330x100x100 toch wel met bioloog*

  • Onderwerp starter Coffeeshop Amersfoortseplein
  • Startdatum

Ik lees inderdaad dat een zilver arowana vrij groot word, maar zijn wat duurdere Aziatische neefje blijft een stuk kleiner, en zou dus wel te houden zijn?

3 cichla's staat overal op internet dat een bak van mijn formaat daar wel ruimte voor bied, ook staat op internet dat de kleiner blijvende roggen rond de 35 cm blijven, en goed in een 2meter bak kunnen, dat lees ik op forums, niet verkoop sites.

1 vis in de bovenlaag, 3 in de middenlaag en 2 op de bodem, ik had niet verwacht dat dat een overbezetting zou zijn, maar ik wist het na het opzoeken toch niet zeker, daarom opperde ik hier mijn idee.

Dus antwoord op je meests vragen, ik heb het internet geraadpleegd over het houden van de vissen die ik noemde, daarbij zeggend dat ik de arowana nog niet opgezocht had. Deze schoot.mij te binnen omdat het een sierlijke vis is.
 
Even meedenkend:

Ben niet geheel thuis in dit kaliber vissen, maar heb wel zo'n mijn denkwijze:

1 arowana (zo'n 70cm)
3 cichla monocules (zo'n 60cm)
1 hydrocynus forskahlii (zo'n 30cm)
1 polypterus endlicheri (zo'n 90cm)
2 of 3 roggen (ja die zijn er in diverse varianten, ook in diverse groottes)

Gaat hier niet om wat je bak biologisch aankan, maar meer om die maximale lengtes van de vissen.
je hebt een grote bak, dat is een ding dat zeker is, maar een vis van 60cm is al heel flink ook gezien de keer ruimte die ze hebben (dus de diepte van de bak).

Snap het ook wel hoor, het is machtig om te zien, zeker rond voedertijd.
maar toch zou ik kijken naar vissen van max 40-45cm, een inactieve bodembewoner zou eventueel nog wel ietsje groter kunnen.

Ga je online zoeken, dan zul je wss veel Amerikanen en Aziaten vinden met dit soort vissen... daar ligt norm van "diervriendelijk" net ff anders dan in (west)europa, aan de andere kant: het staat je geheel vrij om een arowana van 100cm in je bak te stoppen, er is niemand die je tegen zal houden namelijk :deal:

Kijk ook even goed naar het gedrag van de vissen, een winkel (shop in dit geval) is doorgaans een druk bezochte plek.
niet elke vis kan goed omgaan met die drukte en ervaart daar stress van... alleen daarom is het al verstandig dat je van de discus bent afgestapt denk ik :))
 
1 vis in de bovenlaag, 3 in de middenlaag en 2 op de bodem, ik had niet verwacht dat dat een overbezetting zou zijn, maar ik wist het na het opzoeken toch niet zeker, daarom opperde ik hier mijn idee.


Dus antwoord op je meests vragen, ik heb het internet geraadpleegd over het houden van de vissen die ik noemde, daarbij zeggend dat ik de arowana nog niet opgezocht had. Deze schoot.mij te binnen omdat het een sierlijke vis is.

Tja, ik weet eigenlijk weinig over roofvissen. Misschien worden mijn bedenkingen nog ontkracht door kenners met andere woorden.

Maar ik zie wel hoe groot de vissen worden, lees de minimale bakmaten enzoverder.
Zowel de arowana, de chicla en de tigerfish worden echt groot en passen (eigenlijk) net (niet) in een bak zoals de jouwe eens volgroeid.
Daarbij nog de roggen en de polypterus... In één bak..
Dus dat wordt bakkie vol denk ik dan...
Wanneer je met zo'n grote vissen in waterlagen wil denken en elke laag wil vullen heb je imo een gigantische bak nodig.
Veel ruimer dan jouw bak.

Mocht je nu voor één monstervis of een groepje van één soort (zoals @gpatton zegt) hebben gekozen zou ik vermoedelijk ook bedenkingen gehad hebben maar zou ik niet gereageerd hebben, had ik gezwegen. Ieder zijn ding.
Maar de combinatie van al die reuzen tezamen voelt bij mij aan als een collectie vissen, niet als een coherent, evenwichtig bestand, geen passend geheel.

