1000l project - 220 x 70 x 70


Ja dat denk ik ook wel, maar opzich snap ik het nu wel aardig, ging mij omdie lage afvoerbuis dat ik dacht dat dan de hele bak zou leeglopen maar je zit inderdaad met die overloop in de bak waardoor het aquariumwater niet lager kan dan die kam
 
Top, bedankt Rjoemman. Ziet er een heel mooi systeem uit. Kan je alles aansturen met 1 tc420? Ik had wel gedacht dat er 2 profielen nodig waren. Ik neem aan dat je met 1 profiel het licht onvoldoende verdeeld krijgt over 70cm. Het filmpje van de bioloog is ook zeer hulpzaam.

Ik heb nog verder zitten zoeken ivm die bioloog en heb beslist om er voor te gaan.

Pompen jullie alle water van de filter door een uv lamp if is dit maar gedeeltelijk? Ik heb ook dezelfde vraag over een nitraat filter. Trouwens, is zo'n nitraat filter de moeite?
 
Uv-c ben ik mee gestopt na 2 jaar, verschil is minimaal in mijn optiek.
Je bereikt veel meer met goed voedsel dan je kan bereiken met een uv-c unit.

waarom zou je een nitraat filter willen?
je praat over serieuze led verlichting en een CO2 set dus ga ik er een Btje van uit dat je een plantenbak wilt
 
Bij mij gaat naar een klein deel van het water door de uv. Kan je goed zien in het eerste filmpje.
Pomp is te sterk om alles erdoor te voeren.


Nitraat filter ben ik van afgestapt om te implementeren ivm de reden die Wouter hierboven noemt.
 
Ik wil inderdaad veel planten. Ik vind dat prachtig als een aquarium vol statige planten staat. Uiteraard wel in acht genomen dat er voldoende zwemruimte is voor de vissen.

Als ik het zo lees is een nitraat filter dus geen goed idee. Ik zal het dan ook laten schrappen uit de planning.

Die uv lamp ga ik nog even verder bekijken. Zijn er nadelen aan verbonden indien ik alle water over een uv lamp laat lopen?
 
Vandaar dat ik dat via een bypass doe
 
Het is al een ruime tijd geleden dat ik gepost heb. Covid en mijn werk kwamen wat tussenbeide maar goed, hier ben ik weer.

Ik heb de foto albums van Tuinkabouter, rjoemman en Janjdk ondertussen heel vaak doorgenomen en heb al veel geleerd en heel wat ideeën opgedaan waarvoor dank.

Ondertussen heb ik met Aqualife gesproken ter plaatse en de bestelling geplaatst. Finale maat aquarium is 220 x 70 x 75. De optie optic white heb ik laten vallen op aanraden van aqualife dus wordt het gewoon float glas. Bioloog als filter waar ik waarschijnlijk ook een moving bed ga instoppen. Dubbele staafverwarming in bioloog, bodemverwarming ga ik niet doen. Dubbele opvoerpomp en co2 reactoren (met dank aan Tuinkabouter, topidee) die gereduceerd zullen draaien en indien er met 1 iets gebeurd hoef ik enkel de andere op te voeren en ik kan voorlopig verder. Als verlichting heb ik gekozen voor Zetlight Lancia 2 Tropica. 2 x 2 meter.

Wat er bij mij denk ik een mooie uitdaging gaat worden is dat ik omwille van professionele redenen regelmatig langere periodes van huis ben. Tijdens mijn afwezigheden zal er wel iemand zijn die de vissen gaat voeren en de basis in de gaten zal houden maar dat is het. Met dit in het achterhoofd moeten de doseringen plantenvoeding automatisch gaan gebeuren, voeder automaat om tussendoor te voederen en ineens ook de reden voor de dubbele uitvoering van de meeste techniek.

Indien er reacties komen hou ik het nog even hier en vanaf dat de bak geleverd is (eind oktober/begin november) start ik een foto album.

