40 L nano bak van Maapje


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Zal ook mijn kleine bakje een eigen foto album geven :DD
scaper 45 cm van superfish. Lamp gedimd op 35% (met ingenieus arduino systeempje van mijn man). Getint water door botanicals.
Bestand is nu;
9 corydoras habrosus
2 honing gourami
3 japonica garnaal
1 neritina zebra slak aka Gerrit
Draait als een speer, wil het uiteindelijk wel keertje opnieuw doen, de bodem ben ik niet happy mee.

Nieuwe foto’s komen snel, maar hierbij alvast wat van een paar maanden terug.
IMG_5490.jpeg
IMG_5491.jpeg
IMG_5649.jpeg

IMG_5719.jpeg
 
Mooi maar waarom vind je je bodem niet goed?
Ik heb die toendertijd opgebouwd met aquasoil in net zakjes en ook grof grind/steentjes, daarbovenop het fijne zand, maar nu komen de grovere steentjes naar boven. De zakken soil maken planten verplaatsen of inplanten lastig. Verder is de rand aan de voorkant vrij hoog en vies/donker geworden. Maar heb wel iets goed gedaan want met deze bak nooit problemen kwa alg of slechte waterwaardes :DD
 
Mooi bakje en wat voor filter heb je?
De orginele hang on filter van Superfish hangt eraan, wel met aangepast filtermedia erin… maar niet helemaal tevreden erover, dus kijk nog rond naar een klein extern filter met niet teveel uitstroom kracht. Wie weet heeft iemand tips?
 
Jammer maar dit bakje ga ik stoppen. De corydoras habrosus gaan mijn grote bak in, net als de japonicas, de zebraSlak kroop al steeds uit dit bakje en kruipt nu al vrolijk in de grote. De honing grouramis deden helaas niet meer zo gezellig tegen mekaar in dit kleine bakje en hebben een goed thuis gevonden bij mijn buurvrouw, 70 liter.

Ik houd straks dus behoorlijk wat plantjes over, en omdat ik die niet kwijt kan/wil in mijn grote bak kan ik ze voor een kleine vergoeding versturen mocht er interesse zijn. Vooral cryptocoryne , annubias, buccephalandra
 

Terug
Bovenaan