220x70x75 van asperge


Goed bezig.
Ja ik ben ook al een hele poos van EI af en stuur nu op
10ppm nitraat....bestaande uit 5 ppm mgNitraat en 5 ppm KaliumNitraat
1ppm fosfaat.
Kalium hou ik niet meer constant, een week zet ik die op 8 ppm en de week erop 15ppm....komt ook doordat ik afwissel met magnesiumnitraat en kaliumnitraat.
 
Ik denk niet dat de EI de oorzaak is voor algen. Tom Barr en oud lid HVA hadden beiden de mooiste showbakken en gebruikten de EI. Vaak ligt de oorzaak elders en dan kunnen de algen wellicht voordeel halen uit de overtollige voeding maar goed ook in een bak zonder toegevoegde stoffen krijg je algen dus dat valt denk ik ook wel weer mee.
Teveel voeding geeft geen algen tenzij je zoveel toevoegt dat het toxisch wordt. Maar goed zoals ik altijd al zeg, er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;)

 
Laatst bewerkt:
Hoi, zeer mooi aquarium, en mooi hoe hij daar geplaatst is!
Hoe gaat het met de plantjes/verlichting?
Ik heb zelf ook een compleet aquarium in bestelling bij Aqualife, 200x70x60 (Lxbxh), met deze Zetlight Lancia balken.
Goed om te lezen dat je de abrupte overgangen hebt opgelost met de TC420!
Zijn de lichten krachtig genoeg voor compacte groei, en om bv. bodembedekkers te kunnen laten groeien?

Groeten
 
Hoi allen, het is alweer enige tijd geleden maar het was druk de laatste tijd.

Binnenkort post ik nog een uitgebreide update maar voorlopig gaat alles goed eigenlijk. Men voeding nog wat aangepast en wat extra vissen toegevoegd. 10 pterophyllum Santa Isabel om precies te zijn. Het originele idee waren redshoulders maar toen in de Santa's zag was ik verkocht.

@Sub T: het aquarium is uitstekend en ook van de verlichting ben ik tevreden na de toevoeging van de tc420. Zeker een sterke aanrader. Ik heb 4 lichtbalken erboven die samen 2 rijen vormen (als je begrijpt wat ik bedoel) en voor een amazone gericht aquarium staat het rood max rond de 60% en het wit zelfs maar rond de 50% max. Blauw en groen zijn nog lager. Dus de lampen zijn zeker sterk genoeg om zelfs planten met een hoge lichtbehoefte te laten groeien. Laat staan als je 3 rijen zou nemen zoals standaard mogelijk is, dan heb je echt wel veeeel licht.
 
Hoi Asperge, goed om te lezen dat alles naar wens is. Ben benieuwd naar de Santa Isabel's!
Mijn aquarium heeft wat vertraging helaas, maar ik ga die TC420 alvast bestellen.
Er komen ook 2 rijen van deze lampen op bij mij, 4 lampen van 90cm.
Ik heb ook een apart topic aangemaakt betreffende deze Lancia lampen, onder "verlichting".
 
Dat topic ga ik zeker volgen. Info vinden over deze lampen, zeker de zoetwaterversie, is niet makkelijk zo blijkt.
 
Het is al zeer lang geleden door omstandigheden maar ik zal nog eens een update plaatsen. Kwestie van mijn bevindingen nog eens mee te delen. En uiteraard een paar foto's te delen ;).

Ondertussen ben ik een 8 tal maanden in het bezit van Pterophyllum Santa Isabel, 10 stuks. Deze groeien zeer goed al denk ik dat ze nu ongeveer wel zullen stoppen met groeien. Zoals verwacht zijn er wel al wat neon tetra's "mysterieus" verdwenen maar goed, dat was te verwachten met 10 vreetmachines die ongeveer alles opeten die in hun mond past. Inclusief mijn bolletje mos waar ik zo trots op was, 6 maanden snoeiwerk verdwenen in 2 dagen want want is het leuk om aan mos te knabbelen.

Hieronder een paar van de Santa Isabellen
20220827_222215[1].jpg


Zoals je misschien ziet op de 2 stukken hout op de achtergrond groeit er daar wat alg. Iemand een idee welke dit is? Het groeit maar op 1 plek in het aquarium en pas sinds de laatste 2 maanden ofzo. Ik heb het vermoeden dat er daar minder stroming is door de groei van de planten die de stroming waarschijnlijk blokkeren op die plek maar dit is enkel een vermoeden. Meningen zijn alvast van harte welkom.

