120L Juwel Rio - Nieuwe bak in de planning


Cornelius, ik wil c02 gebruiken zodra er water bij komt (heb alles daarvoor klaar staan)
Oh en wat bedoel je met bucces?
 
Goed plan dat je CO2 gaat gebruiken.
Met Bucces bedoel ik Bucephalandra. En dan met name de kleinbladerige zoals Mini Coin, wavy green, mini black velvet , Catherineae Super Mini e.a.
Er zijn er véél meer, maar die zijn in verhouding met je huidige plantenbestand te groot.
Want het is geen gezicht als je mooie kleinbladerige plantjes in je bakje hebt staan en staat een joekel van een plant in met veels te grote blad. Dan is de verhouding zoek
 
Mee eens, oke top dankjewel voor je tips
Zijn er nog plantjes die ik aan het hout kan toevoegen die daar mooi bij wortellen die mooi tussen het hout combineren
of bedoel je daarmee de Bucephalandra?
 
Ja ik bedoelde de bucces. Die kan je daar prima voor gebruiken :thumbs:
Een kleine Annubias zou ook kunnen, maar dan alleen de Nana Mini. EenAnubias die redelijk goed tegen veel licht kan. Maar dan nog steeds op de meest donkerste plaats in je bakje
 
Je noemde geen christmas moss? daar een rede voor (of vind je die gwn niet mooi)
Ik vind dus zelf Fissidens fontanus mooi, maar ben benieuwd of je dit een lastige is om te groeien op hout
 
Zeker, christmas moss is een prachtig mosje. Maar het is beter om de keuze voor een plant te baseren op de grootte en vorm van de planten die je al gebruikt.
Christmas moss vind ik persoonlijk te grof. Zou je beter de 'Mini' versie kunnen nemen
 
Alright ik ben er denk ik uit, Fissidens fontanus groeit vooral in de breedte niet persee opgebouwde massa (dat vind ik denk bij mij het mooist)
En die bucces soorten die je noemde of mini anubias (kunnen die mee in droogstart of beter wachten)
 
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ikzelf gebruik bucces en anubias wel in een drystart, maar ik besproei ze wel 1x per week met voeding. Daar gebruik ik een hele lichte dosering voor
anders bestaat de kans dat de wortels gaan verbranden. Wat je zou kunnen gebruiken zijn 'vernevelaars' speciaal voor epifyten zoals orchideeën en bromelia's
 
Ik vind toch mini pellia (coral moss) het mooist = ik heb het geduld
Ik wil hiervoor yoghurt methode proberen
Wat denken jullie waar moet ik opletten, is mini pellia uberhaubt een mos die goed tegen licht kan? want op het hout binnen deze aquascape zal deze wel veel licht krijgen.
Kan je de blender methode toepassen op mini pellia?
 
koraalmos en yoghurt methode gaat prima, Blenderen gaat, maar mijn ervaring is dat je het niet te klein moet hakken.
Ikzelf probeer stukjes van minimaal 2 a 3 mm te krijgen. Doe ik trouwens gewoon met een hakmes.
Veel licht op mos is sowieso een slecht plan, dus niet te hoog in de scape.
 
Ai ja, meer als je mijn aquascape ziet moet het mijn hout op bepaalde plekken coveren (dat is opsich wel een belichte plek)
Gaat dat dan niet werken?
Ook hoor ik veel aquascapers de yoghurt methoder tegenspreken, vanwege schimmel reacties etc die niet wenselijk zijn
 
Net langs dessens aquarium speciaal zaak in vlaardingen gegaan,
Hier werd me verteld dat 100% zeker Utricularia graminifolia binnen 2 weken dood zal gaan zodra ik water bij vul na de drooogstart.
Vanwege dat het een heel lastig soort schijnt om te groeien, door water waardes en nitraten?

Eerst hoorde ik dat het een medium moeilijkheidsgraad heeft, maar als het bijvoorbaad al kansloos is, kan ik em misschien beter vervangen.
Hoe denken jullie hierover?
 
Update! Droogstart gaat heel goed!
Vandaag koraalmos aan toegevoegd, leuke blender methode toegelast
Hieronder wat fotos
 

Bijlagen

  • IMG-20210207-WA0017.jpeg
    IMG-20210207-WA0017.jpeg
    175.6 KB · Weergaven: 103
  • IMG-20210207-WA0025.jpeg
    IMG-20210207-WA0025.jpeg
    188.8 KB · Weergaven: 102
Update!
Uit de droogstart! Nu een dag water draaiende.
(Net eerste 50% waterwissel gedaan)
Een hoop mooie plantjes erbij.
- C02 staat aan
- Filter pomp staat aangesloten
- Steen op hout voornu om het drijven te voorkomen
- Er komt linker kant nog een dwergras bodembedekking (Ik wacht eerst tot utriuclaria volledig weg is)

Ik heb een aantal vragen voor jullie:
- Klopt het dat ik elke dag 50% waterwissel moet doen eerste paar weken (ivm algen)
- Waneer planten voeding toegaanvoegen? Easy-life
- Ik zoek een handige oplossing kraan aansluiting (diameter kraan met dop er af was 2cm) zodat het vullen veel sneller gaat = tuinslang zoek ik die past bij wat ik heb aan kraan diameter
- Verder heb ik nu pvc pijp die ik nu gebruik gewikkelt met een filter spons om te voorkomen dat water substraat verplaatst (misschien weten jullie nog makkelijkere manier om dit te voorkomen)

Ben vooral benieuwd wat jullie vinden, alle tips zijn welkom (heb heelveel tijd in de aquascape gestopt = moet het ook goed blijven gaan)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-03-01 at 4.06.49 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2021-03-01 at 4.06.49 PM.jpeg
    47 KB · Weergaven: 104
  • 917992c7-beed-4261-a1a4-d6b304765aba.jpeg
    917992c7-beed-4261-a1a4-d6b304765aba.jpeg
    51.5 KB · Weergaven: 104
Wat betreft kraan koppeling heb ik positieve reacties gelezen van Gardena, elke bouwmarkt heeft het.
Voor zover ik weet hoort er dit bij.
*Edit*
Bij de Wildkamp adviseerden ze geen slang met pvc te gebruiken @Boris Cornelis maar een slang die ook gebruikt mag worden voor voedingsmiddelen.

Maar uhh, compliment hoor, ziet er prachtig uit.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan