60cm Heuvelstroompje van Seabait


Is natuurlijk al een teken dat 2 van de 5 vissen onder dezelfde omstandigheden flink in formaat achterblijven bij de rest.
Ik heb dat met de Corydoras ook gezien,meeste hadden na 2 maanden een bepaald formaat en sommige waren de helft kleiner.
De kleinere langer in de kweekbak gehouden tot ze ook dat formaat hadden maar zijn toen allemaal uiteindelijk toch doodgegaan.
 
shit..... ga voor algen tabletten met spirulina dat eten ze graag en als ze dan niet genoeg tussen jou alg vinden kunnen ze daar op teren..
 
Dan kun je misschien even een pb sturen naar Henri, als hij het niet weet is het een probleem..
Vind het wel sneu voor je want het zijn verschrikkelijk leuke vissen...en je bak ziet er prima uit.
 
Klote man en je was er zo lekker enthousiast over.

In ieder geval heb je wel al een leuk idee achter de hand en een potentiele klant als er een kweek moest lukken :iloveyou:

Seabait zei:
dan wordt het een kweekbakje voor de ringbandsnoekjes oid.
 
Dat zou ik idd kunnen doen Ronnie,bedankt.

Ja wie weet Ronald,hoop dat de rest blijft gaan natuurlijk maar we zullen zien! ;)
 
krijg je vast wel voor elkaar..ff googelen, misschien is het iets simpels wat je over het hoofd ziet..

je water zal vast goed zijn

stroming genoeg ??

probeer eens rode mug (levend ) of watervlooien

lul ook maar wat hahaaha
 
Haha gaat nogal! ;) zijn volgens mij zwakke visjes en waren in de natuur allang dood geweest.
 
hihi mot wat toch ??

oh das jammer...niet leuk iig..ik jad van mn nieuwe vissen verwacht dat er een paar gingen. Dus 5 extra gekocht. Was wildvang dus sja..
nou niet dus...hahahaa
misschien is dat het geheim...
 
Ja dat is altijd,zal je net zien maar beter zo dan dooie!
We wachten weer maar af,gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat hoor ;)
 
haha heb ik niet eens de fut voor Ronald

laat ik.je wel zien bij babby bezoekje..
 
Het is altijd jammer als je vissen verliest vind ik zelf.
 
Hey John,

Stiphodon worden in de wetenschap als herbivore vissen gezien (wat niet wil zeggen dat ze geheel geen dierlijk voedsel binnenkrijgen) en een teveel aan dierlijk eiwit kan hun darmstelsel niet aan.(Heel af en toe wat rode mug kan geen kwaad, maar het hoofdvoedsel moet plantaardig zijn)
Een darmstelsel van een herbivore vis ziet er anders uit ( en werkt anders) dan van een pure carnivoor.

Maar het kan goed iets anders zijn.
Vaak zijn Stiphodon spp. in de winkel in niet al te goede staat (lees mager) en zijn moeilijk er weer bovenop te krijgen.
Dit heeft waarschijnlijk ook vaak met verkeerde voeding te maken in de algenvrije verkoopbakken.

Welke van de percnopterygionusjes hebben het moeilijk?
Op de foto's tot nu toe zie ik geen extreem magere exemplaren.
 
Hoi Henri,
Twee weken geleden viel het me al op dat 2 van de vrouwtjes flink achterbleven met de groei en dat is afgelopen week zelfs veranderd naar vermagering.
Visje dat ik gisteren verlost heb was inmiddels ook helemaal kromgetrokken en kleurloos.
2 andere vrouwtjes zijn in omvang het dubbele vergeleken toen ik ze net had en zien er gezond uit,mannetje is niet zo aangekomen maar duidelijk wel iets.
Lijkt ook wat meer kleur te krijgen de laatste tijd.
Zal morgen wat foto's maken om het te laten zien.

Het hoofdvoedsel is 100% plantaardig maar krijgen af en toe ook wat dierlijk op het menu hier.
 
Dat is balen! Ik geef mijn stiphodons niks, ze eten bij mij alleen aufwuchs van mijn stenen. Pikken af en toe ook een muggenlarfje mee.
 
Corydorasfan schreef:
Ik geef mijn stiphodons niks, ze eten bij mij alleen aufwuchs van mijn stenen.
Dat is vaak het beste, inderdaad.
Toen ze bij mij nog in de grote bak zaten aten ze ook alleen aufwuchs. Naar de rode mug/ tabletjes etc. die ik aan de medebewoners voerde, keken ze niet om.
Nu zitten ze in een ander bakje waar de aufwuchs wat minder aanwezig is en voer ik ze ook bij.
Als medebewoners zijn er nu ook Sicyopus die wel carnivoor zijn, dus voer ik ook rode mug etc.
Wanneer de Stiphodon ook gretig van de rode mug eten (zoals bij mij nu ook het geval is) krijg ik altijd het gevoel dat er te weinig aufwuchs voor ze aanwezig is.
Voor mij is dit een teken om dit weer op peil proberen te krijgen.
 
Wat voor aufwuchs willen deze diertjes? Eten ze de aufwuchs zelf of het microspul ertussen? Zijn groene algen goed? Klinkt misschien een beetje raar zo, maar waar ik heen wil: een clubgenoot van ons geeft aan dat ook in Tanganyika- of Malawibakken plantenvoeding gewenst kan zijn. Niet voor de planten (als die er al zijn), maar om de groei van groene algen te bevorderen. We zien dit terug in onze Zuid-Amerika en Zuidoost-Azi� bak en de vissen zijn dol op die algen (plukken niet op de alg zelf maar ertussen maar allerlei verse lekkernijen). Misschien iets om eens over na te denken.

