450L Zuid Amerika van funkz


F

funkz

Guest
Ik heb wat tegenslagen gehad in mijn rio 180, waaronder recentelijk zelfs een ziekte uitbraak die mij ruim de helft van mijn visbestand heeft gekost (12x Bijlzalmen, 10x rode minors, 3x L201, 1x L129). Nadat ik de ziekte met succes verslagen heb, heb ik besloten mijn droom te verwezenlijken: een bak neerzetten die groot genoeg is voor een (kleine) groep maanvissen.

De bak is een Juwel Vision 450 geworden. Een bak met panoramaruit met een inhoud van 450 liter. Ik ga hem in eerste instantie (over turf) filteren met een Oase Biomaster 600 thermo, voor verlichting ga ik gebruik maken van een Juwel Helialux unit in combinatie met de Day + Night controller. Ik ga CO2 toevoegen met drukflessen, en qua inrichting zal het een donkere bak worden met veel hout, wat grote echinodorussen en wat keien.

Mijn huidige bestand ga ik overplaatsen:

- 1x Ap. Hongsloi man, 2x Ap. Hongsloi vrouw;
- 7x Hyphessobrycon callistus (rode minor);
- 3x Corydoras Arcuatus;
- 10x Corydoras Sterbai;
- 1x L134;
- 1x L066;
- 1x L397;
- 1x Ancistrus Leucostictus.

Ik ben van plan mijn bestand uit te breiden:

- 6-8x Pterophyllum scalare sp. Rio Manacapuru;
- Corydoras (van beide soorten nog een paar er bij);
- 1x L128 Blue Phantom.

Ik twijfel erg wat te doen met de rode minors. Enerzijds vind ik het een prachtig visje en zou ik de school graag uitbreiden naar ca. 25 stuks. Anderzijds ben ik bang dat ze zich etterig gaan gedragen naar de manen, en dat ik beter een andere (of geen) scholenvis erbij kan zetten.

Hierbij alvast wat foto's. Links de oude bak, rechts de nieuwe.

g71pPNL.jpg


89qk1kr.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 jonge maanvissen gaat wel goed lukken in die bak, het worden er vanzelf 6.
Ik had dezelfde bak, ben toen begonnen met 7 en dat ging aardig goed.
Tot op een dag een 2e koppel vormde en het pispaaltje letterlijk eruit werd gepest, toen had ik er nog 6 en die hebben de rest van de tijd in “harmonie” geleefd
 
Stiekem hoop ik natuurlijk dat ik gewoon een groep van 8 kan houden, de tijd zal het leren! Gelukkig kan ik terecht bij een prima LFS die mij al uitstekend heeft geholpen om de ziekte in mijn oude bak te bestrijden. Mocht ik dus vissen terug moeten brengen omdat ze niet worden geaccepteerd in de groep, dan moet dat geen probleem zijn. Dat is een van de redenen dat ik het wel aan durf.
 
Mooie bak en ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken:)k
 
Hierbij even een kleine update. De bak staat nu een weekje in te draaien. Het hout ligt momenteel in te wateren, de definitieve scape heb ik al in gedachten, maar ik wacht even met bouwen tot al het hout zinkt. Vrijdag ga ik 3 grote Echinodorus bleheri ophalen, 2 daarvan komen aan de buitenkant van de bak, en eentje net uit het midden tussen het hout. De vallisneria gigantea zal nog iets opschuiven zodat hij mooi voor de uitstroom komt te staan. De javavarens en anubias krijgen een mooi plekje op het hout. Ook zoek ik nog een Hydrocleys nympoides, die bestel ik waarschijnlijk mee met de drijfplanten. Het licht staat op de foto op 40% (Juwel Helialux LED). Ik ga dit nog wat verder dempen met drijfplanten. De keien komen uit mijn tuin, daar ligt nog genoeg om een mooie mix te maken van steen en hout, met op de voorgrond een brede strook zand met catappa bladeren.

XTPOqpS.jpg


Het visbestand wordt waarschijnlijk:

- 7x Pterophyllum scalare sp. Rio Manacapuru ("Red Shoulder")
- 20-30x Nannostomus beckfordi
- 3x Apistogramma Hongsloi (1m/2v)
- 13x Corydoras (10x sterbai, 3x arcuatus)
- 4x L-nummer (L066, L134, L397, Ancistrus)
 
Mooie grote bak en prachtig stuk hout!
Succes verder met inrichten en het visbestand!
 