De hoofdvis was, is en blijft pterophyllum redshoulder. Bijvissen heb ik al een goed zicht op maar staat nog niet vast.

De beplanting ben ik nu wat aan het uitzoeken dus suggesties daaromtrent zijn zeker welkom.
 
Wegens kans van het op hol slaan van je staafverwarming (werken allemaal met een bimetaaltje die op termijn lam word) waardoor je bak gekookt gaat worden, is het aan te raden een temperatuurcontroler te gebruiken als extra veiligheid, die voorkomt dat je verwarming op hol slaat want hij haalt de stroom eraf op het moment dat de bak op temperatuur is dus kan je bak hooguit te koud worden als je thermostaten ermee uitscheiden maar dus nooit te warm. Ik spreek uit eigen ervaring (gekookte vissen met een schadepost van tegen de 1000,- aan) en met mij zijn er veel andere aquariumhouders die ik ken met soortgelijke ervaringen, daar heb ik ook die tip van die temperatuurcontroler van. Dus doe ermee wat je wil, een gewaarschuwd mens telt voor twee
 
@ nicolientje,

Klopt, heb je helemaal gelijk in.
Ik heb het niet vermeld maar er komt inderdaad een temperatuurcontroller die beide staafverwarmers gaat aansturen.
 
Klinkt als een strakke voorbereiding! Neem aan dan ook iets van een druppelsysteem/automatischd verversing met een overloop op het riool?
 
1 tip, wacht met het bestellen en bouwen van de reactoren nog ff 2-3 weken..
Ik krijg donderdag m’n pvc binnen om nieuwe reactoren mee te bouwen.
een verbeterde versie van wat ik nu heb, uiteraard komen er hoopjes foto’s enzo bij.
Misschien nog wel een mooi eigen topic ervoor in de CO2 sectie van dit forum ;)
 
@ nicolientje,

Klopt, heb je helemaal gelijk in.
Ik heb het niet vermeld maar er komt inderdaad een temperatuurcontroller die beide staafverwarmers gaat aansturen.
Schego titanium met inkbird neem ik aan?
 
@Killerfish: ja iderdaad, er gaat ook een automatisch waterverversingssysteem in. Naar wens af te stellen.

@tuinkabouter: bedankt voor te tip. Ik ga nog een ppar weken wachten op je versie 2. Wat wil je juist verbeteren tegenover de vorige?

@ Rjoemman: ik ben nog aan het twijfelen tussen die combo of een set van Aquamedic. Maar aangezien er veel werken met de combo die jij voorstelt heeft deze voorlopig mijn voorkeur. Iemand ervaring met Aquamedic?

Verder ga ik de UVC unit voorlopig achterwege laten.
 
Nog even een kleine toevoeging. Zo'n vliesfilter lijkt mij ook zeer goed. Ik las in het album van Janjdk dat hij de voor en nadelen kent. De voordelen lijken mij duidelijk maar kan er mij iemand de nadelen uitleggen?
 
@tuinkabouter: bedankt voor te tip. Ik ga nog een ppar weken wachten op je versie 2. Wat wil je juist verbeteren tegenover de vorige?
Om te beginnen dat ik het deksel kan gebruiken om media in de reactor te doen of niet of te wisselen als ik tot andere inzichten kom.
En sterkere verbindingen op de plekken waar de buizen naar binnen gaan.
Nu heb ik 2 ondermaatse gaten in het deksel geboord wat ertoe heeft geleid dat de buizen met gepast geweld erin moesten en niet heel lekker gelijmd zaten, dus zodra ik iets met m’n reactoren wilde doen scheurde de verbindingen soms en de pakking van het deksel kon vrij makkelijk uit vorm raken omdat 1 gat redelijk dicht op de rand zit wat weer een lekkage tot gevolg had.
Iemand ervaring met Aquamedic?
Yup, Ben eraf gestapt omdat de hysteresis niet instelbaar is en je temperatuur ook niet super fijn te regelen is.
Ik weet niet of het niet kon of dat ik het heb gemist maar ik heb ook nooit een calibratie kunnen vinden, je moet er dus maar op vertrouwen dat de temperatuur goed staat aangegeven.
 
