96L Azië-georiënteerde bak van Liesbeth-LDR


Liesbeth-LDR

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2012
Berichten
155
Locatie
Zweden
Hoi,

Na een hele tijd op het forum te hebben gelurkt, werd het eens tijd dat ik zelf foto-albums van mijn aquarium(s) start. Dit is mijn 3e bak en deze zit nog in de opstartfase (dag 5 op het moment van schrijven), dus er zitten nog geen vissen in. Het is de eerste keer dat ik dit soort aquastijl probeer (dwz gebruik van 'eilanden' en spiderwood) dus het zal wel veel try and error worden, maar daar heb ik wel zin in. Lekker uitproberen en zien waar het schip strandt. Als toekomstig visbestand zit ik te denken aan Japonica garnalen (7 stuks?) en een koppel dwerggoeramies die ik nu in mijn Rio 180 heb zitten.

Specs:
Maten(cm): 60x40x40 (op maat gemaakt)
Liter (bruto): 96L
Glas: optiwhite
Filter: extern filter, Oase Filtosmart 100
Licht: Twinstar Light III 600C.
Verwarming: geen (21-23 graden)
Substraat: filterzand (0,4 - 0,8mm), 2 kleine zakjes aquasoil (Fluval Stratum) kleine lavasteentjes (JBL Proscape Volcano Minera).


Genoeg gepraat, nu fotos!




Zelfbouw onderkasten juli 2023:
IMG-3379.jpg


IMG-3380.jpg


En na een likje verf....
IMG-3388.jpg


En even goed laten drogen (en natuurlijk begon het toen te regenen...)
IMG-3391.jpg


En in de woonkamer geplaatst (aquarium rechts, onder de cube).
IMG-3398.jpg


...Kan nog net je kont keren aan de eettafel!
IMG-3401.jpg
 
Laatst bewerkt:
Opbouw begin okt met lavasteentjes, aquasoil, zwarte lavastenen en spiderwood:
IMG-3781.jpg

IMG-3790.jpg


IMG-3791.jpg

IMG-3793.jpg


Vrijdag 27 okt kreeg ik de plantjes binnen en begint de scape echt vorm te krijgen:
IMG-3800.jpg


IMG-3801.jpg




IMG-3804.jpg


Even een filterwatje voor de inlet geplaatst zodat het wat rommel kan opvangen.
IMG-3808.jpg


Schimmelvorming op dag 4:
IMG-3822.jpg

IMG-3823.jpg


Totaaltje:
IMG-3824.jpg



Het nitriet gaat hard en ik moet elke dag 50% wisselen. Ik wist wel dat je meer moet wisselen als je aquasoil gebruikt maar had toch niet verwacht dat het zo hard zo gaan als je slechts 2 filterzakjes (ong 15x20) gebruikt. Maar tot nu toe gaat het goed en is het aquarium lekker aan het indraaien.
 

Bijlagen

  • IMG-3801.jpg
    IMG-3801.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 32
Mooi gemaakt, die meubels.
 
Bedankt, heb de blueprints van het internet. Was nog een heel gedoe om het geheel vlak/waterpas te krijgen, maar uiteindelijk gelukt. Ben zelf erg tevreden met de kleur!

Was overigens nog vergeten de plantenlijst toe te voegen:

9 x Microsorum pteropus 'narrow'
1x Hydrophila pinnatifida
1x Cryptocoryne parva
1x Bucephalandra pygmaea Bukit Kelam
1x Bucephalandra kedagang
1x Vesicularia ferriei Wheeping
1x Rotala rotundifolia
 
Deze bak is ook goed gelukt (y)
 
Hoe heb je het waterpas stellen bereikt bij deze houtconstructies?
 
welke bewoners komen erin?
 
Ziet er netjes uit hoor!
Ik houd wel van je inrichting.
Ben benieuwd naar het verloop.
 
Qua bewoners zit ik te denken aan een koppel dwerggoeramies (die nu in mijn Rio 180 zitten) en 7 Japonicagarnalen. Als het toch te krap blijkt voor de dwergjes, gaan ze terug naar de Rio 180 en komt er wat anders in, ik weet nog niet wat.

