250l zeepaardjes


mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,651
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
Zoals in me 750l dagboek al bekend..
Ik heb een 250 liter bakje voor de vrouw neergezet.
Grote doel: zeepaardjes houden.

Vandaag was de dag dat de bak grotendeels is gevuld.

Levend super grof zand erin.. en het eerste steen..

Bak wordt opgestart door midden van:
5 kilo vers levend steen
5 kilo realreef branch rock
5 kilo arka myreef rock (4maanden in mijn sump gelegen)

1kilo maxpect bio spheres (ook 4 maanden in de sump gelegen)
1 kilo aquaforest life biofilk

Dr tim's one and only..

Snelle foto:
IMG-20240330-WA0124.jpeg

IMG-20240330-WA0122.jpeg


De techniek lijst:
Jebao slw10
Jebao slw 30. Beide. Voor stroming
Jebao dcs3000 opvoer
Bubblemagus c6 schuimertje
Gaf zakkie van redsea..

Lamp TBD (maxpect mj-l165 vermoedelijk)

Mocht het nodig zijn ligt er een jebao dp4 doser voor eventuele toevoegingen/voeding.. zeepaardjes hebben heeeel veel eten nodig
 
Eerste tegenslagen zijn een feit...
2 lekjes in het pvc werk.. blijkbaar mist 1 kraan een o-ring.. naadje zo tijdens de paasdagen.. maar helaas
 
Kleine tegenslag. Ik ga volgen.
Hoe zorg je voor een continue stroom levend voer? Ze hebben dacht ik heel veel en klein levend voer nodig?
 
Leuke beestjes en ik ga het ook volgen.
 
Interessant project! Succes met het lek 💪
 
Niet vervelend bedoeld maar heb zelf ook wel eens zoetwater “zeepaardjes” gehad en vond het een ramp.
Ze hebben niet echt een maag dus ze moeten non stop kunnen eten. Wat ze behoorlijk lastig maakt goed te houden. Wees ervan bewust dat je ze dus iedere dag meerdere keren moet voeren ( met wss levend voer als je ze niet op diepvries kan krijgen)

Ik ga het volgen ben heel benieuwd. Zijn wel echt super leuke beesten op al het gedoe na.
 
Niet vervelend bedoeld maar heb zelf ook wel eens zoetwater “zeepaardjes” gehad en vond het een ramp.
Ze hebben niet echt een maag dus ze moeten non stop kunnen eten. Wat ze behoorlijk lastig maakt goed te houden. Wees ervan bewust dat je ze dus iedere dag meerdere keren moet voeren ( met wss levend voer als je ze niet op diepvries kan krijgen)

Ik ga het volgen ben heel benieuwd. Zijn wel echt super leuke beesten op al het gedoe na.
Je bedoeld denk ik zeenaalden die in zoet en brak kunnen leven:

 
Je bedoeld denk ik zeenaalden die in zoet en brak kunnen leven:

Daarom stond het tussenhaakjes. Soort boeit niet echt voor het punt wat ik wil maken.
 
Niet vervelend bedoeld maar heb zelf ook wel eens zoetwater “zeepaardjes” gehad en vond het een ramp.
Ze hebben niet echt een maag dus ze moeten non stop kunnen eten. Wat ze behoorlijk lastig maakt goed te houden. Wees ervan bewust dat je ze dus iedere dag meerdere keren moet voeren ( met wss levend voer als je ze niet op diepvries kan krijgen)

Ik ga het volgen ben heel benieuwd. Zijn wel echt super leuke beesten op al het gedoe na.
Dit wordt gewoon zout zout (34%)..

Ik ga zorgen dat ze een keer of 5 per dag diepvries voer krijgen.. dmv een sonde waar ik sochtends een blok diepvries voer in stop, en dat 4 a 5x per dag gewoon gedoseerd wordt..

Als ik dieren koop zijn het dieren die diepvries voer accepteren.. cfs had er gister 100+ zitten en die kregen uitsluitend diepvries
 
Kleine tegenslag. Ik ga volgen.
Hoe zorg je voor een continue stroom levend voer? Ze hebben dacht ik heel veel en klein levend voer nodig?
Doser en food tube boven de inlaat van de opvoer pomp..

Sochtends ontdooien, magneet roerder in een vaatje..

Doser pompt het van het ontdooi vaatje in de tube.. opvoer verspreid het door de bak
 
Wat voor verlichting ga je gebruiken of ben je daar nog niet uit?
 
