1200L pomp te zwak? 240L bak


M

Mitchel87

Guest
Beste mensen,

Ik heb een aquarium van 80x50x60 (lxbxh) dus ongeveer 240 liter inhoud. Daarop heb ik een tetratec ex1200 aangesloten via het nodige leidingwerk. Waarin een inline heater, atomizer en wat kranen. Ik heb getrokken- en 45* bochten gebruikt voor zo min mogelijk weerstand.
Theoretisch heb ik dus een pomp voor 5x de inhoud van mijn bak, maar wat mij nu irriteerd is dat ik erg weinig stroming heb. De sproeiers hebben om de 2.5cm een gaatje van 2.5mm en staan bijna recht naar beneden gericht en hangen langs de hele achterwand.
De planten bewegen achterin mooi mee met de stroming, maar voorin staan ze bijna stil. Op de plaatsen waar geen stroming is begint zich nu alg te ontwikkelen, wat dus te verklaren is.
Is er iemand die een idee heeft wat het stromingsprobleem zou kunnen zijn?

IMG_1364.JPG


IMG_1365.JPG


IMG_1366.JPG


IMG_1367.JPG


IMG_1368.JPG


IMG_1369.JPG
 
Puik aansluitwerk!

wat ik denk:

je hebt zowel een inline heater als een atomizer aangesloten op de uitvoer toch? beide zorgen voor een mindere flow, 2 bij elkaar zorgt voor een stuk mindere flow.

welke maat PVC heb je gebruikt?
 
Richard bedankt! Het was veel werk allemaal.
Klopt, beide zitten op de uitvoer. Ik had de atomizer eerst op de invoer van de pomp aangesloten, maar dat vond ie niet zo leuk. Denk je dat het wat uitmaakt als ik de heater op de invoer aansluit?
Ik heb trouwens 20mm pvc gebruikt. Slang van de pomp is standaard 16mm inwendig.
 
Zit allemaal wel netjes zo te zien.
Maar je gebruikt dus een spraybar over de volle lengte van je aquarium?

De 1200 die op de doos staat word eigenlijk nooit gehaald eens gevuld en aangesloten.
Meestal gaat het grofweg door de helft.
 
Ja klopt Wouter,
Dat je een deel verliest snap ik. Maar dit is wel erg veel.
Ik heb bedacht om een aparte pomp ertussen te maken die een stuk sterker is dan de tetratec. En dan de pomp van de tetra niet gebruiker maar nog wel het filter die dan aangedreven wordt door de externe pomp. Zou dit kunnen werken?
 
Alles wat meer is dan de Tetratec is winst.

Je kan ook de uitvoerslang leegmaken. dat die gewoon doorstroomt.

En die op die extra pomp zetten. hoeft dan niet zo sterk te zijn. . Moet wel de hoogte kunnen halen.
 
Inderdaad aardig wat aandacht aan gegeven en ziet er heel mooi uit!
Probeer alleen je hydor verticaal te houden en niet horizontaal zoals nu, een luchtbel kan onherstelbare schade veroorzaken doordat de verwarming zijn warmte niet af kan staan. (Dit staat volgens mij ook als aandachtspunt in de gebruikshandleiding)

De literaanduiding op een filter is altijd bruto, zonder inhoud, zonder opvoer. Een netto hoeveelheid bereken ik altijd door te tellen hoe lang het duurt voordat een litertje in een maatbeker is gestroomd. Je zult verbaast zijn hoe weinig het is!
 
Het verlies in debiet bij jouw pomp met de aangesloten apparatuur kan zo maar oplopen tot 60%, zeker als de filter begint dicht te groeien met bacteriën. Daarom is het aansluiten van een extra /c.q. vervangende opvoerpomp geen optie. Wat wel een goed optie is: gewoon een filterpomp erbij met hoog debiet, maar waar je buiten siporax en Purigen helemaal verder niks in doet, deze 2de filterpomp zal veel minder snel dichtgroeien en daarom zorg blijven dragen voor een goede stroming in je bak.
 
Mensen bedankt voor het meedenken.
Ik heb er een extra pomp tussen gezet die 1600 l/u zou moeten doen. Ik heb nu wel wat meer stroming, maar ben er nog niet tevreden over.
 
Dan slaap ik vannacht op de bank denk ik...
Er komt door de bodem een pijp die omhoog gaat en over gaat op een T-stuk met aan weerszijden een pijp met gaatjes.
 
Ik heb even wat foto's genomen van de bovenkant. Je kunt daar ook mijn zelf gemaakte verlichting op zien.

IMG_4569.JPG


IMG_4570.JPG


IMG_4571.JPG
 
Vandaag na de wekelijkse schoonmaakbeurt de sproeiers eens op de voorruit gericht. En het onvoorstelbare is gebeurd, de stroming is perfect!

IMG_1374.JPG


IMG_1375.JPG
 

Terug
Bovenaan