3D print in aquarium, welke?


AlexT

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2008
Berichten
61
Locatie
Capelle aan den IJssel
Ik heb een Fluval Flex 57L aquarium en wil daar graag garnalen en nano vissen in.
Nu is er een probleem want de roosters van de intakes hebben te grote spleten waardoor de garnalen en waarschijnlijk de visjes er doorheen kunnen zwemmen in het filter.

Dus ik wil Met een 3D printer nieuwe roosters maken.

Nu heb ik de volgende opties; PLA, PETG, ABS, ASA.

Weet iemand welke van veilig is voor in het aquarium?
 
Eigenlijk lukt het al met een sok eromheen, of vanuit het gegeven sponsfilter verder gaan. Ik duw zelf aquaflows de bodem in daar komt ook geen garnaal in 1706897022454809444894.jpgterecht.
 
Ja dat heb ik allemaal ook uitgeprobeerd alleen het probleem dan is dat het verstopt raakt en je het duss moet schoonmaken met als gevolg als je het eraf haalt de inlaat opeens open is duss alles alsnog naar binnen gezogen gaat worden.

Daarom wil ik ook een ander rooster want toen ik er een Betta in had met wat slakken en de huidige roosters zonder iets had verstopte het nooit.

Daarnaast lijkt het mij ook niet de bedoeling anders had Fluval het toch zelf wel gedaan of aangeboden als optie.:rolleyes:
 
Ik heb een Fluval Flex 57L aquarium en wil daar graag garnalen en nano vissen in.
Nu is er een probleem want de roosters van de intakes hebben te grote spleten waardoor de garnalen en waarschijnlijk de visjes er doorheen kunnen zwemmen in het filter.

Dus ik wil Met een 3D printer nieuwe roosters maken.

Nu heb ik de volgende opties; PLA, PETG, ABS, ASA.

Weet iemand welke van veilig is voor in het aquarium?
gewoon de plastic soort google en dan kan je zien of het schadelijk is, en meesten plastic gewoon veilig
 
een fijne spons filter op de intake ideaal hoef je de filter ook niet schoon te maken
 
Ik heb een Fluval Flex 57L aquarium en wil daar graag garnalen en nano vissen in.
Nu is er een probleem want de roosters van de intakes hebben te grote spleten waardoor de garnalen en waarschijnlijk de visjes er doorheen kunnen zwemmen in het filter.

Dus ik wil Met een 3D printer nieuwe roosters maken.

Nu heb ik de volgende opties; PLA, PETG, ABS, ASA.

Weet iemand welke van veilig is voor in het aquarium?
Google is your friend.
PLA en PETG zie ik veel voorbij komen, de een lost op in water en de ander niet.
Ik dacht dar PLA de juiste was maat weet niet zeker
 
@tuinkabouter heb zeker gezocht op Google maar daar kwam ik vooral over zeewater tegen en las ook dat PLA bij de ene wel oploste en bij andere weer niet duss ik dacht misschien zijn hier op het forum mensen die dingen hebben laten printen en daardoor weten of/en welke goed zijn.

Daarnaast zijn volgens mij forums er oa. voor om kennis uit te wisselen die je zelf hebt opgedaan en kennis op te doen.:rolleyes:
 
pet is voedsel veilig dus dat lijkt voor in je bak ook geen probleem

Maar af en toe schoon maken zal wel nodig zijn hoe fijner hoe eerder er verstoppingen zijn.
je kan de pomp op dat moment ook even uitzetten dan wordt er niets ingezogen
 
En als je tijdens het filter uitspoelen ook de stekker vh pompje eruit haalt dan worden ze niet vermalen.
Met alles wat er al is daar hoef je in principe niets speciaals voor bij te printen.
 
@bart125 zoals ik al eerder zei toen ik er een Betta in had met wat slakken en de huidige roosters zonder iets van spons of watten verstopte het nooit duss ik denk dat dat nu dan ook niet gebeurd.

@Edwin68 ze worden niet vermalen. In de foto die je in je eerste bericht hebt geplaatst zie ik een intern filter.
Dit aquarium heeft aan de achterkant de techniek weggewerkt in de eerste kamer zit de 2 inlaten en het verwarmingselement, tweede kamer zit het filter en de derde kamer de pomp.

Alles wat er nu door de inlaat past zit dan in de eerste kamer en komt er niet meer uit.
Er zitten roosters op de inlaten geklikt.
 
@tuinkabouter heb zeker gezocht op Google maar daar kwam ik vooral over zeewater tegen en las ook dat PLA bij de ene wel oploste en bij andere weer niet duss ik dacht misschien zijn hier op het forum mensen die dingen hebben laten printen en daardoor weten of/en welke goed zijn.

Daarnaast zijn volgens mij forums er oa. voor om kennis uit te wisselen die je zelf hebt opgedaan en kennis op te doen.:rolleyes:
Heb het er ff bij gezocht, PETG is degene die gebruikt word..
Of TPU, daarvan is mijn nieuwe RFG gemaakt.
 

Terug
Bovenaan