaar staat.
Wel is er iets mis gegaan, de gewenste gaten in de bodem zitten er niet in.
De keuze was: terug naar de werkplaats (maar dat kon het wel even duren), of zelf doen.
Aangezien ik hier de juiste boor heb liggen, toch maar voor de laatste optie gegaan.
Vandaag ga ik dan echt beginnen met het vervangen van de Juwel Vision 180.

3C161E90-13D2-47AE-A3E0-652667B8FEFB.jpeg
 
Dag 1 van de ombouw zit erop.
Vanmorgen begonnen met de Juwel leeg te vissen.
Alle vissen zitten nu in twee Ikea bakken waar het filter ook in draait.
Daarna begonnen met het nieuwe aquarium.
Vandaag de gaten geboord, de folie geplakt en al een groot deel van het leidingwerk gedaan.
Morgen alles aansluiten en inrichten, zodat uiteindelijk ook de vissen weer om kunnen.

458579E8-19D4-4461-86BD-29ABF7EA71D6.jpeg

F537472A-1362-41B7-BC50-1ED7A9D1E3FF.jpeg

2FF23A9A-8BB5-4A96-91C2-4F3D84ED7775.jpeg

0567D628-CB83-451D-BB7C-07A864037C68.jpeg

B4E48CE8-136E-43CD-BF2F-BCB2D586C294.jpeg
 
Vandaag weer een drukke dag gehad. Vanmorgen eerst het leidingwerk afgemaakt.
Dit moest allemaal zo strak mogelijk, omdat er nu een Oase Biomaster 350 in het kastje moet in plaats van de 250.
Deze bijna nieuwe Biomaster heb ik vorige week voor een mooi prijsje via marktplaats kunnen kopen.
Voor de inrichting is bijna alles uit de Vision 180 mee verhuisd.
Het zand heb ik eerst nog wel een keer gespoeld voordat het terug ging.
Toen kwam het toch altijd weer spannende moment, vullen.
Daarna konden de stukken hout met daarop de planten en de rode tijger Lotus er weer in.
En als laatste de vissen en de blue dream garnalen.

Later wil ik nog wat extra beplanting rondom het hout, maar voor nu ben ik alvast er blij met het resultaat.


4DD785A2-0EC4-42DF-A008-3A05B8EBF42E.jpeg

F0E45DA7-AEC2-462D-9313-BEC5D9451985.jpeg

4BB2F1AE-CD82-4582-BA3E-2B0FD3C1B7E9.jpeg

7A510F91-45C5-4B01-B037-D1B9C353C18B.jpeg
 
Het is echt prachtig! Toch handig, als je zo handig bent😂
 
Erg mooi geworden, gaaf dat je de upgrade zo helemaal naar wens uit hebt kunnen voeren.
 
Heb je nou een ph electrode in je leiding zitten van je aquarium naar je filter?
Ja dat klopt, op de foto staat een oude probe met een afgeknipte kabel.
Nu zit er weer een frisse en opnieuw gekalibreede in.
Ik werk bij een technische dienst in de glastuinbouw.
Op de watersystemen die wij gebruiken word het altijd zo toegepast.
De probe’s zijn bestand tegen 14 bar druk en doen het ook prima in het aquarium.


4EB746B0-D5E3-4374-862E-65F7942E8602.jpeg
 
Ja dat klopt, op de foto staat een oude probe met een afgeknipte kabel.
Nu zit er weer een frisse en opnieuw gekalibreede in.
Ik werk bij een technische dienst in de glastuinbouw.
Op de watersystemen die wij gebruiken word het altijd zo toegepast.
De probe’s zijn bestand tegen 14 bar druk en doen het ook prima in het aquarium.


Bekijk bijlage 335199
Netjes, zo hoort het mijn inziens ook
 
Vandaag alle drijfplanten eruit gevist en de skimmer geplaatst.
Er begon toch een aardige kaamlaag te ontstaan.
Ik denk door alle aanpassing en spoelen van de bodem.
Wel een tijdklok ertussen gezet (half uur aan - half uur uit), om garnalen die er eventueel inklimmen de mogelijkheid te geven er weer uit te komen.
Alleen waarom maken ze in vredesnaam de kabel van zo’n ding aan de onderkant? Ziet er niet uit.