Ter vergelijking, dit waren ze toen ik ze gekocht heb:
20211012_170922[1].jpg



Een overzichtje van de bak nu bij avondverlichting. De alg zit rechts. Zoals je ziet is er op het hout links en in het midden bijna geen alg te zien. Enkel wat groene alg op de overloop maar die laat ik even opzettelijk zitten want de recent toegevoegde oto's zijn grote fan. Let ook even niet op de blauwe dropcheckers want ik had net de vloeistof vervangen. normaal is deze mooi lichtgroen.
20220827_222138[1].jpg



Nog even wat extra info, ik heb ook even een uitgebreide watertest gedaan en dit zijn de resultaten:
- NH4 0
- NO2 0,05
- NO3 5
- PO4 0,5
- SIO2 Boven 6,0 (Is al sinds de opstart zo omdat er nu eenmaal zoveel in het leidingwater zit, voorheen geen algen te zien)
- Fe 0,1
- K 20
- Cu 0
- O2 10
- KH 12
- GH 1
- Mg 3
- CO2 20 (Volgens de druppeltest met referentietest. Volgens de KH kaart is dit 29)
- PH 6,97 (Digitale meting, ijken van sensor 1 week geleden)

Ik hoor in de verte het hele forum al schreeuwen dat de NO2 altijd 0 moet zijn :ROFLMAO:, volgens mij is die dat ook. Het kraanwater getest en die geeft exact dezelfde waarde. De testvloeistof is al ruim een jaar oud dus denk ik dat die gewoon slecht is. Morgen of overmorgen ga ik even nieuwe halen om opnieuw te testen maar ik ben er zeker van dat dit het probleem is.


Verder heb ik wat zitten rommelen met de plaatsing van de techniek. Het ziet er nu een stuk properder uit.
Er is flowmeting toegevoegd aan beide pompen.
20220828_135217[1].jpg


Linker kant van de kast.
20220828_135125[1].jpg


Rechterkant van de kast.
20220828_135110[1].jpg


Nog wat Santa's.
20220828_140450[1].jpg

20220828_140416[1].jpg

20220828_140328[1].jpg
 
Mooie manen. Heb zelf ook de santa isabel.
 
Mooie bak hoor en dito techniek. De alg is denk ik baardalg/penceelalg. Dit is makkelijk te verwijderen met je vingers/nagels op die plek en af te voeren met een slang waar je het mee opzuigd.

Voorkomen is lastig met die "vreedmachines". 😉

Gr. Ed
 
Mooie vissen heb je hoor.
Bedankt
Mooie manen. Heb zelf ook de santa isabel.
Hoe bevallen die op vlak van kweek? Ik zou ze liever niet zien kweken want eens ze dat doen is er toch iets in mij die dat wil grootbrengen maar aan de andere kant is dat toch wel veel werk. Haha.
Mooie bak hoor en dito techniek. De alg is denk ik baardalg/penceelalg. Dit is makkelijk te verwijderen met je vingers/nagels op die plek en af te voeren met een slang waar je het mee opzuigd.

Voorkomen is lastig met die "vreedmachines". 😉

Gr. Ed
Volgens wat ik al gevonden had, had ik al zo'n vermoeden dat het penceelalg is. En ik vreesde al dat dat lastig te voorkomen is.
Waar lees je de flowmeters mee uit?
Dat doe ik met toestellen van Digiten zelf.
Ik kan om 1 of andere reden geen foto uploaden nu (op de gsm). Vanaf ik thuis kom zal ik er eentje posten.
 
Screenshot_20220830-085943_Gallery.jpg

Bij deze gaat het dan toch. De wonderen van de pagina vernieuwen.
 
@tuinkabouter : Ik heb even gekeken naar wat ik juist besteld heb.
Screenshot_20220830-124226_Email.jpg


In die prijs zit er wel een 3de flow sensor als extra. Indien er dan eentje stuk zou gaan hoef ik geen nieuwe order te maken aangezien dat spul rechtstreeks uit Amerika komt en verzending onder de 100 dollar best prijzig was. Boven de 100 dollar was gratis Ter info, ik heb niks van extra taksen moeten betalen en de levering van ongeveer een weekje. Ik heb er lang achter zitten zoeken want tot mijn verbazing vind je niet makkelijk een kunststoffen flow sensor in die maat voor een schappelijke prijs.

Je kan er ook een temperatuur sensor aanhangen (die inbegrepen is) maar dat heb ik achterwege gelaten. Wat er ook bij zit is een aansluiting voor een solenoid om eventueel iets aan te sturen van pompen of dergelijke.

