120L bak met NO3 problemen


Het weer zal op de nitraat weinig invloed hebben denk ik en het verversen en minder voeren zal er wel debet aan zijn dat de waarde nu stukken lager is.
 
Verbaas me altijd weer we gaan het water testen uit de bak daar blijkt iets niet in orde vervolgens gaan we van alles doen om het goed te krijgen maar 1 ding wordt vergeten je beginwaarde of wel wat gaat er in.
Testmethode
1 meet je kraan water (dan weet je wat je begin waardes zijn)
2 meet na een paar dagen/week je bak en vergelijk iets te hoog/laag uit zoeken wat de oorzaak is.
Waardes kraanwater zijn ook opvraagbaar bij je water bedrijf maar worden vaak zo weer gegeven dat je er geen vergelijking mee kunt maken ten opzichte met een druppel test.
 
Kraanwater is wel getest hoor, nu alleen bij de laatste update niet.

NO3 uit de kraan zat tussen de 10 en 20mg/l toen heb ik na gekeken wat dit zou moeten zijn in de omgeving en dat is rond de 14,8 dit is overigens een gemiddelde dus het kan lager of hoger zijn uit mijn kraan. Alsnog is dit aardig hoog.
 
Gelet op de waarde van het kraanwater bevreemd het mij dat de no3 nu nog maar 10 is maar goed het zou kunnen als het kraanwater ook rond die 10 zit want ja exact de waarde aflezen is eigenlijk ondoenlijk en het kan dus best een paar milligram meer of minder zijn.
 
Ik vind 10 mg/l in kraanwater super veel en vraag mij af of die test juist is gedaan. Ik heb zelf nog nooit nitraat in kraanwater kunnen meten maar goed dat kan natuurlijk lokaal zo zijn.
 
Hier is de no3 richting de 5mg als ik het meet.
 
Niet zo veel waarde hechten aan de preciese waarde. Die test is daar niet nauwkeurig genoeg voor. Als de uitslag 10 is moet je dat interpreteren als 'tussen de 0 en de 20'. Dan krijg je een realistischer beeld, en minder onnodige discussie ;-)
 
Het is denk ook geen discussie maar goed als je kraanwater al 10mg bevat dan kan met een paar verversingen het niet zo snel van 20-50mg naar 10 gaan denk ik.
Natuurlijk zijn het maar druppeltesten en niet meer dan een indicatie en het belangrijkste is dat het nu een stuk lager is en dat was de bedoeling dacht ik ;)
 
Ik vind 10 mg/l in kraanwater super veel en vraag mij af of die test juist is gedaan. Ik heb zelf nog nooit nitraat in kraanwater kunnen meten maar goed dat kan natuurlijk lokaal zo zijn.
Na uitzoeken wat de waarde hoort te zijn in mijn omgeving, kwam dit uit op een gemiddelde van 14,8mg/l volgens het water bedrijf.
Bij mijn eige test kwam het tussen de 10 en 20 mg/l.
Dit zou dan wel kunnen kloppen met de gegevens van het water bedrijf.


Erbij komt nog dat ik pas 2 keer een druppel test heb gebruikt, wat kan betekenen dat ik zelf nog niet heel goed heb getest of kleine foutjes maakt qua hoeveelheid waardoor de test niet nauwkeurig is.
Aankomende weken zullen meer duidelijkheid beiden over de hele situatie.

Vanavond ga ik weer testen en kijken wat er veranderd is.
 
Vandaag heb ik m'n kraanwater weer getest die komt nu uit op dik 10mg/l
Dus lijkt er toch echt op dat ik een hoge waarde uit de kraan heb.

Erna heb ik mijn bak gemeten en kwam ik uit op 20mg/l.

Nu vraag ik mij af ongeveer hoeveel mg/l er nu werkelijk geproduceerd word in m'n bak.
Neem aan dat het niet zo simpel is als 20-10=10
 
Nu vraag ik mij af ongeveer hoeveel mg/l er nu werkelijk geproduceerd word in m'n bak.
Neem aan dat het niet zo simpel is als 20-10=10
Jawel, zo simpel is het. Daar komt nog iets bij (planten gebruiken ook wat) maar zou ik op jouw visbestand verwaarloosbaar willen noemen. Met dit voer, en deze manier van voeren produceer je dus over x tijd 10 mg/l nitraat.
 
Jawel, zo simpel is het. Daar komt nog iets bij (planten gebruiken ook wat) maar zou ik op jouw visbestand verwaarloosbaar willen noemen. Met dit voer, en deze manier van voeren produceer je dus over x tijd 10 mg/l nitraat.
Dat is eigenlijk wel goed nieuws.
Want het water uit de kraan is dik 10mg/l het zou dus ook 11,12, 13 of 14 zijn daar is de test te onnauwkeurig voor..

Dus theoretisch zou met 14mg/l uit de kraan er maar 6mg/l vanuit de bak komt.

Nu hopen dat de waarde in de bak morgen ook nog op 20mg/l staat.
 
Dat is eigenlijk wel goed nieuws.
Want het water uit de kraan is dik 10mg/l het zou dus ook 11,12, 13 of 14 zijn daar is de test te onnauwkeurig voor..

Dus theoretisch zou met 14mg/l uit de kraan er maar 6mg/l vanuit de bak komt.

Nu hopen dat de waarde in de bak morgen ook nog op 20mg/l staat.

Je lijkt de factor 'tijd' te vergeten. 6 mg/l per tijdseenheid. Als het 6 mg/l per dag is, loopt het toch aardig op na een tijdje, want dat is 42 mg/l per week. Maar het zou best 6 mg /l per dag kunnen zijn. Dat valt goed tegen te gaan met wekelijkse waterwissel.
 
Je lijkt de factor 'tijd' te vergeten. 6 mg/l per tijdseenheid. Als het 6 mg/l per dag is, loopt het toch aardig op na een tijdje, want dat is 42 mg/l per week. Maar het zou best 6 mg /l per dag kunnen zijn. Dat valt goed tegen te gaan met wekelijkse waterwissel.
Ja indd daar heb je gelijk in.
Ik ben erg benieuwd naar m'n meting vanavond.
Ik zie al wel echt een groot verschil.

Heel veel nieuw bladgroei bij al m'n planten.
Algen verminderen op de planten, ze zitten nu wel meer op m'n ramen, filter en ornamenten.
Vissen zijn veel actiever.
Ik heb er weer veel meer lol in. ???
 
Test update:

PH: 7,5
KH: 6
GH: 7
NH3: 0
PO4: 0,5
NO2: 0
NO3 10/20

Volgens mij zijn dit prima waardes.
Mijn nitraat is zelfs gedaald lijkt wel.
Wat ik me afvraag is:
Heeft het verwijderen van 10 vissen dit effect veroorzaakt?
 
Test update:

PH: 7,5
KH: 6
GH: 8
NH3: 0
PO4: 0,5
NO2: 0
NO3: 10/20

De waardes lijken nu aardig op orde te zijn.
Gister 12 vuurgarnalen toegevoegd
Vandaag meer planten toegevoegd, met dank aan: @GCJ.
 
Test update:

PH: 7,5
KH: 7
GH: 7
NH3: 0
PO4: 1
NO2: 0
NO3: 20

Nitraat is lichtjes gestegen maar dat mag ook wel.
In iedergeval geen snelle steiging meer.
Dik tevreden met m'n resultaat, bijna een week zonder verversen. :br::br::DD
 
Super dat voor nu de situatie er beter uitziet.
Hopelijk blijft het zich positief ontwikkelen. Het zou mooi zijn als de productie en het gebruik van fosfaat en nitraat wat in evenwicht gaan komen.
 
Dank je. :DD

Super dat voor nu de situatie er beter uitziet.
Hopelijk blijft het zich positief ontwikkelen. Het zou mooi zijn als de productie en het gebruik van fosfaat en nitraat wat in evenwicht gaan komen.
Hmm het omhoog gaan van de nitraat begrijp ik ondertussen..
Maar hoe fosfaat ontstaat heb ik nog geen flauw idee.
Volgens mij was het goed als m'n nitraat steeg dat m'n fosfaat dat ook deed.
 
Dank je. :DD


Hmm het omhoog gaan van de nitraat begrijp ik ondertussen..
Maar hoe fosfaat ontstaat heb ik nog geen flauw idee.
Volgens mij was het goed als m'n nitraat steeg dat m'n fosfaat dat ook deed.

Fosfaat komt oa vrij wanneer organisch afval wordt afgebroken. Daar merk je normaal weinig van omdat planten het ook weer gebruiken. Maar heb je veel afval in de bak door matige filtratie, slecht groeiende planten, hoge visbelasting of bijvoorbeeld een behandeling tegen planaria of slakken, of een willekeurige combinatie, dan kan het fosfaat behoorlijk stijgen. Net als een te hoog nitraat niveau iets wat vaak met waterwissels kan worden afgevangen.

Als ik het heel verkeerd zeg dan gaan andere mensen me vast wel verbeteren :)

Trouwens, het schoonmaken van bodem of filter heeft bij hoog fosfaatniveau als bijkomend voordeel dat je ook veel bacteriën die organisch afval afbreken weggooit. Die gaan zichzelf snel vermeerderen tot het juiste niveau, en gebruiken daarvoor oa fosfaat als bouwstof.

Dat schoonmaken helpt dus op meerdere manieren bij het verlagen van je fosfaatwaarde.
 
Vandaag staat verversen en schoonmaken in de planning..
Hoe vaak is het schoonmaken van de bodem nodig?
Normaal zou ik 1x per week m'n bak verversen en 1x per maand de bodem.

Ook vraag ik mij af als alle waardes nu goed zijn maar mijn planten het nog niet goed doen.
Is de oorzaak dan de hoeveelheid CO2 in mn bak?
Kan ik dit meten als ik niets anders toevoeg als vloeibaar CO2?

Wat kan ik hier aan doen zonder een CO2 systeem aan te schaffen.
Welke planten zijn dan bijvoorbeeld aan te raden om nog aan m'n bak toe te voegen.
 
Vandaag staat verversen en schoonmaken in de planning..
Hoe vaak is het schoonmaken van de bodem nodig?
Normaal zou ik 1x per week m'n bak verversen en 1x per maand de bodem.
Dit is een lastige vraag en zal per aquarium en per persoon verschillen. Ik ben zelf niet zo van het omwoelen van een bodem en al het vuil er uit zuigen ik laat een bodem vaak z'n ding doen. Het zal ook per aquarium verschillen hoeveel vuil er op of in de bodem zit. Zoek maar eens op 'mineralisatie', een interessant onderwerp als je wil weten wat er met het afval in je aquarium gebeurd. Wel zal ik tijdens het wekelijkse waterverversen indien nodig losse deeltjes van de bodem zuigen. Soms is er een plekje waar het ophoopt en dat haal ik dan weg. Een ander gaat elke week met zo'n bodem stofzuiger al het vuil er uit halen.

Ook vraag ik mij af als alle waardes nu goed zijn maar mijn planten het nog niet goed doen.
Is de oorzaak dan de hoeveelheid CO2 in mn bak?
Kan ik dit meten als ik niets anders toevoeg als vloeibaar CO2?
Wanneer zijn 'alle waardes goed'? We meten natuurlijk lang niet alle waardes die van belang zijn. Vaak meet je (sommige) macro voeding, zoals fosfaat en nitraat maar de meeste micro voedingsstoffen meet je meestal niet (zoals ijzers). Ik vind het dan ook lastig om te zeggen 'Ja nu kun je alleen nog maar co2 toevoegen'. Ik heb altijd in al mijn aquaria zonder extra co2 gewerkt en dat gaat nog altijd prima. Het is een kwestie van balans opzoeken tussen licht en voedingsstoffen, en natuurlijk ook deels het type planten.

Wat kan ik hier aan doen zonder een CO2 systeem aan te schaffen.

Een koolstofbron zoals easycarbo toevoegen kan wat helpen. Ik doe zelf vaak maar een halve aanbevolen dosis en het helpt de planten net een stukje met groeien.
 
Zelf kom ik ook zelden in de bodem en wapper met de hand over de bodem tijdens het verversen en zo krijg je los vuil wel mee met het water wat je afzuigt. De bodem kun je beter zo min mogelijk verstoren.
 
Zelf kom ik ook zelden in de bodem en wapper met de hand over de bodem tijdens het verversen en zo krijg je los vuil wel mee met het water wat je afzuigt. De bodem kun je beter zo min mogelijk verstoren.
Ik zwaai ook altijd erg enthousiast naar de garnalen op de bodem. Dat doet veel stof opwaaien dat ik ook afzuig tijdens het verversen. Werkt erg goed en de kans is wat kleiner dat ik garnalen mee zuig dan wanneer ik met de slang vlak over de bodem zou gaan.

Overigens ververs ik altijd met een shrimp guard aan het einde van mijn tuinslang dat in het aquarium hangt. Dit zorgt ervoor dat garnalen niet meegezogen worden. En als ik vers water de bak in laat lopen vanuit de kraan spuit het niet enorm hard de bak in maar stroomt het zeer gelijkmatig en verdeeld het korfje uit. Hierdoor blijft de bodem mooi zoals hij was en spoelt dit niet de hele bak door.
 