6A862514-3ED5-40CD-92BB-62CA18A798F7.jpeg
 
Voor kerst heb ik een mooie dropchecker gekregen van co2art.
Een mooi ding in vergelijking met die ik had van Dennerle.
Alleen stoor Ik mij mateloos aan die witte zuignap.
Weet iemand of er een zwarte is die op dit glaswerk past?

6EE0A1E4-246C-4412-8E12-AC98C05FFBD8.jpeg
00C87C31-2370-46B9-B0CD-5D3BF12E74D4.jpeg
 
Practig gedaan Leon. Je nieuwe bak past perfect bij je meubel 👍. Qua zuignap zou ik kijken naar van die zwarte die gebrukkt worden om spraybars en pompbuis inlaten mee vast te klemmen. Ik denk zelf dat je die nap voor 12-16 moet hebben.

Gr. Ed
 
Afgelopen weekend een paar andere zuignappen besteld.
En de zuignap van de Dennerle lange termijn test (zijn los te bestellen) past het best.
Ik moet zeggen dat dit er heel veel beter uit ziet dan de originele witte zuignap.

BCAF11EA-BCB5-41C9-BC21-5F5A9825D753.jpeg
09B72C70-D70D-4D95-8675-28DDA154C680.jpeg
 
Vandaag de planten en het mos op het hout wat uitgedund.
Nu komt de Anubias weer wat beter uit.
De rode tijgerlotus en de Echinodorus Bleheri slaan ook goed aan.
Afgelopen week ook nog wat Phyllanthus Fluitans toegevoeg (drijfplantjes).
En tussendoor ook nog even wat voor de waterwissel in elkaar gelijmd.

EAC9445B-4176-42A4-B5C4-E35444FD8602.jpeg

1F413C5D-E115-498D-9267-8002BB812255.jpeg 3457916B-ACC9-45E6-9A9F-6AF3FAE9B95F.jpeg
 
Mijn drijfplantjes wilde het na het toevoegen niet echt lekker doen. Probleem is volgens mij dat mijn lichtbalk (Juwel Helialux) een te korte afstand tot het wateroppervlak heeft, waardoor ze te weinig licht kregen. Nu vond ik het ook niet een heel mooi gezicht zo’n armatuur op een rimless aquarium, dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.

Ik wilde een lamp waar ik later alle kanten mee op kan, voldoende licht voor welke plant dan ook. Maar het liefst ook instelbaar/dimbaar via een app, om ‘s avonds nog wel licht in de bak te hebben maar niet verblind te worden. Nu kwam ik de Chihiros WRGB 2 tegen waar veel positieve reacties over zijn en voldoet aan mijn wensen. Na een poosje zoeken welke ik wilde hebben, zag ik ineens een nieuwe Pro versie die bijna beschikbaar was. Koste wel iets meer, maar dan ben je gelijk helemaal bij met de laatste techniek.

Toen hij op voorraad was gelijk besteld bij GreenAqua in Hongarije en gisteravond had ik hem in huis. Vandaag de Helialux eraf gehaald en de Chihiros geplaatst. En ik moet zeggen dat het echt heel mooi is…. En wat een bak licht, voor nu hou ik hem maar maximaal 25%

CC591578-7165-48C7-B3FE-98FD984EE5F3.jpeg
AAE9621C-799F-4128-B26D-B90B5FCF92AD.jpeg

Chihiros WRGB 2 Pro (90-110 cm, 110 W, 9250 lm)
 
We zijn weer een maandje verder en inmiddels gestart met een nieuwe klus.
Bodem vervangen….
Ik had het witte zand van de hornbach, maar merkte toch dat de baarddraden van de Corydoras beschadigden.
Afgelopen week had ik hier al een apart topic over gestart en tot de conclusie gekomen dat het beter is de bodem te wisselen.
Ik heb hier nu een zak 0,8-1,25mm filterzand van Wildkamp staan wat ik er morgen in wil gaan doen.
Vandaag heb ik alvast een groot deel van de oude bodem eruit geheveld, morgen de rest.

4A24910B-BDAB-4D10-92A5-AF81FD1C4F7B.jpeg
 

Terug
Bovenaan