150x50x70 van Jan_Was


Jan_Was

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 februari 2016
Berichten
124
Locatie
IJmuiden
Na een valse start (aquarium lek vriendin die het toch niet zo geslaagd vond op het dressoir) nu dan toch begonnen.
828112jan_was_0_84_20160519_192627.jpg

Het gerepareerde aquarium met meubel (kwam er niet onderuit).

845725jan_was_0_84_20160526_140351.jpg

De decoratie in droge opzet, wat mij erg tegen viel om de dingen zo neer te leggen zoals je denkt zo wil ik het hebben (het is tenslotte mijn eerste x).

134567jan_was_0_84_20160526_162822.jpg

Nu met zand (filterzand Wildkamp met zwart zand Hornbach) en het hout en de stenen (lavasteen) opgebonden met mos en Microsorum pteropus.

953351jan_was_0_84_20160530_152034.jpg

679292jan_was_0_84_dsc_0290.jpg

Het geheel zoals het er nu uit ziet en sorry voor de kwaliteit van de foto's.
 
Ziet er tof uit! Wat ga je hierin in houden?
















Mvg
Rennie
 
Ziet er al mooi uit! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als alles wat is gegroeid.
 
Zit aan het volgende bestand te denken:
Schooltje acanthophthalmus Myersi
15 a 20 capoeta Titteya of petitella Georgiae
10 a 15 corydoras Elegans
3 of 5 dicrossus Filamentosus
3 trichogaster leeri
Schooltje iriatherina Werneri
Schooltje otocinclus vittatus / LDA023
Suggesties op/aanmerkingen ik lees het graag.
 
Ludger zei:
Ziet er al mooi uit! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als alles wat is gegroeid.
Ik zelf ook :petjeaf:
 
Bij deze wil ik Abel nog bedanken voor de mooie planten die hij mij heeft geleverd. :daisy:
 
Leuke bak! Niets mis mee :)!!

Persoonlijk vind ik regenpijpen niet geweldig in een aquarium. Ben zelf fan van hout, of stenen. Maar dat is persoonlijk.

Ik ken niet alle vissen die je er in wil doen.
Persoonlijk zou ik 1 grote school doen van bijvoorbeeld de
capoeta Tittey of de roodkopzalmen.

En met een grotere school bedoel ik 30+. Je hebt liters zat. als je er 10 neemt, en er gaan er niet gehoopt 1-3 dood, is het een klein schooltje wat over blijft.

Daarnaast nog 1 of 2 harems ofzo.

Corrydorassen ook 20+.

Ik heb wel eens in mijn 700 liter bak 30 roodkopzalmen en 30 kardinalen gehad, wat opzich prima kan. Maar ze gingen samen scholen en het zag er niet echt uit als je het mij vraagt.
 
leuk ingericht al zo, zijn regenpijpen toch? vind t wel wat hebben eigenlijk :D

ook ik zou minder soorten nemen maar wel meer van een bepaald soort.

ben benieuwd hoe t uiteindelijk gaat worden.
 
Canon zei:
Leuke bak! Niets mis mee :)!!

Persoonlijk vind ik regenpijpen niet geweldig in een aquarium. Ben zelf fan van hout, of stenen. Maar dat is persoonlijk.

Ik ken niet alle vissen die je er in wil doen.
Persoonlijk zou ik 1 grote school doen van bijvoorbeeld de
capoeta Tittey of de roodkopzalmen.

En met een grotere school bedoel ik 30+. Je hebt liters zat. als je er 10 neemt, en er gaan er niet gehoopt 1-3 dood, is het een klein schooltje wat over blijft.

Daarnaast nog 1 of 2 harems ofzo.

Corrydorassen ook 20+.

Ik heb wel eens in mijn 700 liter bak 30 roodkopzalmen en 30 kardinalen gehad, wat opzich prima kan. Maar ze gingen samen scholen en het zag er niet echt uit als je het mij vraagt.

