200x50x60 van Jeppo


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Tijd voor een nieuw topic. Een tijdje geleden heb ik een nieuw aquarium aangeschaft via het AF. Een aquarium waar ik de lievelingsvissen van mijn vader in kan huisvesten, de P. scalare. Gelukkig heb ik een vriendin die het ook een mooie hobby vindt, dus krijgt het aquarium een plek in de woonkamer.

Na de aanschaf zijn we aan de slag gegaan met het vernieuwen van de ombouw. Tevens moest er worden nagedacht over de verlichting, maar daarover later meer. Mijn opa vond het een leuk project om aan de slag te gaan met de ombouw. Helaas heeft hij ook veel zorg aan mijn oma, waardoor hij niet iedere dag tijd heeft. Ik heb er echter geen haast mee, komt vanzelf wel.

Gisteren is het aquarium en onderstel overgezet naar mijn huis. Nu nog zonder ombouw. Het aquarium staat in ieder geval in de woonkamer. Hij zal te zijner tijd nog iets meer richting de hoek worden geplaatst, maar daar staat nu een ander aquarium die later nog naar boven wordt verplaatst. Ik wacht ook nog met indraaien tot het geheel compleet is.

In ieder geval, foto's (+ reflectie!):

IMG_0147_zpsq900pqe7.jpg


IMG_0149_zpsbkrplvcl.jpg


IMG_0148_zpsz9lmb540.jpg


De achterwand wordt er nog uitgehaald, daar komt gewoon zwart plakfolie voor in de plaats.

Alleen dan nog het struikelblok; de verlichting. In eerste instantie wilde ik gewoon TL nemen, maar dat vond ik zo onoverzichtelijk en een bouwpakket worden, dat ik inmiddels voor het gemak van LED-verlichting heb gekozen.

Na enig zoekwerk ben ik uitgekomen op Aquat*rraleds. Daar word ik uitstekend geholpen door Niels. Ik twijfel nu alleen of ik mid power LEDs en RGB moet nemen of juist high power LEDs en RGB of CREE LEDs en RGB moet nemen. Mid power LEDs zouden net genoeg zijn om Echinodorus te laten groeien, maar ik wil er ook graag S. subulata in. Iemand enig idee?

Ik hoop snel meer foto's te hebben en dan met water erin! :)
 
Mooi hout.
Wat voor visbestand wil je erin stoppen?
(behalve de P. scalare.)
 
Hoi Vriend :).
Erg mooi stuk hout zeg dat grootte is dat de positie waar in je hem wilt hebben?.

Qua verlichting je weet wat ik zelf heb en dat is set van 4 plus Tc240 time controller. Maar wat betreft of dit kan met planten ben ik niet de juiste voor aangezien ik die niet heb.

Je opa heeft een goede smaak qua maanvissen ;).
 
Heel mooi stuk hout, imposant.
Ben heel benieuwd hoe dit aquarium er uit ziet als het helemaal ingericht is en met vissen er in.
 
Mooi stuk hout hoor! Vult de bak mooi op. Ben benieuwd hoe je het verder gaat inrichten :)
 
Hele mooie boom heb je daar zeg.
Met een breedte van bijna 2m durf ik het geen "stuk hout" te noemen zoals mijn voorgangers ;)
 
Dat beloofd mooi te worden! Bekend stuk hout ;) Daar past een mooie panaque bij!
 
Bedankt allen voor de leuke complimenten! Het is inderdaad een redelijke boomstam (voor sommigen zal het inderdaad een bekend stuk zijn). Gelukkig is die een stuk lichter dan het aquarium. :D

Ik ben niet echt van de grote meervallen Nick. Ik heb wel 4 (valse) L10a's in m'n 80 cm zitten. Die zullen waarschijnlijk wel worden overgezet. Misschien dat ik er wel een meerval bij moet zetten om het hout in conditie te houden.

Het plan was zoiets:
xx Nannostomus eques
xx Hyphessobrycon megalopterus
6 P. scalare 'Rio Nanay' (worden overgenomen van Stijn/mss)
2 Mikrogeophagus ramirezi
4 Dicrossus filamentosus
4 L10a

Ik heb nog een bestelling lopen voor een harempje van de gele variant van de Apistogramma bitaeniata uit Peru. Ik wacht nog even af hoe die er in het echt uitzien. Normaliter vind ik die uit Brazili� mooier qua vorm, maar wie weet!

En wellicht dan nog een meerval. Liefst niet meer dan 1 of 2, aangezien ik ook redelijk wat dwergjes ga houden en ik wil niet dat die last krijgen van de meervallen.

