210 liter de hoek om van Plankje


8126FA5C-2F86-4588-909C-11620CE15FCA.jpeg


We hebben een nieuwe betta! Dit keer een (half moon) plakat (geloof dat ‘t zo heet), die t wat minder zwaar heeft met lange vinnen. Het eerste half uur zwom hij heel boos / agressief achter alles aan wat hij tegen kwam. Maar dat was snel weg. Is ook erg vermoeiend met zoveel medebewoners. Hij zat in zijn eentje in een kaal klein bakje, dus ik denk dat hij straks heeeeeeel moe is.
Leuk om te zien hoe hij alle hoekjes en gaatjes, plantjes, slakjes, hout etc aan het onderzoeken is. Dat je zand niet kan eten viel hem geloof ik nogal tegen :chef:
 
Volgens mij noem je dit alleen Plakat, Half moon is heel wat anders (geloof ik :deal)

neemt niet weg dat die prachtig is! lekker vrouwelijk kleurtje ook :D
 
lekker vrouwelijk kleurtje ook :D

Haha, nu je het zegt, hij lijkt zo wel heel roze. Maar ‘t is echt een jochie...kleurt mooi bij de Axelrodia’s.
Ik denk dat hij gruwelijk spierpijn heeft straks, want hij zwemt nog steeds heel actief rond. Zo te zien laat hij de rest met rust, gelukkig ook de garnalen. En anders krijgt hij vast net als Sjaak ooit meteen spijt! Die heeft toen een halve dag of zoiets rond gezwommen met de sprieten uit zijn bek. Nooit meer naar een garnaal gekeken daarna :stars:

C80C1F61-FE18-4992-8B13-8618A570754D.jpeg
 
T weekend had ik de verwarming ietsje hoger gezet, t is nu 23 graden in de bak. De cory’s dachten meteen helemaal enthousiast dat t lente is kennelijk; gister weer eitjes gevonden. Ze zitten geplakt op een blad dat direct onder de ledbalk zit en vol in de stroming. Ik krijg toch wel de neiging om ze in een kweekbakje te hangen in het aquarium...alleen ik zie het voeren niet zo zitten. Zou wel leuk zijn, baby-venezuelanusjes :smitten:
 
Gewoon een keertje doen dat plan, al was het maar voor de ervaring, en voeren kan je vrij simpel hetzelfde voeren wat je de ouders ook voert alleen dan in een aanzienlijk kleinere hoeveelheid
 
Gewoon een keertje doen dat plan, al was het maar voor de ervaring, en voeren kan je vrij simpel hetzelfde voeren wat je de ouders ook voert alleen dan in een aanzienlijk kleinere hoeveelheid

Zou het lukken dan denk je, als ik zo’n gazen bakje of kweekbakje in mijn aquarium hang? Vorige keer zag ik de eitjes wel ontwikkelen...alleen ging ik toen op vakantie dus hoe en of ze zijn uitgekomen heb ik niet gezien.
 
Zou het lukken dan denk je, als ik zo’n gazen bakje of kweekbakje in mijn aquarium hang? Vorige keer zag ik de eitjes wel ontwikkelen...alleen ging ik toen op vakantie dus hoe en of ze zijn uitgekomen heb ik niet gezien.
Tuurlijk lukt dat, maar je moet niet zo'n guppybreeder nemen want de jonkies zwemmen door de spijlen heen, eventjes investeren in iets degelijks (wij gebruiken deze https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ziss-bl-2-breeding-box.html ) en die hang je gewoon in het aquarium, liefst onder d euitstroom van je pomp, en anders met een luchtpompje, succes verzekerd
 
Wat een prachtige bak zeg! Ik ben echt jaloers haha. Je planten groeien echt geweldig en echt een sexy betta weer! Heb het hele album doorgelezen en echt mijn ogen uitgekeken. Prachtig allemaal
 
