330x100x100 discus aquarium. Hoe houd ik die het best warm.


Kijk dat is nog een handige tip. Ik heb daar ook nog eens makkelijk toegang tot een afvoer.
Ik wil wat bewegingsruimte hebben dus niet te dicht tegen de bovenkant.
Er moet een afvoer /nood overloopgat in het bioloog komen, wat dus een snelle waterwissel ook gelijk een stuk makkelijker maakt?

Hoeveel kamers adviseren jullie? En over de co2 kwestie ga ik verder in het andere topic, om een beetje overzicht te houden.

Dan de vraag, kan ik gewoon alle verwarmings elementen in het bioloog knikkeren? Is het zo simpel? Of zeggen jullie, als je het goed wil doen dan .....
 
Dan de vraag, kan ik gewoon alle verwarmings elementen in het bioloog knikkeren? Is het zo simpel? Of zeggen jullie, als je het goed wil doen dan .....

Dat zou ik persoonlijk zeker doen. Alle elementen in de bioloog en aansturen met een Inkbird. Gaat helemaal goed komen qua temperatuur. En wat ongelofelijk mooi en gaaf om te zien dat je op basis van ontvangen info aanpassingen kan en wil maken die het uiteindelijk ook voor jou weer leuker en makkelijker gaan maken :petjeaf:

Hoeveel kamers adviseren jullie?

Ik denk 5, maar kijk even bij tuinkabouer en rjoeman hoe zij het hebben zitten

wat dus een snelle waterwissel ook gelijk een stuk makkelijker maakt?
Dat denk ik wel ja, gewoon kraan open en "gaan"
 
Over het niet overstromen (stroomuitval) en juist geen lawaai (ivm CO2) heb ik 2 filmpjes op mijn YouTube kanaal staan. Zoek maar op YouTube op mijn naam Raoul Joemman.

Dat is een nette setup raoel!! Zo zou ik het ook wel willen, ik ben vooral erg geintereseerd in die auto dosing pump,
Ook is een dubbel magneet ventiel op een tijdschakelaar geen slecht idee.

Maar je hebt niet zomaar je opvoerpomp aangesloten, maar die ook op een soort computer/controller aangesloten? Kun je dat uitleggen?
 
Inkbird als verwarmingscontroller hoor ik al veel voorbij komen, ik denk dat ik die al kan gaan aanschaffen. Maakt het voor verwarmings element nog veel uit? Of als het wattage maar voldoende is.
 
Maar je hebt niet zomaar je opvoerpomp aangesloten, maar die ook op een soort computer/controller aangesloten? Kun je dat uitleggen?
IMG_20200811_080250.jpg

Deze bedoel je?
Dat zit gewoon bij de opvoer pomp.
Mijn pomp is hiermee in te stellen van 3500 tot 10.000 liter per uur.
 
Inkbird als verwarmingscontroller hoor ik al veel voorbij komen, ik denk dat ik die al kan gaan aanschaffen. Maakt het voor verwarmings element nog veel uit? Of als het wattage maar voldoende is.
Even goed kijken welke uitvoering je nodig hebt.
Er zitten twee stopcontacten op.
Op sommige uitvoeringen is de ene stopcontact bedoeld voor een verwarming en de andere voor een koeler.
Die van mij heeft twee aansluitingen voor twee verwarmingselementen met max vermogen van 600w per stopcontact.
Ik gebruik dus de volledige 1200W.
Ik denk dat jij er goed aan doet om 2 maal zo'n inkbird te nemen.
 
Aantal kamers maakt niet veel uit.
Ik heb op 250cm 3 filter kamers en 1 pomp kamer.
Ik denk dat jij een 200cm moet nemen met 4 filter kamers en 1 pomp kamer.
In ieder geval tussenkamers er in zetten zodat het water steeds van boven de filterkamer in gaat.
De schotten op gelijke water hoogte laten maken omdat je met CO2 aan de gang gaat. Dus geen waterval.
Even uitrekenen hoeveel buffer je nodig hebt.
Iets van 330x100x2 cm plus wat in je overloop kamer boven de afvoerbuis zit dat moet je extra in het bioloog hebben voor nood. Liefst ook als het op het riool is aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 305237
Deze bedoel je?
Dat zit gewoon bij de opvoer pomp.
Mijn pomp is hiermee in te stellen van 3500 tot 10.000 liter per uur.
Overcapaciteit vind ik altijd fijn.
Ik draai nu op 7800 liter per uur.