Maar we doen het rustig aan! Geen haast. Moet ook even kijken hoe de inrichting lukt en of ik de kijklijnen voldoende kan breken voor al die dwergjes en maanvissen. Ik heb nu in de 80 cm de M. ramirezi en D. filamentosus zitten en dat gaat goed, dus ik verwacht niet al te veel problemen. Die 80 cm is wel aardig volgebouwd met hout en planten, dus dan moet ik dat ook kunnen realiseren in deze bak, anders moet ik dat niet doen.

Iemand trouwens enig idee over de verlichting? Of iemand ervaring met LED balken boven een toch redelijk beplante bak?
 
Even kleine aanvulling gezien ik al wat berichten heb ontvangen. Jeppo en ik kennen elkaar en hij neemt slechts een deel van de Maanvissen van mij over :).

Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken qua inrichting.
 
De kast zit er sinds vanmorgen omheen!

Nu alleen nog de kap met de verlichting en we kunnen beginnen.

IMG-20160430-WA0003_zpsjr3ayyny.jpg


Excuses voor de slechte foto.
 
Poeh, ombouw heeft die fraai gemaakt hoor.
Ziet erg netjes uit.

Mooi stuk hout maar hoe heb je het in vredesnaam erin gekregen?
 
Bedankt voor de nu al leuke reacties, terwijl er nog geen drupje water in zit!

Opa is inderdaad net een vak man. Natuurlijk heb ik alles gevolgd en wist ik dat die er prachtig uit kwam te zien, maar nu die eenmaal staat is het natuurlijk echt een groot verschil.

Hoe ik het hout er in heb gekregen? Met een beetje duw- en trekwerk. Past er ook maar net in hoor. Het hout is echt huge. Het was dan ook een gok, maar hij pakte goed uit!
 
Meestal krijg je zulke grote stukken hout er niet in omdat de stabilisatiebalken het belemmeren.

Wanneer ga je het vullen dan?
 
Heel bijzonder! (in de goede zin van het woord haha)

Ik kom hier zeker een paar keer terug om te kijken.
 
Bedankt allen voor de complimenten weer!


@Memmo - Er zit gelukkig maar een enkele stabilisatiebalk in, anders was het inderdaad niet gelukt, in ieder geval niet geheel.

Hopelijk komt donderdag de kap met verlichting. Op dit moment kunnen de katten er nog in, dus leek het me niet zo handig om er water in te doen. :D


Het is trouwens ook nog even aankijken of het filter het allemaal aan kan straks. Zo'n 1500 liter zou die aan moeten kunnen, maar misschien dat er nog een tweede filter bij geplaatst moet worden straks.
 
Momenteel staat de bak er zo bij:

4b3a858d-f2de-4139-a4b2-b61553869511_zpsg62pmiku.jpg


Even snel een foto gemaakt met m'n mobiel. Betere foto's volgen nog.

Bak is dus gevuld en ingericht. Er komen nog wat stukken hout bij en wat S. sabulata.

Ik ben een beetje de Midden-Amerikaanse weg ingeslagen qua inrichting, maar ach, vind het wel wat hebben zo.

Het grote stuk hout "zweeft" nog en moet nog iets zakken. Deze zakt echter niet helemaal tot de grond. Er steekt onder een stukje uit, dus hij lijkt altijd iets te zweven.

Licht draait overigens op volle 100%, moet nog uit vogelen hoe ik die controller aansluit op de LED-modules. Mailtje gestuurd naar AquaTerraLeds, dus ik hoop komende week op gepast antwoord.
 
Bak draait inmiddels met de vissen:

aff03bae-c934-488d-a751-925bd451ff9a_zps8ygew7av.jpg


766593a9-4dc7-4eb6-91c7-d564f1ecdc16_zps7ihmky0e.jpg


5b92077c-3e8f-4008-88aa-c514ef00129c_zpsuzj3f8j3.jpg


a18d47ef-c286-426b-9cd1-2e58c02a4709_zpsrdohl6fu.jpg


ccec014b-774b-48bc-88c5-e9034edd839c_zpswduskiby.jpg


5de8f45e-c45f-43a0-b88a-ffd4231daece_zpsg0oceqkk.jpg


a3df0b6f-b9d2-4a5d-883c-8dfa0c32192f_zpshw3g01yl.jpg
 
Het extra gerommel (fijn hout) aan de voorkant vind ik heel geslaagd, lees heel natuurlijk.
Tegen de linker zijwand vind ik het minder natuurlijk ogen.
 

Terug
Bovenaan