200 liter subtropisch


R

roelien

Guest
Hallo allemaal,

Na lang te zijn weggeweest ben ik weer begonnen met een nieuw project, afgelopen weekend een glazen bak opgehaald bij Hornbacb van 100*40*50

Dit gaat een subtropische bak worden, de laagste temperatuur zal 18 zijn ( snachts), verder voornamelijk rond 20 graden.

Het word een aquaponics systeem dus in totaal straks 270 liter in het systeem.

Als vissenbestand had ik het volgende in gedachten ( aantallen zijn een schatting)

15 Chinese danios
8 corydoras Paleatus
5 platy variatus
5 appelslakken
10 odessa of cherry barbeel
Vuurgarnalen

Zebra danios zijn ook nog een optie.

Zijn er mensen die evt ideeën hebben, ben eigenlijk ook nog opzoek naar een wat grotere eye-catcher?

Alvast bedankt,
Groeten roelien
 
Als blikvangers kom je voor een subtropische bak al snel bij een beperkt aantal soorten. Paradijsvissen, honing en dwerggoeramies, Laetacara dorsigera en apistogramma borelli. Voor al deze vissen geld dat het bestand dat je in je hoofd hebt al wat te druk is. Ofwel op de bodem voor de cichliden of aan het oppervlak voor de labyrint vissen.
 
Ik denk ook niet dat cherrybarbelen een goed idee zijn. Heb ze hier op 24 zitten, daar doen ze het prima op. 18 graden lijkt me redelijk weinig voor ze.
 
Oké bedankt, de vissen die ik zoiets in mijn bak wil is een flinke groep Chinese danios.

15 Chinese danios
10 corydoras Paleatus
5 appelslakken
Koppel / harem van 1 van de genoemde soorten.


Dan leek me dit een mooi begin, is het mogelijk om hier nog een paar platy variatus bij te doen. Mijn bak word goed vol met planten.
 
seriouslyfish geeft voor de chinese danio's 14-22 graden en voor de paleatus 22-26 graden.

ik denk dat de paleatus ook wel ietsje lager kan, maar dat betekent dus wel dat de paleatus de hele tijd zo'n beetje op minimumtemp zit en de danio's op maximum temp. Dat lijkt me niet zo'n goed idee...

Cory's met bodembewonende cichliden wordt ook geen succes waarschijnlijk. Goerami's kan wel. Maar ja, de danio's passen daar weer niet echt goed bij qua temperatuur...
 
Mijn bak zal eigenlijk nooit de 22 bereiken, behalve eens uitzonderlijk op een hele zomer dag.

De Cory's wil ik eventueel wel weglaten mocht dat niet kunnen,

Laetacara dorsigera is wel echt een prachtige vis, kunnen die wel samen met appelslakken?
 
Ik weet niet precies wat de lengte is, (de een zegt 4-5 cm, de ander 8-9) maar qua waterwaarden zou het denk ik wel kunnen als je ze op zo'n 19 graden houdt.
Voor appelslakken lijkt 19 graden me redelijk koud, maar ik heb ze zelf nog nooit gehad, dus kan daar weinig zinnigs over zeggen.
 
Appelslakken kunnen best koud. Ze leven dan langer, zijn minder actief en eten minder.

Ik vind alleen de Laetacara dorsigera er kwa look niet echt bij passen. Zal wel even zien, het zal nog wel 2 maanden duren voor de eerste vissen erin kunnen.

Bedankt voor jullie hulp, ik maak wel een topic aan zodra ik begin met de bouw van de kast
 
seriouslyfish geeft voor de chinese danio's 14-22 graden en voor de paleatus 22-26 graden.

ik denk dat de paleatus ook wel ietsje lager kan, maar dat betekent dus wel dat de paleatus de hele tijd zo'n beetje op minimumtemp zit en de danio's op maximum temp. Dat lijkt me niet zo'n goed idee...

Cory's met bodembewonende cichliden wordt ook geen succes waarschijnlijk. Goerami's kan wel. Maar ja, de danio's passen daar weer niet echt goed bij qua temperatuur...
Paleatus kan veel kouder dan 22 graden. Bij mij zitten ze jaar rond in de vijver en ik heb ze op 6 graden zien leggen. Dus voor te koud zou ik niet zo bang zijn.
 
alles kan, maar denk niet dat ze van 6 graden echt blij worden...
in hun natuurlijke biotoop zal het ook lang niet zo koud zijn denk ik
 
Ze zijn in het wild wel in temperaturen gevonden rond het vriespunt, er zijn dus ook mensen die ze het hele jaar in een vijver hebben heb ik gelezen. Ze kunnen 10-15 jaar oud worden maar dat worden ze niet op die temperaturen las ik ( hun leven word gehalveerd)

Ik denk dus dat mijn 18-20 geen probleem zal zijn.
 
Bij mij zitten ze tussen 22 en 25 graden, soms uitschieters naar boven, nooit minder dan 22 graden.
Dat ze heel tijdelijk op lage temperaturen kunnen wil niet zeggen dat het heel goed is.
 
