80 cm op 60 cm massief houten kast?


Chella83

Well-known member
Lid geworden
23 juli 2020
Berichten
55
Leeftijd
41
Goedenavond,
Recentelijk heb ik iemand uit de brand geholpen door een aquarium (60 cm) over te nemen.
Visbestand:
4 platy dames, minimaal 1 zwanger
5 guppen man
Paar verdwaalde garnalen
3 corydorassen
4 baby zwaarddragers maar die gaan naar de lfs als ze wat groter zijn.

Om het wat aangenamer te maken wil ik een aquarium van 80 cm aanschaffen.

De kast waarop het huidige aquarium staat is van massief hout en geen spaanplaat. Zou de bak van 80 cm hierop kunnen staan?

Ik hoor graag jullie advies.
 

Bijlagen

  • IMG_9781.jpeg
    IMG_9781.jpeg
    54 KB · Weergaven: 68
Ik zou een kast die wel geschikt is voor een 60 cm niet gebruiken voor een 80 cm bak. Er komen te veel krachten op het glas te staan aan gewicht dat lekkage op zijn minst zal kunnen gebeuren. De kast moet het aquarium goed ondersteunen.
 
Dank je wel voor je snelle reactie, ga dan maar op zoek naar een beetje mooie onderkast šŸ˜Š
 
Ik heb toch besloten een groter aquarium aan te schaffen en twijfel nu tussen Trofis Heros H-900 en de Trofis Colisa A-800 LED.

De heros vind ik echt heel mooi qua uiterlijk maar ben bang voor springers. Is dit simpel op te lossen met gaas over de bovenkant bijvoorbeeld? Of het water wat lager te laten staan aangezien de bak best hoog is?

Ik hoor graag jullie advies

Alvast bedankt!
 
Gaas is een mogelijkheid maar ik vindt het wel een gedoe met onderhoud en voeren. Zelf heb ik een zeewaterbak die open is en om de genoemde reden gebruik ik daar ook geen gaas.
 
Het liefst hou ik de bak ook open. Heb er 4 platies, 5 guppen, 3 corydoras en paar garnalen inzitten. Wil/heb wel veel drijfplanten. Helpt dat tegen spring avonturen?
 
Die zullen niet zo gauw gaan springen, je vult de bak waarschijnlijk toch niet precies tot de rand.
 
Nee wil een rand van ongeveer 10 cm ongevuld laten en dan pistia en Natasja salvinia. Dat zit ook in mā€™n huidige aquarium en de vissen en garnalen vertoeven graag tussen de wortels
 
Momenteel heb ik fijn zwart grind op de bodem maar overweeg over te stappen op zand. Dit vooral vanwege de bodembewoners
De Heroā€™s heeft een inhoud van 190 liter met een formaat van 90 cm (L) x 43,5 cm (B) x 50 cm (H)
Ik zou eventueel wat vissen toe willen voegen maar wat past het beste bij mā€™n huidige bestand? Ze mogen best van babyvisjes houden zodat die het niet allemaal overleven.

Huidig bestand:
4 rainbow platy dames
5 guppen heren
3 corydoras leucomelas
5 blue dream garnalen maar die verhuizen naar het garnalen aquarium van mā€™n dochter
3 helenaslakken
4 baby zwaarddragers die verhuizen naar de lfs
 
Meer corydoras ligt voordehand want dan worden ze samen aktiever dat is leuk om te zien zwemmenšŸ˜€
Welke evt toekomstige jonkies wil je opgegeten laten worden?
Missschien vind je een schooltje tetras of zalmpjes leuk die lusten wel een babyvisje.
 
Ik heb zeker twee zwangere platy dames. Dat er paar overleven is prima maar niet teveel šŸ˜…

Corydorassen wil ik zeker aanvullen. Had ik gedaan in eerste instantie maar er zijn er 4 overleden. Was wildvang

De guppen kunnen zich niet voortplanten dus ik ga er vanuit dat die over Max twee jaar niet meer leven en worden ook niet aangevuld.

Ik ga kijken naar zalmpjes! Leuk idee!
 
Diamantzalmpjes bv die heb ik erg leuk gevonden ze krijgen echt schittertjes en zijn aktief zonder anderen te bijten.
Wildvangcorys wel bijzonder maar alle corysoorten zijn toch wel weer een groepje op het eind dat schoolt makkelijk samen.
 
Kan ik ook andere Coryā€™s toevoegen of is het beter bij dezelfde soort te blijven?
En is zand een betere optie dan grind? Omdat het aquarium helemaal leeg is wil ik achterin twee terrassen maken met eventueel grind erin en voorin zand. Heb makkelijke planten erin staan die tot op heden floreren met een dagelijkse dosis vloeibaar co2. Tevens komen er twee stukken hout in en wat rotsen
 
Liever zand omdat het altijd natuurlijker zal ogen.
Achter de terrassen wellicht weer wel grind omdat je het niet ziet en er veel vuil in kan komen wat in het betere geval wenselijk is voor planten die daar graag in willen wortelen.
Als het jouzelf niet stoort dan kunnen diverse corys erbij, alle soorten kleuren kunnen samen zwemmen als je dat leuk vind.
 
Nee wil een rand van ongeveer 10 cm ongevuld laten en dan pistia en Natasja salvinia. Dat zit ook in mā€™n huidige aquarium en de vissen en garnalen vertoeven graag tussen de wortels
10 cm is wel veel hoor.
Kan best wat meer water in.
Zeker met die vissen die je noemt.
 