Tuurlijk lukt dat, maar je moet niet zo'n guppybreeder nemen want de jonkies zwemmen door de spijlen heen, eventjes investeren in iets degelijks (wij gebruiken deze https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ziss-bl-2-breeding-box.html ) en die hang je gewoon in het aquarium, liefst onder d euitstroom van je pomp, en anders met een luchtpompje, succes verzekerd

Dank voor de tip, ik heb ‘m besteld. Kan ik sowieso ook eens proberen de zwarte garnalen verder te kweken, die zijn zo mooi en redelijk uniek. King kongs op kraanwater :D
 
Hier nog wat foto’s. Mijn nieuwe betta gaat heel goed, ik vind zijn kleuren echt mooi. Hij wil alleen niet ‘stilstaan’ voor de foto dus beter dan dit werd het niet.

Ik heb het kweekbakje in mijn aquarium gehangen, de meeste eitjes van de cory’s waren of al weg / uitgekomen, dus ik heb er een aantal zwangere garnalen in gedaan en twee zwarte mannetjes. De logica is dat de anderen dus allemaal vrouwtjes zijn en ‘de volgende ronde’ papa dus sowieso zwart is. En de jonkies die er nu komen kan ik mooi uitselecteren. Hopelijk lukt het me zo om meer kingkongs te krijgen.

En....het is wel heel erg leuk om de garnalen die zwanger zijn weer eens goed te kunnen bekijken. Dat lukt in zo’n grote bak niet zo en de jonkies zie je al helemaal niet; die groeien allemaal goed verstopt op.
Dus hier wat foto’s van de garries en de betta. Die misschien Boris heet.

EF415173-8626-4281-A01C-850AFB80CCF7.jpeg
434155D4-7E38-4CE7-A361-4500AF4CF249.jpeg
C705651F-F9A3-432B-B701-046739B93FA4.jpeg
95B85D91-CFAB-4383-8BC6-68002546931C.jpeg
582C512D-A082-421F-B534-72119CD53A46.jpeg
51805154-4DB0-4353-A45A-854FC5F705F9.jpeg
AEA41E69-2E83-465A-9546-AEBD7823E64F.jpeg
 
Mooi! Alles ziet er goed uit. Heb je ook weer eens een overzichtsfoto? Dat is volgens mij alweer een tijd geleden!
 
Was alweer even geleden, dus even een update. Mijn garnalenkweekje gaat goed! Ik heb al iets van 8 zwarte jonkies, een paar helemaal pikzwart, een paar met een klein streepje. Er zijn nu weer twee vrouwtjes zwanger, nu zeker weten van een king-kong papa. Ben benieuwd! Wel heel mooi zijn ze, vind ik. Dank @Nicolientje-W voor de tip!!

A9525CB3-79DB-4A16-A9A4-B8E3C674CBAC.jpeg
BC04097D-31C5-40AF-9010-4620AE32B333.jpeg
 
Ik lees dat je de KK op kraanwater hebt. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen eigenlijk?
Op dat geheim heb ik een patent aangevraagd :D

Ik had in mijn tweede bak (die @Esthersvisjes nu heeft) een groep CR’s met taiwan bee-gen. Daaruit werden soms king kongs geboren. Die genen zwerven nog steeds in mijn bak rond... Die oorspronkelijke groep CR kwam bij Corine Shrimps vandaan en heb ik langzaam overgewend...ondanks dat het water niet ideaal leek is het goed gegaan.

En na jaren inmiddels worden er nog steeds king kongs geboren....ik ben nu dus maar gaan proberen ze te kweken want ik was bang met alle rovers dat ze op een gegeven moment ‘op’ zouden zijn. Zonde om te laten verdwijnen leek me. Ik had er nog twee.
 
Ja het hangt ook van de waarde af en ik denk dat je niet zo n hoge ph en kh hebt want meestal krijg je dan problemen als ze op een ph verlagende bodem zijn gekweekt.
 
Wat voor een bakje heb je ze in drijven? Mooi dat het kweken zo goed gaat!

Edit; en binnenkort weer een :foto: van de hele bak :D
 

Terug
Bovenaan