170 x 60 aquarium (biljoenblik)


Weet niet of je al een keuze hebt gemaakt qua verlichting, maar wij hebben 2 fluval aquasky 2.0 boven onze 2 meter bak hangen en zeer tevreden over, was in totaal nog geen 350 euro..
 
Weet niet of je al een keuze hebt gemaakt qua verlichting, maar wij hebben 2 fluval aquasky 2.0 boven onze 2 meter bak hangen en zeer tevreden over, was in totaal nog geen 350 euro..
De lampen zien er mooi uit. En de features die erop zitten ook.

Maar iets zegt mij, dat ik niet uit ga komen met die lampen.

Als ik mijn huidige bak bekijk. Zit daar nu al 9000 lumen boven.

4 x 80 cm fluval geeft nog maar 7400 lumen.

Het daytime systeem wat ik nu voor ogen heb, geeft 14000 lumen.
En dan ook nog op de plekken waar de planten staan.

2x Onex 150 geeft al 17000 lumen. Maar die heeft maar 1 kleur.

En 2 balken is echt de max voor mij. Liefst 1 balk.

Op basis van het aantal lumen. Heb ik dan dus 8 x fluval nodig. Is ook 1000 euro.

Met 2 x Onex 150 plus controller en etc zit je ook aan de 800 euro.

Daytime matrix waarbij je de voeding via conrad koopt, zit je aan de 1100 euro.
Als je een TC421 koopt zit je op 900 euro.

Dus dan weet ik niet wat nou een eerlijke prijs heeft.

En 2 balkjes boven een paar goudvissen, is toch echt wat anders. Dan een plantenbak. Sorry is niet lullig bedoeld hoor!!
Nu ga ik niet direkt voor een plantenbak. Maar een goede plantengroei met wat moeilijkere soorten is toch best wel leuk.

En het gemak van 1 of maximaal 2 balken is met onderhoud ook wel fijn.
 
De lampen zien er mooi uit. En de features die erop zitten ook.

Maar iets zegt mij, dat ik niet uit ga komen met die lampen.

Als ik mijn huidige bak bekijk. Zit daar nu al 9000 lumen boven.

4 x 80 cm fluval geeft nog maar 7400 lumen.

Het daytime systeem wat ik nu voor ogen heb, geeft 14000 lumen.
En dan ook nog op de plekken waar de planten staan.

2x Onex 150 geeft al 17000 lumen. Maar die heeft maar 1 kleur.

En 2 balken is echt de max voor mij. Liefst 1 balk.

Op basis van het aantal lumen. Heb ik dan dus 8 x fluval nodig. Is ook 1000 euro.

Met 2 x Onex 150 plus controller en etc zit je ook aan de 800 euro.

Daytime matrix waarbij je de voeding via conrad koopt, zit je aan de 1100 euro.
Als je een TC421 koopt zit je op 900 euro.

Dus dan weet ik niet wat nou een eerlijke prijs heeft.

En 2 balkjes boven een paar goudvissen, is toch echt wat anders. Dan een plantenbak. Sorry is niet lullig bedoeld hoor!!
Nu ga ik niet direkt voor een plantenbak. Maar een goede plantengroei met wat moeilijkere soorten is toch best wel leuk.

En het gemak van 1 of maximaal 2 balken is met onderhoud ook wel fijn.

Ja daar zeg je wat, had totaal geen rekening gehouden met aantal lumen en plantengroei...alleen dat wij ze heel prettig vinden eigenlijk haha :)
Waarschijnlijk voor jou minder handig dan idd. Succes met het vinden van de juiste voor jou :)
 
De eerste spullen zijn alvast besteld.

Eheim 2180 (1200 XLT)
4L Eheim mech
4L Sera siporax
4L Eheim substrat

Siliconen slangen en slangklemmen

Krijg deze week te horen of Bubbels ook de Daytime verlichting kan leveren. Anders online bestellen.

Aquarium wordt ook besteld zodra ik de definitieve offerte heb gekregen.
 
Ik zou persoonlijk niet perse voor kleuren van zonsopgang of zonsondergang gaan. Dus een balk die je alleen kan dimmen, zou voor mij ook goed zijn.

En via eBay kleinanzeigen (Duitse marktplaats) is ook veel Daytime spul te koop, voor soms hele interessante prijzen
 
Ik zou persoonlijk niet perse voor kleuren van zonsopgang of zonsondergang gaan. Dus een balk die je alleen kan dimmen, zou voor mij ook goed zijn.

En via eBay kleinanzeigen (Duitse marktplaats) is ook veel Daytime spul te koop, voor soms hele interessante prijzen

Bepaalde reden daarvoor? Ik vind de zonsopkomst en ondergang juist de mooiste momenten van de dag in ons aquarium :)
 
Zou met 1 balk beginnen Marcel als je voor daytime matrix gaat.
zelf heb ik dat ook en vind het meer als voldoende maar smaken verschillen en hangt natuurlijk ook af van het planten bestand natuurlijk.
Wat ik wel merk is dat de maanvissen het graag wat rustig hebben qwa licht sterkte als de boel hier op 80% gaat gaan ze vaak toch naar een wat donker gedeelte van de bak onder bv planten.
voor de voeding gewoon even neuzen op ome Google naar een Meanwell 24V voeding die van daytime zijn veel te duur
Voor de aansturing licht co2 temp en planten voeding gebruik ik hier een ghl profilux mini met uitbreidingen oa ledcontrol4 v2 (werd gestoord van alle apparaten apart hier)
nu alles mooi in 1 overzicht.
Dit ter info veel plezier met de keuze en toekomstige opbouw.
 
Niet echt natuurlijk en niet mijn smaak. Ik leef ook niet in een rode of blauwe wereld op de dag
Het leven is niet zwart wit he!

Ik houd ook niet van kermis kleuren. En al helemaal niet van blauw licht.
Echter is het de bedoeling om iets blauw of iets rood erbij te mengen. Zodat je de kleur temperatuur wat veranderd bij opkomst of ondergang van de zon.
Dat gebeurd in ons dagelijks leven ook. En dat is heel natuurlijk.

Verder is het ook handig voor de planten groei. Om net wat meer rood of blauw erbij te mengen. Zonder dat je echt rood of blauw licht ziet.
 
Zou met 1 balk beginnen Marcel als je voor daytime matrix gaat.
zelf heb ik dat ook en vind het meer als voldoende maar smaken verschillen en hangt natuurlijk ook af van het planten bestand natuurlijk.
Wat ik wel merk is dat de maanvissen het graag wat rustig hebben qwa licht sterkte als de boel hier op 80% gaat gaan ze vaak toch naar een wat donker gedeelte van de bak onder bv planten.
voor de voeding gewoon even neuzen op ome Google naar een Meanwell 24V voeding die van daytime zijn veel te duur
Voor de aansturing licht co2 temp en planten voeding gebruik ik hier een ghl profilux mini met uitbreidingen oa ledcontrol4 v2 (werd gestoord van alle apparaten apart hier)
nu alles mooi in 1 overzicht.
Dit ter info veel plezier met de keuze en toekomstige opbouw.
Klopt Jaap.

Ik begin ook met 1 balk matrix. Ik ben door veel lezen er ook achter gekomen dat het ook genoeg moet zijn. De units geven zeer veel lumen.

Daarnaast is het grote voordeel dat je het aantal lumen op plaatsen waar de planten staan juist kunt verhogen door de units dichter bij elkaar te zetten.
En op andere plaatsen juist verder van elkaar.
Je hebt dan in totaal iets minder lumen nodig dan met 1 licht unit welke uniform verdeeld is.
Ik heb ook een hekel aan een volle bak met allemaal losse balken, die je steeds aan de kant moet schuiven.

Ik heb op conrad dezelfde mean well voedingen gezien. Ik wil de IP67 variant met aluminium behuizing.
Maar ivm garantie zal ik ook een kabeltje van Daytime erbij moeten kopen. Want wil niet gaan knippen in de bedrading.
En als ik dan naar het prijsverschil kijk, tussen adapter bij conrad en kabeltje via Daytime. Dan maakt dat op het totaal ook niet veel meer uit.
En kunnen ze ook nooit zeggen, dat ik een verkeerde voeding heb gebruikt.
 
Wat het licht betreft op de juist plaats das ook 1 van de reden dat ik gekozen heb voor daytime led.
Wat de stekker betreft heb zelf de stekker gedemonteerd en bewaart zodat als er garantie moet komen deze er weer aan kan.
Zou zelf toch nog even kijken naar prijs van de uitgezochte voeding op het net daar wil nog al eens een behoorlijk verschil in zitten.
 
Het leven is niet zwart wit he!

Ik houd ook niet van kermis kleuren. En al helemaal niet van blauw licht.
Echter is het de bedoeling om iets blauw of iets rood erbij te mengen. Zodat je de kleur temperatuur wat veranderd bij opkomst of ondergang van de zon.
Dat gebeurd in ons dagelijks leven ook. En dat is heel natuurlijk.

Verder is het ook handig voor de planten groei. Om net wat meer rood of blauw erbij te mengen. Zonder dat je echt rood of blauw licht ziet.