80 op 60 cm kan wel als je een betonplex plaatje eronder gooit van 80cm.

Bij verschillende corydorassen kijken naar de lineages om te voorkomen dat je hybriden gaat kweken.
 
Ok zand zal het worden, ik zag rivierzand en wit aquariumzand. Zit daar verschil in?

En de diamantzalmpjes. Die springen ook niet?
 
80 op 60 cm kan wel als je een betonplex plaatje eronder gooit van 80cm.

Bij verschillende corydorassen kijken naar de lineages om te voorkomen dat je hybriden gaat kweken.
Ik stap over een groter aquarium dus mā€™n originele vraag is opgelost gelukkig

Ik wil tzt eventuele nieuwe vissen halen bij Verduijn. Hopelijk kunnen zij me goed adviseren want om nu allerlei lineages uit te dokteren gaat mā€™n verstand te boven ben ik bang
 
Ik stap over een groter aquarium dus mā€™n originele vraag is opgelost gelukkig

Ik wil tzt eventuele nieuwe vissen halen bij Verduijn. Hopelijk kunnen zij me goed adviseren want om nu allerlei lineages uit te dokteren gaat mā€™n verstand te boven ben ik bang
Zo moeilijk zijn lineages niet, komt er simpelweg op neer dat je niet corydorassen moet combineren uit dezelfde lineage:

Verduijn is mooie winkel, helaas wel een van de wat duurdere.
Eventueel kun je ook is bij Aquafizz in Zwijndrecht kijken, die is wat goedkoper.
 
Zo moeilijk zijn lineages niet, komt er simpelweg op neer dat je niet corydorassen moet combineren uit dezelfde lineage:

Verduijn is mooie winkel, helaas wel een van de wat duurdere.
Eventueel kun je ook is bij Aquafizz in Zwijndrecht kijken, die is wat goedkoper.
Het lijkt wel of alle winkelsin mijn regio duurder zijn (randstad)
 
Die kast is mooi daar kan heus ook een massieve ondergrondplank voor gebruikt worden.,
Hou ze liever allebei!šŸ˜€lees ik net dat er al wat nieuws bijkomt. Maar je kast onder de 60 is zo mooi.
 
Die kast is mooi daar kan heus ook een massieve ondergrondplank voor gebruikt worden.,
Hou ze liever allebei!šŸ˜€lees ik net dat er al wat nieuws bijkomt. Maar je kast onder de 60 is zo mooi.
Ooh zeker! Die kast behoort tot een serie meubels die in mā€™n woonkamer staan.
Heb echter geen ruimte voor twee aquaria dus ik hou de 60 als back up
 
Ok zand zal het worden, ik zag rivierzand en wit aquariumzand. Zit daar verschil in?

En de diamantzalmpjes. Die springen ook niet?
Niet zoals zalmen een rivier opspringen.
Doe maar niet witzand want dat wordt viezig.
En vraag maar rustig bij verduynšŸ˜of je van elke soort cory er een kunt plaatsen.
Die eten hun eigen eieren er overleeft niets van als dat zou kruisen.
Al me malawicichliden kwamen bij verduyn vandaan, dat was me vaak een grote treinreis en lopen naar de wollefoppenweg maar toen bracht Dick Verduyn me wel om 5 uur naar station alexander met een piepschuimdoos vol met zakken vissen.
NostalgiešŸ˜€
 
Niet zoals zalmen een rivier opspringen.
Doe maar niet witzand want dat wordt viezig.
En vraag maar rustig bij verduynšŸ˜of je van elke soort cory er een kunt plaatsen.
Die eten hun eigen eieren er overleeft niets van als dat zou kruisen.
Al me malawicichliden kwamen bij verduyn vandaan, dat was me vaak een grote treinreis en lopen naar de wollefoppenweg maar toen bracht Dick Verduyn me wel om 5 uur naar station alexander met een piepschuimdoos vol met zakken vissen.
NostalgiešŸ˜€
Okido, wordt dan filterzand.

ik twijfel nog tussen de diamantzalm en de purperkop barbeel. Vind ze allebei zo mooi! Maar wil echt maar 1 school die wat groter is ipv teveel verschillende soorten

Verduijn ziet er goed uit wat ik zag, gelukkig reis ik per auto, dat scheelt trein ellende. Heb niet eens eens een trein of tram in mā€™n dorp. šŸ˜‚

Die lineage ga ik niet snappen dus vraag het wel na inderdaad, lijkt me veiliger voor de visjes.
 
Al die keuzes bij het inrichten! Dank voor jullie hulp want soms weet ik niet meer hoe of wat
 
Ga maar lekker rustig een dagdeel bij die winkel op visite, daar kom je wijzer uit terug.
 
Inmiddels is de trofis binnen en ben ik begonnen met zand spoelen. Per emmer circa 4 kilo zand. Maar misschien heb ik rotkwaliteit gekocht maar het water wilt niet helder worden. Heb beide emmers nu 8x gespoeld. Heb nog 16 kilo te gaan. Moet het water kraakhelder zijn of is het normaal dat er een nog een lichtbruine waas op zit? Is lichtbruin zand
 
Je hoeft je niet suf te spoelen, de waas hou je altijd wel.
In de bak word het na een tijdje vanzelf helder.
 

Terug
Bovenaan