Ik denk dat jij een model hoger moet nemen.
Volgens mij is er een die gaat tot 12.000 en een die gaat tot 15.000 liter per uur.
Ik zou zelf de 15.000 nemen.
Check wel even wat de laagste stand dan is. Weet ik zo snel even niet.
 
Laatst bewerkt:
Coffeeshop,mag ik uit interesse de vraag stellen wat de dikte van het glas is,voorzichtig ga ik uit van 15 mm.Dik
OOk rekening gehouden met de belastbare vloerduk / draagvermogen zeker als de bak gevuld is.
Gr, bert
 
maak niet teveel kamers, is onnodig en veroorzaakt alleen maar CO2 en warmte verlies en is een weerstand waardoor de laatste kamer te snel wordt leeggetrokken.
Een stuk bewegend bed filter is voldoende aan biofilter capaciteit, ook hier hoef dat geen liters te zijn.
Wil je het helemaal makkelijk, maar dan moet je meer ruimte hebben onder je aquarium, dan koop een theiling rollermat....hoef je maar 1 x per 6 weken een rol te wisselen en heb je steeds kraakhelder water.
2 inkbirds....op alieexpres. Koop de versie met Kunsttof meetsondes.
 

Bijlagen

  • 20190721_171713.jpg
    20190721_171713.jpg
    230.8 KB · Weergaven: 93
  • discus5.jpg
    discus5.jpg
    63.3 KB · Weergaven: 95
  • sl_product_5383736f27c3d.jpg
    sl_product_5383736f27c3d.jpg
    88 KB · Weergaven: 98
  • Theiling-Rollermat.jpg_May-7-2018-121pm.jpg
    Theiling-Rollermat.jpg_May-7-2018-121pm.jpg
    59.2 KB · Weergaven: 90
  • 11-7-3.jpg
    11-7-3.jpg
    438.7 KB · Weergaven: 98
  • 11-7-2.jpg
    11-7-2.jpg
    386.3 KB · Weergaven: 100
  • 20200809_192705.jpg
    20200809_192705.jpg
    181.3 KB · Weergaven: 88
Ik wil er veel planten in hebben, dacht dat misschien matten op de bodem een stuk kunnen helpen, maar is dit niet extra moeilijk voor de planten? Al die warmte die bij de wortels.

Ikzelf heb een 2 meterbak met bodemverwarming(temp 26 gr) ,filterzand en veel planten ,gaat heel goed ,
 
Wil je het helemaal makkelijk, maar dan moet je meer ruimte hebben onder je aquarium, dan koop een theiling rollermat.
Die bestaan helaas niet voor het debiet die hier nodig is.
Wel kan er eens gezien worden naar een trommelfilter die ze op vijvers zetten.
Maar of de onderbouwhoogte daarvoor voldoende is... de betwijfel ik.
 
Die bestaan helaas niet voor het debiet die hier nodig is.
Wel kan er eens gezien worden naar een trommelfilter die ze op vijvers zetten.
Maar of de onderbouwhoogte daarvoor voldoende is... de betwijfel ik.
Waarom wil je dat debiet halen....het is een aquarium die hoef niet in 1 run gefilterd te worden.
Het is een circulerend systeem, je haalt toch wel alle vuil eruit na x uur.
 
Waarom wil je dat debiet halen....het is een aquarium die hoef niet in 1 run gefilterd te worden.
Het is een circulerend systeem, je haalt toch wel alle vuil eruit na x uur.
Zonder genoeg debiet zal er veel te veel zweefvuil in de bak blijven zitten
Niet vergeten dat het hier om 3000+liter gaat.
Als je dat de standaard 3-5x per uur wil verzetten...
 
Tip:
Koop een warmtewisselaar aan (zoals die ook in je boiler zit) . Warmtewisselaar met primaire circuit aan je CV leiding aansluiten. Secundaire circuit met een klein pompje (10 watt is al groot genoeg) en een thermostaat (al voor ca 25 euro te koop, bv https://nl.aliexpress.com/item/4000238969497.html aansturen. Dit is je hoofdverwarming in de winter, als je CV ook aanstaat.
Op je 2de uitgang vd thermostaat zet je een 600-1000watt normale electrische heater. Die schakel je uit bij een temperatuur die net iets lager is dan de inschakeltemperatuur van je CV heater,
De electrische heater functioneert zo alleen in de zomermaanden, wanneer je CV niet aanslaat. Je hebt dan immers toch niet zoveel capaciteit nodig.

Ik denk dat je dan voor 100-150 Euro klaar bent. Verdien je in 1-2 jaar terug door het lagere stroomverbruik.
 
Coffeeshop,mag ik uit interesse de vraag stellen wat de dikte van het glas is,voorzichtig ga ik uit van 15 mm.Dik
OOk rekening gehouden met de belastbare vloerduk / draagvermogen zeker als de bak gevuld is.
Gr, bert

De bak is van 19mm glas bert. het onderstel kan alles prima hebben, verder staat het op de begane grond met betonvloer.

Tip:
Koop een warmtewisselaar aan (zoals die ook in je boiler zit) . Warmtewisselaar met primaire circuit aan je CV leiding aansluiten. Secundaire circuit met een klein pompje (10 watt is al groot genoeg) en een thermostaat (al voor ca 25 euro te koop, bv https://nl.aliexpress.com/item/4000238969497.html aansturen. Dit is je hoofdverwarming in de winter, als je CV ook aanstaat.
Op je 2de uitgang vd thermostaat zet je een 600-1000watt normale electrische heater. Die schakel je uit bij een temperatuur die net iets lager is dan de inschakeltemperatuur van je CV heater,
De electrische heater functioneert zo alleen in de zomermaanden, wanneer je CV niet aanslaat. Je hebt dan immers toch niet zoveel capaciteit nodig.

Ik denk dat je dan voor 100-150 Euro klaar bent. Verdien je in 1-2 jaar terug door het lagere stroomverbruik.

Dit klinkt als een flink doordacht plan. Maar ik snap een paar puntjes niet. Primaire en secondairw circuits van een warmte wisselaar?

De basis snap ik. Staat de cv aan, houdt die door de warmte wisselaar het aquarium op temp.

In de zomermaanden als de cv uit of laag staat pakt de 1000 watt het over. Of begrijp ik het deels verkeerd.
 
Dit klinkt als een flink doordacht plan. Maar ik snap een paar puntjes niet. Primaire en secondairw circuits van een warmte wisselaar?

De basis snap ik. Staat de cv aan, houdt die door de warmte wisselaar het aquarium op temp.

In de zomermaanden als de cv uit of laag staat pakt de 1000 watt het over. Of begrijp ik het deels verkeerd.

De warmtewisselaar zorgt ervoor dat je cv water niet met je aquariumwater wordt vermengd. Met primair bedoel ik in en uit van je CV. Secundair is in- en uit van je aquarium.
En van de 2 warmtesystemen afhankelijk van CV aan- of uit begreep je goed.
1597302515137.png
 
De warmtewisselaar zorgt ervoor dat je cv water niet met je aquariumwater wordt vermengd. Met primair bedoel ik in en uit van je CV. Secundair is in- en uit van je aquarium.
En van de 2 warmtesystemen afhankelijk van CV aan- of uit begreep je goed.
Bekijk bijlage 305380
Toevallig ben ik ook met een warmtewisselaar bezig voor mijn toekomstige plannen. Ik zag dat ze gebruikt worden om zwembaden te verwarmen dus kennelijk leveren ze behoorlijke capaciteit. Ik heb er inmiddels eentje op marktplaats op de kop getikt.
IMG_20200815_091729.jpg
IMG_20200815_091850.jpg
IMG_20200815_091914.jpg
De grotere aansluitingen zijn voor de CV neem ik aan, de kleinere voor het aquariumwater. Gisteren ben ik bij de Hornbach geweest om het aquariumwater deel op een slang te kunnen aansluiten. Daarvoor waren drie koppelingen/fittingen nodig als ik dezelfde opening wil houden. Het kan ook met één koppeling maar dan zit je vast aan de Gardena aansluiting die een kleinere diameter heeft en het debiet misschien teveel beperkt.
IMG_20200815_091828.jpg
Met teflontape/hennep moet dit wel dicht te krijgen zijn. Ik twijfel nu echter aan het middelste koppeling die van brons is. Volgens mij is koper uit den boze in het aquarium, maar hoe zit het met brons?

Hieronder de koppeling waarop ik de warmtewisselaar wil aansluiten. Dat wil ik door een installateur laten doen, want er is nog wat leidingwerk nodig.
IMG_20200815_090546.jpg
Stofzuiger komt niet achter de bank :)
Er moet ook nog een thermostaatkraan met externe voeler in het circuit ingebouwd worden. E.e.a. is trouwens eerder aan de orde geweest in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/warmtewisselaar-onder-aquarium-gebouwd.161104/#post-1976885. De hier gebruikte warmtewisselaar ziet er ook goed uit, maar is veel duurder dan een platen warmtewisselaar.

T.a.v. de realisatie heb ik verder de keuze om dit droog te doen, of de warmtewisselaar gewoon in de laatste kamer van het bioloog te leggen en met een extra pomp het water daar doorheen te leiden. Zoals hierboven al aangegeven denk ik dat dit in het stookseizoen flink kan besparen op stroomkosten. Bijkomend voordeel is dat je aquarium dan werkt als een extra verwarming voor de ruimte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tuinkabouter,is het aftakken dan niet zo ongeveer het zelfde idee,ik zou het niet weten,,is niet echt mijn vakgebied.
 
Dus als ik het goed begrijp is het grof gezegd puur een soort verwarmings radiator die je in je bioloog plaatst. Dus geen element maar radiator?
 
Volgens mij een rvs radiator,klein formaat,,maar wacht maar even tot tuinkabouter reageerd,die kan er zeker wel een goed antwoord bij kwijt.
 
Dus als ik het goed begrijp is het grof gezegd puur een soort verwarmings radiator die je in je bioloog plaatst. Dus geen element maar radiator?
Heel grof gezegd idd.
Tuinkabouter,is het aftakken dan niet zo ongeveer het zelfde idee,ik zou het niet weten,,is niet echt mijn vakgebied.
Aftakken is ongeveer hetzelfde, maar het aquarium een eigen ketel geven heeft als voordeel dat je niet hoeft te werken met zone kleppen als je aquarium warmte nodig heeft en het pand niet.
Je gaat dan dus je aquarium volledig op gas verwarmen en niet hybride of puur elektrisch.
 
Een warmtewisselaar heeft 4 aansluitingen. 2 worden gebruikt om aan te sluiten op de CV. Door de andere 2 kan je aquariumwater pompen.
Dit zijn intern 2 aparte water circuits. Gescheiden door platen waardoor de warmte overdracht plaats vind.
De warmte wisselaar plaats je daarom ook niet in je bioloog maar daar buiten.
667521AE-3E4A-4DC1-8DE4-6B7E5554DB6E.jpeg
 
Wel opletten met messing koppelingen... deze kunnen nare gevolgen hebben.
Zo heb ik weet van iemand die zo'n meddong bajonetkoppelingen gebruikte om filters azn te sluiten en die maar niet van de alg afkwam.
Dat terwijl hij zelfs Benelux kampioen plantenaquarium geweest is (en dus wel weet hoe hij van algen af moet geraken)
Het was maar na het vervangen van die koppelingen dat de alg verdween.
 
Een warmtewisselaar heeft 4 aansluitingen. 2 worden gebruikt om aan te sluiten op de CV. Door de andere 2 kan je aquariumwater pompen.
Dit zijn intern 2 aparte water circuits. Gescheiden door platen waardoor de warmte overdracht plaats vind.
De warmte wisselaar plaats je daarom ook niet in je bioloog maar daar buiten.
Bekijk bijlage 305518

Veel duidelijker gaat het niet worden. Ik moet even kijken of dit nog een optie is, geziem door het hele pand vloerverwarming is aangelegd..
Is zon leiding nog makkelijk weg te werken moet ik even aankijken.

Hier wederom het puntje, ik had best wat meer voorbereiding en planning mogen treffen met zon project.
 

Terug
Bovenaan