1 gup dood andere krom getrokken rug.


5

593

Guest
Ik heb een nieuw aquarium 60x30x30, vorige week heb ik er 5 guppen ingekocht bij een aquariumzaak.
Gister heb ik het water laten testen bij een aquarium speciaalzaak, dit was helemaal goed. Omdat het water goed was heb ik 4 japonica garnalen erbij gekocht voor in me aquarium. Toenet zag ik al een vis zwemmen met een krom getrokken rug(ik dacht hij doet zo wel weer normaal). In de tussentijd is een andere gup dood gegaan. Het ziet er nu naar uit dat die met de krom getrokken rug ook dood gaat. Weet iemand wat dit kan zijn? En of ik iets fout doe? Alvast bedankt
 
hoe lang heb je je bak laten indraaien?
en hoe lang heb je de bak nu staan?
 
Ik ben ander halve week geleden met safestartspul en aquasafe gestart na 2 dagen draaien heb ik aan iemand bij de aquariumwinkel gevraagd of ik er visjes in kon doen en die zei dat ik met 5 visjes moest beginnen en na 1 week het water moest laten testen en als dat goed was er meer bij in kon doen.
 
de vis met krom getrokken rug leekt na de eerste dag al dood te liggen onder het pompje, toen ik hem eruit wilde scheppen zwom de gup weg.
 
Jammer genoeg hebben de dierenwinkel medewerkers niet altijd gelijk, heb beste is om je aquarium (minstens) 3 weken in te laten draaien.. ook al is dat soms erg moeilijk omdat je zo graag snel leuke visjes wil hebben.
Op internet kun je veel vinden over het opstarten van je bak.
Over je guppen kan ik niet zo snel iets zeggen omdat ik dit probleem niet heb gehad, misschien dat er iemand anders met dezelfde ervaring reageert op je vraag.
 
Hopelijk blijft de rest wel leven, bedankt voor je reactie :)
 
Dus als ik het goed begrijp dan waren ze beide wel recht toen je ze kocht? Kan ook best zijn dat de vissen op zich al niet goed waren. En dat behoef je niet per direct waar te nemen. Het vrij vlug krom trekken kan meerdere oorzaken hebben. Was het overigens een vrouw of man die krom was? Gupmannen die vrij snel krom trekken hebben meestal als oorzaak een te grote staart t.o.v. hun romp en bij vrouwen als ze te vaak geworpen hebben in een wat korter tijdsbestek t.o.v. elke voorgaande worp, als ze te grote buiken krijgen bij een zwangerschap en door uitputting.
In het algemeen voor beide geslachten luidt: ouderdom, parasieten, infectie, wormen, etc...
 
Nu meteen 50% water verversen en de komende 10 dagen elke dag 30%. Ws een nitrietpiek.
 
herkenbaar verhaal...

guppen zijn heel erg door gekweekt...

de kromme ruggetjes heb ik ook gehad...

Nu heb ik guppen van betere kwaliteit...en is t wel goed
 
Gelukkig allemaal alweer reacties :)
Ik hoop dat je dr wat aan hebt en dat je straks kunt genieten van je aquarium
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal het water gaan verversen maar, gister het water laten testen horen ze dat dan niet te zien dat er te veel nitriet in zit?
 
Ja dat horen ze zeker te zeggen, maar het kan dus ook liggen aan de doorgekweekte vissen zo te lezen,

Misschien kun je zelf een testset aanschaffen? Dan weet je het altijd zeker
 
Is inderdaad een goed idee dan weet ik het altijd zeker. Bedankt allemaal:)
 
Help! De gup met 'kromgetrokken rug' en ook afgeknabbelde staart zag ik gister is dood. Ik heb nu nog 3 guppen over het zijn allemaal mannetjes, de een heeft nu volgens mij ook iets een afgeknabbelde staart en rode stipjes/puntjes op de staart en volgens mij ook iets krom. De andere zat vanmorgen raar op de bodem met de vin op de bovenkant helemaal omhoog en met de ondervinnen steunde die op de bodem en de staart iets omhoog.. Dus eigenlijk helemaal gespreid. Het leek ook dat de achterkant van de vis iets zwarter/grijzer is geworden. Iemand een idee wat mis is met mijn guppen? Heeft die geknabbelde staarten met mijn garnalen te maken? Ik heb gister het water op advies ververst. Met de 3e gup is niks aan de hand
 
