30x30 met garnalen van Rick1986


R

Rick1986

Guest
Mijn plan is een bakje van 30x30x35 met daarin Caridina Multidentata te maken. De biotoop zou een beetje Japans moeten worden, maar dat luisterd (nog) niet echt nauw. Ik ben wel echt een fan van het natuur aquarium, veel groen dus. Het is mijn eerste aquarium sinds ik 11 of 12 was dus ik voel me wel een beginner.

Techniek
- Aquarium: Aquatic Nature Cocoon 3
- Filter: Aquatic Nature Flow 60 (hangfilter, redelijk luidruchtig)
- Licht: Aquatic Nature Led - 36 RGB
- Verwarming: SuperFish Nano Heater 50W
- Gamma kastje als voetstuk.

Voor en na het vullen. Ik ben eigenlijk niet blij met de stenen, die heb ik er inmiddels al uitgehaald. De grote steen ligt daar omdat het kienhout ging drijven.
dsc_8096.jpg

dsc_8097.jpg


Verder heb ik ook nog wel wat vragen die niet echt een eigen topic nodig hebben, dus bij deze...

Hebben jullie nog ide�en qua planten die in zo'n Japanse biotoop thuishoren? Via internet word ik niet veel wijzer, ik geloof dat de garnaal in een moeras leeft. Ik heb nu alleen nog wat Javamos, omdat ze dat daar vast ook wel hebben. Tips om meer te leren over deze biotoop zijn van harte welkom.

Ik wil hier eigenlijk 10 Caridina Multidentata (Japonica/Yamato/Amano garnalen) inzetten als de bak stabiel is. Is dit niet te veel voor zo'n klein aquariumpje? De man van mijn dierenwinkel zegt van niet, maar ik heb het idee dat ze toch wel flink kunnen worden (max 5 cm).
 
Welkom!
Ziet er al mooi uit, leuke maten :D ik zal het aquarium wel snel vullen (of heb je dat al gedaan?).

Houd ons op de hoogte ;)
 
Hallo!

Hoe bedoel je vullen? Water, meer planten, of al garnalen? Water zit er al in op de rechter foto.
 
Ik bedoelde vullen met water, sorry, helemaal verkeerd gezien!!
Mooi led licht en mooi stuk hout!
Eerst natuurlijk nog even laten indraaien ;)
 
Yeah, ze zijn er! 7 Japonica garnaaltjes en wat een druktemakers zijn het!

rick1986-garnalieboys.jpg


Nu nog even wennen, als dat gedaan is ga ik wat overzichtsfotos proberen te maken.
 
Het is al even geleden, maar beter laat dan nooit! Hier nog wat fotos:

rzn1986-001.jpg

De lamp geeft weinig licht, de Cabomba is inmiddels ook dood. De lamp lijkt langzaam steeds zwakker te worden, heb inmiddels een nieuwe 11W Superfish lamp besteld want ik heb nauwelijks meer licht.

rzn1986-003.jpg

De Japonicas zijn lekker actief en bijdehand tijdens het schoonmaken.

rzn1986-002.jpg

Een braaf garnaaltje. Ik had maar 7 Japonicas gekocht, 1 ben ik nooit meer tegengekomen en 1 is eruit gesprongen of eruit gevist door een kat. Ik was vanaf het begin eigenlijk bang dat ze juist te weinig ruimte hadden maar het was zo toch wel erg rustig dus heb ik er 12 vuurgarnaaltjes bij gekocht.

rzn1986-004.jpg

Een vuurgarnaaltje, was toen nog maar +/- 1 centimeter. Erg grappig om ze bezig te zien met die reusachtige Japonicas, ze zitten er wel eens vrolijk met z'n drieen boven op, maar als een Japonica per ongeluk op 1 van hun land schrikken ze zich een ongeluk.

rzn1986-005.jpg

Twee van de vuurtjes zijn inmiddels zwanger, een andere was dat een week later ook maar heeft helaas al snel haar eitjes laten vallen. Mocht ik last krijgen van overbevolking kan ik de jonge garnaaltjes gewoon naar de LFS brengen, logisch, maar fijn om te weten.

Meer foto's als ik weer licht heb. :)
 
Hoera, 1 van de vuurtjes is bevallen! De kleintjes zitten nog tussen het javamos verstopt dus een foto lukt nog niet.
 

Terug
Bovenaan