80cm Tanganyika van funkz


F

funkz

Guest
Vandaag ben ik begonnen met de opbouw van mijn eerste Tanganyika bak. Het aquarium wat ik hiervoor gebruik is een Juwel Rekord 800. Ik filter de bak met een JBL Cristalprofi e701. De verlichting is nu nog TL omdat ik wacht op mijn TC420, waarmee ik uiteindelijk met 1 SMD en 1 RGB balk een zonsopkomst en ondergang ga simuleren.

Het bestand wat ik voor ogen heb is:

- ca. 6x Lamprologus similis of multifasciatus
- 1x Altolamprologus fasciatus man (solitair)

En wellicht komen daar in de toekomst nog een paar meervallen bij; een koppel Lophiobagrus brevispinis ofwel een groepje Synodontis lucipinnis.

Foto's van de opbouw!

Als bodem een 1cm tempex plaat met daar bovenop een grindmatje.
TkNouCCN4DvOEywcHyL9pHkWPawntBup.jpeg


32,5kg Ardenner breuksteen
TkNouCCN4DvOEywcHyL9pHkWPawntBup.jpeg


Gevuld, de slakkenhuizen heb ik besteld op Boerenslak.nl
TkNouCCN4DvOEywcHyL9pHkWPawntBup.jpeg
 
Ziet er al mooi uit!
 
Vind het er mooi uitzien :) .
Komen er niet een paar sprietjes valisneria in?
 
Bedank beiden!

jenee98 zei:
Vind het er mooi uitzien :) .
Komen er niet een paar sprietjes valisneria in?

Jazeker komen die, maar niet teveel, 1 plukje Vallisneria spiralis.
 
Bekende achterwand :)
 
Leuk hoor! Ik ben benieuwd. Ik heb zelfs sinds ongeveer 1 maand een mooie groep Lamprologus multifasciatus zwemmen, het zijn erg leuke visjes kan ik uit zeggen :) Ik zal zeer spoedig eens mijn fotoalbum onder het stof vandaan halen en wat foto's plaatsen ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Bekende achterwand :)

Ik had eigenlijk een andere voor ogen, maar ik kon deze wel erg goedkoop krijgen bij Rifwachter (31 euro). Dan is de keuze snel gemaakt!

Ludger zei:
Leuk hoor! Ik ben benieuwd. Ik heb zelfs sinds ongeveer 1 maand een mooie groep Lamprologus multifasciatus zwemmen, het zijn erg leuke visjes kan ik uit zeggen :) Ik zal zeer spoedig eens mijn fotoalbum onder het stof vandaan halen en wat foto's plaatsen ;)

Leuk, ik ben benieuwd! Ik kan ook niet wachten tot ik ze zelf heb. Nog even geduldig zijn.
 
Net even voor het eerst gemeten:

PH 8
KH 12
GH 12

Dat valt me helemaal niet tegen! :)
 
Vandaag nog 100 slakkenhuizen erbij gedaan. Ziet er toch weer wat beter uit, en de vissen zullen het waarderen!

kQEbYJCMB7xSbZ0Q3WuCmxT94I6yL4ok.jpeg
 
Thanks!
 
toffe bak, ik ben benieuwd.

die 100 extra slakkenhuizen doen het hem wel, geeft meteen een heel ander zicht en de vissen zullen het geweldig vinden
 
Ziet er heel leuk uit hoor met al die slakkenhuisjes.
Ik heb ook Multi s gehad en voor je het weet heb je erg veel jongen. Ik ben met 5 begonnen en na enkele weken was er al het eerste nest.
Het zijn echt net konijnen wat dat betreft. Dat is ook wel weer de reden geweest dat ik ze heb weg gedaan omdat ik de jongen lastig kwijt kon raken.
 
Daarom zet ik er een Altolamprologus fasciatus bij, die moet dat een beetje gaan beperken..
 
Kleine update, de LED verlichting zit er in. Ik moet nog wat knutselen aan het schema, maar de basis is er.

a6Ie6g7.jpg
 
funkz zei:
Mascha&Ivo zei:
Bekende achterwand :)

Ik had eigenlijk een andere voor ogen, maar ik kon deze wel erg goedkoop krijgen bij Rifwachter (31 euro). Dan is de keuze snel gemaakt!

Ludger zei:
Leuk hoor! Ik ben benieuwd. Ik heb zelfs sinds ongeveer 1 maand een mooie groep Lamprologus multifasciatus zwemmen, het zijn erg leuke visjes kan ik uit zeggen :) Ik zal zeer spoedig eens mijn fotoalbum onder het stof vandaan halen en wat foto's plaatsen ;)

Leuk, ik ben benieuwd! Ik kan ook niet wachten tot ik ze zelf heb. Nog even geduldig zijn.

Ik heb wat foto's van ze geplaatst in mijn fotoalbum: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 586&page=2
 
Vandaag wat zitten rommelen met de LED verlichting. Ik vond hem wat te blauw. In onderstaand filmpje is te zien hoe de kleuren veranderen. Het gaat wel wat snel, want hij staat op 256x. De hele loop wordt 2x afgespeeld. Het grootste deel van de dag brandt de SMD op halve kracht met de RGB ingesteld op geel. De SMD geeft zelf genoeg blauw licht voor een mooie balans. 's Morgens en 's avonds verandert de RGB balk naar rood en blauw om zonsopkomst en zonsondergang te simuleren. In het filmpje lijkt het alsof rood overheerst, maar dat is dus alleen 's morgens en 's avonds even.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=MbNh93Xy40o[/video]

http://youtu.be/MbNh93Xy40o
 
Ziet er echt heel goed uit!! Is dat ardenner breuksteen?
 