Misschien vinrot? Door stress, verwonding of slechte waterwaarden kunnen ze vinrot krijgen. Hebben ze ook wit randje of wit stipje op de vinnen waar later gat invalt of in geval van randje dat stukje vin weg is?
 
Nee dat hebben ze niet en het water is zaterdag nog gecheckt bij aquarium zaak
 
Wat zeiden ze bij de zaak over het aquariumwater? Dat het "goed" was? Of heb je ook de waardes (=getallen!) meegekregen?

~ Ivo
 
ze zeiden dat de water waardes goed waren.. Het gaat nu weer redelijk, de staart van de ene vis is aan de achterste puntjes nog wel rood. Het is in iedergeval niet erger geworden.
 
Hoe heb je verder je aquarium ingericht? Wat voor bodem? Heb je er verwarming in. Gebruik je een filter? Plantjes?
 
593 zei:
ze zeiden dat de water waardes goed waren..

De volgende keer moet je die waardes echt opvragen, dan kunnen wij er ook misschien iets mee. We weten nu niet eens welke waardes ze gemeten hebben
 
ik heb een zwarte fijnkorrelige bodem, met verwarming de temperatuur is 25 graden. Er zit een filterpompje in daar zit actieve kool in en een luchtpompje. in totaal staan er 3 plantjes in. Morgen ga ik terug na de aquariumzaak om het water opnieuw te laten testen.
Is het een idee om zout toe te voegen aan het water?
2 visjes zwemmen gewoon bovenin en 1 echt aan het oppervlakte.
 
Ik lees ook in je verhaal dat je 4 japonica garnalen hebt zitten.
het kan dat de guppen tijdens de nacht op de bodem vertoeven. de japonica garnalen kunnen dan d sluiers van de guppen voor voer aanzien ( afgkloven staarten)

en mag ik je 1 tip geven.
een winkel die je adviseert om na 2 dagen al vis in het aquarium te doen gewoon links te laten liggen
en naar een andere winkel toegaan. die hebben er misschien meer verstand van.
Op deze manier blijf je problemen houden met je aquarium.

beter in 1x langzaam maar goed opstarten en nagenoeg nooit problemen hebben.
als zo snel mogelijk opstarten en contineu achter de feiten aanlopen.

mvgr,
aquariumgek
 
593 zei:
ik heb een zwarte fijnkorrelige bodem, met verwarming de temperatuur is 25 graden. Er zit een filterpompje in daar zit actieve kool in en een luchtpompje. in totaal staan er 3 plantjes in. Morgen ga ik terug na de aquariumzaak om het water opnieuw te laten testen.
Is het een idee om zout toe te voegen aan het water?
2 visjes zwemmen gewoon bovenin en 1 echt aan het oppervlakte.









Gooi die actieve kool er eens uit.
Dat is nu helemaal niet nodig.

Laat je bakje eens zien.
Je bent gewoon te vroeg gestart met vissen erin.

Dat flterpompje is beter met een spons erin.
Om bacterie op te bouwen,wat nu dan slecht gebeurt.
 
Ik zal hieronder foto's toevoegen.
Vandaag naar het aquariumcenter geweest het water opnieuw laten testen, ammoniak was te hoog..
Zaterdag was dit blijkbaar nog goed, hij zei wel dat het eigenlijk niet kon binnen 3 dagen..
Advies gekregen om het water voor 60% te verversen en de actieve kool uit het pompje te halen en een flesje met bacteri�n(sera bio "nog iets") voor de helft in de spons te doen en 1 uur uit te laten staan ermee en daarna de pomp aan te zetten. Zaterdag moet ik het water opnieuw laten testen. Ik mag de vissen ook 3 dagen niet voeren. Hij vertelde ook dat als het ammoniak weer goed was dat er wel een hoger nitriet gehalte komt en dat vormt weer nitraat en dat nemen de planten weer op en zo moet het evenwicht weer terug komen.. als ik het goed begrepen heb.
Ik hoop dat dit de oorzaak was van alles en toch niet stiekem een infectie of iets erin heb.

