190 Liter tank voor Guppies en Betta en Corydoras | Hoeveel flow moet mijn filter zijn?


F

Fluo

Guest
Hallo allemaal
ik zit met het volgende.

ik ga woensdag een aquarium halen van 190L (dit word mijn eerste keer in de hobby dus ik ben NOOB)
de tank is 101CM lang en uiteraard komt er een filter een uv-c lamp, verwarming 200W etc etc.
ik zat te denken aan de JBL cristalprofi 901 (want dit is 900L per uur zegt de verpakking_
nou lees ik alleen online dat de filter 450L per uur pompt

dus dat is 2 keer doorloop per uur... maar ik lees overal dat dit 4 a 5x moet zijn per uur.
moet ik toch een versie groter nemen?

ook hoor ik dat guppies en bettas niet van stroming houden, dus misschien is een te groot filter weer schadelijk

wat moet ik doen? en wat zouden jullie doen.
 
Guppen en betta gaan niet samen.
Betta's hebben quasi stilstaand (en daardoor vrij zuurstof arm) water nodig, guppen daarentegen hebben zuurstofrijk water vandoen.

De 5x debiet per uur is de theoretische waarde, als daar in de prakrijk de helft van overblijft is dat prima. De inhoud van de filter is belangrijker dan het debiet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
Er zijn veel leden die op een meterbak deze filter gebruiken en dat gaat prima maar zoals al is gezegd is de combi niet ideaal. Betta s houden van rustige medebewoners en veel drijvers en planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
Guppen en betta gaan niet samen.
Betta's hebben quasi stilstaand (en daardoor vrij zuurstof arm) water nodig, guppen daarentegen hebben zuurstofrijk water vandoen.

De 5x debiet per uur is de theoretische waarde, als daar in de prakrijk de helft van overblijft is dat prima. De inhoud van de filter is belangrijker dan het debiet.

Ik zie de vissen vrij vaak bij elkaar, maar dit is dus helemaal niet goed.. dat word dan dus geen Betta erbij.
wat betreft het filter is het dus prima :D thanks!!


Er zijn veel leden die op een meterbak deze filter gebruiken en dat gaat prima maar zoals al is gezegd is de combi niet ideaal. Betta s houden van rustige medebewoners en veel drijvers en planten.

goed om te horen dat dit dus een prima filter is. ik zag door de bomen het bos even niet meer, er komt ook zoveel informatie op je af tegelijk :p
ja guppies zijn niet bepaald rustig te noemen haha, ik denk dat ik ze ga mixen met de tetra's die kunnen volgens mij prima samen en zijn net zo druk.
thanks voor je hulp!
 
En guppen houden wel van een beetje stroming.
Die van mij spelen er zelfs regelmatig mee.
Zo dicht mogelijk naar de monding zwemmen en dan wíeíeíeee mee laten voeren.
 
  • Haha
Waarderingen: Fluo
Ik heb een 180 liter bak, als je een slag groter kan krijgen op marktplaats zou ik een groter filter kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
Ik heb een 180 liter bak, als je een slag groter kan krijgen op marktplaats zou ik een groter filter kopen.

ik heb uiteindelijk gekozen voor de JBL 1502 (nieuw) dit omdat hij meer biomassa ruimte heeft en net iets meer flow heeft
 
helaas moet ik nog even wachten want mijn nieuwe aquarium kwam binnen met een heeeeeel klein barstje in de bodem, dit is natuurlijk not done.. maar kan gebeuren.

dus maandag as. omruilen en na een grondige inspectie kan ik dan eindelijk gaan beginnen :cool:
 

Terug
Bovenaan