80cm in opbouw door iTom


De folie is er weer af en kan geen sporen ontdekken van Blauwalg.
Ik ga de boel wel goed in de gaten houden natuurlijk.

Vandaag 21-9-2023 nieuwe bewoners aangeschaft, ik dacht dat het Corydoras venezuela black zijn, vond ze wel grappig en zo zwerven deze 8 stuks lekker over de zand bodem.

20230921_185230.jpg


20230921_185325.jpg


Morgen eens kijken hoe de andere bewoners deze nieuwe vriendjes vinden.

20230921_185932.jpg


En nu maar eens naar bed, was een lang avondje.
 
Vandaag een filmpje gemaakt van de nieuwe visjes.
De Apisto. Alti's en de Rasbora galaxy's zwemmen ook nog steeds lekker door de bak terwijl de Snuf's en Snuitjes lekker over de bodem wroeten.

 
mooie corydoras!
ma wat een ogen van die apisto vermoed ik ?
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Vanmiddag de waterwaardes gemeten.
Had wat problemen in de bak, was net of er een "stof"zuigerzak er boven was uitgeschud.
Inmiddels is dat opgelost met een (tijdelijke) extra filter Eheim Classic 250 die alleen gevuld was met witte fijne filterwatten.
De "stof" laag is zo goed als verdwenen.

Ph 7
KH 7
GH 9
NO² 0,0 mg/l
NO³ 10 mg/l
PO4 0,0 mg/l
Ammonia (NH3/NH4) 0,0 mg/l

Ben benieuwd of deze waarde goed zijn of verbeterd kunnen/moeten worden en zo ja hoe.
 
Po4 zou ik wat ophogen naar bv 1,0. Ze zeggen vaak nitraat/fosfaat in een verhouding van 10/1.
 
Easylife verkoopt er flesjes Fosfo voor of je maakt zelf een stockoplossing.
 
 
Het was vandaag gewoon peen en uien weer en dan maak ik grootse plannen.
Ik wilde vandaag bij 3 bakken water verversen/wisselen, een hele aanpak.

Ging goed tot de laatste bak, ik zet bij een water wissel altijd het filter en de verwarming uit.
Maar bij de laatste was ik even afgeleid en vergeten de verwarming uit te zetten.
En jawel hoor, ik dacht nog wat stinkt het ineens en toen zag ik rook uit de bak komen.

De bescherming van de verwarming was aan het smelten, gelukkig net boven de waterlijn van het nog resterende water.
Gelijk de stekker er uit maar het leed was al geleden, deel van de bescherming zag er ineens heel vreemd uit en aan de glazenbuis van de verwarming zat gesmolten kunststof van de beschermer.
Daar heb ik niets meer aan.
Gelukkig had ik nog wat delen van zo'n beschermingskoker dus dat probleem was opgelost.
Maar de verwarming weer gebruiken leek me geen goed idee, het zal nog wel werken maar met die gesmolten zooi op het glas vertrouwde ik niet.
Het kan natuurlijk altijd troep afgeven waar de vissen dan weer niet tegen kunnen.

Dan maar de storm trotseren en op naar de plaatselijke LFS maar die was wegens het slechte weer gesloten,
Stond ik daar voor een gesloten deur en dacht "schede" (ik hou het netjes) nu zou ik naar Zwijdrecht kunnen maar dan of via de Zwindrechtsebrug of via de A16 en beide hadden heel veel last van de storm.
Dan maar naar huis en morgen maar op pad.
De bak zal wel niet zo heel snel afkoelen want in de kamer waar ze staan is verwarming.

Onderweg naar hui bedacht ik me dat vlak bij ons Tuinwereld zit.
Daar werkt onze kleinzoon Wessel op donderdagavond en in het weekend als verkoophulp en daar verkopen ze ook aquarium spullen.
Wie weet ook verwarming en jawel hoor, zelfs een 200 watt die gelijk mee genomen.
Krijg dan ook nog 20% korting want ze weten daar dat ik de Opa ben van Wessel.
Dat scheelde weer in de kosten en ik kon de bak weer op temperatuur houden.
Was een beetje gedoe om de verwarming weer netjes aan te sluiten maar met verkrachte eenden was het eindelijk gelukt en het werkt weer.
En zo zag het gesmolten deel er uit.

