120x80x80 MJL86 (Michel)


Ja haha.. wat een verschil met een jaar geleden
 
Wauw prachtig!
En jeetje wat een hoop garnalen komen er bij jou uit de filter! :oops:
 
20220422_143537.jpg

Grote schoonmaak.. filters gedaan.. volgende week even kijken of ik wat bij de opstelling kan veranderen
 
Mooi hoor, ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten wat meer 'erin' groeien. Dan krijg je denk ik een prachtige jungle op een eiland.

Wat het overigens ook heel interessant maakt, kan ik me zo voorstellen, is de manier waarop je het hout hebt geplaatst. Door al die hoeken, kieren en krommingen is het, ondanks dat het als een geheel oogt, toch heel interessant om naar te kijken en vanalles doorheen te zien zwemmen.
 
Ben ook zeer tevreden.... wil eigenlijk nog wat groene gordijnen aan de achterkant links en rechts maar vind niks geschikts.. nu weer even afwachten hoe het gaat groeien.. het is ook nooit af :p de houten stukken zijn ook hol.. leuk om daar de vissen en garnalen in te zien.. en wil ook alles zien dus veel ruimte voor lichtinval :) nog wat foto's met wat minder reflectie.
20220512_202346.jpg
20220512_201147.jpg
20220512_201142.jpg
20220512_201135.jpg
 
Wacht maar tot het dichtbegroeid is, ziet het er heel anders uit! Wellicht wat lagers aan de zijkanten? Heb ik hier bewust wel gedaan maar is ook wel anders mer spiderwood dan het kienhout dat jij hebt
 
Wacht maar tot het dichtbegroeid is, ziet het er heel anders uit! Wellicht wat lagers aan de zijkanten? Heb ik hier bewust wel gedaan maar is ook wel anders mer spiderwood dan het kienhout dat jij hebt

Bosjes Rotala's in de hoeken op de achtergrond. Tapijtje Monte Carlo of Marsilea crenata in de voorgrond.
Ik denk wel dat zoiets het helemaal compleet maakt 😮

Voor de duidelijkheid; het is nu al heel mooi 😄
 

Ja dat denk ik ook.. ik ga even kijken na de vakantie wat ervoor geschikt is.. bedankt voor de tip
 
Helaas zijn al mijn planten ineens gegrepen in een periode van een paar weken door een type alg die ik niet kan benoemen.. weet iemand van jullie het? Ik heb alle houtstukken uit het water gehaald, laten drogen en de plantjes proberen te redden die er te redden vielen.. filters verschoond en wat houtstukken teruggeplaatst met nieuwe plantjes uit de shop.. anti alg badje in een apart bakje voor de geredde plantjes.. nu is er een nieuw plantje opnieuw verlijmd en verschijnt dezelfde alg soort op het blad.. heel erg kut.. maar wat is het en wat kan ik er tegen doen? Zie foto's
20220907_194238.jpg
 

Bijlagen

  • 20220907_194205.jpg
    20220907_194205.jpg
    308.2 KB · Weergaven: 57
  • 20220819_161101.jpg
    20220819_161101.jpg
    546.8 KB · Weergaven: 34
  • 20220818_111250.jpg
    20220818_111250.jpg
    367.8 KB · Weergaven: 35
  • 20220818_111250.jpg
    20220818_111250.jpg
    367.8 KB · Weergaven: 34
Waren alle planten aangetast? Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe?
In mijn opinie heb je vooral voor de Anubia veel licht want die willen een schaduwrijk plekje.
 
Ik denk ook dat ik wat met het licht moet doen.. ga het schema vandaag even aanpassen
 
Wat ik zo zie aan je historische foto's is dat je veel trage groeiers in je bakje had staan. Dat in combi met een hoge lichtintensiteit of lange lichtperiode is vragen om algen. Lichtintensiteit omlaag of lichtperiode inkorten kan een manier zijn om algen meer tegen te gaan. Beter is het om een combi te hebben van snelgroeiers en langzame groeiers.

Gr. Ed
 
Het is meer de lichtintensiteit volgens mij want de plant kan dan door het vele licht de groei niet bijbenen en zich niet voldoende beschermen tegen het felle licht.
 
Bedankt! Ik heb het schema aangepast. Ik had het schema indd wat langer gezet een tijd geleden... ik kan nu weer beginnen met inrichten.. ik heb wel 1 van de 4 led balken in de nacht op 1% wit licht en 1 % blauw licht.. om maanlicht na te bootsen.. en nog wat te kunnen zien :)
 
De derde x dat ik het nu opnieuw heb ingericht.. alg blijft terugkomen.. ik voeg profito en bio co2 toe
 

Bijlagen

  • 20230118_121634.jpg
    20230118_121634.jpg
    307.3 KB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Voeg je niks anders toe Michel? Zoals Nitraat en Fosfaat. Weet niet wat je waardes verder zijn?
 
Nitraat en fosfaat voeg ik niet apart toe....
 
De derde x dat ik het nu opnieuw heb ingericht.. alg blijft terugkomen.. ik voeg profito en bio co2 toe

Ik vind het echt een heel originele bak. Weinig bakken zijn zo rond een "center piece" opgesteld. Mooi. Succes met het bestrijden van de alg, uiteraard. Zou inderdaad misschien wat met de macro's te maken hebben. Ik heb verre van veel ervaring maar ik was toch al geholpen door het toevoegen van macro's (en verminderen lichtsterkte).
 
Ik zou als ik jou was NO3 en PO4 (laten) testen. Wat ik zo zie je van je planten zouden ze wel wat honger kunnen hebben. Als dat blijkt uit je testen, dan gericht KNO3 en PO4 toedienen.
 
Bedankt voor de tips, ik ga er mee werken.. ik heb eergister de planten toegevoegd, maar hardscape draait een tijdje, die planten werkten weer niet.. ik hou jullie op de hoogte
 
Jammer dat je planten wat achterblijven, vind het formaat van je bak super en dat je er van 3kanten een zeer mooie inkijk gemaakt is

.
 

Terug
Bovenaan