Bedankt John. Het is nog wel een stapel hout, dit ligt even zo omdat dat makkelijk stapelen is met wat stenen er op. Uiteindelijk wordt het hout nog wel een beetje verspreid, zodat er nog wat meer diepte in de bak komt.
 
Leuk bestand en mooi formaat bak! Heb zelf 8 L134 en zijn enorm mooie beestjes. Alleen jammer zoals bij alle plakkers dat het echte nachtdieren zijn. Nannostomus beckfordi heb ik ook zwemmen, leuke beesten alleen jammer dat ze niet "echt" scholen. Ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken!

P.s. Als je nog iets bijzonders wilt hebben qua meervallen kan je eens kijken naar pseudohemiodon apithanos, loricaria sp. rio atabapo, farlowella en sturisoma soorten of hemiodontichtys acipenserinus(de laatste heb ik zelf ook)
 
Vandaag een beginnetje gemaakt met de inrichting. Ik ben nog niet 100% tevreden, maar dat ben ik nooit. Wie wel.. :D

De stenen houden het hout op zijn plaats, want dat wil helaas nog niet zinken.

VHeQCiY.jpg
 
Ik vind de plantjes beetje te veel op de achtergrond staan. Of zie ik het verkeerd?
 
Dat heb ik bewust gedaan. Zodra het hout zelfstandig op de bodem blijft liggen ga ik de stenen netjes neerleggen, rondom het hout. In mijn oude aquarium heb ik nog wat kleinere planten staan die dan tussen en voor de stenen komen te staan.
 
Ziet er goed uit, vooral het rechter stuk hout is erg gaaf om te zien!
 
Ziet er goed uit, vooral het rechter stuk hout is erg gaaf om te zien!

Thanks! Credits gaan naar Utaka, wat een schitterende stukken hout hebben zij liggen! Ik hoop dat de microsorum pteropus trident een beetje wil groeien daar, dan komt er nog meer groen op de voorgrond.
 
Het indraaien verloopt precies volgens plan, na exact 2 weken heb ik (vrijdag) de eerste nitriet gemeten. Gisteren heb ik een groot deel ververst, en vandaag meet ik dezelfde hoeveelheid nitriet. Dat is duidelijk de nitrietpiek, nu maar afwachten hoe lang het duurt voordat de bacteriën het gevecht gaan winnen.. :D

Mijn waarden momenteel:

NO2: 0,5
NO3: 10-25
PH: 7,5
GH: 8
KH: 8

Ik filter nog niet over turf en de CO2 installatie draait nog op de oude bak, dus dit zijn nog niet de definitieve waarden.
 
Mooi!
filter nog niet over turf en de CO2 installatie draait nog op de oude bak, dus dit zijn nog niet de definitieve waarden.
Met een kh van 8 ga je je ph niet echt ver omlaag halen dmv turf. Daarvoor zul je osmose/regenwarer voor moeten gebruiken;)
 
Mooi!

Met een kh van 8 ga je je ph niet echt ver omlaag halen dmv turf. Daarvoor zul je osmose/regenwarer voor moeten gebruiken;)

Osmose is in de nabije toekomst zeker een mogelijkheid, ik heb de aansluiting al zitten, dus ik kan er zo mee aan de slag. Echter hoopte ik door toevoeging van turf en CO2 al een heel eind te komen.
 
Ik filter nog niet over turf en de CO2 installatie draait nog op de oude bak, dus dit zijn nog niet de definitieve waarden.
Met je CO2 zou je ongeveer een pH 7.0 kunnen halen met KH 8.
 
Met je CO2 zou je ongeveer een pH 7.0 kunnen halen met KH 8.

Veel lager hoeft volgens mij ook niet. De maanvissen die ik ga kopen zijn F2 nakweek, die moeten het prima doen op die PH.
 
Osmose is in de nabije toekomst zeker een mogelijkheid, ik heb de aansluiting al zitten, dus ik kan er zo mee aan de slag. Echter hoopte ik door toevoeging van turf en CO2 al een heel eind te komen.
Ik zou niet met co2 proberen je ph veel omlaag te houden. Want vgm kunnen maanvissen en dwercichliden niet tegen hoge hoeveelheden co2.;)
Veel lager hoeft volgens mij ook niet. De maanvissen die ik ga kopen zijn F2 nakweek, die moeten het prima doen op die PH.
Op welke ph zaten ze in de natuur?
Kunnen ze dan zo'n ph verschil in 2 generaties al 'overbruggen'?;)
 
