350 liter Zuid-Amerika van sander058


Flinke hoeveelheid! Nu geduld tot het allemaal gewend is. Bewoners blijven hetzelfde? Of ga je daar ook in wisselen

ik blijf bij de eerder genoemde bewoners, ik wou graag de L046 Hypancistrus zebra maar vind ze toch iets te prijzig en als ik ze via marktplaats wil dan verkopen ze alleen de mannetjes.
 
Het aquarium draait nu drie weken maar of het goed gaat betwijfel ik 😒 erg veel draadalg en zelfs blauwalg. Dus eerst dat op orde. Ben nu gericht plantenvoeding aan het toevoegen en heb een tc420 geïnstalleerd om de verlichting te dimmen want het zit alleen op de plekken waar het licht op schijnt (deel waar de drijfplanten zitten niks tot heel weinig)

Hoop dat het helpt nu de verlichting teruggeschroefd naar 80% dus hopen op goed resultaat.

Hier even een fotootje van de opstelling en het aquarium:
IMG20210518204924.jpg
IMG20210516193759.jpg
 
Ik heb de Fusion met 2x52W aan led en heb die ook op ik dacht zo n 70% staan want anders heb je snel teveel aan licht volgens mij. Je bak zit nog in de opstartperiode dus als je dan wat nh3/4 hebt dat werkt als een boost voor algen dan wil dat wel groeien met veel licht.
Zorg in ieder geval voor voldoende voeding en co2.
 
Ik heb de Fusion met 2x52W aan led en heb die ook op ik dacht zo n 70% staan want anders heb je snel teveel aan licht volgens mij. Je bak zit nog in de opstartperiode dus als je dan wat nh3/4 hebt dat werkt als een boost voor algen dan wil dat wel groeien met veel licht.
Zorg in ieder geval voor voldoende voeding en co2.
Ja klopt maar meet dus geen nh3/4 of kan dat bij onmeetbare waarde al problemen geven?
 
Waar zit de "blauw alg" en draad alg precies Sander? Kunnen we ff met je meedenken. Kan je een close up totaaltje maken van het vooraangezicht?
 
Ja klopt maar meet dus geen nh3/4 of kan dat bij onmeetbare waarde al problemen geven?
Aangezien je in de opstart zit neem ik aan dat dit wel aanwezig is geweest en nh3/4 is echt een boost voor algen. Helemaal icm wat meer licht.
 
Aangezien je in de opstart zit neem ik aan dat dit wel aanwezig is geweest en nh3/4 is echt een boost voor algen. Helemaal icm wat meer licht.
Dat denk ik ook en ik verwacht het ook alleen ik meet geen nh3/nh4 de druppeltest blijft 0 en ik heb ook nog geen nitriet gemeten deze blijft ook 0.
 
Waar zit de "blauw alg" en draad alg precies Sander? Kunnen we ff met je meedenken. Kan je een close up totaaltje maken van het vooraangezicht?
Ik zal wanneer ik thuis ben even een foto van dichtbij maken.
 
Heb je de no3 ook getest want soms kun je dan zien of dat wel is aangemaakt door de bacterien.
 
Heb je de no3 ook getest want soms kun je dan zien of dat wel is aangemaakt door de bacterien.
Deze is lange tijd 0 geweest alleen op dit moment niet omdat ik toch voeding ben gaan geven vanwege de vele alg en de blauwalg die begint.
 
Waar zit de "blauw alg" en draad alg precies Sander? Kunnen we ff met je meedenken. Kan je een close up totaaltje maken van het vooraangezicht?
Hierbij een filmpje van mijn bak. Zoals je kunt zien is het vooral de linkerzijde waar het licht op schijnt ik denk dat ik de verlichting terug breng naar 70%.


De blauwalg zit vooral op het hout. De stroming is volgens mij voldoende. Ik heb 2x een jbl e902 erop en een wavemaker.