1 tip, wacht met het bestellen en bouwen van de reactoren nog ff 2-3 weken..
Ik krijg donderdag m’n pvc binnen om nieuwe reactoren mee te bouwen.
een verbeterde versie van wat ik nu heb, uiteraard komen er hoopjes foto’s enzo bij.
Misschien nog wel een mooi eigen topic ervoor in de CO2 sectie van dit forum ;)

Benieuwd naar het resultaat - is denk ik zeker de moeite waard om daar een apart topic voor aan te maken! Ik ga het in elk geval volgen :)
 
Schego (600 watt) in combinatie met de Inkbird WLAN ITC-306A (bijv. Amazon product ASIN B07WXG7564) is wat mij betreft een goede combinatie. Voordeel van de 306A is dat ie waterproof is (de sensoren) en dat je een stekkerdoos hebt voor twee elementen. Overigens heb ik op mijn bak er momenteel maar 1 zitten en dat is tot nu toe voldoende om de bak op 24.3 graden te houden.
 
@tuinkabouter: lijkt mij een goede verbetering, ga ik zeker opvolgen. Wat ik me afvraag is of men eigenlijk niet hetzelfde kan bereiken met 20" filterhuizen. Aangezien niemand hier die heeft neem ik aan dat er een groot nadeel aan zit.

Wat de verwarming betreft zal ik de inkbird nemen met schego staafverwarmers.

@GynnadVis: bedankt voor de links.
 
@tuinkabouter: lijkt mij een goede verbetering, ga ik zeker opvolgen. Wat ik me afvraag is of men eigenlijk niet hetzelfde kan bereiken met 20" filterhuizen. Aangezien niemand hier die heeft neem ik aan dat er een groot nadeel aan zit.

Wat de verwarming betreft zal ik de inkbird nemen met schego staafverwarmers.

@GynnadVis: bedankt voor de links.
In mijn geval kan ik ze simpelweg niet kwijt en heb ik iets nodig wat maatwerk is
 
@tuinkabouter: Maar zouden die werken? Die zijn ook een halve meter lang en ze zijn makkelijk open te maken om iets in te steken/vervangen/uit te halen.
 
@tuinkabouter: Maar zouden die werken? Die zijn ook een halve meter lang en ze zijn makkelijk open te maken om iets in te steken/vervangen/uit te halen.
Waarschijnlijk wel, je zit mogelijk alleen met de middelste buis die je los moet halen als je de behuizing eraf wilt halen.
 
@tuinkabouter: Middelste buis loshalen om behuizing af te nemen? ik ben even niet mee. de behuizing kan je er toch gewoon afdraaien, niet? Ik wacht in elk geval tot je je nieuwe reactoren gemaakt hebt.
 
Ja klopt, het huis draai je er af.
Maar dan heb je nog een buis in je filterhuis zitten om er een reactor van te maken.
Die is ook bijna 50cm omdat tot de net boven de bodem van je filterhuis moet komen.

De bovenkant waar je slangen aan zitten hang je wss in een beugel die vast zit in je kast.
Gezien de meeste kasten niet hoger zijn dan 70cm ga je dan een uitdaging krijgen om het filterhuis te demonteren
 
Ja inderdaad. Had ik helemaal nog niet bij stil gestaan. stof tot nadenken. bedankt voor een alweer fantastisch inzicht.
 
Weet hier iemand wat het beste type afsluiter is om je afvoer naar je bioloog precies af te regelen zodoende deze fluisterstil wordt?
 
Bedankt voor de tip, ik las hier ergens ook iets over een membraanafsluiter. Kan dit ook?
 

Terug
Bovenaan