Co2 gebruiken als PH controller is een denkfout die je niet wil maken! CO2 is in 1ste instantie een PLANTENvoedingsmiddel en dheeft daarnaast de eigenschap dat het tevens de PH verlaagt, zodat je de toevoer van CO2 met een PH controller kunt sturen. De TS geeft aan dat hij nauwelijks planten gaat gebruiken en dan ook nog moerasplanten ( Echi's). Die gebruiken wel wat, maar nauwelijks genoeg, CO2 om de toevoer te rechtvaardigen. Een betere en blijvende oplossing is idd zorgen dat het water zelf een juiste PHH heeft, voordat het in de bak komt.
Ik ben niet tegen de eigenschappen van osmose water, maar wel tegen de enorme waterverspilling bij de "bereiding" van osmose water, waarbij ik proefondervindelijk heb vastgesteld dat het "afvalwater" dodelijk is voor andere organismen en zelfs voor de tuin ongeschikt is, heeft me heel wat planten gekost, voordat ik in de gaten kreeg dat dit afvalwater de schuldige was!

Ik ga daarom, indien enigszins mogelijk, liever uit van regenwater, vers opgevangen, en dan 48 uur over kool gefilterd, op temperatuur gebracht en dan MET waterbereider in de bak gedaan.
PH 5,9 tot 6.2; KH 2; GH 2 ; no3 0,00 mg/l; PO4 0,02 mg/l ( rest van vogelpoep op dak). De opvang ton bewaar ik LEEG, en ik vang pas op enkele dagen voor gebruik.
Dat werkt al vele jaren perfect.
 
Ik ben niet tegen de eigenschappen van osmose water, maar wel tegen de enorme waterverspilling bij de "bereiding" van osmose water, waarbij ik proefondervindelijk heb vastgesteld dat het "afvalwater" dodelijk is voor andere organismen en zelfs voor de tuin ongeschikt is, heeft me heel wat planten gekost, voordat ik in de gaten kreeg dat dit afvalwater de schuldige was!
Oei, ik gooi nu het afvalwater door het riool, maar ik wilde het gebruiken voor de planten, beter maar niet doen...

Maar hoe komt dit eigelijk? Het heeft toch alleen een hogere concentratie opgeloste stof? Want het membraam laat bijna alleen het H2O deeltje door.;)
 
De TS geeft aan dat hij nauwelijks planten gaat gebruiken en dan ook nog moerasplanten ( Echi's). Die gebruiken wel wat, maar nauwelijks genoeg, CO2 om de toevoer te rechtvaardigen. Een betere en blijvende oplossing is idd zorgen dat het water zelf een juiste PHH heeft, voordat het in de bak komt.

Hier moet ik wel even op terug komen, ik ben uiteindelijk toch weer gezwicht voor het groene schoon. Het plantenbestand momenteel:

- echinodorus bleheri
- vallisneria gigantea
- microsorium pteropus
- microsorium pteropus trident
- hydrocotyle leucocephala
- anubias heterophylla
- rotala rotundifolia

Daar komt nog bij (uit oude bak en nog in bestelling):

- limnobium laevigatum
- hydrocleys nymphoides
- nymphaea zenkeri
- div kleinere echinodorus
- vallisneria torta

Ik weet het, er zitten een paar stevige biotoopvervalsers bij. Maar ik heb besloten dat ik daar qua beplanting niet moeilijk over ga doen, ik plant lekker wat ik mooi vind! :D

Ik ga dus zeker wel CO2 en bemesting (poeders) toevoegen, maar niet zoveel om de PH onder de 7 te krijgen. Wel ga ik over turf filteren. Eens zien wat mijn waterwaarden dan gaan zijn. Zoals gezegd is Osmose altijd nog een optie.
 
Vallesneria's zijn absoluut niet blij met zacht zuur water, ze krijgen dan graag doorzichtige bladeren en verslijmen. De enige soort die ik in zacht zuur water over langere tijd goed heb kunnen houden is een lage soort met gedraaide bladeren V. americana var. 'biwaensis'. die wordt ongeveer 40 cm hoog.
 
Vallesneria's zijn absoluut niet blij met zacht zuur water, ze krijgen dan graag doorzichtige bladeren en verslijmen. De enige soort die ik in zacht zuur water over langere tijd goed heb kunnen houden is een lage soort met gedraaide bladeren V. americana var. 'biwaensis'. die wordt ongeveer 40 cm hoog.
Als aanvulling hierop:
Vallisneria soorten houden inderdaad van wat harder/alkalisch water. Bij mijn weten bestaat er een soort, de Vallisneria caulenscens, die wél een voorkeur heeft voor wat zuurder water. (Geen gemakkelijke plant) Wel kent ook deze plant een redelijke tolerantie, zoals trouwens de overige soorten ook wel hebben. De Vallisneria americana 'biwaensis' kent ook die tolerantie maar heeft toch ook een voorkeur voor middelhard water.
 