Dank je! Ja, het is inderaad Ardenner breuksteen. Niet mijn eerste keus, maar in 80cm heb je niet echt de ruimte voor iets anders als je ook nog een beetje wil stapelen.
 
Spannend! Vandaag ga ik naar Verduijn om de vissen op te halen! Hopelijk vanmiddag/vanavond de eerste foto's.
 
Het visbestand is uiteindelijk geworden:

- 6x Lamprologus multifasciatus
- 1x Altolamprologus fasciatus (solitair)
- 1x Altolamprologus calvus black 'Kongo' (solitair)

Foto's! De vissen (met name de calvus en fasciatus) zijn nog wat schuw, dus later meer.

F4L-iW2UfH5CfqZd-GsIk_jkL5MMXF5t.jpeg


F4L-iW2UfH5CfqZd-GsIk_jkL5MMXF5t.jpeg


F4L-iW2UfH5CfqZd-GsIk_jkL5MMXF5t.jpeg


F4L-iW2UfH5CfqZd-GsIk_jkL5MMXF5t.jpeg


F4L-iW2UfH5CfqZd-GsIk_jkL5MMXF5t.jpeg
 
Nou ze worden al iets minder schuw. Nog geen perfecte close-ups, maar toch nog even wat nieuwe plaatjes.

8LZ3a0tByEm9br_lPMURqqMiShsdyoAM.jpeg


8LZ3a0tByEm9br_lPMURqqMiShsdyoAM.jpeg


8LZ3a0tByEm9br_lPMURqqMiShsdyoAM.jpeg


De calvus en de fasciatus zijn beide ongeveer 5cm, ze zijn nog erg jong.
 
Leuke vissen hoor. Dat is weer eens iets anders toch.

Btw, Bij de Multis heb je heel snel een boel jongen hoor. Ik kan erover meepraten namelijk.
 
Mooie vissen!
Fasciatus en calvus? Gaat dat goed samen?
 
Rene B zei:
Mooie vissen!
Fasciatus en calvus? Gaat dat goed samen?

Ze verkennen momenteel samen de bak, maar als ze ouder worden zullen ze zeker territorialer worden. Ik heb de vissen bij Verduijn vandaan, waar de eigenares mij verzekerde dat de combinatie kan in mijn bak. Ik had het idee dat zij goed weet waar ze over praat, dus ik heb haar advies gevolgd. Mocht het in de toekomst niet goed gaan, dan zal ik uiteraard een keuze moeten maken tussen een van beide, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed komt.

Vooralsnog zijn de multi's de baas in de bak. En laat ze maar fokken, des te meer heeft de fasciatus te eten.. :D
 
ziet er top uit slakkenhuisjes zat in ieder geval ;)
 
Ziet er mooi uit hoor.
Ook mooie heldere foto's maak je.
 
Ook even jouw fotohoekje bekeken, prachtig! Heel mooi gezicht met al die slakkenhuizen.
Ook de kleuring van de multi's vind ik verrassend!
Mooi om te zien dat de algen al zo goed groeien op je stenen, daar hoop ik straks bij mij ook een beetje op eigenlijk.
 
Bedankt allemaal!

@Lombok: Gewoon met een iPhone 4S gemaakt hoor! Al scheelt het wel dat ik een beetje met Photoshop overweg kan.

@Wiets: De alg doet het inderdaad prima, had ik niet verwacht met de LED verlichting!

Wat betreft de slakkenhuizen vraag ik me af of ik er misschien niet te veel in heb gegooid. De multi's zouden bekend staan als bouwvakkers, maar omdat er zoveel slakkenhuizen liggen, en ze dus zoveel keus hebben, wordt er vooralsnog weinig verbouwd. Stiekem zit ik er daarom aan te denken om er een aantal weg te halen, en nog wat meer stenen te plaatsen. Zo geef ik de alto's ook wat meer ruimte om territoria te bouwen. Ik kijk het nog even aan, gelukkig ben je na het inrichten van een bak nooit klaar.. :D
 
mag ik vragen wat voor ledsysteem je hiervoor gebruikt?
Ziet er echt mooi uit!!
 
Bedankt! Ik ben er zelf ook erg blij mee!

Ik gebruik de volgende onderdelen:

- 1x SMD balk 52cm (kitelight)
- 1x RGB balk 52cm (kitelight)
- 1x LED driver (kitelight)
- 1x LED controller TC420 (dx.com)

Ze zitten met clips (en tiewraps) vast aan de bestaande TL buizen.

Ik gebruik een programma dat zonsopkomst en zonsondergang simuleert. De SMD unit gaat 's middags geleidelijk aan, en dimt 's avonds. Op zijn felst staat hij op 35%. De RGB balk gaat van rood, naar warm wit, naar rood, en 's avonds laat naar blauw als nachtverlichting. Dat de LED balkjes lang niet op vol vermogen branden deert de bak niet, ik heb volop groene algen op de stenen en de vallisneria groeit als kool.
 
Dank voor de info, heb je die TL buizen dan niet meer aanstaan?
 
Dat ziet er mooi uit. Mooie foto`s ook.
Zelf heb ik L similis gehad. VG, Jon.
 

Terug
Bovenaan