Voor de meubels hebben we vurenhout gebruikt en dat was helaas niet altijd kaarsrecht. Daar hadden we al wel rekening mee gehouden en we probeerden de meest rechte stukken te selecteren. Het aan mekaar schroeven van de 'verdiepingen' was het meest lastige deel (goed de stukken hout tegen de grond houden terwijl je het aan mekaar schroeft en neem je tijd). We hebben dit wel een aantal keren over moeten doen (ahum, niet ikzelf, ik heb alleen maar geholpen met verven). Tot de 0,0mm waterpas lijkt me wel lastig, onze vloer is ook niet 100% waterpas trouwens. Als het maar een vlakke ondergrond is waarop de aquaria rusten, dan gaat dat wel goed heb ik me laten vertellen.

Verder gaat alles goed. De 2e weekis ingegaan, dus nu hoef ik maar om de dag 50% te wisselen.
 
Laatst bewerkt:
In het algemeen: hoe weet je of een kastje/tafeltje/onderstel stevig genoeg is om het gewicht van een aquarium te dragen?
 
@Stijn S Er zijn veel topics op fora (o.a. Aquaforum) en Youtube videos (''The king of DIY - Joey!) over waar je rekening mee dient te houden bij het zelfbouwen van een kast, onder andere draagkracht.


Ondertussen is de 3e week ingegaan en de bruinalg komt steeds meer naar voren, maar ik had eerlijk gezegd erger verwacht. De Epifyten doen het best goed, de Rotunfolia en crypto wat minder.



IMG_3872.jpg


De crypto is aan het 'smelten'. Zou ik wel de prut eromheen weghalen (ik bedoel om/op de planten, niet de bruinalg op het zand), of is het beter om er niet aan te zitten?

IMG_3873.jpg




IMG_3874.jpg


De ramen al behoorlijk bealgt. :rolleyess:

IMG_3875.jpg


Zo ziet de achterkant eruit. Zal waarschijnlijk nog achterwandje komen (ik denk wit).

IMG_3878.jpg



IMG_3879.jpg




En dit had ik trouwens niet verteld aan het begin, maar ik zat met een filter dat lekte. Begon al een paar maanden geleden, toen ik het filter aansluitte op mijn Juwel Rio 180, zodat ik het daarna een 'incycled' filter kon overzetten naar dit aquarium. Maar al na 1,5 week angesloten te zijn, 'explodeerde' het filter nadat ik de stekker er 3 seconden in en uit deed omdat ik anders mijn andere filter voor de Juwel Rio 180 niet kon verplaatsen om schoon te maken. En sindsdien lekte dat ding, dus maakte me zorgen of ik het filter wel uiteindelijk kon gebruiken. Maar uiteindelijk na veel drukken lijkt het nu lekvrij maar durf 'm niet te openen. Dus ik hoop dat het maaaanden gaat duren voordat mijn outflow minder wordt en het weer open moet. (Het ding valt nog onder de garantie, maar ik ben niet in de buurt van de winkel waar ik heb gekocht, dus ik kan niet even langskomen of opsturen).

Heb er een filmpje van gemaakt:




Verder is het gewoon weer geduldig zijn en hopelijk snel de Japonicagarnalen kunnen toevoegen, zal de eerste keer voor mijn zijn dat ik deze garnalen ga houden:))
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Cryptocoryne doet t bijna altijd slecht in het begin, die komen straks wel mooi terug. Amano garnalen zijn top, houden de bak echt mooi schoon, ik had ooit in een betta bakje last van wat alg en daarom drie garnalen uit mijn andere bak erin gezet, na een week was het betta bakje top schoon
 
Tijd voor een update; er is de tussentijd het een en ander gebeurd.



Eind november/begin december was het tijd om de garnalen en mijn koppel dwerggoeramies toe te voegen! 🥳

BB5DAADE-451D-4E1B-99A3-83A8B5FB9356.JPG



IMG_3930.jpg


IMG_3931.jpg


IMG_3937.jpg


IMG_3959.jpg


IMG_3968.jpg


IMG_3990.jpg


IMG_3983.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_3983.jpg
    IMG_3983.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 4
  • IMG_3960.jpg
    IMG_3960.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 5
Helaas ging het snel achteruit met mijn mannetjesgoerami (Arthur VI). Na een week was hij helaas doodgegaan. De zoveelste.......nr 6. Ik wilde het nog een laatste kans geven, maar nu hij dood is, zal ik er geen nieuw mannetje bijhalen. Madeleine, het vrouwtje, mag haar dagen in deze nieuw bak slijten.