Ach ik zie vaak genoeg maanvisbakken voorbij komen met enorme bossen vallisneria gigantea er in. Dus óf die maanvissen zitten in verkeerd water, óf het valt wel mee met die vallisneria. Ik zie het wel, wordt het niets, dan komt er een mooie grote echinodorus voor in de plaats en regel ik wat meer demping van het licht vanuit de drijfplanten en/of hydrocleys nymphoides. Vandaag gaat de eerste lading turf in het filter, eens kijken wat dat doet.
 
Ach ik zie vaak genoeg maanvisbakken voorbij komen met enorme bossen vallisneria gigantea er in. Dus óf die maanvissen zitten in verkeerd water, óf het valt wel mee met die vallisneria. Ik zie het wel, wordt het niets, dan komt er een mooie grote echinodorus voor in de plaats en regel ik wat meer demping van het licht vanuit de drijfplanten en/of hydrocleys nymphoides. Vandaag gaat de eerste lading turf in het filter, eens kijken wat dat doet.
Kans is ook dat het goedkope 'mix' vissen zijn die op vrijwel normaal water gehouden worden... Maar ben benieuwd, hoop voor je dat ze gewoon blijven leven!
 
Ach ik zie vaak genoeg maanvisbakken voorbij komen met enorme bossen vallisneria gigantea er in. Dus óf die maanvissen zitten in verkeerd water, óf het valt wel mee met die vallisneria. Ik zie het wel, wordt het niets, dan komt er een mooie grote echinodorus voor in de plaats en regel ik wat meer demping van het licht vanuit de drijfplanten en/of hydrocleys nymphoides. Vandaag gaat de eerste lading turf in het filter, eens kijken wat dat doet.
De meeste nakweek maanvissen, zeker degenen die in de winkel gekocht worden zitten inderdaad op kraanwater.
Hier op het forum zie je wel mensen die ze op de juiste manier houden maar ik denk dat over het algemeen mensen met maanvissen weinig met het water doen.
 
Mijn geduld wordt op de proef gesteld, want ik meet nu al ruim een week nitriet. Er lijkt wel schot in de zaak te zitten, want het nitraatgehalte gaat nu ook flink stijgen. Daarnaast heb ik gisteren een filtermandje helemaal gevuld met turf, wat de PH en KH wat heeft verlaagd. Mijn waarden nu:

NO2 0,5
NO3 25
PH 7
GH 8
KH 7

Gelukkig blijven de stukken hout ook nog steeds drijven, dus ik heb nog geen haast met het toevoegen van vissen. De meeste planten doen het goed. De hydrocleys nymphoides schiet als een malle richting het wateroppervlak, de echinodorussen maken al nieuwe bladeren aan, en zelfs bij de javavarens zie ik de eerste uitlopers. Alleen de hydrocotyle leucocephala heeft het moeilijk, die krijgt aan de onderkant te weinig licht waardoor de onderste bladeren verslijmen. Ik was hier al bang voor, maar ik ga ze niet meer licht geven. Desnoods houd ik hem als drijver, mocht ook de steel boven de bodem gaan verslijmen.
 
Als je niet zo heel veel licht wil gebruiken en toch een nitraat/ fosfaat eter wil hebben dan raad ik je aan om eens de varen Ceratopteres silignosa in te zetten.
Zeer decoratief, een zeer snelle groeier, mooi lichtgroen en je kunt m in de bodem poten, laten drijven, of op hout binden, vindt-ie allemaal best en hij groeit er niet minder om.
 
Als je niet zo heel veel licht wil gebruiken en toch een nitraat/ fosfaat eter wil hebben dan raad ik je aan om eens de varen Ceratopteres silignosa in te zetten.
Zeer decoratief, een zeer snelle groeier, mooi lichtgroen en je kunt m in de bodem poten, laten drijven, of op hout binden, vindt-ie allemaal best en hij groeit er niet minder om.

Ik kan op jouw spelling niets vinden, ik neem aan dat je de Ceratopteris Siliquosa bedoelt? Die ziet er zeker leuk uit, en aangezien mijn plantjes niet biotoopcorrect hoeven te zijn, zal ik die zeker een keer meebestellen bij APO.
 

Terug
Bovenaan