20231102_205740.jpg


Heb nu bij iedere bak een kattebelletje hangen waarop staat bij waterwissel filter en verwarming uit.
Kan dan niet meer mis gaan :stom:
 
Waarom niet het element wat lager in de bak plaatsen zodat hij niet droog komt te staan tijdens een water wissel. Kan je hem ook niet meer vergeten😉
 
@Jelle86 de bak is 40cm hoog, de heather 35cm.
Lager plaatsen is een goed idee maar gaat helaas niet.
Nu gewoon een kwestie van alert blijven anders gaat het een dure hobby worden.
 
Tja zoiets kan gebeuren Tom en het is lang geleden mij ook overkomen.
 
Het was vandaag gewoon peen en uien weer en dan maak ik grootse plannen.
Ik wilde vandaag bij 3 bakken water verversen/wisselen, een hele aanpak.

Ging goed tot de laatste bak, ik zet bij een water wissel altijd het filter en de verwarming uit.
Maar bij de laatste was ik even afgeleid en vergeten de verwarming uit te zetten.
En jawel hoor, ik dacht nog wat stinkt het ineens en toen zag ik rook uit de bak komen.

De bescherming van de verwarming was aan het smelten, gelukkig net boven de waterlijn van het nog resterende water.
Gelijk de stekker er uit maar het leed was al geleden, deel van de bescherming zag er ineens heel vreemd uit en aan de glazenbuis van de verwarming zat gesmolten kunststof van de beschermer.
Daar heb ik niets meer aan.
Gelukkig had ik nog wat delen van zo'n beschermingskoker dus dat probleem was opgelost.
Maar de verwarming weer gebruiken leek me geen goed idee, het zal nog wel werken maar met die gesmolten zooi op het glas vertrouwde ik niet.
Het kan natuurlijk altijd troep afgeven waar de vissen dan weer niet tegen kunnen.

Dan maar de storm trotseren en op naar de plaatselijke LFS maar die was wegens het slechte weer gesloten,
Stond ik daar voor een gesloten deur en dacht "schede" (ik hou het netjes) nu zou ik naar Zwijdrecht kunnen maar dan of via de Zwindrechtsebrug of via de A16 en beide hadden heel veel last van de storm.
Dan maar naar huis en morgen maar op pad.
De bak zal wel niet zo heel snel afkoelen want in de kamer waar ze staan is verwarming.

Onderweg naar hui bedacht ik me dat vlak bij ons Tuinwereld zit.
Daar werkt onze kleinzoon Wessel op donderdagavond en in het weekend als verkoophulp en daar verkopen ze ook aquarium spullen.
Wie weet ook verwarming en jawel hoor, zelfs een 200 watt die gelijk mee genomen.
Krijg dan ook nog 20% korting want ze weten daar dat ik de Opa ben van Wessel.
Dat scheelde weer in de kosten en ik kon de bak weer op temperatuur houden.
Was een beetje gedoe om de verwarming weer netjes aan te sluiten maar met verkrachte eenden was het eindelijk gelukt en het werkt weer.
En zo zag het gesmolten deel er uit.

Bekijk bijlage 367886

Heb nu bij iedere bak een kattebelletje hangen waarop staat bij waterwissel filter en verwarming uit.
Kan dan niet meer mis gaan :stom:
Ik heb de heater achter dezelfde schakelaar (aparte stekkerdoos) als de pomp. Pomp zet ik met waterwissel standaard uit dmv die schakelaar, dan gaat de heater dus mee uit. Welicht een idee?💡
 
Ik heb de belangrijke stekkers ook boven op 1 doos behalve het licht dus bij onderhoud en verversen zet ik de schakelaar om en dan is alles uit behalve het licht.
 
Tja zoiets kan gebeuren Tom en het is lang geleden mij ook overkomen.
Oh, gelukkig ben ik dan niet de enige waar dat bij is gebeurt.

Ik heb de heater achter dezelfde schakelaar (aparte stekkerdoos) als de pomp. Pomp zet ik met waterwissel standaard uit dmv die schakelaar, dan gaat de heater dus mee uit. Welicht een idee?💡
Dat vind ik nu weer een top oplossing, ga ik volgende week eens aan beginnen.
Gewoon even de elektricien uithangen :thumbs:
 
Dat vind ik nu weer een top oplossing, ga ik volgende week eens aan beginnen.
Gewoon even de elektricien uithangen
Gewoon een stekkerdoos met schakelaar in je kastje leggen en je bent klaar Tom.
 