Niet echt een traditionele blikvanger in de zin dat ze niet als eerste in het oog springen, maar heb je wel eens gekeken naar Rhinogobius sp.? Zeer interessant gedrag en past perfect bij Chinese danio's.

Voor mij is een blikvanger niet altijd per se de meest kleurige vis van de bak, maar de meest interessante.

/edit: Dan zou ik de cory's misschien wel later vallen.
 
Niet echt een traditionele blikvanger in de zin dat ze niet als eerste in het oog springen, maar heb je wel eens gekeken naar Rhinogobius sp.? Zeer interessant gedrag en past perfect bij Chinese danio's.

Voor mij is een blikvanger niet altijd per se de meest kleurige vis van de bak, maar de meest interessante.

/edit: Dan zou ik de cory's misschien wel later vallen.
Dat laatste inderdaad, ik zou niet snel Cory's en Goby's mixen. Ben het er wel mee eens dat een Rhinogobius goed bij je Danio's zou gaan!
 
Zeker een leuke vis :), bedankt.

Mijn blikvangers zullen de chinese danios zijn, ik zal de GOBY onthouden.
 
Interessant dat enkelen van jullie denken dat een vis, de corydoras paleatus in dit geval, het prettiger vindt om warm te zitten. Het is echt een subtropische vis, die je beter koel kunt houden. Niet te lang boven de 22C. Corydoras aeneus kan ook koud. Ik ben niet heel goed thuis in de cichliden, maar er zijn wel soorten die het goed doen in koele omstandigheden. Een flinke groep chinese danio's zal je goed bevallen. Als je er barbeeltjes bij wilt doen kun je die beter tot blikvanger maken. Bijvoorbeeld odessabarbeel, purperkop, prachtbarbeel. De sherrybarbeel kan beslist ook wat koeler. Met de drukkere barbeeltjes is de zebradanio een betere combinatie als de chinese danio. De barbus semifasciolatus (neem de wildvorm is die te vinden is) kan wel weer heel goed met de chinese danio.
In dat gezelschap kun je heel goed een koppel paradijsvissen houden. Of Trichogaster fasciatus. Die heeft een flink formaat en kan heel koud.
 
Interessant dat enkelen van jullie denken dat een vis, de corydoras paleatus in dit geval, het prettiger vindt om warm te zitten. Het is echt een subtropische vis, die je beter koel kunt houden. Niet te lang boven de 22C. Corydoras aeneus kan ook koud. Ik ben niet heel goed thuis in de cichliden, maar er zijn wel soorten die het goed doen in koele omstandigheden. Een flinke groep chinese danio's zal je goed bevallen. Als je er barbeeltjes bij wilt doen kun je die beter tot blikvanger maken. Bijvoorbeeld odessabarbeel, purperkop, prachtbarbeel. De sherrybarbeel kan beslist ook wat koeler. Met de drukkere barbeeltjes is de zebradanio een betere combinatie als de chinese danio. De barbus semifasciolatus (neem de wildvorm is die te vinden is) kan wel weer heel goed met de chinese danio.
In dat gezelschap kun je heel goed een koppel paradijsvissen houden. Of Trichogaster fasciatus. Die heeft een flink formaat en kan heel koud.

Heel erg bedankt voor de reactie, het word zeker een groep chinese danios en corydoras :) odessa barbeel vind ik ook prachtig, waarom is dit een mindere combi met chinese danios,?

Trichogaster fasciatus is ook mooi. Veel om over na te denken dus :) maar er komen zeker chinese danios, heb deze in een bak gezien en helemaal verliefd geworden op deze vissen, kan er uren naar kijken
 
Je kan inderaad een Apistogramma borelli er in doen en dan nog een schooltje die er boven rustig zwemt. Was de Laetacara ook niet een cichlide die het goed deed op een lage temperatuur?


Als blikvangers kom je voor een subtropische bak al snel bij een beperkt aantal soorten. Paradijsvissen, honing en dwerggoeramies, Laetacara dorsigera en apistogramma borelli. Voor al deze vissen geld dat het bestand dat je in je hoofd hebt al wat te druk is. Ofwel op de bodem voor de cichliden of aan het oppervlak voor de labyrint vissen.

Kan me vergissen, maar waren vooral de mannelijke paradijsvissen niet agressief (en vooral naar de vrouwen toe) en beter solitair te houden?
 
Je kan inderaad een Apistogramma borelli er in doen en dan nog een schooltje die er boven rustig zwemt. Was de Laetacara ook niet een cichlide die het goed deed op een lage temperatuur?




Kan me vergissen, maar waren vooral de mannelijke paradijsvissen niet agressief (en vooral naar de vrouwen toe) en beter solitair te houden?
Laetacara dorsigera kan inderdaad koeler gehouden worden.
Paradijsvissen doen het prima op lagere temperaturen. Ik had een koppel in 1.30 en zij verzorgden samen de jongen. Agressie viel erg mee. Alleen de corydoras kregen steeds op hun donder.
 
Bedankt voor de reacties, ik verbaas me over hoeveel keus er toch nog is met wat lagere temperaturen, zal gaan bouwen en opstarten :)
 
Had idd gezien dat deze ook kon maar deze trekt mij niet zo :)
 

Terug
Bovenaan