2 witten lampen of 1 roze en 1 witte?


rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Berichten
87
zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar advies welke lampen ik het beste kan nemen. momenteel heb ik in mijn eheim 80 2 witten lampen maar ik hoorde dat als je de achterste vervangt voor een roze/rode lamp het beter is voor je planten en je vissen hier door kleurrijker uitkomen. nu zit ik een beetje in dubio of ik een roze lamp zal aanschaffen. heeft iemand ervaring met deze lampcombinatie of met roze/rode lampen?
 
Hoeveel watt zijn die buizen en is dat T8?
In dat geval kun je misschien kiezen voor de Philips buizen met de kleuren 865, 840 en 830.
 
rikkertjacob zei:
zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar advies welke lampen ik het beste kan nemen. momenteel heb ik in mijn eheim 80 2 witten lampen maar ik hoorde dat als je de achterste vervangt voor een roze/rode lamp het beter is voor je planten en je vissen hier door kleurrijker uitkomen. nu zit ik een beetje in dubio of ik een roze lamp zal aanschaffen. heeft iemand ervaring met deze lampcombinatie of met roze/rode lampen?

Als je met roze/rode lampen bedoelt de Grolux-lampen, dan kan ik je zeggen dat die zeker niet echt bevorderlijk zijn voor je planten. Het rendement van deze lampen is slechts de helft van een normale lamp. Je planten zullen door lichtgebrek harder gaan groeien, en daardoor worden ze lelijk
 
dus als ik het goed begrijp is roze/rood licht helemaal niet zo goed voor je bak en kan ik beter 2 witte lampen nemen?
heb even op het internet gekeken en kwam uit bij de philips buizen 965 en 930 dit omdat de 900 serie een natuurlijkere kleur schijnt te hebben als de 800 serie. iemand hier ervaring mee?
 
Ik ken de 9 serie dus niet en weet dat de meeste leden die deze lampen hebben de 8 serie gebruiken. Zelf heb ik boven de 2 grote bakken de 840 met de 830 en dat geeft een iets gelig licht vindt ik zelf.
In de 60cm bakken heb ik dan de 840 erboven hangen. Veel hangt ook van je smaak af. In mijn FA kun je wel zien hoe dat dan uitpakt (zie onderschrift).
 
Bij de beschrijving van de 900 serie hebben ze het over koel zeer wit licht en lijkt me juist niet natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan