180 liter bak waterwissels


Ik ben ook echt super benieuwd naar je nieuwe bak! Leuk! Ik hoop dat je een foto topic aan maakt!
Heeft je nieuwe vis al een naam gekregen?


In dit geval is het inderdaad verstandiger om al je vissen in je grotere bak te zetten.
Wat je zegt over het indraaien klopt helemaal. Je zegt hele verstandige dingen.
Wat je grote bak als pluspunt heeft ten opzichte van je kleinere bak, is het aantal liters water. Vergelijk het met een glas limonade. Als je 20ml siroop in een glaasje van 150ml doet, dan heb je een veel sterkere limonade dan wanneer je 20ml in een pul van een halve liter doet.
Dan nu de iets smerigere vergelijking ;) : als je vissen hun behoefte doen in 54 liter water, dan is dat veel minder verdund dan wanneer ze dat doen in 180L.
Door je filter in je 180L te zetten heb je weliswaar naar verhouding minder nuttige bacteriën, maar wel meer water. En dat helpt om het tekort aan filtervermogen van je bacteriën wat op te vangen. Omdat de stikstofcyclus nog niet in balans is (te weinig bacteriën voor het aantal liters en het aantal bewoners) zul je nog ergens 'handmatig' moeten ingrijpen om de waterkwaliteit goed te houden tot je bactericultuur goed is. En dat is: wat vaker water verversen, zodat je eigenlijk voorkomt dat er een piek ontstaat omdat je je water zo veel mogelijk verdund houdt van die afvalstoffen.

Dit is een beetje wat ik de afgelopen maanden hier op het forum geleerd heb (dus high five mede 'groentje' ;))
Ik vind het top van je dat je dit allemaal voor je vissen geregeld hebt. Je vissen hebben mazzel met je.
Echt een super lieve reactie en duidelijke uitleg! Morgen zet ik ze over in de grote bak...spannend!!! Ik zal zeker op dit forum wat foto's plaatsen zodat jullie op de hoogte blijven. Het nieuwe visje heet Olaf 😄 Alle drie mijn sluiers zijn naar disneyfiguren vernoemd. Mijn zwarte telescoopoog heet Abu (aapje van Aladdin), mijn oranje Ryukin sluier heet Cleo (vis in Pinoccio) en deze heet Olaf (sneeuwpop uit frozen) doordat het een leeuwenkop is en ook wit met oranje! :p
 
Ik ben heel benieuwd naar je 180 l bak straks, en naar je nieuwe Sluier natuurlijk. 3 Sluiers is een mooi aantal, dat zie ik hier aan die van mij ook. Goed filteren, goed meten en waterwissels erbij... fijn dat je zo snel actie hebt ondernomen.
Ik ga zeker mijn best doen. Bedankt voor je positieve reactie en feedback :LOL: Morgen upload ik filmpjes!!
 
Kijk of je aan hoornblad kan komen. Dat is een sterke plant die snel groeit en sluiers niet zo lekker vinden. Planten (en met name snelgroeiers) hebben een positieve invloed op je waterwaardes.
Ik heb vaak hele bossen hoornblad over, dus ik kan je wat toesturen als je wil.
 
Kijk of je aan hoornblad kan komen. Dat is een sterke plant die snel groeit en sluiers niet zo lekker vinden. Planten (en met name snelgroeiers) hebben een positieve invloed op je waterwaardes.
Ik heb vaak hele bossen hoornblad over, dus ik kan je wat toesturen als je wil.
Goeie tip! Als je hoornblad over hebt zou het natuurlijk super fijn zijn als je het kan toesturen 🤭 Hoe duur wordt dat dan? Ik moet namelijk wel ff opletten met mijn budget nu... In totaal nu rond de 300 euro uitgegeven 😅 Had ik niet verwacht toen ik even leuk aan wat visjes begon hahah
 
Goeie tip! Als je hoornblad over hebt zou het natuurlijk super fijn zijn als je het kan toesturen 🤭 Hoe duur wordt dat dan? Ik moet namelijk wel ff opletten met mijn budget nu... In totaal nu rond de 300 euro uitgegeven 😅 Had ik niet verwacht toen ik even leuk aan wat visjes begon hahah
Het is denk ik handig om dit even via de pb verder te regelen;)
 
Het is denk ik handig om dit even via de pb verder te regelen;)
Inderdaad, sorry 😬

Nog wel iets anders. Ik ben nu druk bezig met het installeren van de Eheim 2213, maar het lukt niet. Alle slangen zijn aangesloten, maar de filter zuigt geen water op. Nu weet ik dat je dan zelf aan de slang moet zuigen maar ook dan komt er bij mij geen water omhoog. Is er een andere manier om de filter aan de praat te krijgen?
 
