110 liter balkonvijver inrichten


1

1014

Guest
hallo allemaal

ik heb al jaren een aquarium en wou nu een vijvertje maken op mijn balkon.
heb het forum al rondgespit maar zit toch met vragen

het is een bak van 110 liter
heb deze 2e hands gehaald en goed schoongemaakt

er zit een hozelock easyclear met uv-lamp bij maar ook deze was aardig groen en zo goed mogelijk schoongemaakt.

nu zit ik met volgende. wil graag dit weekend beginnen met water in de bak te doen. maar de een zegt niks op de bodem doen, de ander grint/substraat.

zelf zou ik wel grind of zand op de bodem willen. aqauriumgewoonte?? :D

ook zit ik met het filter. of is het handiger om gelijk een doorloopfilter aan te schaffen. voor de filter die erbij zat moet ik toch ook nieuwe lamp kopen en misschien rubbers e.d

wil wel wat waterplanten erin en mogelijk paar vissen maar eerst de bak starten en kijken wat ie doet.

hoor het graag
mvg
 
Hallo en welkom,

Je zou evt een dun laagje op de bodem kunnen doen?
Ik heb een soort binnenvijvertje, daar wilde ik geen dikke bodem in, dus heb gewoon een heel dun laagje filterzand erin gedaan, zodat de bodem bedekt is. Vind ik zelf wel mooi lijken ;)
 
zat ik ook aan te denken.

ook omdat de plantjes in zo'n mandje gaan en dus geen dikke voedingsbodem hoeft te hebben.
 
Wat wil je in het vijvertje gaan houden? Houd er rekening mee dat er geen grote soorten zoals goudvissen in kunnen. De meeste andere koudwatervissen hebben ook meer ruimte nodig. Subtropische visjes kunnen wel, maar die moeten in de winter naar binnen. Hoewel dat sowieso zal moeten met zo'n kleine waterhoeveelheid.

Wat zijn de precieze afmetingen?
 
Zal morgen goed opmeten en foto van de bak maken

Idd paar goudvissen erin. Als de bak het goed doet. Volgens mij moet dat best lukken met geduld en aandacht.
Maar sceptici om me heen zeggen allemaal dat het een grote algenbak gaat worden.
 
Goudvissen worden met 40 cm. veel te groot voor zo'n klein vijvertje. Wil je die fatsoenlijk houden dan zit je al snel aan een vijver van 3 kuub.
 
Ze groeien dat niet binnen 1 week.
Gaan er ook geen 10 in.
Is meer als finishing touch. 3 voor het gezicht.
Mogen mijn kinderen elk een vis uitzoeken
 
Waarom niet de goudelrits, ook wel Mona Lisa genoemd? Ziet er uit als goudvis maar blijft een stuk kleiner (maximaal centimeter of acht).
 
Iemand bekend met die pomp?
Fontijn is leuk maar kan ik ook los kopen.
Pomp moet wel goed filteren. Daarom dat ik twijfel over die doervoerpomp.
 
Doorstroomfilter bedoel ik
 
Elritsen of wat subtropische vissen erin. Wil je dat niet, dan geen vissen erin.
Vissen hebben van begin af aan de ruimte nodig die een volgroeid exemplaar moet hebben. Krijgen ze dat niet, dan vergroeid de boel.
Ik hoop dat je in het belang van de vissen gaat kiezen, maar het blijft jouw keuze. Die moeten we respecteren, ook al zou het slecht voor de vissen zijn.
 
Ze horen zo'n 1,5 � 2 cm. per maand te groeien, maar in zo'n klein vijvertje lukt dat niet omdat ze geen ruimte hebben om te groeien. Het gevolg hiervan is dat ze vergroeien en dat is onomkeerbaar. Juist jonge vissen hebben de ruimte (en veel voedsel) nodig om gezond groot te worden en de goudvissen die in winkels aangeboden worden zijn nog baby-visjes van enkele maanden oud. Goudvissen hebben zo'n 200l. Per vis nodig en er gaat niet eens 150l. in dat vijvertje.

Goudelritsen zijn een veel betere optie.
 
bak is zelfs groter dan ik dacht

binnenmaat watergedeelte is 75x57x33 ongeveer 140 liter

en zoals ik aan begin al zei, eerst de bak starten en kijken wat ie doet.
daarna pas kijken/denken aan visjes

foto houden jullie nog steeds te goed. is al donker nu
 
mijn advies blijft het zelfde ondanks de 30 liter extra
 
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/6649831014_0_82_dsc_0829.jpg

[IMG]http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/1945281014_0_82_dsc_0835.jpg

[IMG]http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/4429931014_0_82_dsc_0837.jpg

[IMG]http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/4485681014_0_82_dsc_0841.jpg

de bak maar foto's plaatsen wil niet zoals ik wil
 
1014 zei:
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/6649831014_0_82_dsc_0829.jpg]/IMG]

[ATTACH=full]213718._xfImport[/ATTACH]

[ATTACH=full]213719._xfImport[/ATTACH]

[ATTACH=full]213720._xfImport[/ATTACH]

de bak maar foto's plaatsen wil niet zoals ik wil[/quote]



moet er als laatste achter
 
ok :)

super bedankt
 
Wat een mooi balkon bakje! :thumbs:
Het word nu langzaam aan wat kouder en zullen de meeste planten het dan moeilijk krijgen. Zoiets is leuk om in het voorjaar optestarten met leuke moeras en drijf planten bijv.
Daar zou dan best wel eens een mooi subtropische soortje bijpassen, bijv Danio's( "goud"-Chinese danio's zijn mooi opvallend of Zebraatje ed) of Barbeeltjes(Prachtbarbeel, Purperkop ed), Killi's(Jordanella, Aphanius bijv) of Levendbarenden (Platy's, Guppen, Hooglandkarpertjes bijv)...
Zoveel leuke soortjes en zullen s'winters wellicht naar binnen moeten, maar deze bak zal binnen ook niet misstaan.. ;)
 
ik kwam de bak tegen op marktplaats.
en was gaan googlen erop. voor tips en ideeen.
zo kwam ik ook op dit forum.


maar wachten met de bak tot voorjaar kon ik niet
dus toen ik mijn houten bak af had ook gelijk water en stenen erin. en 2 zuurstof plantjes
boel moet toch tijd indraaien.

helaas sloeg het weer best om dus heb maar paar avonden op het balkon kunnen genieten. maar ben al blij hoe die erbij staat

173476_0_82_dsc_0842.jpg
[/img]
 
Ik ben wel benieuwd welke kant je op gaat qua bewoners.
 
heb thermometer vandaag gehaald
temp nu 18 graden
ben benieuwed naar laagste en hoogste score al zal die laatste nog even op zich laten wachten
plantjes lekker laten groeien

en of filtering doet wat ie moet. vind die grote zwarte bak zonde van m'n ruimte maar ook oevervilter ,met name de pomp, neemt ook ruimte in beslag en slangen/leidingen in de bak

dus wat is handig/wijsheid
 
Mooie bak maar grote kans dat het hout heel snel gaat kromtrekken ivm vocht wat nu in het onbehandelde hout kan trekken.
 
de bak is met blanke lak behandeld.

wou eerst zelfde kleur als mijn tuinset , soort teak
maar vind hem zo ook al mooi.
kijk van het voorjaar wel weer wat ik doe.

de wanden van de bak is wel al beetje groen. vandaag wel nieuwe uv lamp gehaald
denk nog maar keer schrobben
 

Terug
Bovenaan