70 Liter aquarium nummer twee van KevinMi


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Goedendag allemaal,
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten een 2e aquarium te starten. Ik heb natuurlijk al een 70 Liter bak staan en daar wilde ik stiekem wel wat nieuws bij. De keus was gevallen op een Rio125 of nog een 70 liter aquarium. Na weken, misschien wel maanden rond gestruind te hebben op marktplaats en de facebook marketplace ben ik toch voor een 70 liter gegaan. De keuze vloeit voort uit de kosten die een Rio125 met zich mee brengt i.c.m. de ruimte die het inneemt. Ik had ook zeer veel moeite om een goed uitziende in mijn regio te vinden dit speelt ook nog mee.
Zodoende ben ik dus gestart met een tweede 70 liter aquarium. Het is exact hetzelfde model als mijn eerste en er draait ook exact hetzelfde externe filter op (beide hebben dus een extern filter).
In de bak gebruik ik een bodem van Fijn filterzand. De andere hardscape bestaat uit 2 stukken spiderwood en een groot aantal maaskeien.
Ik ben begonnen met het "scapen" van de bak hieronder wat foto's van hoe ik ben begonnen:
Ik wilde graag een soort verhoging creëren en daarin gaan beplanten, dus ik ben begonnen met een eerste laag stenen zodat ik wist hoe groot dit gebied was.
Aquarium 2.png


De volgende dag hebben mijn vriendin en ik de stenen verder uitgebouwd en samengevoegd met het spiderwood. Altijd handig vrouwelijk inzicht!! :
aquarium 2.1.png


Hier was ik het eindelijk eens met de indeling en heb ik besloten om de bak met water te vullen helaas bleek het grote stuk hout nog niet te zinken:rolleyes::
aquarium 2.2.png


Tussentijds heb ik een corona besmetting opgelopen. Ik ben hier enigszins ziek van geworden, dus het planten heeft iets langer geduurd. Ik ben inmiddels ook gaan planten en heb gekozen voor:
- Nymphoides sp. 'Taiwan' voor aan de rechterkant.
- Cryptocoryne Undulatus "Kasselman" (een wat hoger groeiende crypto) voor achterin het "eiland"
- Anubias nana voor meerdere plekken in het hout.
- Java varen (normale) in combinatie met de Java varen Windelov
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, hierbij het resultaat:

DSC_1212.JPG
 
Laatst bewerkt:
Voor de veiligheid van je bak en ter voorkoming van een waterballet kun je beter de steen die bovenop het hout ligt vervangen voor een boterhamzakje met zand hout gaat werken onder water en de kans dat de steen daardoor eraf valt is aanwezig met alle ellende vandien
 
Voor de veiligheid van je bak en ter voorkoming van een waterballet kun je beter de steen die bovenop het hout ligt vervangen voor een boterhamzakje met zand hout gaat werken onder water en de kans dat de steen daardoor eraf valt is aanwezig met alle ellende vandien
Goede tip ga ik meteen doen!
 
Hey allemaal even een update!. Het aquarium draait wel prima. Ik heb nog 2 plantjes toegevoegd: Hygrophila Pinnatifida en Cryptocoryne Parva. Ik had achteraf gezien de crypto's achterin helemaal moeten afknippen zodat ze gewoon op 0 kunnen beginnen, maar dat is weer een leer momentje. het aquarium draait nu ongeveer 2,5 week en ik heb besloten de eerste visjes toe te voegen. Ik ben naar Mauie's viskwekerij in Krommenie geweest, maar dat is niet goed voor de liefhebber zoveel moois... Ik ging erheen met de gedachten om 10-15 Espei te halen, maar deze hadden ze op het moment niet. Ik zag een aantal prachtige corydoras soorten en kon het niet laten om een groepje van 5 mee te nemen. Het zijn de Corydoras Brevirostris geworden, wat een prachtig visje!. Gisteren waren de visjes nogal geschrokken en wilde niet eten, dus ik dacht als dit maar goed gaat. Ik kwam vandaag na het werk thuis en ik keek in de bak en tot mijn grote verbazing was het vrij troebel, al snel bleek dat de corydoras lekker aan het graven waren (gelukkig). Hieronder even wat foto's:
DSC_1236.JPG