Echt een super lieve reactie en duidelijke uitleg! Morgen zet ik ze over in de grote bak...spannend!!! Ik zal zeker op dit forum wat foto's plaatsen zodat jullie op de hoogte blijven. Het nieuwe visje heet Olaf 😄 Alle drie mijn sluiers zijn naar disneyfiguren vernoemd. Mijn zwarte telescoopoog heet Abu (aapje van Aladdin), mijn oranje Ryukin sluier heet Cleo (vis in Pinoccio) en deze heet Olaf (sneeuwpop uit frozen) doordat het een leeuwenkop is en ook wit met oranje! :p
Wat tof dat ze namen hebben. Leuke namen ook! Cleo vind ik bijzonder clever gevonden!

Nog wel iets anders. Ik ben nu druk bezig met het installeren van de Eheim 2213, maar het lukt niet.
Ik ken het filter niet, maar ik hem 'm even in de google gegooid en die gaf me dit topic, heb je hier iets aan?

Hoop dat het helpt! Succes!
 
Wat tof dat ze namen hebben. Leuke namen ook! Cleo vind ik bijzonder clever gevonden!


Ik ken het filter niet, maar ik hem 'm even in de google gegooid en die gaf me dit topic, heb je hier iets aan?

Hoop dat het helpt! Succes!
Ik ga het lezen, bedankt!
 
Nou, dat gaat mooi worden denk ik, je visjes zullen blij zijn.
disney aladdin GIF

Romania Snowman GIF by echilibrultau

disney flirting GIF
 
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik veel geleerd op dit forum en ben ik van een 54 L bak overgegaan op een 180 L voor mijn sluiers. Ik heb twee sluierstaarten en heb er gister nog een derde bijgekocht. Over 5 weken zullen ze ongeveer in de 180 L bak gaan aangezien het nu nog moet indraaien.
Ik heb 2 Eheim 2213 filters waarvan ik eerst ga starten met 1 om te zien hoe dat gaat. Verder zijn de vissen nu nog maar 4-6 cm groot en voer ik ze gemiddeld 10 korreltjes per dag. Ik ben van plan veel planten in het grote aquarium te gaan plaatsen.

Ik vraag me nu alleen dus af hoevaak en hoeveel water ik zal moeten gaan verversen wekelijks. Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen!! 😊
Ook ik heb een 180 liter bak, netto zal het wel zo'n 150 liter zijn, waarin ik zo'n 25% per week ververs. Zeg, zo'n 40 liter. Maar ik moet daarbij vertellen dat ik geen vervuilende vissen heb. Dus je hoeveelheid te verversen water zal m.i. zelfs wat hoger moeten liggen.
 
Ook ik heb een 180 liter bak, netto zal het wel zo'n 150 liter zijn, waarin ik zo'n 25% per week ververs. Zeg, zo'n 40 liter. Maar ik moet daarbij vertellen dat ik geen vervuilende vissen heb. Dus je hoeveelheid te verversen water zal m.i. zelfs wat hoger moeten liggen.
Oke, duidelijk! Bedankt voor de info (y)
 
Ik heb 3 Sluiers en 1 Ancistrus in mijn 200 l bak en ververs 1 x per 3 dagen 60 %. Het verversen doe ik 's morgens in een halfuurtje, nadat ik met een sponsje de ruit heb gepoetst. Mijn Sluiers groeien als kool en doen het goed.
 
Hai allemaal,

Ondertussen zijn we een paar uur verder, maar Cleo, Abu en Olaf zitten in de grote bak hoor! :LOL: Het enige is dat de bak nog aardig troebel is (kan hopelijk geen kwaad toch? 😬) en ik daardoor het resultaat nog niet aan jullie kan laten zien. Morgen meer dus. Ik kan jullie in ieder geval laten weten dat de sluiers helemaal happy zijn!

Maandag komt de testkoffer binnen waarmee ik de waterwaardes bij kan houden, dus hopelijk kan ik op die manier een nitrietpiek voorkomen. Ik wil iedereen bij deze bedanken die me heeft geholpen door al jullie goede advies (y) Ik zal zeker nog vaker dingen vragen, want er is altijd nog meer te leren natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het echt knap zoals je het doet. En dat je zelf de filter toch maar even aan de praat hebt gekregen en je zelf het probleem vond. Ik heb gewoon een hulplijn gebeld voor een hele avond zo'n beetje toen ik mijn Eheim probeerde in actie te krijgen 😜
Nu moet ik zeggen dat mijn moeder ook heel veel heeft meegeholpen hoor wat betreft de filter 🤭 Maar aangezien onze tuinslang niet op de kraan paste ben ik degene die de hele dag met emmers in de weer is geweest 😝 En jullie kunnen het natuurlijk nog niet zien, maar ik ben toch best trots op hoe het er nu uitziet! ;)

Kun jij mij trouwens vertellen of troebel water slecht is voor de vissen :S Of iemand anders?
 
Op zich niet geloof ik. Het hangt er een beetje vanaf wat het troebel maakt 😉 maar je hebt er schoon water in gedaan en 3 kleine visjes die er net in zwemmen dus het zal nog wel geen enorme hoeveelheid schadelijke stoffen zijn denk ik.

Had je het zand niet gespoeld? Want dan kan het wel een paar dagen duren. Ik had mijn zand wel gespoeld maar niet goed genoeg dus heb wel bijna een week een mistige bak gehad 😅 maar ik had de vissen er toen nog niet in.
 
Op zich niet geloof ik. Het hangt er een beetje vanaf wat het troebel maakt 😉 maar je hebt er schoon water in gedaan en 3 kleine visjes die er net in zwemmen dus het zal nog wel geen enorme hoeveelheid schadelijke stoffen zijn denk ik.

Had je het zand niet gespoeld? Want dan kan het wel een paar dagen duren. Ik had mijn zand wel gespoeld maar niet goed genoeg dus heb wel bijna een week een mistige bak gehad 😅 maar ik had de vissen er toen nog niet in.
Ik heb het zand gister in een bak ongeveer 9x uitgespoeld, maar blijkbaar nog niet goed genoeg dan... Zolang het niet erg is voor de visjes, moet ik maar geduld hebben!
 
Toch nog iets anders om te vragen... Sorry dat ik zo bezig blijf :rolleyes: Er zit dus geen verlichting in mijn aquarium. Is dit echt noodzakelijk? Want ook dit is natuurlijk zeker niet goedkoop. Ik snap dat het beter is voor de planten en het dag en nacht ritme van de visjes, maar zou het ook goed gaan zonder?

Iemand die toevallig goede, maar toch goedkopere verlichting kan aanraden eventueel?
 
Toch nog iets anders om te vragen... Sorry dat ik zo bezig blijf :rolleyes: Er zit dus geen verlichting in mijn aquarium. Is dit echt noodzakelijk? Want ook dit is natuurlijk zeker niet goedkoop. Ik snap dat het beter is voor de planten en het dag en nacht ritme van de visjes, maar zou het ook goed gaan zonder?

Iemand die toevallig goede, maar toch goedkopere verlichting kan aanraden eventueel?
Ik heb er gewoon een staande lamp van marktplaats boven (mijn bak is wel iets groter, 530 liter) voor de vissen hoeft het geen speciaal licht te zijn. Planten hebben wel echt licht nodig maar niet alle planten hoeven heel veel licht. Dus bij het kopen even goed opletten en planten uitzoeken die niet zoveel licht hoeven.
 

Bijlagen

  • 16138438663277684988779501209263.jpg
    16138438663277684988779501209263.jpg
    78 KB · Weergaven: 109
Ik heb er gewoon een staande lamp van marktplaats boven (mijn bak is wel iets groter, 530 liter) voor de vissen hoeft het geen speciaal licht te zijn. Planten hebben wel echt licht nodig maar niet alle planten hoeven heel veel licht. Dus bij het kopen even goed opletten en planten uitzoeken die niet zoveel licht hoeven.
Super slim opgelost. Bedankt voor de tip! Gelukkig heb ik best makkelijke planten die niet veel licht nodig hebben, dus dat komt hopelijk goed.
 
Toch nog iets anders om te vragen... Sorry dat ik zo bezig blijf :rolleyes:
Nee hoor leuk juist! Heb ik iets om over na te denken ;).
Je hebt geen kap op je bak dus? Heb even gespiekt in je andere topic waar je een foto van je vision 180 hebt staan. Kon het daar niet zien (dat klopt want ze zitten als ze er zijn verzinkt).
Of zie ik dat verkeerd? Voor zover ik weet heb je (als je de kap wel hebt) daar een lichtarmatuur in.
 
Nee hoor leuk juist! Heb ik iets om over na te denken
Je hebt geen kap op je bak dus? Heb even gespiekt in je andere topic waar je een foto van je vision 180 hebt staan. Kon het daar niet zien (dat klopt want ze zitten als ze er zijn verzinkt).
Of zie ik dat verkeerd? Voor zover ik weet heb je (als je de kap wel hebt) daar een lichtarmatuur in.
Hahah ik dacht straks even niet na! Ik heb gewoon een kap erop zitten dus de staande lampen kunnen helemaal niet :ROFLMAO: Na de hele dag bezig te zijn geweest met de vissen kan ik niet helemaal meer helder nadenken ;) Ik snap alleen niet hoe ik in die kap verlichting zou moeten aansluiten...
 