Bedankt voor de reactie, wat de afvoerbuizen aangaat weet ook nog niet of dat blijvertjes zijn ligt een beetje aan de planten groei of ze dan wat minder prominent in beeld liggen.
1 Grote school neem ik mee in mijn overweging visbestand geldt ook voor de corrydorassen.
:thumbs:
 
Ook dit zal ik meenemen in de afweging van het visbestand bedankt. :petjeaf:
 
Canon zei:
Leuke bak! Niets mis mee :)!!

Persoonlijk vind ik regenpijpen niet geweldig in een aquarium. Ben zelf fan van hout, of stenen. Maar dat is persoonlijk.

Gelukkig ben ik niet de enige.

Misschien kun je ze met Java mos bekleden. Of je kiest iets wat natuurlijker oogt. Zoals grote stukken hout of een stapel stenen.
 
Je hebt een paar lekker oude namen gevonden Jan :D

Capoeta heet al tijden anders: eerst Barbus titteya, nu Puntius titteya.
Acanthophthalmus heet al een tijdje Pangio.

Dicrossus filamentosus is een prachtige soort. Je hebt smaak!
Het is wel ook een soort die absoluut gebaat is bij zacht, zuur water. Heb je dat niet dan is het eigenlijk verstandiger te kiezen voor een dwergcichlide waarvoor het minder nauw komt.

Het aantal soortjes dat je wilt in de hoeveelheden zoals je die het best houdt kan je best kwijt in je aquarium, maar zoals aangegeven wordt dat al snel wat druk. Beter rustig beginnen zodat je later mogelijkheden tot uitbreiding hebt.
 
Mooie bak met zeker een mooie afmeting. Ik zou ook loodgieters spulletjes omruilen voor hout.

Veel plezier. :thumbs:
 
Mascha&Ivo zei:
Je hebt een paar lekker oude namen gevonden Jan :D

Capoeta heet al tijden anders: eerst Barbus titteya, nu Puntius titteya.
Acanthophthalmus heet al een tijdje Pangio.

Dicrossus filamentosus is een prachtige soort. Je hebt smaak!
Het is wel ook een soort die absoluut gebaat is bij zacht, zuur water. Heb je dat niet dan is het eigenlijk verstandiger te kiezen voor een dwergcichlide waarvoor het minder nauw komt.

Het aantal soortjes dat je wilt in de hoeveelheden zoals je die het best houdt kan je best kwijt in je aquarium, maar zoals aangegeven wordt dat al snel wat druk. Beter rustig beginnen zodat je later mogelijkheden tot uitbreiding hebt.

Ben ook niet meer de jongste en dan al die namen die dan ook weleens veranderen valt niet mee :book:
Wat water aangaat ik heb ruim voldoende osmose om het water zacht te maken en de zuurgraad moet ik afwachten.

Ik heb van een oude aquariaan rot de volgende tip gekregen: eerst een laagje van je bodembedekking daar bovenop fijn gemaakt turf nat gemaakt (van een turfbrood) daar bovenop de rest van de bodembedekking.
Volgens hem een prima plantenvoeding en het maakt het water wat zuur, tijd zal het uitwijzen. :thumbs:
 
Hoi biljoenblik en Sander-fish zoals ik bij Canon al schreef weet niet of het blijvertjes zijn.
Wel bedankt voor de reactie prettig om te lezen hoe een ander het ervaart de inrichting.
Stenen vind ik weer iets minder behalve wat er nu in ligt misschien een stuk spiderwood. :S
 
Spiderwood heeft een hele mooie vorm. Ik vind de lichte kleur ietsje minder mooi dan het donker bruine kienhout.
Wat mooi zou kunnen zijn is een aantal stukken spiderwood kopen, en dan links of rechts bovenin ophangen. Bijvoorbeeld met een glasplaatje of latje dat precies kan liggen in de breedte. Daaraan kan je heel makkelijk hout hangen met bijvoorbeeld Tyraps. Op die manier heb je een mooie manier om de boven en onderkant in 1 geheel te krijgen.
 
Das een hele mooie bak zeg, met lekker veel ruimte om in te richten!
 
Sanneke80 zei:
Das een hele mooie bak zeg, met lekker veel ruimte om in te richten!