DSC_1240.JPG

DSC_1234.JPG
DSC_1237.JPG
 
Even een update: De bak draait op zich goed. Ik merk wel dat sommige planten het wat lastig hebben en dat de bruin alg toeslaat, maar dat zal wel goed zijn na 5 weken. Ik hoop dat de planten binnenkort wat sneller groeien dan zal de bruin alg ook weg trekken denk ik. Ik heb helaas de Cryptocoryne helemaal afgeknipt, want ik moest elke dag wel verslijmde bladeren eruit vissen. De crypto's komen al aardig terug, maar dit zal nog wel even duren. Ik heb ook wat Bucephalandra en Lotussen toegevoegd deze komen van @Drup .
Ik heb na 3 weken indraaien 5 Corydroas brevirostris toegevoegd deze hadden het duidelijk naar hun zin. Ik heb 2 weken later (Gisteren) 15x Trigonostigma Espei toegevoegd. Ik merkte thuis dat tussen de Espei een vreemdeling zit geen idee wat voor vis het is, maar ik zal binnenkort een close up maken (het lijkt een tetra soort en hij zwemt ook mee in de groep). Ik ga verder niks toevoegen dit blijft het bestand. Hier een aantal foto's!
DSC_0047.JPG
DSC_0026.JPG
DSC_0036.JPG
DSC_0030.JPG
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie bak zeg! Hoe heet de plant rechts achter? Die heb ik namelijk ook maar nooit geweten hoe deze heet. Maar mijn bladeren zijn lang niet zo groot!!:oops:
 
Ff wezen googlen want ken die ene niet. Maar wellicht de rasbora borapetensis?

Espei blijven prachtige vissen
Zo die heb je snel gespot! had hem nog niet eens bewust op de foto gezet, maar hij heeft alleen geen rood alleen een zwarte streep misschien nog een jong exemplaar. Ik ben inderdaad super blij met de keuze voor de Espei. Ze zijn nog niet allemaal zo kleurrijk, maar ze zijn niet volwassen, dus dat komt vanzelf!.

Wat een mooie bak zeg! Hoe heet de plant rechts achter? Die heb ik namelijk ook maar nooit geweten hoe deze heet. Maar mijn bladeren zijn lang niet zo groot!!:oops:
@Killerfish heeft inderdaad gelijk het is de nymphoides sp.taiwan. Het belangrijkste is dat je zorgt voor veel voeding bij de wortels dus 1-3 capsules misstaat niet. Ik gebruik de capsules van @tuinkabouter werkt echt top!
 
Zo die heb je snel gespot! had hem nog niet eens bewust op de foto gezet, maar hij heeft alleen geen rood alleen een zwarte streep misschien nog een jong exemplaar. Ik ben inderdaad super blij met de keuze voor de Espei. Ze zijn nog niet allemaal zo kleurrijk, maar ze zijn niet volwassen, dus dat komt vanzelf
Of hij moet nog ff op kleur komen in de bak
 
Hey allemaal even een update over de bak. De vissen zijn helemaal op hun gemakt in de bak en doen het erg goed. Ik ben zelf op zich ook tevreden met de bak. De planten doen het goed!. Ik heb de Crypto's die achterin staan tot de grond afgeknipt en deze beginnen al flink bladeren te maken en zo ook de rode tijger lotus. De Sp Taiwan heb ik uit mijn andere bak gehaald en die heeft de tijd van zijn leven aangezien hij nu een stuk meer licht krijgt. De Hygrophila pinnatifida (achterin) is de enige plant die het niet goed doet, tenminste die vind ik het niet zo mooi doen. Ik wil deze misschien vervangen door iets wat ook in een low light set up kan (het moet wel wat hoger zijn voor achterin).
Hieronder wat foto's:
DSC_0136.JPG

DSC_1298.JPG

DSC_0071.JPG
 
Hola ! Wat een feest zeg. Prachtig gedaan. Succes met je nieuwe bak.
 
Wat leuk een 2e bak!
Ook deze is goed gelukt! (y)
Mag ik vragen welke filter je erop hebt?
 
Wat leuk een 2e bak!
Ook deze is goed gelukt! (y)
Mag ik vragen welke filter je erop hebt?
Hey bedankt! tuurlijk mag je dat vragen: Er zit een Tetra 600ex onder (zowel onder mijn eerste als mijn tweede aquarium).

Wat een baas die cory op foto 2 😁
Ja hij bleef gewoon zitten terwijl ze nog redelijk schuw zijn, maar daardoor kon ik wel een super scherpe foto maken! :D
 
Tijd voor weer een update:
Het bakje draait super en de visjes doen het erg goed. De vreemde eend in de bijt heeft het niet gehaald, maar de 14 Espei doen het erg goed. De vreemde eend in de bijt was inmiddels ook al 2x de grootte van een Espei, maar geen idee wat voor vis het was. De Espei zijn ook al flink gegroeid net als de 5 Corydoras Brevirostris. Ik denk dat 2 vrouwtjes zijn en de andere 3 mannetjes, maar dat weet ik niet zeker. De planten doen het prima, behalve de Hygrophila pinnatifida, maar daar heb ik een oplossing voor gevonden. De SP. taiwan komt uit mijn andere bak en heeft een mega groeispurt gehad!!

Ik heb nog een aantal aanpassingen gedaan:
- De Hygrophila pinnatifida Wilde het niet goed doen achterin, maar deze steelplant kan ook op hout gebonden worden. Ik heb hem dus bij de Java varens in gestoken!
- Ik heb de SP. Taiwan van rechts verplaatst naar achteren.
- Ik heb de spraybar verplaatst van de linkerkant van de bak, naar de achterwand. Dit werd mij aangeraden in een ander topic i.v.m. lichte vorm van staghorn algen.

Ik voeg 2 foto's bij waarbij de SP. Taiwan 2 verschillende posities heeft. Ik ben benieuwd welke jullie mooier vinden? Ik ben nog een beetje zoekende, maar dit zal wel los lopen.


Foto 1: Hier staat 1 bosje SP. taiwan achterin en 1 rechts.
DSC_1025.JPG


Foto 2: hier staan 2 bosjes SP. Taiwan achterin.
DSC_1017.JPG


Foto 3: Hiervan vermoed ik dat het om een Corydoras vrouw gaat.
DSC_0975.JPG


Foto 4: Hiervan vermoed ik dat het gaat om een Corydoras man (linker) en vrouw (rechter)
DSC_1008.JPG
 
Laatst bewerkt:
Echt een heel mooie bak. Mooi in balans. Prachtig ingericht. Mooie planten en leuke vissen. Succes verder.
 
Ik vind foto 2 mooier, de open ruimtes zijn beter verdeeld zo. Verder ziet het er top uit Kevin 👍.
 
Echt een heel mooie bak. Mooi in balans. Prachtig ingericht. Mooie planten en leuke vissen. Succes verder.
Bedankt!
Staat er goed bij hoor! Heel mooi.(y)
Dankjeee!
Ik vind foto 2 mooier, de open ruimtes zijn beter verdeeld zo. Verder ziet het er top uit Kevin 👍.
Jullie vinden het mooier als beide SP. Taiwan bosjes achter staan? het blokkeert namelijk wel veel stroming en oppervlakte beweging, dus ik ben een beetje in dubio...
Mooie dikke dame (denk ik), misschien krijg je wel gezinsuitbreiding !!
Hey! Ik denk inderdaad ook dat het een dame is. Ik weet nog niet of ze al geslachtsrijp zijn, want dat is pas vanaf ongeveer 9 maanden dacht ik.. Ik heb ze namelijk gekocht rond 17/7/22 dus dat is 2 maanden terug, maar ik heb geen idee hoe oud ze toen waren haha!
 
De bak draait goed en de planten slaan erg goed aan. De Sp. Taiwan groeit echt gigantisch hard en voor dat ik het weet is het hele oppervlak bedekt met bladeren, Gelukkig heb ik niet echt planten die veel licht eisen. Ik heb de Hygrophila pinnatifida achterin uit het substraat gehaald en bij de Javavarens geprikt en sindsdien begint deze ook te floreren, dus dat is een win.
Hieronder even een totaaltje en een paar foto's van de Corydoras Brevirostris. De visjes blijven welk erg verstopperig en bang zodra je bij de bak in de buurt komt, geen idee waarom.

DSC_1084.JPG

2.0-1041.jpg

DSC_1088.JPG
 
Een hele mooie bak! Deze cory's kende ik nog niet, ze zijn prachtig. Maar moet ook zeggen dat de espei (?) meteen mijn aandacht trokken en dat ik dacht 'wat is dit gewone visje toch erg mooi!'
 

Terug
Bovenaan