Gewoon een stekkerdoos met schakelaar in je kastje leggen en je bent klaar Tom.
Nee dat gaan we wel wat professioneler aanpakken hoor.
Stekkerdoos neer leggen ga ik zeker niet doen, alles wordt netjes vastgezet en wel zo dat er geen water ik kan komen.
 
Die worden inderdaad ook hier gewaardeerd maar het is zo jammer dat ze vrij prijzig zijn.
 
Die stokjes koop ik hier bij Aquafizz 10 stuks voor € 6,95
klik voor Eten met stokjes
Als ik uit eten ga dan krijg ik voor die prijs net een blaadje sla met een garnaal er op.
 
Haha, ja dat is zo maar ja zo n stokje vindt ik niet goedkoop want voor dat geld heb je een heel potje voer maar ja toch heb ik ze ook voor de garnalen:ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
John, jij krijgt toch ook niet iedere dag een lekker raketje.
Deze stokjes is gewoon beetje om te snoepen, hebben weinig voedingswaarde denk ik.
Gewoon 1 x in de week en ook alleen als ze heel erg hun best hebben gedaan met opruimen. :DD
 
Ik dacht dat het dezelfde voeding was als wat ook in de potjes te koop is in diverse smaken maar dan op een leuk stokje.
 
Je kan ook zelf van die stokjes maken natuurlijk.
Je hebt er niet veel voor nodig, wat dikke saté stokken en wat ingrediënten zoals;

agar, bijenpollen, brandnetel, broccoli, catappa blad, chlorella, echinacea, gerstengras, hennep, hokkaido, knoflook, luzerne, moringa, paprika, rode biet, rode muggenlarven, spinazie, spirulina, tarwegras, walnoot, zeewier

En dat alles mengen, roeren, blenden en dan op een saté stokje zien te krijgen, mij niet bellen, Ik kan net een ei koken/bakken.

Vanmiddag bestelling van Ali binnen.
Zag daar kraankoppelingen 12/16mm en dan 2 voor de prijs waar je van een ander merk net een halve kraankoppeling hebt.

20231104_180411.jpg


Morgen testen of ze niet lekken.
En binnen 1 week in huis.
 
Dat is vrij snel en als dat zoveel scheelt dan is het een terecht keus denk ik.
 
Dat is vrij snel en als dat zoveel scheelt dan is het een terecht keus denk ik.
2 sets voor € 10,76 en gratis versturen. Voor een ander bekend merk betaal je voor 1 set rond de € 17.= dan was ik € 34,= kwijt en daar koop ik dan voor het verschil weer heel veel garnalen snoepstokje voor, hahaha. :DD
 
Ik denk dat bij iedereen wel een keer de verwarming per ongeluk aan blijft staan.
Ook ik heb het al eens meegemaakt. Toen geen beschermer om de verwarming, dus smolt in de achterwand! Gelukkig viel de schade mee.
 
  • Haha
Waarderingen: iTom
Het minste is nog als zo n ding zou knappen door de hitte maar of dat glas snel knapt dat weet ik niet want ik had ook de protector eraan vast gesmolten en merkte het dus op door de geur.
 
Ik denk dat bij iedereen wel een keer de verwarming per ongeluk aan blijft staan.
Ook ik heb het al eens meegemaakt. Toen geen beschermer om de verwarming, dus smolt in de achterwand! Gelukkig viel de schade mee.
Als je een poll zou doen hierover, denk ik dat veel mensen dit weleens is overkomen. Mij tenminste wel.
 
Deze bak ga ik verkopen.
Heb er geen tijd meer voor nu mijn vrouw verder achteruit gaat en ik meer tijd aan haar moet besteden wat ik natuurlijk met alle liefde voor haar doe.
Ook de 54 liter ga ik verkopen.
Heeft iemand interesse reageer dan via een Pb en ik zal er een leuk aanbod van maken.
Planten en visbestand gaan naar het Parkhuis, het gaat dus alleen om de bak, verwarming, filter, verlichting, decoratie hout en zelfbouw onderkast.
 
Begrijpelijk Tom en alle sterkte toegewenst.
 
Sterkte Tom en zeker begrijpelijk.
 

Terug
Bovenaan