400L Plantenbak van Intercooler.


mooi hoor wouw dat ik zo groot mooie planten bak had.

zie daar de zakjes staan stond vast op 1 mijn naam is vandaag binnen gekomen
 
Wauw, wat een mooie maat bak...
erg mooi met al die planten.

Ben benieuwd naar de veranderingen,!
 
Hee, leuk om te zien dat je hier een kijkje komt nemen.

Ik ben net een week terug van een half jaar studeren in Finland, mijn vader heeft voor het aquarium gezorgd, de vissen hebben het allemaal prima gehad, maar me planten zijn wel achteruit gegaan. Zodra de bak weer in conditie is zal ik foto's uploaden! :)
 
Ik kijk er naar uit...

Een half jaartje Finland is niet verkeerd, lijkt me.
 
Momenteel:

y95kOWimWpmd6Iw2XJcN8fZuusdCNoQd.jpeg


Ben absoluut niet tevreden nog. Momenteel staat er op 2 plaatsen sterkruid, en er zijn geen duidelijke straatjes meer aanwezig. Voorgrondplanten zijn helaas ook verloren gegaan, had de co2 toch aan moeten laten staan toen ik naar Finland ging. Voor nu laat ik de planten eerst even goed aansterken voordat ik de boel weer op de schop ga gooien. Zoals je ziet zijn de ambulia's aan de onderkant wat bruiner als in de top, dat komt door de groeistagnatie van de afgelopen tijd. Heb ook een E. Ozelot gekocht, hoop dat dit tzt de blikvanger kan worden. De plant staat nu in de kleibollen, dus die zal snel groeien.

Heb een tiental chocoladegoerami's bijgekocht, deze voelen zich nog niet helemaal thuis, waarschijnlijk zijn ze de drukte nog niet gewend, want de waterwaarden zijn opzich prima. GH is alleen iets aan de hoge kant (7). Ph = 7, KH = 6 Heb om ze iets rustiger te maken wat amandelbladen toegevoegd, hier schijnen ze goed op te reageren. Momenteel hangen ze nog een beetje met hun staart, en knijpen ze nog met de staartvin. Dit zal na een aantal dagen wel weer goedkomen, maar even goed in de gaten houden. Een tweetal heeft ook wat donkere ogen, wat er echt op duid dat ze zich nog niet goed voelen. Heb laatst wel 50% water ververst, wat ook niet echt meehelpt bij deze dieren, mijn vorige choco's reageerde ook altijd slecht op puur leidingwater.

GH wou ik verlagen door osmosewater toe te voegen, maar verversen met dit water heb ik halverwege afgebroken, omdat de choco's zienderogen achteruit gingen. Had het omkeer osmose apparaat al een jaar niet meer gebruikt, dus ben bang dat er wat schadelijks is meegekomen. Vandaag voor de hoekbak een school van 16 Pristella's gekocht, deze wou ik al een tijdje omdat deze dieren altijd zo mooi scholen. Deze moeten momenteel ook nog een beetje wennen, maar ze komen al langzaam achter de planten vandaan. Zal hier binnenkort ook eens fototje van maken.

De grote bak heeft helaas wel weer een nieuwe bodem nodig. Begint aan de vooruit nu echt heel erg donker/blauw/bruin te worden, dus een deze maanden de bak leeghalen en van een nieuwe bodem voorzien. Heb in de kas gelukkig nog een aantal grote kweekbakken staan uit een ver verleden, zodat ik bijna al het water kan sparen.

Al met al genoeg te doen en in de gaten te houden.
 
Ik las terug dat je graag zwart grind wou

Dat lijkt me wel mooi in jou bak
 
Ik snap wat je bedoelt met het ziet er niet zo goed uit.
Ben je niet bang dat de E. Ozelot te groot wordt en de andere plantjes doet wegkwijnen?

Choco's zijn prachtige vissen en staan ook hoog op mijn verlanglijstje, maar ja...daar staan best veel vissen...hahaha
Zo'n osmose apparaatje mag niet langer dan 1 maand stilstaan, is mij wijsgemaakt...

Ik had trouwens nog gereageerd op jouw post in mijn album, dus als je tijd hebt?
 
Het is belangrijk dat je osmosetoestel niet droogloopt .
Bij mij hangt het toestel net boven de vloer en de slangen kunnen niet leeglopen .
Eventueel kun je nog kraantjes ertussen zetten .
Meet je geleidbaarheid van je osmosewater eens , hier bij mij is dat tussen de 12 en 20 microsiemens .
Je kan ook eens het water langs je membraan laten lopen om het eens te spoelen , ik doe dat periodiek en dan gaat je opbrengst iets omhoog . Dit kan je maken door een aftakking om je restrictor heen te maken .
 
