54L bak van Ionize


I

Ionize

Guest
Ik ben relatief nieuw hier maar lees al een poosje mee. Na de 30L superfish als verjaardagcadeau voor mijn zoon met de nodige problemen gehad te hebben wordt het tijd voor iets meer ruimte voor de visjes! Ik heb bewust niet voor een grotere bak gekozen vanwege het feit dat ik nog een beetje zoekende ben in de hobby, is het wat voor me of niet. Een grote bak betekent ook gelijk een grote investering. De toekomst zal het leren. Dit is een tweedehands bak die ik voor een klein bedrag kon overnemen.

Ik ben helemaal opnieuw begonnen met de opstart, niks geënt uit het oude aquarium. Vooral vanwege de aanwezigheid van een Hydraplaag die ik niet zomaar wil overzetten.

Gekozen voor metselzand bodem vanwege het natuurlijk karakter. De meningen zijn verdeeld merkte ik al, de een zweert er bij, de ander vind het niks. We gaan het zien. Op de voorgrond hoop ik een mooi matje Hemianthus en Pogestemon te kunnen creëren, achterin komt hoofdzakelijk Javavaren. Verder zien we nog wel. CO2 dmv een bioinstallatie met omgekeerd bakje (1,8% oppervlak, beetje aan de ruime kant maar zo lang de vis er nog niet in zit, dropchecker komt binnenkort). Ik hoop dat de verlichting voldoende is, momenteel zit de oorspronkelijke 15W Sun-Glo balk er in, maar een LED balk is zo (bij) geplaatst.

De bak draait pas 2 dagen dus troebeligheid door opstartende bacteriekolonie..

Bestand 09-12-17 21 31 06.jpeg

Bestand 09-12-17 21 44 33.jpeg

Bestand 09-12-17 21 31 35.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk bakje zo! Maar ik vrees toch dat de co2 te weinig blijkt. En zeker het licht, als de bak tweedehands is, zal nu te laag in intensiteit zijn voor de bodembedekkers om mooi te gaan groeien.
 
Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. De lamp is overigens nieuw, men dacht dat die kapot was dus kocht een nieuwe, bleek het voorschakelapparaat defect te zijn. Mocht het inderdaad te weinig licht zijn zullen de voorgrondplantjes omhoog willen. In dat geval plaats ik er een ledbalk naast.

Waarom vrees je dat de CO2 te laag is? Momenteel is die VEEL te hoog met een pH van 6,5 en KH van 6.. Die waardes zullen nog wel flink gaan veranderen dus we houden het in de gaten. Verhogen van de CO2 lijkt me niet erg lastig, ik kan makkelijk het bakje groter maken.
 
Met een 15W gebruik ik ook nergens co2 hoor maar dan moet je wel makkelijke plantjes hebben en niet die veel licht vereisen. In dat geval zal een led misschien uitkomst bieden en let dan ook op de hoeveelheid plantenvoeding want anders krijg je snel tekorten.
 
Ja leuk ben ook benieuwd.
Zie trouwens dat het bakje een Marina is,heb je al last van condens wat vanuit de kap overal tussen lekt?
 
Ik gebruik wekelijks de aanbevolen hoeveelheid profito plantenvoeding. Nog geen last van condens op plekken waar dat niet hoort, maar gezien de kalksporen op de buitenzijde van het glas is dat in het verleden wel een probleem geweest met deze bak. Condens lijkt tussen de bak en het afneembare kapframe door te kunnen kruipen. Als dat een probleem wordt kit ik het frame op de bak vast.
 
Paar fotootjes van na een week indraaien, het water is weer mooi kristalhelder geworden en de plantjes laten voorzichtige groei zien. Tevens een fotootje van de bio CO2 installatie in het onderkastje.
Bestand 14-12-17 19 53 21.jpeg
Bestand 14-12-17 19 53 32.jpeg
Bestand 14-12-17 19 53 46.jpeg
Bestand 14-12-17 19 53 57.jpeg
 
Bij nader inzien.. Na een week.. de plantjes groeien niet voorzichtig.. die groeien als KOOL!

mooi zo als je de fotos eens naast elkaar ziet..
 
Plantjes lopen als een trein goed bezig zou ik zeggen en de zelfgemaakte Co2 is toppie.:thumbs:
 
Ziet er goed uit! Plantjes groeien al goed zo te zien. Overigens kan ik de laboratorium flessen CO2 opstelling ook wel waarderen, ziet er netjes uit :D
 
Update! Vandaag de Javavaren goed gespoeld na de behandeling met flubenol. Alle Hydra is voor zover zichtbaar dood en verwijderd. Met behulp van basaltkiezels en visdraad de plantjes verzwaard en de kiezels in het zand begraven. De plant zelf blijft zo mooi boven de bodem. PH en KH stabiel, NO3 inmiddels ongeveer 20 en ook wat NO2 gemeten.. 1ppm schat ik. Pogestemon en Hemianthus doen het nog steeds heel goed, slechts op de Pogestemon zie ik een heel klein beetje bruine alg maar bijna niks. Hopen dat die vanzelf weer verdwijnt. Ik heb overigens een hele lichte kaamlaag bovenop. Vermoedelijk een deel bacterien die de opstart niet hebben overleefd. Kan ik die beter verwijderen of liggen laten?

