2e vis die erg zwak lijkt te worden


M

mkruissink

Guest
Hoi iedereen!

Alvast bedankt voor het lezen van mij vraag, ik hoop dat je me hiermee verder kunt helpen :).

Mijn vraag gaat over 1 van mijn vissen een vrouwelijke zwaarddrager (Xiphophorus helleri). Ze lijkt blind te worden en hangt veel stil in het aquarium. Nu heb ik kort geleden een mannelijke zwaarddrager gehad die aan 1 oog echt blind is geworden, ook veel stil hing en enorm vermagerde. Hij is kort geleden helaas overleden. Ik wil het overlijden graag voorkomen bij deze vis en voorkomen dat eventueel andere vissen het ook ziek worden.

Online heb ik gelezen dat als het om een parasiet gaat ik er niks aan kan doen, maar ik zie ook niks in het oog zitten. Verder heb ik gelezen dat het blind zijn erfelijk kan zijn.

Hebben jullie toevallig enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen en wat ik er tegen kan doen?

Mijn aquarium:
- 200 liter tropisch aquarium
- 5 zwaarddragers (4 vrouw 1 man, 1 is als albino geboren :))
- 4 clownbotia's
- 1 harnasmeerval (Ancistrus dolichopterus)
- 7 neontetra
- 2 onbekend.. ik noem ze altijd haaitjes, op de foto onderin het midden te zien
- Kort geleden is er witte stip geweest (behandeld)

Dank jullie voor het lezen!
Mariska

2016-11-23 16.02.14.jpg


2016-11-23 16.04.42.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoel je met blindheid pop eye? (Opgezwollen oog en of glazig of wittig alsof er een vliesje overheen zit)
 
Bedoel je met blindheid pop eye? (Opgezwollen oog en of glazig of wittig alsof er een vliesje overheen zit)
Dank je wel voor je reactie!

Ik heb nog even goed gekeken en het lijkt er niet op dat het oog opgezwollen is, wel zie ik in het zwarte gedeelte een wittige gloed.

Mocht het pop eye zijn, weet je dan toevallig waar dit door kan komen en wat ik er tegen kan doen?
 
Meestal is de oorzaak van pop eye slechte waterkwaliteit, wat weer ophoping van afvalstoffen en daardoor verminderde weerstand en ophoping bacterien (en schimmels en parasieten) tot gevolg heeft.. hoevaak en hoeveel ververs je?
 
Meestal is de oorzaak slechte waterkwaliteit, wat weer ophoping van afvalstoffen en daardoor verminderde weerstand en ophoping bacterien (en schimmels en parasieten) tot gevolg heeft.. hoevaak en hoeveel ververs je?
Ik heb heb dit een lange tijd te weinig gedaan waarvan ik ook bang beng dat onder andere de witte stip ontstond, ongeveer 1 keer per maand. Sinds afgelopen maand heb ik het 1 keer per 2 weken gedaan.
Ik ben net extra gaan rond zoeken en heb gevonden dat je voor je 200 liter aquarium 1 keer per week 30 - 40 liter moet verversen. Is dit ook wat jij zou aanraden?

Verder heb ik wel een goeie pomp in het aquarium (buitenfilter), een JBL CristalProfi e901.
 
Ga er maar vanuit dat dat de oorzaak is... voor 200 liter zou ik tenminste 50 liter Elke week verversen..
Als je een lange slang hebt of haalt kun je het oude water zo het doucheputje in laten lopen en weer met de slang op de kraan vullen.
voor nu zou ik maar zsm de helft van je water verversen en over een paar dagen nog een keer en dan echt elke week tenminste 50 liter...
 
Ga er maar vanuit dat dat de oorzaak is... voor 200 liter zou ik tenminste 50 liter Elke week verversen..
Als je een lange slang hebt of haalt kun je het oude water zo het doucheputje in laten lopen en weer met de slang op de kraan vullen.
voor nu zou ik maar zsm de helft van je water verversen en over een paar dagen nog een keer en dan echt elke week tenminste 50 liter...
Dank je wel voor je antwoord! Ik ga er zeker voor zorgen dat er elke week ververst gaat worden, ik wil niet dat het nog een keer gebeurd door zoiets als verversen.
 
Dank je wel voor je antwoord! Ik ga er zeker voor zorgen dat er elke week ververst gaat worden, ik wil niet dat wij het nog een keer gebeurd door zoiets als verversen.
wij zouden ook ziek worden als we de hele dag in onze uitwerpselen zouden zitten ;)
 
Met je vraag kan ik je niet helpen, maar die haaitjes zijn (als ik me niet vergis) een synodontis soort. Durf niet te zeggen welke..
 
Met je vraag kan ik je niet helpen, maar die haaitjes zijn (als ik me niet vergis) een synodontis soort. Durf niet te zeggen welke..
Ah dank je wel! Ik had mijn hele boek doorgebladerd met tropische vissen om er achter te komen welke het zijn haha.
 
Ga er maar vanuit dat dat de oorzaak is... voor 200 liter zou ik tenminste 50 liter Elke week verversen..
Als je een lange slang hebt of haalt kun je het oude water zo het doucheputje in laten lopen en weer met de slang op de kraan vullen.
voor nu zou ik maar zsm de helft van je water verversen en over een paar dagen nog een keer en dan echt elke week tenminste 50 liter...

:thumbs:
Zou zeker wekelijks 20% verversen.
 

Terug
Bovenaan