200 x 60 x 70 van Redeque


Wel een dikke zandbodem moet ik zeggen.

Kom omdat er achterin niks meer ligt.
Meeki's houden echt van verbouwen.
Ik laat het lekker liggen want kijk er toch niet heel de dag naar.
 
@Gerrit Wat is er fout aan PVC lijm? Ik heb net al mijn leidingen gelijmd met SOUDAL lijm. Is speciaal voor harde PVC leidingen onder druk.
 
@Redeque ik zie in je stelling een filter staan waar ik hier en daar wat van heb Gezien hier om jet forum. Wat was het merk ook weer? (Edit: SunSun) Ben jij er tevreden van?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Redeque ik zie in je stelling een filter staan waar ik hier en daar wat van heb Gezien hier om jet forum. Wat was het merk ook weer? (Edit: SunSun) Ben jij er tevreden van?

HW-403B in dit geval. In het begin wat gedonder gehad met geluid maar bleek een slechte rotor in onbelans. Nu doet hij het prima. Wattage is wel erg hoog dus dat kan slimmer denk ik. Dus niet ontevreden en zeker niet voor dat geld.
 
HW-403B in dit geval. In het begin wat gedonder gehad met geluid maar bleek een slechte rotor in onbelans. Nu doet hij het prima. Wattage is wel erg hoog dus dat kan slimmer denk ik. Dus niet ontevreden en zeker niet voor dat geld.
de 1000l heeft maar 18W. Deze 35W. Dan vraag ik mij af waar deze grote sprong zit? Of zou dit het wattage zijn met de UV lamp er bij gerekend?

Edit: Blijkbaar niet.... deze zonder UV lamp heeft het zelfde verbruik weer!
 
@Gerrit Wat is er fout aan PVC lijm? Ik heb net al mijn leidingen gelijmd met SOUDAL lijm. Is speciaal voor harde PVC leidingen onder druk.

Lees mijn reaktie nog eens aandachtig :thumbs: . Passende delen kan je lijm gebruiken. Bij vervalmoffen of gebruik verschillende merken pvc waarbij spelling is gebruik je gel. Ik kreeg mijn vervaldelen van 25mm naar 16mm met de lijm niet dicht...met gel vanzelf.

De lijm die ik gebruikte

Screenshot_2016-11-14-05-55-28.png


De gel

Screenshot_2016-11-14-05-55-39.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Gerrit duidelijk! Ik heb dit probleem niet gehad! (Hoop ik!) enkele stukken kon je niet echt klemmend noemen maar hoogstens kon er nog een stukje papier van 80gram tussen!
 
Vanavond was mijn vrouw werken dus kon er een lekkere bende van maken.
Niks geeft een grotere bende dan piepschuim zagen dus dat ben ik maar gaan doen.
Bioloog is geisoleerd dus dat is weer een taak van het lijstje af.
Kwam er wel achter dat in de "dekglazen doos" geen dekglas zat voor de bioloog dus daar moet ik nog even over contacten.

Verder begonnen met de aanleg van de utilities.
Is toch altijd weer meer werk dan je vooraf denkt.
Morgen hopelijk verder maar jullie weten hoe dat gaat...
Foto's spreken verder voor zich.

C4P2uQq7qLO4E_-CKXt9jS8F9_R7bUf7.jpeg


C4P2uQq7qLO4E_-CKXt9jS8F9_R7bUf7.jpeg
 
Een goede voorbereiding is het halve werk.. Komt hier wel goed volgens mij :thumbs:
 
@Gerrit Wat is er fout aan PVC lijm? Ik heb net al mijn leidingen gelijmd met SOUDAL lijm. Is speciaal voor harde PVC leidingen onder druk.

prima lijm voor druk/pvc niet druk over maken

groet

jaap
 
Bedankt voor de reacties!

Ziek vandaag maar toch nog wat gedaan.
Morgen komen de hulptroepen het aquarium op het frame zetten dus wil dan zoveel mogelijk gedaan hebben.
Het is wel prettig dat je ook ergens bij kan van boven af :)

Het T-stuk van de bioloog afvoer weggehaald en ga deze in de bioloog plaatsen ivm ruimte gebrek (en spetteren?).
Op het T-stuk komt de aansluiting vanaf de kraan om eerst het koude water te spoelen.
Zodra het water warm genoeg is schakeld hij over naar het aquarium.

Verder heb ik me alleen bezig gehouden met de electra.