Bestand 18-12-17 19 39 29.jpeg
 
Hoe ga je die kaamlaag dan verwijderen ?

Ik had wat gelezen over een fles onder water duwen tot net onder het oppervlak en zo de bovenste laag de fles in laten stromen, weet niet of dat werkt.

Staat de Javavaren in de bodem?

Nee die hangt er net boven. Er zit met visdraad een steentje aan gebonden die onder het zand ligt. Zo houd ik hem op z'n plek en rot de steel niet weg
 
Je zou ook de uitstroom van het filter nog iets schuiner omhoog kunnen zetten zodat er meer stroming aan het oppervlak is,helpt meestal ook wel om de kaamlaag op te laten lossen.

Nee die hangt er net boven. Er zit met visdraad een steentje aan gebonden die onder het zand ligt. Zo houd ik hem op z'n plek en rot de steel niet weg

:thumbs:
 
Wanneer de bacteriecultuur op punt staat verdwijnt de kaamlaag meestal vanzelf .
Ook de tip van Seabait is een oplossing .
 
Kaamlaag verdwijnt vanzelf wel. Skimmers inzetten voor een kaamlaag is symptoombestrijding.
 
Dan wachten we het gewoon af! ik stoor me er ook niet aan.
 
Sommige mensen hebben nog altijd een kaamlaag ook al hebben ze een bak die al lang is ingedraaid dus wat doe je daar dan aan.
 
Dan zit er toch nog iets in de bak dat niet in orde is, of je gebruikt thee in de bak ;)
 
Jazeker, maar we zijn er helaas nog niet.. ik weet niet of ik niet perongeluk met de bewoners hydra of nakomelingen overzet... zeker die slakken..
 
De bak draait nu ruim 2 weken en ik heb een kleine nitrietpiek waargenomen afgelopen week. Deze is inmiddels geheel geneutraliseerd en de rest van de waterwaarden zijn goed en stabiel. Een klein beetje bruine alg is ontstaan op het zand.
Ik twijfel of ik bijvoorbeeld nu al 2 platys in de bak kan zetten en een paar appelslakken. Of kan ik beter echt nog minimaal een week wachten?

Rest van het bestand:
4x black Molly
5x Desmopuntius Pentazona
1x Otocinclus
1x Sewellia Lineolata
 
houdt er ook rekening mee dat otocinclussen schoolvisjes zijn, dus ik zou er direct een groep van nemen en geen solitaire visje (;
Verder leuke bak!
 
Ik zou nog 2 weekjes wachten.

Maar dat bestand...
Black mollies worden te groot voor je bak, pentazona's moet je met minimaal 6 houden, otocinclus moet je ook in groepen van 6 houden, en je moet je bak minimaal 6 maanden laten rijpen voor je ze toevoegt, en Sewellia zijn ook groepsvissen.
 
De Pentazonas en otocinclus en sewellia heb ik al ruim anderhalf jaar, over uit de oude bak. Toen ook maar gewoon wat bij de lfs gehaald en nooit geinformeerd geweest over schoolgroottes etc. Ik was sowieso van plan de otocinclussen uit te breiden naar minimaal 5 meer over een aantal maanden. Ik besef me goed dat dit een raar bestand is maar in onwetendheid gekocht. Kan ze nu moeilijk door de pot spoelen... ze doen het in elk geval heel goed. Zijn gezond en actief

Plantjes doen het echter minder goed. De HC groeide in het begin goed maar worden bruin en wortelen slecht. Laten ook heel veel blad los. Pogestemon komt steeds los uit het zand en de appelslakken vreten er aan heb ik het idee. Ik heb ze maar half tegen de stenen gezet want ben het zat ze steeds opnieuw in het zand te moeten steken.

Waterwaarden zijn echter nog steeds goed en mooi stabiel, CO2 via bio installatie en wekelijks 6ml profito. Naast de 15w sun-glo balk zit er ook een 8w wit/blauw ledstrip in. Dit zou toch normaal gesproken genoeg moeten zijn?

9E18EB07-0F5D-4B55-ACFE-6CDFD907ABD1.jpeg
354A5DC6-B7FC-467B-BF7C-A60CD39B496F.jpeg
 

Terug
Bovenaan