Dit zijn de aansluitingen uitgezonderd die van de flow sensor.
20220830_125847[1].jpg


Het schema in de handleiding.
20220830_125940[1].jpg


De temp sensor.
20220830_125953[1].jpg


Ik heb ze nu dus een maand of 8 en ben er nog altijd zeer tevreden van. Mocht je er nog iets over willen weten vraag gerust.
 
Even iets klein tussendoor. Mocht @jessicapilon even tijd en zin hebben zou het mogelijk zijn om een spatie bij te plaatsen voor de eerste x in de titel of de andere spaties tussen de x'en weg te halen? Ik erger mij mateloos aan dat typfoutje. 😅 Alvast hartelijk bedankt.
 
Even een kleine update
20221001_193809.jpg

20221001_193835.jpg

20221001_193841.jpg


Voorlopig draait alles goed. De alg is in terugval en sinds te toevoeging van de Purigen is het water echt kraakhelder geworden. Ik heb alleen nog wat last van zweefvuil maar ik ben van plan binnenkort een upgrade te doen naar een vliesfilter dus zou dat probleem dan ook van de baan moeten zijn (hoop ik). Ik ben er alleen nog niet aan uit welke ik ga kopen.

Dit is het zicht door ruim 2m water, best helder.
20221001_1939112.jpg

Er is 1 blad waar wat alg op zit, deze laat ik opzettelijk al enkele maanden zitten om te zien of er ook op planten een terugval van alg mogelijk is.

Ik heb ook al enkele stukken nieuw hout gekocht en wil binnenkort de boel herinrichten om het meer 1 mooi passend geheel te maken.

Waterwaarden momenteel zijn:
NH4 - 0
NO2 - 0
NO3 - 5
PO4 - 0.5
Fe - 0.1
Mg - 3
KH - 9
GH - 1
PH - 6.81

Heeft er iemand ervaring met easycarbo om algen nog verder terug te dwingen? Ik heb een flesje staan van 500ml die mij niets gekost heeft (het was week van de klant en op de site waar ik de purigen gekocht heb mocht ik kiezen uit enkele zaken als "cadeautje" en dit was het enige die ik misschien nog kon gebruiken) en wil dat spul wel eens gaan proberen.

Verder ben ik ook nog op zoek naar een passend schooltje bijvissen aangezien de tetra's bijna allemaal "verdwenen" zijn.
 
Verder ben ik ook nog op zoek naar een passend schooltje bijvissen aangezien de tetra's bijna allemaal "verdwenen" zijn.

hehe, vooral dat 'verdwenen zijn', op die derde foto zie ik je maanvis nog naar die tetra kijken. Denk dat die eerdaags ook 'verdwenen' is :DD

Mooie heldere foto's!
 
hehe, vooral dat 'verdwenen zijn', op die derde foto zie ik je maanvis nog naar die tetra kijken. Denk dat die eerdaags ook 'verdwenen' is :DD
Haha ja, die Santa Isabels hebben altijd wel een hongertje. Was gestart met 100 tetra's en heb er schat ik nog een 15tal over na een klein jaar.
 
Ik ben geen "expert" op zoetwatergebied, maar je aqua ziet er :cool: uit..

Wat betreft de vliesfilter, ze doen allemaal hetzelfde, dus het is wat zoeken dewelke het beste in je opstelling past.
Ik heb de D&D clarisea SK5000, nog wel de eerste versie. Ondertussen zijn ze al aan gen 3 :).

Hij is nu ook in mijn opstelling geinstalleerd, maar heeft nog geen werk. Er zit nog geen vervuiling in. Maar ik voorzie geen probleem, er gaat nu minder debiet over met zoet. Maar ik denk dat er wel veel meer vervuiling over gaat komen. Dus het is wat koffiedik kijken hoelang ik met een rol ga doen. Met mijn zee aqua was dat 3 tot 4 weken.
 
Als bijvissen kun je hogere vissen nemen zoals Bentosi soorten of Rouwtetra’s.

Easycarbo werkt wel, als je het gericht op de alg spuit met bijv een klein spuitje.
Nog beter werkt waterstofperoxide 3%.

maar het echte probleem zit in combinatie verlichting met co2 toevoeging,
 
Ik ben geen "expert" op zoetwatergebied, maar je aqua ziet er :cool: uit..
Bedank 😉
Wat betreft de vliesfilter, ze doen allemaal hetzelfde, dus het is wat zoeken dewelke het beste in je opstelling past.
Ik heb de D&D clarisea SK5000, nog wel de eerste versie. Ondertussen zijn ze al aan gen 3 :).

