60cm bakje en nieuw met killi's


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Ik ben een 2e hands 60cm bakje aan het voorbereiden (achterwand e.d.) Ik twijfelde tussen een Australie of Afrika bakje en ben eens gaan lezen over Killifish. Wat een bijzondere beestjes die hun soort onder de meest onmogelijke omstandigheden in stand weten te houden. Om te houden lijken ze me ook erg leuk: Kweken is er een integraal onderdeel van en als ik de voorbeelden lees niet al te moeilijk.

Het oorspronkelijke plan was:
12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus

In een topic op het visbestand forum reageerde Ivo nog: "Suggestie voor bij het Afrika bestand: Aphyosemion australe (al dan niet 'gold' versie)." Bedoel je echt voor erbij?

Wel lees ik dat de Pseudepiplatys annulatus zelfs voor ervaren aquarianen een uitdaging is, bijv. omdat "Some individual fish will take frozen versions of these foods, but most will ignore anything that is non-living." Wat is de ervaring hier?

Verder vroeg ik me af of langdurig kweken wel mogelijk is met 2-3 exemplaren van 1 soort? Krijg je dan na 2-3 generaties geen inteeltproblemen?
 
De Pseudepiplatys annulatus was/is voor mij geen uitdaging hoor, eten gewoon droogvoer hier. Ook kweken ze erg makkelijk, heb een jong rondzwemmen die gewoon in de bak is opgegroeid. Ik zou er in dat bakje 5-6 nemen, 3 is wel wat weinig. Doe dan evenveel mannen als vrouwen als dat lukt.
 
Dan wordt het dus:
12x Aplocheilichthys normani
6x Pseudepiplatys annulatus (3m/3v)

En kunnen de Aphyosemion australes er dan nog bij? Is het dan ook verstandig er daar ook 6 van houden? Moet ik daar de normani's voor in krimpen / weglaten? Als ik dat doe, is er dan een logische 3e soort te bedenken? (Wellicht een afval/algenverwerker op de bodem om de bak in balans te houden? Of als dat niet nodig is wat anders?)
 
De Aphyosemion australes zijn een stukje groter, een harem of koppel is beter.
 
Nog een vraag mbt de bak: Het is een standaard bak met lichtkap. Ik lees dat killis goede springers zijn. Is een lichtkap met voederklep voldoende afdekking? Of moet je ook voorkomen dat ze tegen bijv. de TL verlichting aanspringen?
 
Kan prima zonder dekruit. Heb ik ook nooit gehad in mijn showbak. Vul de gaatjes op met filterwatten, want die weten ze feilloos te vinden. Springen is een last-minute oplossing voor veel vissen. Ze geven de voorkeur om eerst normaal te vluchten in de planten. Goeie bossen langs het oppervlak is voldoende.
 
De achterwand is eindelijk klaar: Een kunstof plaat met daarop doorgezaagde lavastenen gelijmd en de gaten opgevuld met kapotgeslagen lavasteentjes op zwarte kit.

Dat betekent dat de boel vermoedelijk het einde van de week in elkaar zal zitten en ik over beplanting moet gaan nadenken. Als ik over de habitat van de Epiplatys annulatus lees, zie ik tegenstrijdige info:

http://diszhal.info/english/killifish/e ... ulatus.php : "and plant the tank densely, with a cover of floating plants to diffuse the light."

Maar ook:
http://www.seriouslyfish.com/species/ep ... annulatus/ : "Inhabits lowland swamps, slowly-moving streams and small rivers in areas of open savannah and tropical rainforest where it�s found among marginal vegetation or aquatic plants."

Moet ik voor de volgende vissen nu dichte begroeing hebben, of juist niet?
12x Aplocheilichthys normani (Mogelijk weglaten.)
6x Pseudepiplatys annulatus (3m/3v)
3x Aphyosemion australe (1m/2v)

Zelf zie ik een hoek met een niet te grote valisneria (om de techniek te verstoppen), verspreid wat Anubias en nog een wat blikvangende, uitdijende 3e soort ergens in de bak voor me, maar het moet vooral goed passend zijn voor de bewoners.
 
Ik mis nog wat in het beoogd bestand:
12x Aplocheilichthys normani (Mogelijk weglaten.)
6x Pseudepiplatys annulatus (3m/3v)
3x Aphyosemion australe (1m/2v)

Ik mis een rommel-opruimer. Is er eentje te bedenken die ook nog uit dezelfde regio komt? Of moeten de slakken de klus gaan klaren?
 

Terug
Bovenaan