+/- 450 liter reef tank

  • Onderwerp starter jeroen bekkers
  • Startdatum

J

jeroen bekkers

Guest
Nou het is weer zo ver, ik ga een stapje groter,,, ik neem een bak van 130x60x60,

Morgen halen we de bak op. Er moeten een paar kleine dingetjes aan veranderd worden (verlichting)

Er komt 2x 250hqi en 2x 39w t8 boven, bedankjes Alvast voor aron (mini-fred) omdat hij mn armatuur brengt


Ben van plan qua indeling een keer heel anders te doen, mooie pilaren en stukken waar de vissen mooi door kunnen zwemmen :D



Zal morgen foto's plaatsen voor wie wil
 
succes man!

ik zie je zaterdag..
armatuur haal ik vanmiddag even op ;) komt goed!!

ben benieuwd naar je cement avontuur :p

zijn veel bakken in opstart/doorstart, alleen bijna niemand houdt hem hier bij
 
Klopt, en ik dacht, tja ik maak gewoon nog een dagboek aan

En over dat cement voor de mensen die het niet weten, ik probeer met een soort poeder mn levend steen te lijmen tot een mooi rif :p


En idd tot zaterdag :D
 
muQrBL9-Wb8wIE7k4Z4U75Ibcolxcao1.jpeg


dit word hem trouwens


wat vinden jullie er van??
 
Mooie bak, is dit een costum made bak? en heb je hem nieuw of 2de hands gekocht?
 
dit is n costum made bak, maar koop hem 2e hands,, vorige eigenaar had hem laten maken, en gevuld, en moest verhuizen,,,

maakt mij verder niet uit haha,
 
Ik heb zelf een koppeltje nemo's, 2 juffertjes, poetsgarnaal, pepermuntgarnaal en hermietkreeft, die komen er later gewoon weer in,,

Verder misschien een pincetvis en daar de bak op aanpassen
 
Danku voor het uploaden aron :) was gezellig vandaag


Maandag 20.00 uur haal ik het aquarium op, morgen maak ik ruimte, mn lido gaat leeg, en de kamer word een beetje verbouwd


Wat vinden jullie, armatuur ophangen, of neerleggen op t glas?
 
Vanavond t aquarium ophale..... Spannend :D
 
Zal goed te voelen zijn aan het stroom verbruik, met 2x 250watt HQI. wel goeie bak licht voor de koralen.
 
Naja boven 400l hoort officieel gewoon 5*80w t5..
Dat is 400w.
Hqi doet iets minder licht per verbruikte watt dan t5.. Zeker als de lampjes iets ouder worden.

Dus dit heb je wel "nodig"

Als je dit met led moet doen ben je snel naar 250/300w aan het gaan. En als je dan kijkt naar aanschaf v.s. stroom verbruik.. Mag het best iets verbruiken.
 
T is wel de hobby hahaha, hobby mag geld kosten
 
Die berekening snap ik niet helemaal Fred, Volgens mij verbruikt Led gemiddeld maar 1/3de van HQI met het zelfde licht opbrengst. dus je bespaard 2/3 aan stroom. kan Led in aanschaf wel iets duurder zijn maar dat heb je zo terug verdient.
 
Dat is de fout die veel mensen make ..
Ja! Par e.d. "synthetische" metingen zal led idd 3x (6x Hqi) sterker zijn..
In praktijk ligt dit vaak anders als ook spectrum e.d. mee in berekening genomen worden.

Mijn 400l draait 166w led.. En dat is op sommige plekken te weinig (ga er meer bij hangen iig)


1w op 2l met led (goede kwaliteit) komt meer in de buurt
 
Maar dan zit je op fatsoenlijke leds,


Ati ofnie :p
 
Led zijn momenteel nog niet heel veel zuiniger dan tl en andere soorten verlichting
de led die echt meer lumen per Watt leveren zijn hoge kwaliteit power leds verder hebben leds vaak een kleiner spectrum waardoor niet alles goed wil groeien

Verder natuurlijk super mooi om weer een nieuwe zoutwater bak op het forum te zien te krijgen
 
Als je HET zeewater armatuur wil.. Ga je idd naar de ati Sirius (x6 in jeroens geval)
Kosten 1350�.. En verstookt max 435watt..
Doet 250 par per watt bij 20cm water geloof ik, met reflectoren bij 120� spreiding..
Gebruikt super goede leds.. En dan zou je het op 250w (dus de helft) kunnen redden!


Energy verbruik van led ligt nu voor goede leds rond de 50 a 60% ITT t5.
Zuiniger is het absoluut zeker.. Maar 1/3 zover zijn we niet..

Zoiezo heb ik het idee dat de zoetwater wereld echt ver en ver achter loopt vergeleken met zeewater fanatiekelingen.
 
Gisteren avond t aquarium geplaatst, kamer verbouwd haha,,..


Straks maar weer verder met het pvc, electra en de overloop,, ik vind zelf dat ze anders moeten, is makkelijker


2 wave makers jeabo wp25 ge�nstalleerd gisteren, ben benieuwd hoe ze het doen!!
 
Niet alleen je bak. Ook je stelling op die andere foto....
 
Haha beetje wel, komt omdat k de boel aan t veranderen ben
 
Ja is eigenlijk stabieler dan ik dacht, heb er met de vlakke hand paar keer op geslagen om te kijken, en t zit echt stevig,, net zoals de andere bogen :)
 
En een stootje vanaf de zijkant? (Daar is mijn heremiet zo goed in...).
 
Het staat stevig :) toekomstplan is de boel eventueel te verstevigen met aqua scape
 
Vandaag 3 spotjes ge�nstalleerd in mn kastje,, ik had er al een ledstrip hangen maar heb er 3 spotjes bij gedaan,, zodat ik de sump en opvoerpomp ect 's nachts goed kan zien mocht ik er bij moeten :)
 
0iGSzsf-r0MpKl6v5tLQBr82CRI8SNFU.jpeg



Deze is in het donker gemaakt , :)
 
Update van mn waardes

Ph 8.4
Ca 500
Kh 8.4
Mg 1600
Po4 0.03
No� 0
No� 0
Nh� nh⁴ 0
 

Terug
Bovenaan