715845_0_82_20141117_173919.jpg

Het aquarium
765637_0_82_20141117_215311.jpg

Leeft nu nog, maar ziet er niet goed uit
965622_0_82_20141116_184842.jpg

Overleden gup (onduidelijke foto
343532_0_82_20141117_064115.jpg

Gup die een poosje raar zat op de bodem
 
Mijn guppen (8 waaronder 2 mannetjes en 6 vrouwtjes) leven samen met 1 goudvis en 1 algeneter en 2 maanvissen maar elke dag heeft een van mijn guppen iets wat er raar uitziet zoals een van mijn vissen mist 1
vin maar welke vis zal die vin hebben opgegeten? Mijn goudvid mijn algeneter of mijn maanvissrn?
 
En gisteren ging die vis die zijn vin miste dood en heb ik de maanvissen en de goudvis eruit gehaalt en verkocht maar mijn moeder zei dat de algeneter geen tandjes had en dat niet had kunnen doen en daarom heb ik die nog! Enl .het is een.beetje hetzelfde verhaal
 
Kan je even een topic voor jezelf starten met meer informatie over je aquarium? Nu kaap je het topic van iemand anders en naast dat dit niet zo netjes is, maakt het dit topic ook onoverzichtelijk.
 
Je aquarium ziet er iig al prachtig uit vind ik. Het is bijna wel zeker dat de reden van jouw problemen liggen aan het feit dat er te snel vissen in zijn gegaan. Als je je hier goed inleest kun je ook lezen waarom dat fout gaat. Hier staat nu ook een aquarium in te draaien en echt mijn handen jeuken om er iets in te doen maar dat doe ik niet. Ja toch wel er zit een appelslak in. Deze slak had het moeilijk in mijn andere aquarium omdat ik de zoveelste beginnersfout had gemaakt dus die heeft nu het rijk alleen en zo hebben de bacterieen ook de mogelijkheid om zich te voeden. Het enige wat je nu kunt doen is veel en vaak verversen en hopen dat je guppen het redden. Op een gegeven moment komt de balans wel in je aquarium en zul je merken dat de guppen minder op de bodem gaan hangen en minder zullen vinnen knijpen. Juist aan het vinnenknijpen kun je het eerst zien of er iets mis is.
 
Leuk ingericht, zou er wel een paar snelgroeiers zoals Cabomba en waterpest indoen, deze zorgen namelijk ook voor een groot deel voor een goede waterkwaliteit.
 
Het is inderdaad een fout van mij geweest dat ik te snel ben begonnen, het gaat nu gelukkig al beter. Ik heb dinsdag 60 procent ververst en biobactie�ren(?) in het pompje gedaan, gister 10 procent ververst en vandaag weer op advies hetzelfde gedaan als dinsdag. dinsdag waren me ammoniakwaarden tussen de 1 en 5 mg/l en vandaag ietsjes minder dan 0,5mg/l. De man in het aquariumcenter zei vandaag dat het na weer verversen het wel goed zou komen. Ik laat het nu een week rusten en dan kijk ik weer verder. Ze hebben vandaag een beetje voer gehad en nu moeten ze weer tot zondagavond zonderen.
Ik heb trouwens vandaag 2 plantjes toegevoegd een Ophiopogon kyoto en de andere weet ik niet hoe die heet.
Bedankt voor de reacties:)
 
Gelukkig dat het de betere kant uit gaat.
Helaas is de Opiopogon geen aquariumplant,na verloop van tijd gaat deze plant dood in je bak dus zou h'm omruilen.
 

Terug
Bovenaan