IMG20210519171142.jpg
IMG20210519171132.jpg
 
Het is alsof de bak gescheiden is in 2 gedeelten 🤔.

Zit je wavemaker ook aan die kant Sander? Ik denk persoonlijk dat je juist daar tekorten hebt puur vanwege de stroming daar.

Omdat je nog in de opstart fase zit zou ik het volgende doen.
- Wavemaker eruit halen, dat is overkill momenteel.
-Je linkerkant goed aanpakken, planten redden waarvan dat nog kan door bladeren die flink aangetast zijn te verwijderen. Het kan zijn dat je voor een aantal planten je verlies moet nemen en nieuwe zult moeten aanschaffen.
-Stuk hout uit je bak halen en schoonmaken, daarna weer terug plaatsen.
- 50% waterwisselen. Maar ook in de paar weken erna wil ik adviseren 2x p/w 50% te wisselen. Vul wel je meststoffen aan waar nodig na een wissel.
- Hou je meststoffen verder op niveau, wijzig hier niets in.
- Gebruik maken van je drijvers door de gehele bak heen. Dit zijn ook snelle groeiers en zal mede verklaren waarom jij geen nitraat meet en geen nitriet gemeten hebt. Maar belangrijk ook, ze nemen daar ook licht weg, waardoor algen minder kans maken

Licht terug naar 70% heb je al gedaan.

Komt uiteindelijk weer goed, maar vraagt nu ff wat aandacht 😊👍.

Gr. Ed
 
Het is alsof de bak gescheiden is in 2 gedeelten 🤔.

Zit je wavemaker ook aan die kant Sander? Ik denk persoonlijk dat je juist daar tekorten hebt puur vanwege de stroming daar.

Omdat je nog in de opstart fase zit zou ik het volgende doen.
- Wavemaker eruit halen, dat is overkill momenteel.
-Je linkerkant goed aanpakken, planten redden waarvan dat nog kan door bladeren die flink aangetast zijn te verwijderen. Het kan zijn dat je voor een aantal planten je verlies moet nemen en nieuwe zult moeten aanschaffen.
-Stuk hout uit je bak halen en schoonmaken, daarna weer terug plaatsen.
- 50% waterwisselen. Maar ook in de paar weken erna wil ik adviseren 2x p/w 50% te wisselen. Vul wel je meststoffen aan waar nodig na een wissel.
- Hou je meststoffen verder op niveau, wijzig hier niets in.
- Gebruik maken van je drijvers door de gehele bak heen. Dit zijn ook snelle groeiers en zal mede verklaren waarom jij geen nitraat meet en geen nitriet gemeten hebt. Maar belangrijk ook, ze nemen daar ook licht weg, waardoor algen minder kans maken

Licht terug naar 70% heb je al gedaan.

Komt uiteindelijk weer goed, maar vraagt nu ff wat aandacht 😊👍.

Gr. Ed.
bedankt wat betreft de wavemaker heb ik deze juist aan de kant zitten waar geen problemen zijn. het hout had ik al uit de bak gehaald en schoongemaakt. ik zuig nu elke keer water af wanneer waar blauwalg zit en ik het zie zitten en ververs nu elke keer een 20 procent van het water om de dag omdat de waterwaarden ongewijzigd blijven na een waterwissel. (op de no3 en po4 en ijzer na) dit zijn namelijk ook de enige waterwaardes die aanwezig zijn en die ik zelf ook toevoeg. de overige waterwaardes zijn en blijven 0 na het wisselen.
 
Weet je toevallig wat de waarden zijn die uit je kraan vandaan komen? Kan je opzoeken op internet.
 
Vandaag weer de waterwaardes gemeten. Nitriet nog steeds 0 en nh3/nh4 ook 0. Ik denk dat de oorzaak van de alg puur de verlichting is. Ik voeg plantenvoeding toe. Dus of de nitriet piek geweest is weet ik niet. Ik zit nu in week 3 van het indraaien

Screenshot_2021-05-20-14-28-30-17_4777b5313b5f73c14541eea324c39dc1.jpg
 
Begint wel iets nitraat te komen zie ik 👍. Hoe is het verder met de algen, al iets verandering?