Wat voor verlichting ga je gebruiken of ben je daar nog niet uit?
Twijfel heel erg tussen t bestellen van een nieuwe maxpect mj-l165 .. een noopsyche k7 pro v3 (imitatie Hydra 32) een hiphen x30 (imitatie radion xr30 g5 pro) .. of iets gebruikts.. komen toch alleen leders/wier/wat buttons en lagere dieren in, dus heeft niet veel nodig
 
Dat 10tje is alleen de ophangkit John;))
De lamp inclusief beugel is €195…
Ik had wel goede ervaringen met de AquaKnight lampen, misschien is dat wat voor je maar de reefer is best diep, mn BlueMarine60 had waterhoogte 35cm ofzo… Dat was zoeen: Klikkerdeklik
 
Dat 10tje is alleen de ophangkit John;))
De lamp inclusief beugel is €195…
Ik had wel goede ervaringen met de AquaKnight lampen, misschien is dat wat voor je maar de reefer is best diep, mn BlueMarine60 had waterhoogte 35cm ofzo… Dat was zoeen: Klikkerdeklik
Dat zijn die rondjes?
Ja die zijn perfect voor kleine bakjes..
Deze is 75/55/55 ofzo.. 250l.. en dan is zo een aquaknight net niet voldoende..
 
Ja de Reefer is 60 hoog volgens mij. Maar ja hij is 140W lees ik en ik heb er nu max 90W boven dus dan zou dat toch moeten lukken of mis ik iets?
 
Ja de Reefer is 60 hoog volgens mij. Maar ja hij is 140W lees ik en ik heb er nu max 90W boven dus dan zou dat toch moeten lukken of mis ik iets?
140 s meeeer dan zat.. denk een watt of.. 60/70 wel voldoende is
 
IMG-20240331-WA0168.jpeg
IMG-20240331-WA0166.jpeg

Hele zak ingedraaide media.. en kilo of 7 ingedraaid steen erin gemikt
 
Je kan 26hd's vaak gebruikt wel voor 100/110€ kopen..

Ik heb een coralcare v2 liggen.. alleen s dacht echt teveel..

Als je eens 200€ aan ee lamp wilt stuk gooien. Hiphen x30 blue.. is een kopie van radion xr30 g5 pro alleen dan meen k zonder groene leds. En 6kanalen in te stellen ipv los 10.. verder wel cree leds en mea well voedingen.. alleen de app is even rot .. maar lampen stel je vaak 1x in en daarmee basta
 
IMG_20240401_160048.jpg


Bakje is lekker op weg..

Nog steeds op zoek naar een lampje..

De kabel ellende op de voorgrond is vooral deels een Neptune apex atk kit . En reserve sensoren.. ik wilde deze bak een standalone Neptune atk topoff maken.. maar mijn fmm module is niet helemaaaaaal fris meer.. 1 sensor was stuk (inmiddels vervangen).. maar veeeeeel te veel gekloot..

Dus k heb een tunze nano osmolator gekocht. 3152 uit me hoofd.. en die doet het tot nu toe fantastisch. Op termijn wordt deze vervangen door de redsea reef ato+ van de grote bak.. en zal de grote bak een gecombineerd systeem krijgen van klein topoff reservoir, de apex atk kit.. en dan sturing om het osmose vat automatisch bij te vullen vanuit een osmose toestel in de keuken (daar.moet ik nog voor door de muur boren en waterleidingen omleggen)

Verder is er een 8 poort dj switch binnen gekomen, dus ik wil morgen gewoon een netjes klein kastje hebben voor alle elektra + alles op schakelaar.. en dan eventueel de doseer ernaast
 
Welke bodem gebruik je in die bak?
 
Welke bodem gebruik je in die bak?

Natures Ocean live reef substraat.. een mix van enorm veel schelpjes . Grote stukken en fijn zand.. een heel divers product dat erg mooi is in kleinere bakjes.. in de grote bak zou ik dit absoluut niet willen. Maar in zo speciaal bakje is het echt heel cool
 
Ik heb geen zeebakervaring maar je maakt me toch benieuwd, waarom kan deze bodem alleen in kleine bakken?
 
Ik heb geen zeebakervaring maar je maakt me toch benieuwd, waarom kan deze bodem alleen in kleine bakken?
Te druk.. oogt mij te druk/chaotisch op een groot oppervlak..

Plus de prijs is nog wel een ding ook .
35€ per 7.5 kilo zakje..
Op 75/55 liggen er 2

Ik denk op 200/70/70 heb ik een zak of 8 nodig, bijna 300€ lichter
 
Ja dat is prijzig maar bodems voor zeewater zijn wat duurder.
 
1000013223.jpg


Tijdelijke hold voor de nieuwe grote bak
 
Ben benieuwd hoe dat steen gaat bevallen.
 
1000017884.jpg
1000017882.jpg
1000015311.jpg


En er s licht op de kubus!!

Noopsyche k7 pro v3..
Osram leds. Gve power supply..
Diep diep diep onder de indruk van dit lampje.. en dat voor zijn bescheiden prijs.
 
Ziet er goed uit en dat voor die prijs.
 

Terug
Bovenaan