Zoals ik al zei: ik ben allesbehalve een kenner van roofvissen. Dus ik kijk gewoon realistisch naar zulke bakken. En ik heb het al moeilijk wanneer ik één arowana in een bak kleiner dan minimaal 5 meter zie zwemmen. Want ik
-weet hoe groot de vis kan worden
-weet hoe oud de vis kan worden
-besef dat die dieren 24/7 in de bak zitten, er hun leven spenderen

Vanuit dit perspectief kan ik ,zoals ik al aangaf, niet anders dan besluiten dat sommige vissen simpelweg niet verkocht (of gekocht ;))) zouden mogen worden.
Omdat 99,9% van de geïnteresseerden ze niet kan bieden wat ze nodig hebben en omdat het nu eenmaal geen levende "etalagepoppen" zijn.
 
'k vind deze wending ook zo eentje van eerst "dikke klasse man" naar "lap weer zo eentje die z'n testosteron niet kwijt kan"
 
Dat je geen Discus wil snap ik.
Neem dan ipv Discus een groep mooie grote maanvissen.
Maar rovers tja heel ander verhaal.
Je wilde een groene bak vol planten.
 
Laat wel wezen, er zijn vaker mensen die overstappen van het idee van een beplante Z-A naar een malawibak oid.. daar hoor je dan niemand over.
alleen omdat het woord rovers valt, is het dat men er overheen "valt".

Rovers is prima (definieer eigenlijk rovers?), maar houd het dan alsnog diervriendelijk!

en laat wel wezen, een groene bak is met dit formaat ook haast onmogelijk.
ook onderhoud ect moet je in gedachten houden, en dan is een relatief kale bak met grotere vissen een stuk makkelijker.
dan alsnog wel diervriendelijk houden :))
 
'k vind deze wending ook zo eentje van eerst "dikke klasse man" naar "lap weer zo eentje die z'n testosteron niet kwijt kan"

Wat heeft mijn testosteron te maken met het mooi vinden van grote vissen?
 
Geen idee. Is toch leuk om plannen te maken en nieuwe inzichten leiden tot weer andere plannen. Zolang er niets besloten is lijkt me dat prima. Ik zou met zo'n bak ook 100.000 ideeën hebben😄
 
soms heb je gewoon een idee voor ogen maar komen daar zo veel dingen bij kijken dat je toch wat anders moet.... Zo lijkt mij een zout water bak erg mooi, maar dat blijft ( voorlopig ) nog dromen, daar er voor zoiets toch wat meer om de hoek komt kijken
 
Zou een super amano bouwen in zo'n grote bak. Super veel diepte creeeren en mooie plekken in de beplanting, is voor stoners is een stuk beter dan paar grote vissen lijkt mij.
 
Hoi..

In deze joekel zouden 'Nyphaea minuta' wel uit de voeten kunnen
een prachtige onderwater bloeiende waterlelie, die wel enig onderhoud in de zin van snoeien behoeft, want dit groeit als de brandnetels
Maar juist zeer geschikt voor dit formaat aquarium

2020-09-14_09-09-34.png
 
In Leeuwarden Aquariumhuis Friesland zit nog een flink schooltje wildvang al redelijk grote maanvissen..
Dat zou wel mijn natte droom zijn in deze prachtbak, en een flink clubje Mexicaanse dwerg kreeftjes of een solitaire (prachtige) Blauwe Floridakreeft ben je ook geijk van je snoeiprobleem af lol
 
Het zijn allemaal gave ideeën, ik ben zelf nog niet verder gegaan met het visbestand, alleen wel dat ik geen kleine vissen of planten meer wil, simpelweg om ook eerder genoemde rede van jullie: het scheelt veel onderhoudt en is makkelijker schoon houden.

Wel blijf ik gefascineerd door arowana's.
En zo komt weer een vraag, dus geen besluit.
Blijft een Aziatische arowana wel op het formaat dat hij in mijn bak een mooi onderkomen krijgt?

Ik denk dan in deze situatie als zijnde 1 hoofdvis.

Ander nieuws is wel dat morgen het bioloog word geplaatst, en de overloop kamer in het aquarium word gelijmt met de bijbehorende 3x 40mm gaten.

Dan toch weer een aantal weken wachten tot ik het geheel voor het eerst kan vullen.
IMG-20200918-WA0002.jpg

Ook de afvoer leiding onder het aquarium is bloot gelegd om het bioloog permanent op aan te sluiten.

Morgen zullen er wat fotos volgen.