Gr. Ed
 
Begint wel iets nitraat te komen zie ik 👍. Hoe is het verder met de algen, al iets verandering?

Gr. Ed
Het nitraat wat aanwezig is komt denk ik van de plantenvoeding ik voeg dit nu per no3 en po4 toe omdat anders de alg de overhand krijgt. Ik heb gister alles kort gesnoeid en dus zoveel mogelijk draad alg verwijdert. We gasn het zien wat de komende tijd de alg gaat doen. Ik denk dat de verlichting iedergeval al een stuk beter is zo.
 
De bak draait nu 1 maand en 10 dagen waarvan 1 maand met planten. Sinds ik de verlichting gedimt heb en gericht plantenvoeding bij voeg is de blauwalg binnen 3 dagen verdwenen!! En de draadalg die er nog is wordt dof en laat heel makkelijk los. Deze worden dan ook opgegeten door de meegekomen slakken. Normaal wil ik ze niet maar voor nu mogen ze blijven. Nu heb ik alleen geen nitrietpiek gehad maar dit kan komen omdat ik tussendoor wel ververst heb. Ik laat hem nu dan ook tot zaterdag met rust en zal dan nog een keer meten en als de waarden het toelaten zullen de eerste bewoners toegevoegd worden!

Hierbij even een foto van de kale plekken op het hout door de slakken en de waardes :
IMG20210527164345.jpg

Screenshot_2021-05-27-18-08-33-50_4777b5313b5f73c14541eea324c39dc1.jpg
 
Mooi dat de blauwalg op zn retour is Sander want dat is echt dikke troep en vaak lastig te bestrijden.
 
Goed nieuws Sander 👍. Een nitriet piek krijg je niet doordat je water hebt ververst trouwens (wellicht een type foutje 😉), juist als je niet ververst. Als de draadalg makkelijk loslaat zou ik het uit je bak zuigen. Als je deze afstervende alg laat zitten verhoogt dit je afvalstoffen in je bak.

Gr. Ed
 
@Ed Tensen klopt helemaal natuurlijk. Maar op één of andere manier dan toch wat voorzichtig met vissen toevoegen. Begin daarom ook rustig aan met vissen toevoegen. Zou moeten kunnen na anderhalve maand. Nog bedankt voor de hulp!
 
Update tijd!

De bak draait nu een week met vissen. Vandaag de eerste waterwissel. De hele week goed de waardes in de gaten gehouden en geen veranderingen 😁

Ook is de alg volledig op zijn retour en zijn zelfs de bladeren weer schoon. Zie het filmpje hier onder en vergelijk deze maar met het eerder geplaatste filmpje wat een verschil!

Nu wachten tot de laatste 2 vissoorten beschikbaar zijn bij de leverancier en kan ik die ook toevoegen.


IMG20210603202354.jpg
IMG-20210529-WA0012.jpeg

IMG-20210529-WA0010.jpeg
 
Zeer goed nieuws Sander 👍
 
Na lang zoeken eindelijk de cryptoheros kunnen vinden! Heb er nu sinds gister 7 rondzwemmen. Erg leuke nieuwsgierige vissen en kwam er achter dat ze ook af en toe wel een slakje lusten! Win win dus.

IMG_20210703_135545.jpg
 
de nanoluteus?
 
Moeten die niet geel of geler zijn Sander?

Dat dacht ik dus ook maar ze zijn nog rond de 4 a 5 cm. Op de factuur staat wel de naam van de gene die ik zocht dus het zouden ze wel moeten zijn. Ik heb ze bij een chichliden kweker gekocht dus mag er wel vanuit gaan dat ze er verstand van hebben denk ik
 
Ja ok ik wist niet hoe oud ze waren. Dan komt de kleur vast nog wel.
 

Terug
Bovenaan