Vaak meet je (sommige) macro voeding, zoals fosfaat en nitraat maar de meeste micro voedingsstoffen meet je meestal niet (zoals ijzers).
hoe kan ik er achter komen welke te korten ze zouden hebben? Zonder dat ik überhaupt over co2 ga nadenken
wapper met de hand over de bodem tijdens het verversen en
dit doe ik in principe ook nu
Overigens ververs ik altijd met een shrimp
ik heb een zeef voorop mijn handpomp daar kunnen ook geen garnalen door heen.
 
hoe kan ik er achter komen welke te korten ze zouden hebben? Zonder dat ik überhaupt over co2 ga nadenken
Zo'n eenvoudige vraag.. maar het antwoord is iets ingewikkelder.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik weet ze niet allemaal. Ik kan je wel op weg helpen, hier komen er een aantal;

1) Verreweg de meest simpele oplossing is je helemaal niet druk maken of er voldoende micro en macro voeding aanwezig is door gebruik te maken van de Estimative Index methode (EI). Heb je vast wel eens op dit forum voorbij zien komen. Kortweg gooi je alle voedingsstoffen die nodig zijn er in overvloed in waardoor je nooit een te kort hebt. Daar komt wel bij kijken dat een vereiste is om wekelijks 50% water te verversen. Dit om te voorkomen dat de ongebruikte voedingstoffen zich niet ongemerkt ophogen tot gevaarlijke concentraties.
Op onderstaande site kun je er meer over lezen en zelfs een berekening maken van wat je allemaal nodig hebt, en direct daar bestellen. Ik bestel mijn plantenvoeding en macro's daar ook, al maak ik geen gebruik van deze methode.

2) Kijken naar je planten. Zie hoe ze groeien, welke kleuren ze krijgen en indien er wat mis gaat, wat dan precies. Aan al die dingen kun je conclusies verbinden en bijsturen in de voeding die je geeft. Dit is de methode die ik zelf ook probeer toe te passen al ben ik nog lang geen expert hier in. Het voordeel is dat je minder plantenvoeding geeft, minder water moet verversen (wat bij een low-tech bakje een pluspunt is want te veel water verversen is slecht voor de balans). Er zijn verschillende websites die je kunnen helpen bij het ontdekken welke voedingsstoffen er missen. Hieronder een website, toevallig dezelfde website als bij punt 1) maar een ander artikel.

3) Meten. Pak het helemaal op de wetenschappelijke manier aan en meet alles wat er in je water zit. Theoretisch zou je elk stofje kunnen meten en bijsturen. Ik ken persoonlijk geen mensen die dit doen behalve een paar hier op het forum die aangeven dit te doen. Ik weet niet in hoeverre je hier al een chemicus voor moet zijn, of apparatuur voor moet hebben. Deze methode week ik zelf niet genoeg vanaf om meer over te vertellen, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Ik denk dat punt 1) en punt 2) serieuze mogelijkheden zijn en dan heb je de micro en macro voedingsstoffen op orde. Dan blijft nog over de hoeveelheid, kleur en duur van het licht wat je aanbiedt en de hoeveelheid co2. In beide zou je kunnen sturen. Als je namelijk ziet dat je planten of aquarium symptomen laat zien van een co2 te kort kun je er voor kiezen om minder licht (sterkte of duur) te geven of om co2 te gaan toevoegen. In bijna alle gevallen kun je beide kanten op, de weg zonder co2 is alleen een weg die je langzamer beloopt. Het is geen sprint maar een wandeling, zeg maar. Heeft ook voordelen.. Als je valt kun je je gemakkelijk opvangen (zonder co2 gaan dingen ook langzamer fout en heb je meer tijd om dit te herstellen).
 
2) Kijken naar je planten. Zie hoe ze groeien, welke kleuren ze krijgen en indien er wat mis gaat, wat dan precies. Aan al die dingen kun je conclusies verbinden en bijsturen in de voeding die je geeft. Dit is de methode die ik zelf ook probeer toe te passen al ben ik nog lang geen expert hier in. Het voordeel is dat je minder plantenvoeding geeft, minder water moet verversen (wat bij een low-tech bakje een pluspunt is want te veel water verversen is slecht voor de balans). Er zijn verschillende websites die je kunnen helpen bij het ontdekken welke voedingsstoffen er missen. Hieronder een website, toevallig dezelfde website als bij punt 1) maar een ander artikel.
Dit is de weg die ik ook neem, ik zie wel veranderingen maar weet dan niet wat ik moet doen.
Het zoeken op het web vind ik vrij lastig door de overvloed aan info wat er niets mee te maken heeft.
Voor nu maakt het sowieso even niet uit. Ik ga een paar weken van m'n bak afblijven om te zien of de gedane zaken voor verandering zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Dit is de weg die ik ook neem, ik zie wel veranderingen maar weet dan niet wat ik moet doen.
Ik had er nog een linkje bij gezet naar een website waar precies staat wat je moet doen bij welke verschijnselen.

 

Terug
Bovenaan