~400 liter Aquatlantis aquarium van Tankton


tankton

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2023
Berichten
226
Nadat de aquarium hobby een paar jaar op een heel laag pitje heeft gestaan in de bescheiden vorm van een aqua40 op mijn bureau is er nu toch een groter aquarium gekomen. Een 420 liter, 120x50x70 aquatlantis aquarium stond voor dermate weinig geld te koop op een webshop dat ik het niet kon laten... :)

Dit is de eerste keer dat ik een aquarium nieuw heb gekocht, en sowieso nooit vanaf de andere kant van Europa, dus ik was vrij nerveus of alles goed zou gaan.


Bak uitgepakt en geinspecteerd, lijkt allemaal in orde te zijn, de 2x54watt LED werkt ook goed:



Meubel in elkaar gezet, aquarium even gekanteld en op zijn achterkant gelegd. Piepschuim op maat gesneden en erin gekit. Paar gietijzeren pannen om de boel goed aan te drukken. Er zit een stuk achterwand schuin in zodat er een loze ruimte achter ontstaat. Daar komt de verwarming en pomp aanvoer. Er zit nu horregaas in dat vierkante gat zodat er geen vis doorheen kan. Er komt nog een stuk zwart filterschuim voor zodat je er niet doorheen kan kijken en ik het makkelijker kan schoonmaken.



Begonnen met wat grotere stenen neer te leggen en te lijmen, daarna kleiner spul:



Een paar uur later kon ik geen steentje meer zien, maar alles zit er op :)



Nu een paar dagen wachten.... Dan kan de bak weer rechtop gezet worden en kan ik na een keer spoelen beginnen met inrichten. Visbestand is nog niet helemaal zeker, maar iets in de richting van een schoon blauwoogjes of regenboogvisjes enzo heeft de voorkeur.
 
Ik ben benieuwd naar de efficientie van dat schuine stukkie van je.
Dat kon toch meer uit ons zicht
 
Ik ben benieuwd naar de efficientie van dat schuine stukkie van je.
Dat kon toch meer uit ons zicht
Ik heb dit vaker gedaan, maar merkte vaak dat de doorstroming van een rooster minder werd als er wat vuil en blad voor ging zitten. Dacht, dan nu maar wat groter, dat gebeurt me niet nog eens haha
 
Kon je dan niet de hele bodem erbij benutten, en wordt dit een aqua of iets met minder water?
 
Kon je dan niet de hele bodem erbij benutten, en wordt dit een aqua of iets met minder water?
Hoe bedoel je? Met een valse bodem en een doorvoer naar dat hoekje toe ofzo?

Het wordt een aqua ja :)
 
Mooi bak wat je gekocht hebt (y)
Veel plezier ermee en succes met de opstart.
 
Ja en met een tuinslang vul je sneller dan met een gietertje hoor;)

Haha, dat deed ik ook hoor. Maar moest even een koppeling op de tuinslang maken. Mijn rare Chinese kraan had alleen een 15mm draad tussen de sproeikop en aanvoer maar daar paste dus precies een koperen verwarmings koppeling op. Met een beetje heet water kreeg ik de knelkoppeling ook op de tuinslang gedrukt dus nu kan ik uit de keuken gewoon water van x graden pakken :)

Verder moest ik nog slangen aansluiten op het filter, verwarming, zand erin en een x helemaal uitspoelen ivm de lijmresten enzo...
 
Nog steeds aan het indraaien, hout ligt buiten in de vijver in te wateren...Heb er ook een schep modder uit de vijver in gegooid, water zwermt inmiddels met watervlooien en andere micro organismen. Blijft een mooi bakkie voor het oog. Lekker hoog.

 
Dit is waarom ik altijd een klein potje modder uit de vijver/sloot en wat rottend blad in mijn aquarium gooi tijdens het indraaien. Kijk wat een leven er ontstaat na 12(!) dagen al. Iedere vis die hier in beland vindt zich in een walhalla van levend voer wat de overwenning veel soepeler doet verlopen. Ook zijn rare algenproblemen tijdens de opstart zelden aanwezig en lijkt de nitriet/nitraat cyclus veel sneller te verlopen. We zitten nu op dag 12 en ik meet geen NO2 meer. Voor de zekerheid wacht ik nog even hoor, maar als dit allemaal zo vrolijk leeft dan zit het met de waterkwaliteit ook wel goed.


 
Inmiddels zijn de eerst bewoners er, een groepje melanotaenia praecox.

Verder ook het hout erin gezet en wat extra plantjes geplant.

Deze had ik ff gemist maar nu niet meer dus wat heb jij dat hout mooi gericht man en zo starten met wat modder, bladeren en watervlooien noem ik altijd een nieuwe genesis.
 
De draadalg is minder , zelfs even helemaal weggeweest, toen kwam er blauwalg voor in de plaats en nu is er weer wat groenige draadalg. Al met al gaat het prima hahaha. Vissen voelen zich in ieder geval helemaal top en verder is alles gezond en wel .

 
Balen al die alg zeg. Voeg je ook co2 toe? Ik zie dat de spraybar naar het oppervlak staat gericht en ik zou hem zelf juist wat naar beneden richten voor een betere circulatie.
Ik weet niet waarom je deze zo hebt maar daar heb je misschien een reden voor.
 
Ja ik voeg co2 toe. Maak me er niet heel druk om eigenlijk, op dit moment is het vooral zo'n groene pluizige alg op het hout enzo. Persoonlijk vind ik het nog mooi ook haha, de vissen en garnalen zijn er in ieder geval ook blij mee. Ietsjes minder zou wel mogen maar dat zien we wel...

Die uitstroom staat inderdaad naar boven en dat kleine pompje zorgt ook voor extra zuurstof in de bak. Allemaal dingen die alg in de hand werken, dat weet ik. Maar mijn ervaring is ook dat een hoog zuurstofgehalte en beweging zorgen voor kraakhelder water en gezonde vissen in goede conditie.
 

Terug
Bovenaan