VocnPmwMxrlgE9PkQFFC_emCvHHPQCxR.jpeg


VocnPmwMxrlgE9PkQFFC_emCvHHPQCxR.jpeg


VocnPmwMxrlgE9PkQFFC_emCvHHPQCxR.jpeg


Zie nu pas dat er 1 scheef zit...OHNEE! Gaan we straks gelijk eens aanpakken.
Mijn vrouw zecht dan altijd: "boeiend, zit toch in een kastje". Maarja zo werkt dat bij mij niet...

Voor de verwarming komt een apart stopcontoct maar mis nog een component dus nog even geduld.
De 2x 4 stopcontacten spreken voor zich en is voor....tja bijna alles :)
Het 1x 2 stopcontact is voor de pompen en zit achter een NO relais
Het 1x 1 stopcontact is voor de CO2 solenoid en zit achter een NC relais.

Morgen moet ik nog wat PVC in orde maken en het geheel op zijn plek zetten.
Dan dus wer een update.
 
Haha leuk die noodstop! Wat stopt die exact? Moet een NOODstop niet makelijk toegankelijke zijn? :p
 
Haha leuk die noodstop! Wat stopt die exact? Moet een NOODstop niet makelijk toegankelijke zijn? :p

Bij het vorige aquarium had mijn potfilter een spuiter en ik was op mijn werk. Vrouw lief wist niet hoe ze hem uit kon zetten want was niet gewoon een stekker en had geen aan/uit knop.
Blinde paniek natuurlijk....
Toen we het over dit aquarium hadden zei ze dat het mocht maar dan wel met nood stop. Meer als grapje maar zo gezegd zo gedaan...... :deal:
Hij zit in de stroom toevoer dus stopt letterlijk alles van het aquarium.

Hij zit daar handig genoeg. Ofwel heb hem er tussen gefrommeld want was hem vergeten..... :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
GEWELDIG zo´n killswitch :D en opzich wel handig...

verder vind ik het allemaal mooi gedaan. ikzelf werk gewoon met stekkerdozen :juggle:
 
Zie maar dat je hem niet per ongeluk indrukt als je zo even vlug wat gerief in de kast stopt! :eek:
 
Was het niet makkelijker geweest om alles op één hoogte te monteren met een kabelgoot eronder?

nu lijkt het of je van de ene doos naar de andere doos, de stroomkabel dubbel hebt uitgevoerd?

Klopt het dat als je nu de stroom eraf haalt ook daad werkelijk alles uit is?
 
Zie maar dat je hem niet per ongeluk indrukt als je zo even vlug wat gerief in de kast stopt! :eek:
Dat zou meer dan vervelend zijn, moet ik er een kapje overheen zetten.


Was het niet makkelijker geweest om alles op één hoogte te monteren met een kabelgoot eronder?

nu lijkt het of je van de ene doos naar de andere doos, de stroomkabel dubbel hebt uitgevoerd?

Klopt het dat als je nu de stroom eraf haalt ook daad werkelijk alles uit is?

Alles naast elkaar met een gootje eronder is inderdaad hoe het zou moeten maar ik kreeg het niet passend binnen de ruimte welke ik tot mijn beschikking heb.
4x stopcontact tegen de acherwand moet eigenlijk nog op gelijke hoogte komen maar ik moet eerst kijken hoe al het PCV straks uitkomt als het aquarium staat.

Snap misschien wat je bedoeld maar ga niks dubbel aanleggen hoor......1x is al vervelend genoeg.
Stroom komt binnen en gaat dan naar de noodstop.
Van de noodstop gaat deze naar de junction box.
Vanaf de junction box gaat het naar alle stopcontacten.
Dus als de noodstop in staan gaat echt alles uit.

De junction box links onder heb ik gebruikt voor mijn relais dus vandaar dat er 1 kabel in gaat en 1 uit (bordje zit nog wat scheef maar moet ik nog netjes vast zette na het testen morgen)
Alle lassen zitten dus alleen in de middelste junction box en dus niks doorgelusd wat ik wel zo makkelijk vind.

b3JDpXQtD9MjrLLbcSDDldMq5zxjgZNT.jpeg
 
Had je zo'n mooi voorbeeld uit mijn foto album kunnen jatten :p

Mja zo ieder zijn ding ;) het ziet er iig een heel stuk beter uit dan zo'n spinnenweb met stekkerdozen :p
 
Bij het vorige aquarium had mijn potfilter een spuiter en ik was op mijn werk. Vrouw lief wist niet hoe ze hem uit kon zetten want was niet gewoon een stekker en had geen aan/uit knop.
Blinde paniek natuurlijk....

Ja al zal die zonder stroom alsnog blijven spuiten natuurlijk!