Ronan12345 zei:
Ik las terug dat je graag zwart grind wou

Dat lijkt me wel mooi in jou bak

Thanks Ronan! Gaat hem waarschijnlijk ook worden, moet alleen even de juiste grootte zien te vinden, die ook nog eens vriendelijk is voor mijn bodembewoners.

Ronald V zei:
Ik snap wat je bedoelt met het ziet er niet zo goed uit.
Ben je niet bang dat de E. Ozelot te groot wordt en de andere plantjes doet wegkwijnen?

Choco's zijn prachtige vissen en staan ook hoog op mijn verlanglijstje, maar ja...daar staan best veel vissen...hahaha
Zo'n osmose apparaatje mag niet langer dan 1 maand stilstaan, is mij wijsgemaakt...

Ik had trouwens nog gereageerd op jouw post in mijn album, dus als je tijd hebt?

Hee Rene, Ozelot zal op termijn erg groot kunnen worden inderdaad, deze plant zal me ook wel een grote plantengroep kosten, maar ik kijkend naar mijn aquarium mis ik eigenlijk wat meer variatie in bladvormen. Jouw post in jouw topic zette me een beetje aan het denken, ik heb slechts 2 plantengroepen die een beetje rood vertonen (lotus & cognacplant) daarnaast zijn bijna al mijn planten fijnbladig, waardoor ik graag plaats maak voor een grote Ozelot en Hyp. Corymbosa.

Choco's zijn echt aan te bevelen, vindt het hele mooie rustige dieren. Hou persoonlijk niet van die druktemakers in het aquaruium, het moet uiteindelijk wel rust uitstralen :)

erwin2 zei:
Het is belangrijk dat je osmosetoestel niet droogloopt .
Bij mij hangt het toestel net boven de vloer en de slangen kunnen niet leeglopen .
Eventueel kun je nog kraantjes ertussen zetten .
Meet je geleidbaarheid van je osmosewater eens , hier bij mij is dat tussen de 12 en 20 microsiemens .
Je kan ook eens het water langs je membraan laten lopen om het eens te spoelen , ik doe dat periodiek en dan gaat je opbrengst iets omhoog . Dit kan je maken door een aftakking om je restrictor heen te maken .

Hoi Erwin, ben bang dat mijn osmosetoestel in het verleden wel een tijd heeft drooggestaan, het meten van het osmosewater heb ik gedaan met een KH test. Ik heb het apparaat pur om mijn hardheid te verlagen, en toen ik de kh testte die uit het osmoseapparaat kwam 0 bleek te zijn, ben ik hier mee begonnen te verversen. Zal binnenkort eens wat laten testen, maar denk dat ik toch een osmosefilter moet vervangen wil ik optimaal resultaat halen. Weet jij welke ik dan het beste kan doen? Hoofdfilter of die voorfilters? Gebruik het ding niet zoveel, maar het is wel een wijze tip om deze in de toekomst niet meer droog te laten lopen, zonde geld :p
 
Ik zou dan het membraan en de koolfilter vervangen .
De koolfilter kost rond de 10 euro , het membraan is spectaculair duurder en is het dikwijls interessanter om gewoon een nieuw toestel te kopen .
 
Weer bezig geweest:

Ben afgelopen paar weken een tweetal keren bij de Maanvis in Nijmegen geweest. De eerste keer 10 chocoladegoerami's meegenomen, die het nu allemaal overigens weer prima doen, na een wat moeilijkere start. Ook hadden ze een paar hele speciale dieren zitten, zie de foto's hieronder. Daar heb ik een koppeltje van meegenomen. Super actief, en mannetje heeft prachtige kleuren. Dat wit in de vin is echt heel erg fel.

Ze zitten in mijn 2e bak, een juwel hoekbak van 190L. Weet iemand hoe deze bak wordt genoemd? Google gaf geen uitkomst, is volgens mij al een oudje.

8rsvvcnLcV7Q-PFX3EETAjANCDr6w50w.jpeg


8rsvvcnLcV7Q-PFX3EETAjANCDr6w50w.jpeg


Iemand ervaring met dit beestje?
De hoekbak dient een beetje als rommelbak zoals je ziet, zit weinig techniek op en voeg niks toe. Zit een compleet nieuwe lichtbak boven dus heb veel algen, maar dit stoort zowel mij als me vissen niet, vind het wel wat hebben. Kon bij de maanvis een h�le grote moederplant javavaren krijgen, die eigenlijk niet te koop was volgens mij. Die heren daar zijn klasse, altijd tijd voor je, zijn professioneel en denken super mee. Dus ging met dikke smile de winkel uit haha, die javavaren staat me hoekbak goed :)

Mijn grote bak heb ik ook weer op de schop gegooid. Heb wat crypto's gehaald voor op de voorgrond, en een straatje lobelia cardinalis gemaakt. Planten moeten weer aantrekken en het water is nog wat mistig, als de bak er weer beetje fatsoenlijk bij staat zal ik een foto posten van de progressie. Volgens mij is de bak wel iets netter nu, maar is nog steeds verre van ideaal :)
 
Ziet er goed uit hoor!!
Oke de hypseleotris compressa, schitterende grondel, worden flinke vissen hoor daar ga je nog veel plezier aan beleven.
Vind het wel heel bijzonder dat deze vis zowel in zoet, brak en ook nog zout water kan vertoeven.
 