Als je voor Daytime gaat, kan je juist per unit de kleur temperatuur kiezen, ik denk dat je planten veel meer aan de warm white of neutral white hebben, que kleurenspectrum, dus denk dat je niet echt veel hoeft te mengen, maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening Verder is kleur natuurlijk heel persoonlijk, maar ik hou wel van een wat warm ogende bak, qua licht.

2022-02-07_08h49_44.jpg


En een Meanwell moet je ff voor shoppen, maar die komt je vaak wel echt interessant geprijst tegen.

En verder is er natuurlijk gewoon heel veel smaak verschil
 

Bijlagen

  • 2022-02-07_08h45_57.jpg
    2022-02-07_08h45_57.jpg
    68.2 KB · Weergaven: 90
Ik heb hier 5 warm wit modulen liggen als je interesse hebt voor een zacht prijsje
 
Ik heb hier 5 warm wit modulen liggen als je interesse hebt voor een zacht prijsje
Mocht Ben niet geïnteresseerd zijn dan zou ik er wel twee van je willen overnemen Raoul:)
 
Ik heb hier 5 warm wit modulen liggen als je interesse hebt voor een zacht prijsje
Bedankt voor het aanbod Raoul. Maar ik vind warm wit (gelig) niet mooi in een aquarium.

Ik heb nu 6700K boven de bak. Ik wil met daytime naar de neutral white.

Mocht Ben niet geïnteresseerd zijn dan zou ik er wel twee van je willen overnemen Raoul:)
Ik denk dat jullie er wel uitkomen.
 
Als je voor Daytime gaat, kan je juist per unit de kleur temperatuur kiezen, ik denk dat je planten veel meer aan de warm white of neutral white hebben, que kleurenspectrum, dus denk dat je niet echt veel hoeft te mengen, maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening Verder is kleur natuurlijk heel persoonlijk, maar ik hou wel van een wat warm ogende bak, qua licht.

Bekijk bijlage 339241

En een Meanwell moet je ff voor shoppen, maar die komt je vaak wel echt interessant geprijst tegen.

En verder is er natuurlijk gewoon heel veel smaak verschil
Wat ik nu voor ogen heb zijn 6 stuks neutral white en 3 stuks sunlike fresh.
De sunlike modules kan ik gebruiken voor de sunset. En als je de rode en blauwe erg dimt, heb je zeer natuurlijk zonlicht.

Ik wil 3 groepen van 3 maken. 2 groepen komen links en rechts waar de meeste planten komen. De modules komen dan dichter bij elkaar.
De 3e groep komt in het midden. En dan verdeeld tussen de 2 groepen. Dus de units verder uit elkaar.

Neutral white:

Sunlike fresh:
 
De eerste spullen voor de nieuwe bak zijn binnen.
Zaterdag besteld, vandaag binnen.

Eheim 1200 xlt
4 liter mech
4 liter substrate
(4 liter siporax komt morgen)

Wat een bakbeest zeg. In 1 filtermand kan de complete inhoud van de Eheim 2275!

F37F2172-F30F-40C2-8D10-E785F893BC6F.jpeg
 
Kan me zo niet helemaal voorstelling maken hoe groot ie is, ja, dr staat 25ltr inhoud op de doos.
 
Kan me zo niet helemaal voorstelling maken hoe groot ie is, ja, dr staat 25ltr inhoud op de doos.
Ik zal ze wel een keer naast elkaar op de foto zetten.
 
De emmer is 25liter. Er kan max 12liter media in totaal excl. voorfilter
 
Marcel, waarom draai je hem niet alvast in in je huidige bak?
Of was dat al de bedoeling?
 
Best filter hoop alleen dat je hem stil krijgt :juggle:
 
der was nog een topic tijden terug en daar was een tabel waar k1 besten was en dan komen spons filters fijne meschien dat je hier iets aan heb
 
Marcel, waarom draai je hem niet alvast in in je huidige bak?
Of was dat al de bedoeling?
Ja dat is de bedoeling. De huidige bak kan ook wel wat extra gebruiken.
De 2 filters die ik al heb, gaan ook nog mee.
 
Best filter hoop alleen dat je hem stil krijgt :juggle:
Ik heb ergens eens een opmerking van jou gelezen over deze Eheim en de FX6.
Deze zou een stuk stiller zijn.

Ik krijg een stalen frame met een kast erom bij de bak.
De filters staan dus op de vloer. Niet in een kast met bodem.
Dat zou ook stiller zijn.
 
Nu is t verschil duidelijker ja.
 
Zo, nog even en je nieuwe huis wordt te klein en moet je vanwege de bak en toebehoren een grotere woning kopen:pp
 

Terug
Bovenaan