30x30x30 rotsbakje bas511


B

bas511

Guest
Voor het weekend heb ik een klein bakje opgehaald voor een zacht prijsje via marktplaats. Met alles erop en eraan om meteen te beginnen.

Ik heb het bakje dus een paar dagen opgestart nu en hopen dat de plantjes en mos een beetje gaat groeien.

Visbestand/garnalenbestand ben ik nog niet over uit dus alle tips, idee�n en vragen zijn welkom.

wZPqLWWqF6z45Ly2mOxuQVQfBW9ddRKP.jpeg

wZPqLWWqF6z45Ly2mOxuQVQfBW9ddRKP.jpeg

en de bakkies samen
wZPqLWWqF6z45Ly2mOxuQVQfBW9ddRKP.jpeg
 
Intressant, verwacht niet dat je er echt vis in kunt houden (is mijn mening) lekker bij garnalen en een mooi slak soort houden
 
Vissen heeft ook niet de prioriteit voor mij. Zat zelf ook aan een leuk garnaaltje ofso te denken
 
Leuk bakje! Die rots geeft een beetje een zeewatereffect, uniek! :D

Bakje rechts mag er ook zijn :)
 
Erg mooi gedaan! Je andere bakkie ziet er ook zeer mooi uit! Ik ben ook een cube aan het opstarten voor Crystal Red Garnalen :) Weliswaar is die van mij maar 10l
 
Jornoo zei:
! Ik ben ook een cube aan het opstarten voor Crystal Red Garnalen :) Weliswaar is die van mij maar 10l
Een flinke hittegolf en je garnalen gaan dood. 10 liter is wel heel erg weinig.
 
hoeveel garnalen zou ik kwijt kunnen denken jullie?
 
Botia zei:
Jornoo zei:
! Ik ben ook een cube aan het opstarten voor Crystal Red Garnalen :) Weliswaar is die van mij maar 10l
Een flinke hittegolf en je garnalen gaan dood. 10 liter is wel heel erg weinig.

Inderdaad, ze zeggen ook : hoe kleiner de bak, hoe moeilijker. Het stabiel houden is erg moeilijk.. Daarom laat ik hem ook een hele poos indraaien. En voor de rest gewoon hopen :)
 
Zou het trouwens niet kunnen dat garnalen uit het bakje springen?
 
bas511 zei:
Zou het trouwens niet kunnen dat garnalen uit het bakje springen?
Ik heb ooit een open bak van 45 liter gehad vol CR's, en ik heb er zeker 10 keer eentje uitgedroogd op de grond gevonden, en ook nog best een eind van de bak af ... Volgens mij kruipen ze er uit, niet springen.
 
Zou hem wel afdekken voor de zekerheid hoor.
 
update:
Plantje toegevoegd, en heb besloten dit bakje te gebruiken als experiment voor bioCo2. Dit dus aangesloten en kijken of het gaat werken :)

l3XG0bfN3aZjz0XFkK1aTU_25rA7fZ1d.jpeg


l3XG0bfN3aZjz0XFkK1aTU_25rA7fZ1d.jpeg
 
Dankje :)

Iemand ervaring met co2 in een klein aquarium, bijvoorbeeld in combinatie met garnaaltjes? Zouden die zich daar wel thuis voelen?
 
Updateje:

Heb om de CO2 waardes wat nauwkeuriger te testen toch een continu test gekocht. Ik wilde toch wel weten of er per ongeluk met bioCO2 te veel in m'n bakje kon komen. De plantjes doen het prima en heb hier en daar een klein plantje toegevoegd.

totaaltje
HbC4etGDh_Rh8YyacltJRWpYfuRbVE9A.jpeg

goede CO2 waarde
HbC4etGDh_Rh8YyacltJRWpYfuRbVE9A.jpeg

plantjes :)
HbC4etGDh_Rh8YyacltJRWpYfuRbVE9A.jpeg
 
Mooi bakkie heb je daar. Wil ooit ook nog zo'n klein bakkie! :)
 
Zo zie je dat je van een klein bakje ook iets leuks kan maken hor.
 
Het bakje draait niet lekker, ben gestopt met bioco2 en overgegaan op vloeibaar toevoegen omdat dit minder moeite kost. Toch krijg ik het bakje vanaf het begin af aan niet stabiel. Toch te klein dus.

Heb de ene keer weer last van bruine alg. En nu groene draadalg of iets dergelijks.

Heb het aantal uren licht al drastisch verlaagd. Water ververst en een klein beetje meer CO2 gaan toevoegen. Als jullie nog tips hebben, graag

jMo-aocYyuVTfsC_4Y_MbSND2b6CDNcM.jpeg


jMo-aocYyuVTfsC_4Y_MbSND2b6CDNcM.jpeg
 
goeie tip, ik heb m'n bodem een tijdje geleden wat geprobeerd schoon te maken dus dit kan heel goed de oorzaak zijn, een te hoge belasting van het water
 
Update:

Heb zo veel mogelijk alg verwijderd door af te hevelen en heb het het filter schoongemaakt. Kijken nu of het een beetje weg wil blijven. Bakje staat er nu zo bij:

FRFW6XFNt-b6-bJhXVNMrr_P8QJWuV_1.jpeg

FRFW6XFNt-b6-bJhXVNMrr_P8QJWuV_1.jpeg
 
Ondanks de alg ziet het er echt super uit! :thumbs:
 
Nog steeds bezig met het verdrijven van de blauwalg uit het bakje. Ik heb bij de aquariumzaak m'n water laten testen.

kH = 6
NO2 = 0
NO3 = rond de 5
PO4 = 0.5

Heb ik dus van hem geleerd dat wanneer je nitraatwaarde laag is. Je fosfaatwaarde hiermee in balans moet zijn. Bijvoorbeeld volgens de onderstaande tabel.

mGS5-4hEqOFGF8qk2IKw6gAihRjsbIoD.jpeg


Nu was zijn tip om dus fosfaat uit het water te filtreren waardoor deze waarde in het gebied komt waar kans op blauwalg verdwijnt. Dit zou ik dus over een tijdje wachten en wat schoonmaken moeten gaan merken.
 
De alg bleef aanhouden. De rots was zo poreus dat er erg veel troep bleef in zitten. Ik heb alles omgegooid en voor een hele nieuwe scape gekozen, het blijft toch m'n experimenteer bakje. Nu is het indraaien en dan komen er over een aantal weekjes waarschijnlijk garnaaltjes in :)

m2qK8hATH_9wK2ndxyjQ7Qanv36yxKrv.jpeg


m2qK8hATH_9wK2ndxyjQ7Qanv36yxKrv.jpeg


m2qK8hATH_9wK2ndxyjQ7Qanv36yxKrv.jpeg


Er zitten wat nieuwe plantjes in. Een pH verlagende bodem van colombo en mooie nieuwe stenen. Tips zijn erg welkom!
 
Persoonlijk vind ik het mooier hoe je het nu hebt staan. Ziet er lekker fris uit!
 
Erg leuk en beter dan de vorige scape, ik mis alleen wat in de hoogte, misschien wat Vallisneria asiatica?
 
Vind hem zelf ook mooier dan de vorige. Ook wat betreft doorstroming een stuk beter dan de enorme steen die er eerst in zat. Iets in de hoogte kan inderdaad nog. Ben ook benieuwd hoe dit allemaal gaat groeien :)
 
Vind hem zelf ook mooier dan de vorige. Ook wat betreft doorstroming een stuk beter dan de enorme steen die er eerst in zat. Iets in de hoogte kan inderdaad nog. Ben ook benieuwd hoe dit allemaal gaat groeien :)
 
Leuk geworden zo! Mooi contrast tussen de donkergrijze steen en felgroene beplanting!
 
Het bakje draait nu een week en alles gaat goed. Had wat cryptocoryne meegenomen uit het oude bestand maar die hebben het niet overleefd. Hiervoor heb ik staurogyne (denk ik) voor terug geplant rechts achterin.

Vooral het plantje links achterin krijgt al mooie nieuwe toppen. Links voorin gaan wat blaadjes verloren maar komen ook al nieuwe uitschieters dus ik schat dit optimistisch in.
Tips en opmerkingen zijn welkom :)

AV5MK0gvxbzKds00WAqxeBEeC4o5jiON.jpeg


AV5MK0gvxbzKds00WAqxeBEeC4o5jiON.jpeg


AV5MK0gvxbzKds00WAqxeBEeC4o5jiON.jpeg
 
Vandaag 13 garnalen opgehaald. Volgens mij zijn het 3 gradatie A en de rest hoger. Beter foto's komen later :)

ONVWFN7g7lhroigmfYFMzhIofdpw3Brz.jpeg
 
Leuk, ik ben benieuwd hoe het gaat met de garnalen.
 
Mooie garnalen zo te zien!
 
RguT9IR9LLk69IGzMvs2CCX8a_lVXzw0.jpeg


RguT9IR9LLk69IGzMvs2CCX8a_lVXzw0.jpeg


RguT9IR9LLk69IGzMvs2CCX8a_lVXzw0.jpeg


best blij mee :)
 

Terug
Bovenaan