Thanks! Ze zeggen inderdaad iets van 15cm, maar dat moet ik nog zien. Echt een prachtig dier, kan zien dat hij ook roots heeft in het zeewater, die kleuren zijn echt niet te vergelijken met de bovengemiddelde zoetwatervis. Ben er blij mee, zal eens kijken of ik betere foto kan schieten :D
 
Bakken zien er top uit en prachtige vissen heb je!

Aparte foto's van de vissen kunnen we wel waarderen! ;)
 
Dankje, ja het is de voorloper van de trigion, maar ik denk dat deze een speciale naam heeft, met die panorama ruiten. Het is de Juwel Delta, kwam net een advertentie op mp tegen waarin dat stond ^^
 
Momenteel sterken de planten in de grote bak ook weer een beetje aan, zitten nu lekker in de co2 en zie veel planten assimileren. Dit wil ik echter niet teveel, omdat ik dan het gevoel heb dat ik ook erg veel vloeibare plantenvoeding moet toevoegen om geen voedingstekorten te laten ontstaan.
Rechtsachterin staat nu nog een grote bos sterkruid maar deze zal ik tzt vervangen voor r. rotundifola of L. Repens, moet ik nog even naar kijken.

Op verzoek van Seabait ook wat aparte foto's van de bewoners toegevoegd, ik vind de planten meestal mooier als de vissen, dus heb niet heel veel speciale bewoners behalve een paar choco's.

m4dy9xV4HIsnlP82sSMSjvobrFw2Btce.jpeg


m4dy9xV4HIsnlP82sSMSjvobrFw2Btce.jpeg


Enige overgebleven glaswels van een groep van 10. Dit zijn echt taaie beestjes, heb deze sowieso al iets van 4/5 jaar. Zijn overdag heel er rustig en hangen een beetje in de stroming, maar tegen de avonduren gaan ze aan de gang en zijn veel actiever snachts. Als je op zoek bent naar rustige, goed scholende vissen, zijn deze echt een aanrader. Ben aardig fan geworden :)
m4dy9xV4HIsnlP82sSMSjvobrFw2Btce.jpeg


Dan een beetje de stille kracht van de bak, de oto's die ik heel af en toe een keer voorbij zie komen, vooral als ik veel gesnoeid heb. Zijn hele leuke dieren, ook lekker rustig en eenmaal geacclematiseerd niet moeilijk te houden, heb er helaas nog maar 2 over van een schooltje van 5.
m4dy9xV4HIsnlP82sSMSjvobrFw2Btce.jpeg


De kardinaaltetra die zich even uit de drukte begeeft en even gaat buurten bij de Aeneus. Hier kan je mooi zien dat het zandstraatje weer wat extra diepte met zich mee brengt, waar ik persoonlijk erg op gesteld ben haha :D
m4dy9xV4HIsnlP82sSMSjvobrFw2Btce.jpeg


Tot slot een random sfeerimpressie van een lelieblad, ben deze lotus aan het pesten omdat hij een aantal keer drijvers heeft gemaakt en nu niet meer laag wil blijven. Dus momenteel erg kort aan het snoeien en de plant heeft maar 1 blad, hoop snel weer de volgende te kunnen ontvangen zodat de plant weer een beetje 'vol' wordt.
m4dy9xV4HIsnlP82sSMSjvobrFw2Btce.jpeg
 
Staat er prachtig bij en de visjes zien er gezond uit.

Zelf zou ik de rotala adviseren als vervanger voor het Sterrekruid.
 
leuke bak zeg ! zou misschie nachterin nog wat hogere planten neerzetten en op de lege plaats links misschien een mooi stukje hout

ga zo door !
 
Wat een prachtige plantenbak! Ik zie overigens in die Juwel hoekbak een schooltje Pristella's - een van mijn favoriete soorten die je helaas wat weinig meer in de handel aantreft...
 
Ik heb hier ook Pristella s en de LFS hier heeft ze eigenlijk altijd wel zitten. Inderdaad een erg leuke vis.
 

Terug
Bovenaan