Hij is nu ook in mijn opstelling geinstalleerd, maar heeft nog geen werk. Er zit nog geen vervuiling in. Maar ik voorzie geen probleem, er gaat nu minder debiet over met zoet. Maar ik denk dat er wel veel meer vervuiling over gaat komen. Dus het is wat koffiedik kijken hoelang ik met een rol ga doen. Met mijn zee aqua was dat 3 tot 4 weken.
ik zal de komende dagen eens meten wat het beste past. Ik heb je album ook al gezien en volg je alvast. mooi aquarium heb je.
 
Als bijvissen kun je hogere vissen nemen zoals Bentosi soorten of Rouwtetra’s.
Die bentosi ziet er leuk uit. Alvast bedankt voor de tip.
Easycarbo werkt wel, als je het gericht op de alg spuit met bijv een klein spuitje.
Nog beter werkt waterstofperoxide 3%.

maar het echte probleem zit in combinatie verlichting met co2 toevoeging,
Ik denk (met de nadruk op denk 🤣) dat verlichting/co2 redelijk goed zit. Mooi lichtgrone dropcheckers icm voldoende verlichting. Ik heb wel al aardig zitten zoeken wat het effect van het lichtspectrum op alg is maar daar heb ik nog niet zoveel over gevonden.

Ik zal je genoemde methode met de easycarbo eens proberen komende dagen. Heb het spul toch staan. We zien wel wat er van komt. Die peroxide kan ik later misschien ook wel eens proberen. Een compleet algenvrij aquarium lijkt mij onhaalbaar, hoe graag ik dat ook zou willen haha. Momenteel is het wel goed onder controle de algen, enkel hier en daar een klein beetje.
 
Je Echinodorussoorten doen het ook mooi. De Bleheri’s staan er mooi groot bij als groep. Mooie blikvanger, naast je vissen natuurlijk.
 
Je Echinodorussoorten doen het ook mooi. De Bleheri’s staan er mooi groot bij als groep. Mooie blikvanger, naast je vissen natuurlijk.
Dankje
 
Even een kleine update
Bekijk bijlage 349251
Bekijk bijlage 349252
Bekijk bijlage 349253

Voorlopig draait alles goed. De alg is in terugval en sinds te toevoeging van de Purigen is het water echt kraakhelder geworden. Ik heb alleen nog wat last van zweefvuil maar ik ben van plan binnenkort een upgrade te doen naar een vliesfilter dus zou dat probleem dan ook van de baan moeten zijn (hoop ik). Ik ben er alleen nog niet aan uit welke ik ga kopen.

Dit is het zicht door ruim 2m water, best helder.
Bekijk bijlage 349254
Er is 1 blad waar wat alg op zit, deze laat ik opzettelijk al enkele maanden zitten om te zien of er ook op planten een terugval van alg mogelijk is.

Ik heb ook al enkele stukken nieuw hout gekocht en wil binnenkort de boel herinrichten om het meer 1 mooi passend geheel te maken.

Waterwaarden momenteel zijn:
NH4 - 0
NO2 - 0
NO3 - 5
PO4 - 0.5
Fe - 0.1
Mg - 3
KH - 9
GH - 1
PH - 6.81

Heeft er iemand ervaring met easycarbo om algen nog verder terug te dwingen? Ik heb een flesje staan van 500ml die mij niets gekost heeft (het was week van de klant en op de site waar ik de purigen gekocht heb mocht ik kiezen uit enkele zaken als "cadeautje" en dit was het enige die ik misschien nog kon gebruiken) en wil dat spul wel eens gaan proberen.

Verder ben ik ook nog op zoek naar een passend schooltje bijvissen aangezien de tetra's bijna allemaal "verdwenen" zijn.
Leuk die echinodorus op hout :p
Maar de clarisea bevalt hier ook prima.
Theiling is vrij groot en heeft veel ruimte nodig met inbouwen als je hem in je bioloog wilt.
 
Leuk die echinodorus op hout :p
Maar de clarisea bevalt hier ook prima.
Theiling is vrij groot en heeft veel ruimte nodig met inbouwen als je hem in je bioloog wilt.
Die Clarisea ziet er inderdaad een mooie kanshebber uit.

Wat de echinodorus betreft, onder het motto "niet geschoten is altijd mis" heb ik het maar geprobeerd want ik wist niet of het ging werken maar ik ben best tevreden van het resultaat. Zeker aangezien je daar geen bodemvoeding kan geven dus die wondercapsules van je kan ik daar niet gebruiken. 🤣
 
Prachtige bak en wat een techniek super man mooi dat we mogen meegenieten
 

Terug
Bovenaan