~ Ivo
 
Ze eten aufwuchs, de micro-organismen die daar tussen zitten en daarbij nemen ze ook alg mee.
Je kan plantenvoeding gebruiken om de algen beter te laten groeien, algenpasta is er ook of de stenen meer in de stroming zetten, en stenen in een apart bakje plaatsen met voldoende licht bijv.
Het beste lijkt me dat je ze in een bak zet die al een tijdje is ingedraaid. Stiphodons vind ik ook wel vergelijkbaar met bijv Otocinclus qua dieet, die hoefde ik nooit bij te voeren.
Maar ik geef ze ook algentabletjes en eten ze ook soms een muggelarfje oid mee, dat eigenlijk voor de andere vissen bestemd is.
Ik denk dat John gewoon pech heeft gehad en zoals Henri al zei, weet je niet hoe de visjes gevoerd zijn voordat ze in jouw bakje kwamen. En daarbij vermoed ik wel zo ongeveer hetzelfde vang en vervoersmethode als bij die gruwelijke filmpjes van Otocinclusjes bijv.
Heb ook wel eens magere of mager wordende visjes gehad die kort erna stierven, maar ook enkele die weer opknapten. Maar normaal gesproken zijn ze zo gewend en best taai, en worden ze gewoon vele jaren oud.
Zo kocht ik eens in een LFS een groepje Sicyopterussen(ook herbivoor) uit een mooi schoon bakje met de bodem vol rode muggelarven(had ik niet moeten doen, maar vond ze prachtig en kon ze niet laten zitten). Die werden ook vrij snel mager en aten slecht, na zo'n twee maanden nog maar ��n over en die is er nog steeds..

Groeten Rick
 
stiphodons hebben een spijsverteringstelsel dat voornamelijk bestemd is voor groenvoer , rhinogobiussen daaraantegen hebben dierlijk voer liever
 
Dus dan zit ik wel goed met veel levend voer bij de Wui s :)
 
Aparte visjes zijn het,ze kunnen heel snel van kleur veranderen en weer terug zag ik vanmiddag.
Gelukkig geen gekke dingen verder,enkel is het mannetje niet mooier van kleur geworden maar zal wel zo moeten zijn bij deze knaap dan.



544622_0_82_p1110931.jpg


283356_0_82_p1110917.jpg


Verschil in formaat bij de vrouwtjes,

825681_0_82_p1110884.jpg


869682_0_82_p1110896.jpg


Tijdens het maken van de foto's veranderde 1 vrouw gedurende een paar minuten helemaal van kleur.

871912_0_82_p1110912.jpg


138161_0_82_p1110913.jpg


982717_0_82_p1110916.jpg


579834_0_82_p1110932.jpg


352736_0_82_p1110921.jpg


655166_0_82_p1110919.jpg


944193_0_82_p1110907.jpg
 
wauw John ze zijn wel echt supermooi!
 
Bedankt Richvio.

Mannetje moet eigenlijk nog veel mooier zijn An dus kan je nagaan! ;)
Is wel geinig spul,misschien een Hillstream iets voor je meterbak?!
 
Zien er leuk uit John.
Misschien had dat vrouwtje ergens zin in of nam ze een schutkleur aan?
 
Hey John,

Het verschil tussen de vrouwtjes komt omdat het verschillende soorten zijn.
De kleine zijn S. percnopterygionus; Die hebben tussen de twee horizontale dwarsstrepen vaak een wat blauwe reflecterende gloed.
De grotere (die ook iets geler qua kleur zijn) zijn wat anders. Wellicht S. ornatus?

Dat verkleuren bij de vrouwtjes zie ik ook regelmatig bij m'n ornatus(?)vrouwtjes.
Soms kan het veroorzaakt worden door stress, maar meestal is het een vorm van indruk maken.
Vaak verkleuren de ogen dan ook naar zwart.
 
Zou allemaal kunnen Ronald,je weet het maar nooit met die vrouwen ;)

Kan best dat het verschillende zijn,allemaal maar slordig van die handelaren vind ik Henri.
Gaat op zich allemaal z'n gangetje met de visjes,weet wel dat ze geen sporen van draadalgen eten want dat gaat als een tierelier.
Van de week zoveel mogelijk uitgehaald maar je ziet het per uur groeien.


979293_0_82_p1120116.jpg


698639_0_82_p1120122.jpg


229614_0_82_p1120109.jpg


128738_0_82_p1120106.jpg


184718_0_82_p1120113.jpg
 
Mooi hoor! Jammer van die draadalg, ik heb er zelf ook vrij veel last van in mijn hillstream :/
 
Ziet er verder leuk uit John. Wat betreft de draadalg. Ik zou zeggen grasmaaier erover of de verlichting minderen kan helpen.
 
Ik had ook last van draadalg, kon elke dag wel wat weghalen, misschien toch iets van plantenvoeding toevoegen, en bij mij heeft carbo ook erg goed geholpen, het ging niet vanzelf weg bij mij hoor, heb toch zitten vogelen met minder verlichting, plantenvoeding enz.

Ohh, ik vergeet te vertellen hoe leuk ik je beestjes vind :D
 
Bedankt mensen.

Die pruiken van draden is wat minder maar vind de algen verder helemaal niet erg en zijn juist wenselijk voor de bewoners.
 

Terug
Bovenaan