60 cm west afrika met kikkers


D

DannyW

Guest
Terwijl ik eigenlijk bezig ben met de verbouwing voor mijn maanvissen bak die over een paar weken komt, kreeg ik van de week ineens een 54l bak (60x30x30, een juwel korall).

Dit bakje was van de dochter van een vriendin die er geen intresse meer in had en sinds ze weten dat ik deze hobby heb�

Nu heb/had ik verschillende ideeen voor dit bakje. In eerste instantie dacht ik aan een florida kreeft, maar daar is de bak een maatje te klein voor.
Mijn volgende idee was een bakje voor Neolamprologus similis of Neolamprologus multifasciatus.

Ik was vanmiddag bij de lfs hier die de similis heeft zitten om ze eens van dichtbij te bekijken. Erg leuke visjes, maar toen zag ik iets in de bak ernaast: dwerg klauwkikkers.

Eerder vanavond eens wat informatie over die beesten lopen zoeken en begin nu te neigen naar een west afrikaans biotoopje.

Ik wil hierin de volgende soorten stoppen:
� Trio Aphyosemion australe (de Kaap Lopez)
� 10x Aplocheilichthys normani (blauwoogjes)
� Hymenochirus boettgeri (dkk�s)
� 10x Desmocaris trispinosa (afrikaanse glasgarnaal)

Ik wil als bodem het zwarte zand van de Hornbach gebruiken en de bak beplanten met verschillende Anubias en Bolbitis. Als drijfplant Ceratopteris thalictroides. Hierbij wat stukken hout.

Waar ik over twijfel is hoeveel dkk�s ik hierbij zou kunnen stoppen. Dit varieert van 2 liter water per kikker tot 10 liter. Dus iemand hier die ervaring heeft met deze grappige beesten?
 
Is leuk, maar misschien beetje vol. Misschien kun je dat trio Kaap Lopez weglaten.

blauwoogjes zijn leuk. Soms wel kwetsbaar. Ze verlangen ook een bak met flink wat (rand)beplanting, omdat ze een beetje neurotisch en schrikachtig zijn.. Ook wat drijfgroen of groen aan e oppervlakte in elk geval. Ze kweken makkelijk, maar die jongen zijn lastig groot te brengen.

Die Afrikaanse glasgarnaal is volgens mij moeilijk verkrijgbaar. Ik heb ze nog nooit ergens gezien, maar misschien ligt dat aan mij.

Alternatief voor die glasgarnaal is de A. gabonensis. Afrikaanse waaierhand. Schitterende beesten. Zou ik wel pas kopen als bak goed is ingedraaid.
 
Ik heb er hier 6 DKK in een 60cm zitten. Ik heb gelezen dat je zo n 5 liter per kikkertje moet aanhouden. Eerst hadden we er 3 maar met 6 zijn ze veel actiever.Omdat ze erg slecht zien voer ik met een voerschaaltje, waar ze dus nu de plek van weten inmiddels.
 
Die garnalen waren in de kerstvakantie kort leverbaar. Misschien dat Utaka ze nog heeft, maar bij Ruinemans zijn ze alweer op.
Als je ze kunt krijgen zou ik er een paar meer doen.
 
@Jacobus: het wordt inderdaad wel een beetje druk ja.. Eens zien of ik de Kaap Lopez of blauwoogjes laat vallen.
Die waaierhand heb ik in een andere bak, deze bak zal denk ik te weinig stroming krijgen.
Ben van plan ooit nog eens een hillstream in te richten ;)

@John: Wat heb je bij je kikkers zitten?

@Peter: Volgens de stocklist heeft Utaka ze inderdaad. Maar ja eerst inrichten en indraaien dus nog zeker een maand voordat ik er echt naar ga zoeken :)
 
Is het ook niet een beetje een onevenwichtig vwb de lagen waarin bewoners zich bij voorkeur bevinden? De lichtoogjes zitten in het midden, maar alle andere bewoners wonen op de bodem of daar vlak boven.

Misschien is het een idee om de Kaap Lopez te vervangen door epiplatus annulatus? Die houden zich bij mij strikt aan de hun toegewezen plek aan het oppervlak.

Verder had ik oorspronkelijk ook blauwoogjes gepland, maar daar heb ik inmiddels van afgezien omdat het totaal aantal bewoners me te onrustig zou worden.

Met garnalen kun je uiteraard geen risico nemen en moet de bak op orde zijn. Toch is het in dit geval wel zo dat de zending van december de eerste in jaren was. Op dit moment ben je dus al aangewezen op een beperkte winkelvoorraad en is het de vraag hoe lang het weer duurt voor er weer nieuwe beschikbaar komen.
 
Heel leuk bestand, west-afrika bakjes zijn top. Maar 60l is idd aan de kleine kant. Ook voor het indraaien moet je ruim de tijd nemen. Anubias en bolbitus groeien redelijk traag. En je wacht best tot deze plantjes goed vastgegroeid zijn voor je er kikkers bij doet.

De dkk hou je best in een groepje van minstens 5stuks. Reken 5l/ kikker, dan zit je al aan 25l.
trio kaap lopez 15l, groepje blauwoogjes 10st a 3cm =30l, groepje garnaaltjes 10st = 25l. Dus je zal idd eens moeten kijken om wat te veranderen.
Een groepje ringbandsnoekjes kan mss de blauwoogjes vervangen. Deze kan je in een iets kleiner groepje houden, 2m, 3v.
 
Ik heb verder niks bij de kikkers Danny. Wilde er eerst garnalen bijzetten maar we hebben de wat hogere gradatie en ik ben bang dat de kikkertjes toch wel een groot deel van de jonge garnalen zullen wegsnoepen. Dus de garnalen zitten ook apart hier.
 
In mijn 60 cm heb ik 4 dkk's, maar ik denk dat 8 ook geen probleem zou zijn. Zorg voor een rommelige bodem en de nodige beplanting ( daar hangen ze graag in).
Zelf heb ik er 8 ringbandsnoekjes bij. Daarnaast 6 gele fantoom zalmpjes (uiteraard niet westafrika) die ik nog had uit een oud bakje. Gaat prima. Mocht je eens een keertje een klein regenwormpje vinden kun je die als voer in de bak gooien. De kikkers gaan er een gevecht mee aan.
 
Vandaag nog maar eens naar de dierenwinkel geweest en ja, het worden kikkers.
Samenstelling wordt 5 a 6 dkk's (lfs verkoopt ze per trio met korting) en een harem Epiplatys annulatus.

Meteen een flink stuk hout meegenomen en wat plantjes.

Eerste setup:

275239dannyw_0_82_20160213_185622.jpg
 
Verstandige keuze, hoe groter het groepje, hoe beter. Mooie eerste setup ook.
 

Terug
Bovenaan