2e bakje opstarten, nu een 20L voor Betta van Ramson


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
:unsure: Een goedenavond allemaal,

Afgelopen 2 weken vakantie gehad, en toen vond ik mijn 20L Superfish Aqua Goldfish starterkit terug, ja je leest het goed, een 20Liter Goldfish starterkit van wel 35bx22dx25h.
20210101_180605.jpg


Zoals ze op de site van 'huisdierenplaats' in het engels staat,
ik citeer;

Dit is een compleet 20 liter aquarium met ledverlichting en binnenfilter, ideaal voor beginners. Dit aquarium is ideaal voor het houden van goudvissen.

Gelukkig heb ik er nooit goudvissen in gehad, enkel wat platy's. Maar, genoeg geluld.

Ik vond deze dus terug en toen bedacht ik me om er een betta bakje van te maken.
Dus gelijk de dag erop spul gehaald met het idee dat ik een paar tientjes kwijt zou zijn om 'even' een nanobakje op te starten aangezien ik ook nog wat spul had liggen. Dat bleek al gauw 5 keer zoveel te zijn
:oopss:


Eenmaal thuis gelijk begonnen met het inrichten, fijn zand als bodembedekking, 2 mooie keien een handje vol kleintjes, een stukje hout en een paar plantjes hier en daar. Zodra ik daar klaar mee was heb ik het pompje en de verwarming geplaatst. Misschien niet de allermooiste plekjes, maar hier was nog ruimte :)
20210102_163251.jpg


Na enkele uren heb ik nog steeds niks van mijn eigen creatie kunnen zien, dus heb toen besloten om toch 2 kleine waterwissels gedaan om toch uiteindelijk te kunnen zien wat het was geworden, en of ik er wat aan wilde veranderen.
Stuk hout lag nog in een bak met water, deze zou de volgende dag voldoende volgezogen zijn om te plaatsen.

Na de waterwissels was hij al redelijk helder, en eigenlijk was ik direct tevreden.
20210102_214901.jpg


De volgende morgen was hij compleet helder en heb ik het stuk hout geplaatst.
Dit is (voor nu) de definitieve indeling, tenzij er dingen anders/beter moeten/kunnen.
20210104_182706.jpg


Wel valt mij nu al op dat de grotere planten al langzaam beginnen te sterven. Ik hoop dat dit het proces emers/submers is:unsure:
20210104_182713.jpg
20210104_182718.jpg



En tot slot nog 2 vragen;

- Komt er de komende 4 weken een tijd dat ik iedere dag nitriet moet testen? Zodat ik de nitrietpiek zelf meet in een paar dagen totdat hij, als het goed is niet meer meetbaar is?

- en, als dit bakje betta-proof wordt bevonden, zijn er onder de forumleden misschien mensen die mooie betta's kweken? Of een goed adresje weten? Ik heb niet echt een voorkeur qua variant. Als ie maar mooi is:)

Bedankt voor het lezen, als het gelezen wordt 🤣

Ik hoop dat ik er eventueel zelf iets mee opschiet, of dat ik anderen heb kunnen helpen/motiveren om iets van een nanobakje op te starten. Ikzelf heb nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden in ieder geval.

Ik probeer, als er grote veranderingen plaatsvinden dit ook hier te posten.
Is het niet voor mezelf, is het wel voor jullie 😉

Nog een fijne avond en bedankt 🙌
 
- Komt er de komende 4 weken een tijd dat ik iedere dag nitriet moet testen? Zodat ik de nitrietpiek zelf meet in een paar dagen totdat hij, als het goed is niet meer meetbaar is?
Vanaf 2 weken ongeveer zal er steeds meer nitriet meetbaar zijn. Dat wil zeggen, als er voldoende voer (of een andere bron van ammonia) toegevoegd wordt om te compenseren voor wat de planten opnemen. Elke dag testen kún je dan doen, maar je bent vanaf het verschijnen van nitriet nog 1 tot 2 weken bezig dus het komt niet zo nauw. In de loop der tijd ga je ook nitraat meten en dan is het wachten tot de nitriet naar 0 gaat.

Suc6 en suc7, je bak ziet er al goed uit. :)
 
Helemaal mee eens. Drijfplantjes vinden Betta's trouwens erg fijn. Geef de bak lekker de tijd, niks overhaasten. Een mooie slak is ook leuk als eerste bewoner. Ik ben benieuwd naar het resultaat...
 
@Giebeltje
Klopt, drijfplantjes zit ik nog te denken welke🤔
Heb ooit de limnobium laevigatum gehad maar die hebben het niet lang bijgehouden bij mij. Geen idee waarom
 
Hier doen ze het in de ene nano wel en in de andere niet met hetzelfde licht en dezelfde waterwaarden eigenlijk.
 
Aha, misschien toch maar weer eens proberen dan :giggle:
 
Leuk bakje wel :)
Je kunt je kacheltje wellicht nog schuin/horizontaal achter die stenen linksachter plaatsen zodat je er (bijna) niets meer van ziet. Warmte wordt via je filter wel door je bak geblazen.
 
@LalaLaraSophie dankjewel!
Lijkt me een goed idee, ga het straks meteen proberen👌👌
 
Je bakje ziet er inderdaad leuk uit, ben benieuwd naar je Betta straks.
Gewoon je bak met rust laten de komende weken, af en toe een beetje vlokvoer zodat de nitriet//nitraat kan groeien.
Dan komt het vanzelf goed.
 
ZIe overigens wel planten die heeeel groot worden voor dit formaat aquarium. Je echinodorussen worden ovlgens mij erg groot en van de vallisneria heb je de meest grote variant van gheaald, als ik de breedte van de bladeren zie. De reuzenvallisneria
 
@Killerfish

Die echinodorus wordt idd aardig groot, die ga ik waarschijnlijk vervangen, klein inschattingsfoutje :stom:
De vallisneria is als het goed is de spiralis :unsure:
 
Lijkt mij ook een spiralis, maar ook die kan best groot worden. Op zich niet erg, heb je wat bedekking op je wateroppervlak, wordt wel gewaardeerd door betta's
 
@LalaLaraSophie klopt, dit was ook mijn bedoeling, misschien zijn drijfplanten dan niet meer nodig.
 

Terug
Bovenaan