Eind december ben ik op vakantie naar Egypte geweest. Altijd weer prachtig met die mooie koralen. Misschien dat ik ooit op een mooie dag ook een zoutwateraquarium zal beginnen. Maar voorlopig tevreden (vooral de portemonnee) met zoetwater: net zo mooi vind ik! Mijn vriend zou voor mijn visjes zorgen terwijl ik een week op vakantie was. Maar toen ik terugkwam, zagen de plantjes er niet meer zo heel goed uit. En er was wat bruinalg. Maar Madeleine en de garnalen zagen er goed uit.



IMG_4219.jpg




Ik verwijderde de lelijke blaadjes van de javavaren, en midden januari besloot ik om wat lavasteentjes toe te voegen voor wat meer detail:


IMG_4252.jpg


IMG_4254.jpg
 
Eind januari ging ik voor een weekje naar Nederland voor familiebezoek. Wederom zou mijn vriend voor mijn visjes zorgen. Maar hij had iets te fanatiek gevoerd.... 🤭 Dus het zag er niet erg fraai uit toen ik in begin februari weer thuis kwam.


IMG_4367.jpg


IMG_4368.jpg


IMG_4369.jpg


IMG_4370.jpg


Na het schoonmaken, en verwijdering van wat javavarenbladeren en mos. Stukken beter! (En wat aquariumspullen in Nederland gekocht, onder andere een witte achtergrond)

IMG_4371.jpg


De drijfplanten zagen er daarentegen wél goed uit!

IMG_4391.jpg


Madeleine zag er ook slecht uit helaas. Ze had een opgezwollen buik en was wat apatisch. Op haar laatste dag kon ik haar niet vinden, en roerde met mijn vinger in het water om haar te lokken. Uiteindelijk kwam ze te boven, maar ze zakte gelijk weer in elkaar en uwde de stroming duwde haar weg. Een paar uur later was ze overleden. Ook al is het maar een vis, was er toch wel 'under the weather' van die dag. Ze had zo'n leuke persoonlijkheid! Ze was misschien klein van stuk, maar voor de duvel niet bang!😆 Uitendelijk heeft ze ruim een jaar bij ons gewoond, dus ze is best oud geworden voor een dwerggoerami. Maar ik neem niet weer een koppel dwerggoerami. Ben ook wel toe aan iets anders. Misschien honinggoeramies en Danio margaritatus. Of wat killivisjes. De laatste twee soorten heb ik nog nooit gehouden, dus dat lijkt me wel leuk. Al moet ik zeggen, nu de garnalen het rijk voor zich alleen hebben, is het al een leuk gezicht met alleen de japonicagarnalen: ze laten zich heel goed zien!

Ondertussen ook een ander filter gekocht. Bij het schoonmaken van het filter (de Oase Filtosmart 100) kreeg ik het niet meer goed: het maakte veel geluid en lekte bovendien. Ik heb een Oase Filtosmart 200 gekocht. Dit is wel de laatste keer dat ik een Oase Filtosmart koop, ik raad deze filters niet aan. Zat nog te twijfelen om een Oase BioMaster 250 te halen, maar vond die wel heel krachtig voor een 95 liter (bruto) bak.

Dat was het voor deze keer! :))
 

Bijlagen

  • IMG_4378.jpg
    IMG_4378.jpg
    3 MB · Weergaven: 12
Wat een avontuur met de goerami’s.
Je kunt volgende keer als je weggaat of niemand voor je aquarium laten zorgen of porties voer afgepast neerleggen. Bijv. In zakjes. Zo kan er niet worden overvoerd. Mensen die geen aquarium hebben denken algauw dat vissen meer eten nodig hebben.
 
Wat ik altijd doe is mijn vissen goed voeren voor een lekker vetmassa en 3 dagen voor dat ik op vakantie ga maar 1 keer per dag voeren daarna krijgen ze 3 weken niks. Eenmaal terug van de vakantie geef ik 2 dagen 1 keer per dag eten en verhoog de dagen daarna weer naar 3 keer per dag
 

Terug
Bovenaan