2 potfilters in cascade achter elkaar mogelijk?


F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb een 2 meterbak met behoorlijk grote amerikaanse cichliden.

Nu heb ik hier op het moment 3 filters onder hangen

1x Eheim Pro 3 1200XL
2x Eheim Pro 3 600

Ik heb steeds gedraaid met de 1200 en de 600, maar ik wilde graag het 3e filter wat ik toch nog heb staan gebruiken om enkel watten in te doen voor filtratie van zweefvuil, omdat ik nu ook meer vers voer geef wat toch wat hogere belasting geeft.

Ik heb nu succesvol de 2 Eheim 600 filters achter elkaar gehangen, dus het water gaat eerst door het filter met de watten en vervolgens van daaruit door naar het volgende filter. De CO2 reactor heb ik vervangen door een atomizer om de druk niet te veel laten zakken en de UV is er tussen vandaan gehaald.

Nu vraag ik me echter 1 ding af, aangezien ik een houten vloer heb in de woonkamer en dat is het risico op lekkage. Als ik het laatste filter aanzet dan maak ik me geen enkele zorgen, omdat er dan onderdruk is in de filters. De doorstroming is natuurlijk wel wat minder omdat hij het door 2 potten moet trekken.

Als ik de beide filters inschakel, dan heb ik wél een stevige doorstroming, maar ik vraag me even af of dit redelijk veilig is.

Ik heb nu voor de test het achterste filter ingeschakeld, zodat het het via het 2e potfilter letterlijk naar buiten drukt en ik heb geen enkel probleem opgemerkt.

Ik overweeg namelijk om het laatste filter 24/7 te laten draaien en 's nachts en als wij van huis zijn het 2e filter automatisch bij te laten schakelen zodat er 's nachts wat betere doorstroming is (geeft iets meer geluid dus vandaar).

Iemand die hier ervaring mee heeft.
 
Zou de rotor uit het eerste filter halen en niet inschakelen denk ik.

Zie de meerwaarde niet zo van 2 filters in serie zetten EN beide laten draaien.

Weet niet wat je onder vers voedsel verstaat?
 

Terug
Bovenaan