En nu ik toch om advies vraag, is siporax de beste keuzen als bio filtermatriaal? Hoe zouden jullie deze 4 vakken indelen.
 
is een vis die 1.3meter woord meschien een groep schutter vissen woord max 40 cm
 
Een aziatische arowana word geen 1.30
 
Hier staat trouwens maar 1 van de ledbalken aan.
20200919_092141.jpg
20200919_092152.jpg
20200919_092203.jpg


Op de onderste foto is de opening gemaakt om de afvoer van het bioloog op aan te sluiten.
Ook word er naast het stopcontact punt eennwaterkraantje gemaakt. Dit word voor het automatische water ververs systeem. / druppel slang.


Me hart zat wel even in me keel toen hij begon met boren en zij; eigen risico..😂.. maar alles is perfect verlopen.

Nu wachten tot alles is uitgehard/gedroogd. Maar volgens leo kan ik over een aantal dagen al beginnen met vullen.
16005021668441106093669937758246.jpg
16005035228836012059837825739455.jpg


Straks 400 kilo zwart zand afrekenen. Dat komt als het goed is in de loop van volgende week.

16005046143354765168902690899952.jpg
 
Best strak zo die overloop
Dankjewel. Nog bedankt voor het advies over het aantal gaten.

20200919_154312.jpg

Luchtpomp en alle koppelingen en kogelkranen gehaald. Flinke uitgaves zijn dat nog.

Woensdag word er 400 kilo zwart grind 0.8-1.4 mm geleverd, daar ga ik donderdag waarscheinlijk mee aan de slag.

De jecod dcs 15.000 komt ook na het weekend binnen. Net als 2 inkbird controllers en toch 4x 600 watt. Just to be safe i guess. (De zaak betaald:ROFLMAO:)
 
20200924_145309.jpg
20200924_145255.jpg


Zand is gedaan. Uitspoelen was niet nodig, omdat het zand gecoat is was het al kristal helder.

10 liter sera siporax en wat actief kool in netjes gedaan en in het bioloog. Maar dat verdwijnt gewoon in je holle kies lijkt wel.

Toch nog maar wat extra siporax halen. En nog iets anders als bio media. Misschien bioballen en dan een stromingspompje in het bioloog?

20200924_143019.jpg


Happy me!
 
Wanneer je geen of minimaal planten gaat gebruiken kan het slim zijn meer siporax te gebruiken. Sera zelf raadt aan 1 ltr per 100ltr aquariumwater te gebruiken wanneer je het ook wil gebruiken voor de opbouw van denitrificatie. Dat zou dan (heeft zeker 4 tot 6 maanden nodig om op gang te komen) kunnen meehelpen aan het lager houden van de nitraatwaarde.

Verder zou ik nog eens kijken of het handig is actieve kool te gebruiken tijdens de indraaiperiode. Er staat mij iets van bij dat dat mogelijk invloed kan hebben op de bacterie-opbouw.

Weet je al hoe je het indraaien wil aanpakken? Zonder planten zou het gebruik van ammoniak wellicht een goede methode kunnen zijn. Daar zijn verschillende dingen over te vinden op het forum.

Je kan ook nog overwegen een paar planten (pothos) boven de bioloog of de bak te plaatsen, met de wortels in het water. Zo trekken die planten afvalstoffen (nitraat en fosfaat) wat anders opbouwt uit het water.

Heel veel succes en plezier :)
 
Is het mogelijk om tijdens de indraai periode een aantal planten in de bak te doen, om die er na 1 of 2 maanden weer uit te vissen? Of is het dan een benodigt deel van je aquarium evenwicht?

Dan zou ik gewoon een plantje of 10-15 erin doen.
 
Is het mogelijk om tijdens de indraai periode een aantal planten in de bak te doen, om die er na 1 of 2 maanden weer uit te vissen? Of is het dan een benodigt deel van je aquarium evenwicht?

Dan zou ik gewoon een plantje of 10-15 erin doen.

Wanneer je dat doet, geven die planten een klein beetje afval, ik denk verwaarloosbaar op de hoeveelheid water, en ze zullen wat afval gaan opnemen. Dat raak je weer kwijt wanneer je de planten er weer uithaalt.

Met een goede opbouw in toediening van ammoniak, kan je precies gaan sturen op een goede afvalverwerking in je filters tijdens de indraaiperiode.
Dat proces kan je met druppeltests volgen en zo nodig bijsturen.

Er staat het nodige over op het forum, ik dacht oa door jandk en DanielHoogland. Ook rjoemman is er mee bezig geweest dacht ik.

Met planten vind ik het zelf een minder geschikte methode, maar zonder planten denk ik dat het je kan helpen de bak goed in orde te maken voor de komst van vissen.

De planten die ik noemde voor met de wortels in het water, dat is meer permanent bedoeld.

Ik zal een foto bijvoegen van een voorbeeld.16009545409981293234664716303937.jpg

Aanvulling
Vwb de actieve kool tijdens het indraaien, daar kan ik zo weinig over vinden. Wellicht heb ik het me verkeerd herinnerd en kan het best.
Ik ben benieuwd wat anderen hier over zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zou er een hoop drijf planten in gooie dan zul je geen algen krijgen als je dan anderen planten gaat proberen haal je gewoon een deel drijf planten weg niet te veel in een keer of je krijg groen water of algen
 
Wanneer je dat doet, geven die planten een klein beetje afval, ik denk verwaarloosbaar op de hoeveelheid water, en ze zullen wat afval gaan opnemen. Dat raak je weer kwijt wanneer je de planten er weer uithaalt.

Met een goede opbouw in toediening van ammoniak, kan je precies gaan sturen op een goede afvalverwerking in je filters tijdens de indraaiperiode.
Dat proces kan je met druppeltests volgen en zo nodig bijsturen.

Er staat het nodige over op het forum, ik dacht oa door jandk en DanielHoogland. Ook rjoemman is er mee bezig geweest dacht ik.

Met planten vind ik het zelf een minder geschikte methode, maar zonder planten denk ik dat het je kan helpen de bak goed in orde te maken voor de komst van vissen.

De planten die ik noemde voor met de wortels in het water, dat is meer permanent bedoeld.

Ik zal een foto bijvoegen van een voorbeeld.Bekijk bijlage 308182
Aah das duidelijk.
Ik ga me vanavond even inlezen over indraaien zonder planten.


Bedoel je dat als ik er weinig tot geen planten in doe, ik meer kans krijg op alg en groen water? Hoe ga ik dit tegen zonder planten toe te voegen? Want wil uiteindelijk enkel wat stukken hout, geen planten in de bak.
 
Leuk die groene wand op de achtergrond! Vroeg me al af wat je er mee ging doen.
 
Aah das duidelijk.
Ik ga me vanavond even inlezen over indraaien zonder planten.


Bedoel je dat als ik er weinig tot geen planten in doe, ik meer kans krijg op alg en groen water? Hoe ga ik dit tegen zonder planten toe te voegen? Want wil uiteindelijk enkel wat stukken hout, geen planten in de bak.

Wanneer je leest over die methode met ammoniak, zal je zien dat je dan indraait zonder verlichting. Daardoor worden veel algen sterk ontmoedigt.

Maar wat ik zei, er staan complete en duidelijke instructies op het forum.
 
vind wel heel saaie idee 3 meter bak met enkel was vis er in :rolleyes: je hebt 2200 watt aan licht joh als je het gewoon makelijk wil houden drijf planten en aponogeton madagascariensis krijg je echt een top bak
 
vind wel heel saaie idee 3 meter bak met enkel was vis er in :rolleyes: je hebt 2200 watt aan licht joh als je het gewoon makelijk wil houden drijf planten en aponogeton madagascariensis krijg je echt een top bak

Ja ik heb er voorbeelden van gezien op die manier en vond dat er best waanzinnig uitzien


Het is even aankijken, voor het zelfde geld zit die straks vol en ga ik wel wat plantjes en drijfplantjes halen.
 
10 liter sera siporax en wat actief kool in netjes gedaan en in het bioloog. Maar dat verdwijnt gewoon in je holle kies lijkt wel.
Goh xD
Ik heb al 20L biohome en 10L K1 mini + 20L keramische buizen als voorfilter.

maar ik heb van 1 vak een bewegend bed gemaakt voor de K1.
Moest ff 1 schot verwijderen en wat gaten boren in een ander maar was het meer dan waard
 
Goh xD
Ik heb al 20L biohome en 10L K1 mini + 20L keramische buizen als voorfilter.

maar ik heb van 1 vak een bewegend bed gemaakt voor de K1.
Moest ff 1 schot verwijderen en wat gaten boren in een ander maar was het meer dan waard

Waarom een schot verwijderen? Kan ik niet simpel in 1 van de bakken een stromingspomp plaatsen met k1 erin?
 

Terug
Bovenaan