Hahah ik dacht straks even niet na! Ik heb gewoon een kap erop zitten dus de staande lampen kunnen helemaal niet :ROFLMAO: Na de hele dag bezig te zijn geweest met de vissen kan ik niet helemaal meer helder nadenken ;) Ik snap alleen niet hoe ik in die kap verlichting zou moeten aansluiten...
Goed nieuws, want je hebt de verlichting er zeer waarschijnlijk eigenlijk al in!
Alleen misschien de lampen zelf dus nog niet.

Als het goed is bestaat je kap uit twee kleppen (een achter, en een 'ronde' voor) en die zitten aan het midden vast aan een 'balk'. Aan die balk zitten als het goed is aan de uiteinden twee paar witte ronde dingen?
Die balk is je lichtarmatuur (armatuur is de naam van de fitting eigenlijk, dus waar je je lamp in schroeft). En die witte ronde dingen waar je je TL- of LED verlichting in plaatst. Zit als het goed is ook een snoer aan met schakelknopje?

Kun je anders inderdaad zoals @Olympus zeer verstandig voor stelt een foto maken van je middenbalk? De onderkant?
 
Om een tuinslang op een keukenkraan aan te sluiten zijn simpele hulpstukken te koop:

 
Om een tuinslang op een keukenkraan aan te sluiten zijn simpele hulpstukken te koop:

Yes, dankjewel. We gaan opzoek naar de juiste!
 
Goed nieuws, want je hebt de verlichting er zeer waarschijnlijk eigenlijk al in!
Alleen misschien de lampen zelf dus nog niet.

Als het goed is bestaat je kap uit twee kleppen (een achter, en een 'ronde' voor) en die zitten aan het midden vast aan een 'balk'. Aan die balk zitten als het goed is aan de uiteinden twee paar witte ronde dingen?
Die balk is je lichtarmatuur (armatuur is de naam van de fitting eigenlijk, dus waar je je lamp in schroeft). En die witte ronde dingen waar je je TL- of LED verlichting in plaatst. Zit als het goed is ook een snoer aan met schakelknopje?

Kun je anders inderdaad zoals @Olympus zeer verstandig voor stelt een foto maken van je middenbalk? De onderkant?
Hieronder een video van de balk. Geen witte ronde dingen helaas....
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.mov
    31.9 MB
Laatst bewerkt:
Hieronder een video van de balk. Geen witte ronde dingen helaas....
Hmmm, ik kan geen filmpje zien, ik zie wel een speler, maar geen beeld.
edit 1: Ik denk dat het aan mijn browser ligt
edit 2: nee iets met een codec. :unsure:
edit 3: heb je voor deze digibeet, als het niet teveel moeite is, alsnog een foto? 😇
 
Hmmm, ik kan geen filmpje zien, ik zie wel een speler, maar geen beeld.
edit 1: Ik denk dat het aan mijn browser ligt
edit 2: nee iets met een codec. :unsure:
edit 3: heb je voor deze digibeet, als het niet teveel moeite is, alsnog een foto? 😇
Foto komt eraan!
 

Bijlagen

  • E6A9296D-BB2A-4C4F-BDD3-5A18E8508308.jpeg
    E6A9296D-BB2A-4C4F-BDD3-5A18E8508308.jpeg
    114.6 KB · Weergaven: 98
  • E9DFF717-C4B0-4915-B09F-2EC0244F5FC2.jpeg
    E9DFF717-C4B0-4915-B09F-2EC0244F5FC2.jpeg
    142.1 KB · Weergaven: 104
Hieronder een video van de balk. Geen witte ronde dingen helaas....

Ik moet echt zeggen dat je geweldig goed bezig bent. Supergeweldig zelfs!

Ik heb ook een juwel Rio 180. Ik herken op de foto het rechthoekje in het midden van de klep vooraan.
De verlichting ontbreekt inderdaad ook het binnenwerk in de lichtkap en dus waarschijnlijk ook de stroomaansluiting

. Dus dan is het voor de planten en de vissen goed om te zoeken naar een oplossing daarvoor en natuurlijk kijk je dan voor jezelf naar een passend budget als je dat wilt.

Zelf heb ik nog een ledverlichting 742 mm over van mijn vorige aquarium met 2 draagbeugels die op marktplaats staat. Maar zo zijn er meer voorbeelden mogelijk. De originele lichtkap heet een multilux.

En de filters zullen je water zuiver maken wat waterbeweging van het oppervlak helpt daarbij mee.
Het filmpje is bij mij duidelijk zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan