250 euro te besteden! Welke bak kopen jullie? 80 tot 100 cm + nog eens 250 euro voor de inrichting.


RichardRio125

Active member
Lid geworden
24 december 2017
Berichten
25
Leeftijd
40
Voorkeur 80 of 100 cm
Hoogte maakt niet zo heel veel uit.

Liefst met verwarming, goed binnenfilter en een goede standaard ledlamp voor een plantenbak.

Alle overige zaken nogmaals 2

Iemand een advies?

Dacht nu aan een aqutlantis style led 80 of 100.
Zie onderstaande post.

https://www.aquaforum.nl/threads/ie...is-aquarium-style-led-80-of-100-serie.155426/

Maar zouden jullie voor een andere bak gaan?

Voorheen een Rio 125 gehad.

Zeg het maar. Waar heb ik het meeste waar voor mijn geld?
 
Wat zoek je, een nieuwe bak of een tweedehandse ? als het budget het toelaat zou ik eerder opteren voor de grootst mogelijke afmeting die je kwijt kan.
Van waar ben je van Belgie of van Nederland ?
 
Zelf heb ik de ferplast Dubia 80cm met TL. Voordeel hiervan is dat je hier snel en makkelijk de goedkope Philips buizen in kan doen en er en timer is ingebouwd.
 
Zou €500 steken in een mooie bak met de techniek en de inrichting overzetten van je oude bak (of ben ik in de war dat je geen andere bak hebt?)
 
Hier heel tevreden over de dubai serie. Erg stevig uitgevoerd, waar juwel de kappen wat dunner en flexibeler heeft, is dit bij de dubai echt stevig.
Ideaal idd een timer in de kap en ik ben toch wel meer van de t5 ipv led
Heb wel foto's in mijn handtekening staan, bak net nieuw dus als je extra foto's wilt roep maar.
Nog een voordeel tov juwel is dat de dubai een los filtermodule heeft die niet vastgekit zit/hoeft te worden.
 
Hier heel tevreden over de dubai serie. Erg stevig uitgevoerd, waar juwel de kappen wat dunner en flexibeler heeft, is dit bij de dubai echt stevig.
Ideaal idd een timer in de kap en ik ben toch wel meer van de t5 ipv led
Heb wel foto's in mijn handtekening staan, bak net nieuw dus als je extra foto's wilt roep maar.
Nog een voordeel tov juwel is dat de dubai een los filtermodule heeft die niet vastgekit zit/hoeft te worden.
Binnenfilter kun je inderdaad plaatsen waar jij zelf wil en das uniek want je kan hem zowel op de linkse kant als de rechtse kant als achteraan links of achteraan midden of achteraan rechts hangen en vrij makkelijk te hangen zelfs.
 
Zou €500 steken in een mooie bak met de techniek en de inrichting overzetten van je oude bak (of ben ik in de war dat je geen andere bak hebt?)
Ik zou ook een beetje meer aan de bak besteden, je hebt waarschijnlijk geen 250 euro nodig voor inrichting.

Bofkonten.... met veel geld?

;)k;)k;)k
 
Bofkonten.... met veel geld?

;)k;)k;)k
Dat niet, maar zoals het verhaal verteld word is er een totaal budget beschikbaar van €500.
Dus waarom zou je dat 50/50 verdelen met het “risico” dat je gaat bezuinigen op de techniek
 
Gewoon eerst even kijken wat je er in wil hebben en de kosten daarvoor van de 500 af.
 
500 euro is toch een heel mooi budget mijn gedacht en daar kun je al redelijk veel mee doen ook.
 
Bofkonten.... met veel geld?

;)k;)k;)k
Totaal niet, het tegenovergestelde zelfs . Maar ts geeft aan 250 euro voor de bak te hebben, en 250 voor inrichting. Wij geven alleen aan dat hij beter wat meer kan uitgeven voor de bak en techniek, en iets minder voor inrichting.
 
Wat zoek je, een nieuwe bak of een tweedehandse ? als het budget het toelaat zou ik eerder opteren voor de grootst mogelijke afmeting die je kwijt kan.
Van waar ben je van Belgie of van Nederland ?

Nieuw en er moet een meubel bij!
 
Zelf heb ik de ferplast Dubia 80cm met TL. Voordeel hiervan is dat je hier snel en makkelijk de goedkope Philips buizen in kan doen en er en timer is ingebouwd.

Mooie bak!
 
Zou €500 steken in een mooie bak met de techniek en de inrichting overzetten van je oude bak (of ben ik in de war dat je geen andere bak hebt?)

Oude bak van de hand gedaan, inclusief pomp. 4 jaar terug.

Heb daar nog 150 euro van over en 350,- nieuw liggen.
 
Dan nog zou ik die €500 zoveel mogelijk steken in mooie stukken techniek.
Knappe bak, ietsje oversized extern filter, mooie verlichting.
Eventueel een knappe CO2 set als je een plantenbak wilt.
En tijdens het indraaien Btje geld bij mekaar sparen voor plantjes etc.

Een bodem en evt achterwand kost de wereld niet zegmaar
 
Ik zou ook een beetje meer aan de bak besteden, je hebt waarschijnlijk geen 250 euro nodig voor inrichting.

60,- euro achterwand
50,- euro planten,
20,- zand of grind
20,- substraat
30,- hout / stenen voor in de bak
60,- meubel waar de bak op moet staan
10,- thermometer, algenspons

daar denk ik dat de 250,- euro aan op gaat.
Emmers en dergelijke heb ik nog wel.
 
En ik heb een voorkeur voor 100 cm breed en max 40 cm hoog ;-)
 
60,- euro achterwand
50,- euro planten,
20,- zand of grind
20,- substraat
30,- hout / stenen voor in de bak
60,- meubel waar de bak op moet staan
10,- thermometer, algenspons

daar denk ik dat de 250,- euro aan op gaat.
Emmers en dergelijke heb ik nog wel.
Dus de bak mag inclusief meubel 310 euro kosten? Dat maakt het namelijk veel makkelijker om een bak te vinden.
 
Dus de bak mag inclusief meubel 310 euro kosten? Dat maakt het namelijk veel makkelijker om een bak te vinden.

yep! maar wil wel verlichting waarbij de planten lekker groeien... Dus voor 310,- ga ik er vanuit dat er dan een "verbetering" in zit ten op zichten van de standaard lampen. En owja. Ik heb een voorkeur voor LED ;-)
 
Wat is je doel? Een standaard plantenbak met normale planten, of een aquascape met moeilijke planten?

Gezien je geen co2 kit gaat kopen (denk ik door je lijst), ga ik vanuit dat het een plantenbak wordt met normale planten, en dat kun je met vrijwel elke standaard verlichting bereiken.

Trofis colisa serie misschien? Bij wesdijk kunnen ze die voor een meerprijs met led verlichting leveren.
Edit: laat maar daar zit geen filter bij.

De Ferplast Dubai hebben wel een filter :)
 
Dus de bak mag inclusief meubel 310 euro kosten? Dat maakt het namelijk veel makkelijker om een bak te vinden.
Ik vroeg je van waar je bent,als je van Belgie bent dan kun je misschien mijn Ferplast Dubai 100 compleet met bijhorende kast over kopen voor 300euro.
Led zit er niet in maar dat is snel veranderd en kost niet zo veel.
 
60,- euro achterwand
50,- euro planten,
20,- zand of grind
20,- substraat
30,- hout / stenen voor in de bak
60,- meubel waar de bak op moet staan
10,- thermometer, algenspons

daar denk ik dat de 250,- euro aan op gaat.
Emmers en dergelijke heb ik nog wel.
De algen spons kan je vervangen doot een oud bank pasje veel veiliger en kost niks.
Wat voor substraat heb je het over?
 
Dubai zijn mooie bakken... was voor mij ook een optie paar jaar terug. Maar omdat ik graag LED wild dus het toen Aquatlantis Elegance geworden. Deze zijn alleen wel hoger 50-60 cm

Maar tegenwoordig is veel met LED. Zelfs Eheim Vivaline is met LED niet eens meer zo duur...

Wellicht eens de catalogussen van diverse merken downloaden. Dan weet je in elk geval wat de maten en specificaties van bak, meubel en verlichting etc zijn...

Wellicht bij een paar grote zaken gaan kijken welke modellen je mooi vindt en vanuit daar verdwr kijken.

Let wel: de bak en meubel koop je 1keer. De rest kun he naderhand altijd nog aanpassen upgraden!
 
De algen spons kan je vervangen doot een oud bank pasje veel veiliger en kost niks.
Wat voor substraat heb je het over?

Dank voor de tip van de bankpas.

Substraat / voedingsbodem!
 
Dank voor de tip van de bankpas.

Substraat / voedingsbodem!
Voedings bodem ook niet doen.
Gewoon bij planten die voeding bij de wortels nodig hebben wat in de bodem stoppen klei bollen/ sticks of capsules.
Die voedings bodem mengt door het zand en dat word een zooitje.
 
Voedings bodem ook niet doen.
Gewoon bij planten die voeding bij de wortels nodig hebben wat in de bodem stoppen klei bollen/ sticks of capsules.
Die voedings bodem mengt door het zand en dat word een zooitje.

Lol! Dank wederom voor je eerlijkheid!
 
Voedingsbodem kan trouwens ook gaan “lekken” naar je water waardoor de voedingstoffen vanuit de bodem in de waterkolom terecht komen.
En dat kan ook weer leiden tot algen ellende
 
Een bak van 100 cm red je het niet voor 250 euro vrees ik, inclusief kast. Maar misschien kan je de kast wel tweedehands op de kop tikken?

Qua bodem kan je misschien ook filterzand gebruiken Tot 100 cm heb je aan één zak meer dan voldoende. Is 5-7 euro per zak. En je kan ook en vis nemen die het goed doet op kamertemperatuur, dan heb je geen verwarmingselement nodig.
En inderdaad kan je een oud bankpasje er prima voor gebruiken. Of filterwatten of een spons doet het ook goed.

Wat betreft de planten planten, op marktplaats kan je soms stekken kopen.

Ik heb zelf sinds 3-4 weken een aquarium van Juwel met led verlichting (Primo Led 60). En de filter kan je ook gewoon plaatsen waar je wil, heeft zuignappen. Ben er wel tevreden mee. Die van mij is 60 liter en was 160 euro.
 

Terug
Bovenaan