Dankjewel en wat het inrichten betreft kan ik wel wat van je leren.
Zat ff naar je home 60 te kijken netjes hoor en mooie scherpe foto's. :petjeaf:
 
Even een kleine update na 1 week indraaien en 2 50% waterwissels.
Ik heb vandaag watertest gedaan d.m.v. druppeltest en heb het volgende gemeten:
Watertemp. 25gr
Ph 8
No2 ≤ 0,3 mg/l
Gh 6
Kh 4
Dacht zelf redelijk tot goede waardes of heb ik het mis.

Groetjes Jan
 
888899jan_was_0_84_20160608_130233.jpg

Even een update van mijn bak.
Gisteren de waterwaardes gecontroleerd is als boven planten groeien als een speer en besloten om er een paar visjes in te doen en dat zijn de volgende.
3x Black molly 1m 2v
3x Platy wagtail 1m 2v
6x Pangio kuhlii
5x Ancistrus dolichopterus
Als dit allemaal goed blijft gaan wordt het vis bestand nog uitgebreid en dan denk ik aan:
20x Puntius titteya of de Petitella georgiae
3x Dicrossus filamentosus
3x Trichogaster leeri

OP-(aan)merking en raad altijd welkom.
Groetjes Jan
 
C�dric Vleminckx zei:
Dat ziet er mooi uit!

Ook de techniek is mooi weggestopt!

Bedankt Cedric :thumbs:
 
Even een foto zoals die er nu bijstaat ik ben niet ontevreden.

521365jan_was_0_84_dsc_0302.jpg

173883jan_was_0_84_dsc_0304.jpg
 
Vergat er 1

788648jan_was_0_84_dsc_0303.jpg


Groetjes Jan
 
Ziet er mooi uit. Je bent alleen wel vroeg geweest met vissen erin zetten, of heeft de bak ( minstens) 3 weken ingedraaid?
 
C�dric Vleminckx zei:
Moet je zeker niet ontevreden over zijn Jan. :thumbs:

Ziet er goed uit.
Ludger zei:
Ziet er netjes uit!

Cedric en Ludger bedankt voor de reactie.

Groet Jan
 
Want ik heb een reactie geplaatst die niet het reageren waard was? :S
 
SaskiaP zei:
Ziet er mooi uit. Je bent alleen wel vroeg geweest met vissen erin zetten, of heeft de bak ( minstens) 3 weken ingedraaid?

Dankjewel Saskia en inderdaad ik was wat ongeduldig wat de vissen betreft (net geen 2 weken ingedraaid). Maar omdat de twee watermetingen geen rare uitslagen gaven kon ik het niet laten. doe nu wekelijks een 50% verversing en de vissen die erin zitten vertonen geen vreemd gedrag voor zo ver ik dat kan beoordelen en alles leeft nog. :)

Groet Jan
 
Plantjes zien er goed uit. Ik mis alleen nog een mooie grote solitaire plant. Echinodorus of een grote javavaren op een groot stuk hout. Ergens op 1/3 uit de kant. Dat geeft wat diepte werking.

Oh en je moet de loodgieter nog even vragen of hij z'n spullen opruimt. :sorry:
 
Jan_Was zei:
SaskiaP zei:
Ziet er mooi uit. Je bent alleen wel vroeg geweest met vissen erin zetten, of heeft de bak ( minstens) 3 weken ingedraaid?

Dankjewel Saskia en inderdaad ik was wat ongeduldig wat de vissen betreft (net geen 2 weken ingedraaid). Maar omdat de twee watermetingen geen rare uitslagen gaven kon ik het niet laten. doe nu wekelijks een 50% verversing en de vissen die erin zitten vertonen geen vreemd gedrag voor zo ver ik dat kan beoordelen en alles leeft nog. :)

Groet Jan

Niet teveel verversen in het begin. Alleen bij problemen. Ik zou wel zorgen dat he wat nitrivec oid. in huis hebt.
Dat kun je dan toevoegen. Omdat je toch iets te snel bent met uitzetten van de vissen.

Bij teveel verversen kan de bacterienkolonie zich niet goed opbouwen.
 

Terug
Bovenaan