2kg co2 fles bij Boerenbond oud gastel


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Mocht er iemand in de buurt van Oud-gastel wonen en een co2 fles zoeken, bij de Boerenbond stonden 2 flessen van 2kg gevuld en wel voor €70,-
Ik heb er zelf 1 meegenomen, want voor dat geld kan je hem niet laten staan.
Normaal verkopen ze deze niet, maar ze hadden deze nog staan van een project ofzo.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
 
Ja vindt ik ook die zijn hagelnieuw met de bijbehorende garantie;). Maar ja zelf ik ik ze altijd gebruikt gekocht dus de garantie stelt weinig voor bij een goedgekeurde fles vindt ik zelf.
 
Nu heb ik de nieuwe fles eraan hangen en het lijkt wel of deze fles meer co2 bevat dan een gevulde bij de LFS.
Normaal is een 2kg fles na 2 maanden wel leeg, deze draait al 2 maanden en 3 weken, en de hoge druk meter zakt nog niks.
Toch maar eens aankaarten als ik weer een lege fles laat vullen.
 
nee dat niet, zit als de fles vol is zo rond de 60bar, en normaal als hij leeg begint te raken daalt de druk langzaam tot de lage druk ook zakt, dan wordt het tijd om te vervangen.
 
Ik denk dat wegen toch de beste manier is om te vullen, maar of je dan krijgt waarvoor je betaald weet ik ook niet.
Geen idee hoeveel kg er precies in een 2kg fles gaat aan co2.
Maar daar kunnen de reken wonders op dit forum vast antwoord op geven toch?
 
Volgens mij heeft het ook iets te maken met de temp waarop ze hem gaan vullen maar dat weet ik ook niet zeker.
 
Klopt, dat hebben ze mij ook verteld, als de fles koud (bevroren) is, zou er meer in kunnen.
 
Ja dat dacht ik ook maar ja zover ik weet keuren ze deze met 250 Bar dus wij krijgen hem lang niet "vol".
 
Maar de vraag is dan eigenlijk, hoeveel zou er in kunnen? en zit er dan zoveel verschil in de manier van vullen?
 
Goede vraag en wellicht is er een kenner die dat kan vertellen. Als er echt 250 Bar in zou kunnen dan maakt het ook niet uit of je hem koud aanlevert of niet zou ik denken als ze hem toch maar vullen tot 50-60Bar.
 
250 bar lijkt me niet veilig, en ik weet niet of de flessen daarvoor geschikt zijn, al zijn ze er wel op getest.
Maar vind het wel vreemd dat ik nu bijna 3 maanden (of meer) met de nieuwe fles doe, terwijl als ik de andere flessen laat vullen deze na 2 maanden al leeg zijn.
 
de flessen worden volgens mij gevuld op basis van gewicht. En dus doet te temperatuur zou er dan ook niet toe doen, volume is temperatuurafhankelijk, massa niet.
 
Flesdruk heeft met het soort gas te maken.

Het gaat om de dampspanning. Bij koolzuurgas is dat 55 bar. Dan gaat het gas over in vloeistof.

De gasflessen worden ook maar tot 80% gevuld. Althans zo hoort het.

Echter het vullen bij de lfs is natte vinger werk.

Soms krijg je maar 50% vulling soms 100% en alles daar tussen.
Sommige wegen echt heel netjes.
Anderen rekenen altijd 2 kg. Ook al zit het er niet in.

Je zou het kunnen wegen thuis. Maar niet iedereen heeft een goede weegschaal.

Om te zorgen dat de fles gemakkelijk te vullen is. Maken ze deze koud.
Het komt soms voor dat de fles geheel gevuld is. Als de fles dan wat opwarmt zet de vloeistof uit. Er zit geen gas boven.
Dan neemt de druk dus toe. Heb wel eens een koolzuur fles met 80 bar ontvangen.
Die zat dus bomvol. Met vloeibaar co2.
 
Net vandaag heb ik mijn 2 kg. CO2 fles gewisseld. Hij heeft van 9 februari tot vandaag, 20 augustus, achter m'n bak gestaan. Dat is toch behoorlijk. Ik heb hem gewisseld voor een 6 kg. (!) fles. Die zal er toch wel een tijdje achter moeten staan als het goed is.
 
Dat heb ik gelezen maar ik las dit:
Bij temperaturen tussen –56,6°C en +31,1°C en een druk hoger dan 5,2 bar kan CO2 in vloeibare vorm voorkomen.

Ik ging er dus vanuit dat het tussen deze temperaturen in bij een druk van meer dan 5,2 Bar vloeibaar was:sorry:
 

Terug
Bovenaan