Over spuiten gesproken. In zo'n kast met water aansluiting, had ik toch zeker alles IP44 aangesloten. En op zijn minst alle electra hoger, dan de waterkraan.
Maar ja........iets met aan de wal staan....:juggle:
 
Ja al zal die zonder stroom alsnog blijven spuiten natuurlijk!

Over spuiten gesproken. In zo'n kast met water aansluiting, had ik toch zeker alles IP44 aangesloten. En op zijn minst alle electra hoger, dan de waterkraan.
Maar ja........iets met aan de wal staan....:juggle:
Neen toch? Hij werkt met een bioloog! als alles goed is afgesteld en de filter uitlaat ZIT BOVEN WATER (Is dit zo?Anders zal het nog wel even spuiten ja!) zal het spuiten stoppen en het overtollige overloopwater het bioloog vullen. (of overlopen in het riool?) Bij een potfilter heb je de wet van comunicerende vaten en zal het spuiten idd door gaan tot je aquarium leeg is!

@Redeque mss moet je de hoofd afvoerkraan rood spuiten? Dan weet je vrouw direct welke er toe moet! :)
 
Flinke vorderingen gemaakt! Goed bezig! Ik zou willen dat ik zoveel tijd had om te knutselen hah! Keep up the good work!
 
Tja, het kan altijd mooier, beter en professioneler.
Maar als hobbyist ben ik dik tevreden.

Kan overal goed bij want als straks de scheiding wandjes in de kast gemaakt worden zal er niet veel ruimte overblijven ben ik bang.
 
Vandaag aangesloten wat ik aan moest sluiten en het aquarium erop gezet.

sXmfCqtsyZ0raWCCHFWswaFmhsgX4EJb.jpeg


sXmfCqtsyZ0raWCCHFWswaFmhsgX4EJb.jpeg
 
Netjes Netjes! Ziet er top uit!
 
Vandaag weer niet stil gezeten.

Vandaag PVC geinstalleerd voor de bodemafzuiging en is naar mijn zin geworden.
Getracht foto's te maken maar het is al te donker dus zal tot morgen moeten wachten.
Houden jullie tegoed!

Verder de As-build tekening gemaakt voor het aquarium en verstuurd naar de achtergrond fabrikant.
Nu wachten op hun laatste voorstel zodat ik de order kan plaatsen.
Levertijd is 3 weken dus dat valt nog wel mee.
Na het plaatsen van de achtergrond kunnen de stabilasatie strips erin en dat moet 2 weken drogen.
Watertest laat dus nog wel 6weken op zich wachten.
 
Ik wil vandaag beginnen met het installeren van de persleiding van de opvoerpomp. Nu kwam ik net op het internet een stukje tegen waar ze aan raden een slang verbinding te maken tussen pomp en persleiding.
Stukje van enkele cm zou an veel verschil geven in trillingen en dus geluid.

Heb hier zelf geen rekening mee gehouden en de spullen dus ook niet in huis.

Wat is jullie ervaring?
Leiding wordt 32mm maar denk niet dat dit relevant is.
 
Jullie hadden nog foto's van me te goed van de bodemafzuiging.
Het is nog steeds donker op deze regenachtige dag maar heb mijn best gedaan.
(gelijk maar even een ledstipje besteld voor in het kastje)


CVKtFGJwiGULORUIOR5gfb-FyprKgziS.jpeg



Helemaal rechts net na de bodemdoorvoer heb ik een T-stuk gemaakt om het aquarium leeg te kunnen maken.
Voorzien van een cap want moet er niet aandenken dat ik die per ongeluk aan tik voordat ik naar bed ga... :)
CVKtFGJwiGULORUIOR5gfb-FyprKgziS.jpeg


Het T-stuk in de zuig voor de slang tule is bedoeld voor een temperatuur sensor.
Deze heb ik al al klaar dus kan ik er zo opdraaien.
In spersleiding zit een 3/4" flow meter zodat ik kan zien wanneer ik het filter schoon moet maken.
CVKtFGJwiGULORUIOR5gfb-FyprKgziS.jpeg
 
Lekker bezig! Begint al op te schieten! Wat is je volgende stap?
 
Ik lees dat je de waterkraan eerst laat lopen, totdat het water op temperatuur is,
Doe je dat doormiddel van een voeler of sensor of handmatig en waarom 3 kleppen .
Wat betreft het stukje slang zou kunnen werken , in mijn beroep als werkvoorbereider hydrofoors en pompen.
worden hiervoor compensatoren gebruikt, ligt dan aan de drukklasse of deze volrubber zijn of gelaagd met rvs,of geflenst met trekstangen
Soms worden bij extrem geluidsoverlast lange rubberen slangen gebruikt
 

Terug
Bovenaan